ایستگاه خبر

قیمت خودروهای برقی آزاد شد

بر اساس مصوبه شورای رقابت، خودروهای برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج شد.

بر اساس مصوبه ۶۵۹ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ با موضوع «خروج خودرو‌های برقی از دستورالعمل ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن، خودرو‌های برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودرو‌های سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعد آن خارج شد.

در این مصوبه آمده است: اعضای شورا به اتفاق آرا مصوب کردند که خودرو‌های برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودرو‌های سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج گردد. عرضه آسان‌تر و افزایش رقابت پذیری در بازار خودرو از مهمترین دلایل این تصمیم بوده است.

در چند سال اخیر خودروهای برقی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و خودروسازان شاخص جهانی با تمام قوا به دنبال توسعه چنین محصولاتی هستند. از طرف دیگر دولت‌ها نیز با وضع قوانین سخت‌گیرانه، خریداران را به انتخاب چنین خودروهایی سوق می‌دهند. در کشور ما نیز از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر واردات و تولید خودروهای برقی به گوش می‌رسید و حتی ثبت سفارش این خودروها نیز انجام شده است.

همچنین بخوانید:

در جدیدترین جلسه شورای رقابت و طبق مصوبه ۶۵۹ این شورا، خودروهای برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ خارج شده‌اند. بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت که در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید، ضمن تأکید بر انحصاری بودن بازار خودروی کشور که ناشی از تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان و… بوده است، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری به تصویب رسید که در ادامه به مهم‌ترین مواد آن اشاره می‌شود.

بر اساس ماده ۲ این مصوبه، بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده ‌شده و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. در ماده ۳ که مهم‌ترین بخش مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروها اعلام شده است. بر این اساس، مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌گردد و توسط عرضه کننده خودرو لازم‌الاجراست. قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه‌های مصرف‌کننده مانند مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و فراجا و غیره است.

با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. شورای رقابت راسا یا از طریق وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره‌های ۶ ماهه یا یک ساله جمع‌بندی و مبنای عمل خواهد بود. این شورا همچنین در مصوبه خود شرایطی را برای خریداران خودرو وضع نمود که پیش از این در پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده خودروسازان به آن‌ها اشاره شده است.

حال با خروج خودروهای برقی از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد بازار وسایل نقلیه موردبحث انحصاری تشخیص داده نشده‌ و بنابراین با قیمت دستوری عرضه نخواهند شد. به این ترتیب انتظار می‌رود بازار خودروهای برقی در کشورمان با گزینه‌های متنوعی همراه شود. با اینکه سامانه یکپارچه فروش خودروهای برقی هم‌اکنون جهت انتخاب اولویت و خرید باز است اما سؤالات مهمی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی، عدم پشتیبانی خدمات پس از فروش، کمبود قطعات یدکی، قیمت بالای باتری و… اشاره داشت. به نظر شما خودروهای برقی در کشورمان با استقبال بازار مواجه خواهند شد؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    قطعا قرار نیست تسلا و چهار تا برند بدردبخور از برقیا وارد بشه،و باز هم چینی ها رو میارن که در آخر باز هم سود سرشار برای دولت هست، الکی عرضه آسان‌تر و افزایش رقابت پذیری در بازار خودرو از مهمترین دلایل این تصمیم بوده است ، رو تحویل ملت ندید.

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10376 ديدگاه)

      تیتر رو تا خوندم یه لحظه فکر کردم خرمشهر دوباره آزاد شد!!!

      چه آزاد شدنی برادر من / بَنا به آزاد شدن باشه هیبرید رو آزاد کنند اگر راست میگن!!!

      برقی تو خاک آمریکا اروپاشم به مشکل زیرساخت خورده که هروز داره از فروشش کم میشه بعد بیاد ایران تو این بدبختی کشور ما کی میخواد خدماتشو جور کنه!!!

      بذار بگم به درد کی میخوره؟
      به درد اونی میخوره که اول یه خونه ویلایی دربست برای خودش داره تا هروز با همسایه‌هاش بحث سر پول برق نداشته باشه و دوم بخواد از خونه بره سر کارش تو وسط شهر و برگرده دوباره به خونه با پیمایشی مشخص که صد البته همون شخص به سبب پولدار بودن و سوخت ارزان هیچگاه ریسک خرید برقی را به جان نمیخره!!!

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. زیزیگولو

        ۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5695 ديدگاه)

        نوید مطمئناً ماشینای برقی تو ایران با مشکل جدی مواجه میشن چون زیرساخت این ماشینا تو ایران وجود نداره و مسئولین نابغه هم فکر میکنن زیرساخت ماشینای برقی یعنی فقط ایستگاه شارژ!!!! ……… ولی بحث و مشکل اصلی تامین قطعات الکترونیکی ماشینای برقی هستش چون الآن حتی ماشینای بنزین سوزی هم که تو کشور داریم (حتی تولیدات داخلی) تقریباً همه قطعات برقیشون وارداتی هستش اونوقت این نابغه ها میخوان با ماشینای برقی که میفروشن به مردم چه کار کنن؟؟!!

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. Muty

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1851 ديدگاه)

          فارغ از تامین قطعه ( اصلا بیایین فرض کنیم هیچ وقت قطعه نخوان) چهار صبا دیگه باطری هاشون نیاز به تعویض داره که به نظرم اون موقع خریدارهای این ماشینا متوجه میشن پولی که باید برای خرید باطری بدن از ارزش ماشین شون بیشتره
          و ماشین مستقیم راهی قبرستان میشه
          بقول نیوید ؛ ببینین کیِ گفتم …. :-)

          موافقم 7
          مخالفم 3
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (10376 ديدگاه)

          زیزیگولو
          با شما کاملاً موافقم و اینکه اونایی که میخرند چه دلیلی دارند برای من جذابه!!!

          موافقم 6
          مخالفم 2
      2. NAVID@@98

        ۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (419 ديدگاه)

        خودروهای برقی هم بدرد میخورند چون به این سادگیا نیست پس بد اشتباهه حرفت به این دلیل که مضمون را نمیگم بلکه اینکه به این سادگی‌ها نیست
        چون خودروهای برقی هم به شرط مدیریت مناسب و استفاده در کنار سوخت فسیلی ها کاربرد مناسبی پیدا میکنند

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. Kato

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (456 ديدگاه)

    بله …. فرقون هم بیارن خب فروش میره …این که جای خود …

    موافقم 8
    مخالفم 3
  3. زیزیگولو

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5695 ديدگاه)

    اگر قرار باشه خودروسازای داخلی با همین دست فرمون کنونی به تولید فرغوناشون ادامه بدن و از اون طرف خبری از واردات خودرو با سرعتو حجم قابل قبول نباشه در نتیجه سپردن قیمت گذاری به خودروسازا و وارارد کننده های خودرو مساویست با افزایش هر روزه قیمت خودرو به بهانه‌ های مختلف و طبق معمول حق و حقوق مصرف کننده که مردم هستن هیچی

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. افشار

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (773 ديدگاه)

    هیچکس الکتریکی های وارداتی را نخریده و دارند خودشان رو به در و دیدار میزنند بلکه کسی بخرد

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. مهدی

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۱۴۰ هزار نفر ثبت نام کردن!!
      چی داری می گی؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4256 ديدگاه)

    دروغ میگن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  6. Avan

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    در صورتی قابل ستایش است که معاف از عوارض واردات باشد وگرنه هیچ فایده ای ندارد.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. حاجیان

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به طور مشخص کارشناسی کنید آیا خروج خودروهای برقی از شمول قیمت گزاری به نفع چه موضوعی تمام می‌شود آیا وارد واردکننده ها برنده هستند و مصرف کنندگان بازنده این مصوبه یا خیر!
    آیا این مصوبه به نفع مصرف کنندگان است؟
    آیا این مصوبه به نفع هر دو تمام می شود؟
    آیا این مصوبه به نفع بازار است؟
    آیا این مصوبه به نفع فرهنگ سازی استفاده از این نوع خودروها است و برنده اصلی محیط زیست است؟
    و در آخر آیا به نفع مافیای خودرو است؟
    و… آیا های دیگر
    اگر تصمیمی اتخاذ می شود باید همه جوانب آن را در نظر داشت و اگر نه شُبه می شود که عدم شفافیت در کار است و رانتی در حال شکل گرفتن؟
    دیگر بازار خودرو توان آزمون و خطا را ندارد و تصمیم گیری در این مقوله باید پشتوانه کارشناسی قویی داشته باشد
    بنابراین قانونگذار باید در کمال شفافیت هدف خود را از این مصوبه اعلام کند و با متخصص و کارشناسان این حوزه مناظره کند و نظر آنها را پاسخگو باشد تا اگر این مصوبه از هدف خود دور شد چه تمهیداتی در نظر دارد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین قدیانی

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به نظر من باید دولت حقوق گمرکی و مالیات را حذف کند وبرای خریداران کمک مالی یعنی وام با درصد پائین در نظر بگیرد و این مبالغ را از محیط زیست و وزارت نفت در حق دولت جبران کند هرچند این یک جمله نمی تواند قانع کننده باشد ولی با تجزیه و تحلیل کارشناسی می تواند به نفع کشور ودولت باشد وگرنه وارد کننده سود کند وگمرگ به حق وحقوق خود برسد خرید خودرو لگن سازان به نفع مصرف کننده است اگر شهر پاک و محیط زیست سالم می خواهند باید دولت تاوان دهد وگرنه مردم ۴۵ سال تاوان لگن سازان را داده امروز کشور در تولید خودرو اندر خم یک کوچه است .من فقط یک جمله بگم ما مردم ایران خیلی مظلوم واقع شدیم چون دست دولت همیشه در جیب مردم است چرا ؟چون مدیران ما در تخصص خود بکار گرفته نشده اند بطور مثلا دکترای مکانیک پشت میز مدیریت در وزارت کشاورزی نشسته و متخصص کشاورزی در وزارت مسکن.ان شاءالله اگراین طرز فکر عوض شود کشور در یک برنامه ۵ ساله متحول می شود وخود صنعتگران کشور خودرو ملی و باقی واقعی تولید و عرضه می کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا