کادیلاک

یادی از کادیلاک سی‌ین، سوپراسپرت V12 جذاب و قدرتمندی که به تولید نرسید

سوپراسپرت سی‌ین که در سال ۲۰۰۲ با پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V12 معرفی شد، اگر تولید شده بود می‌توانست بازار سوپراسپرت‌ها را طوفانی کند.

در اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰، کادیلاک پروژهٔ بازآوری خود را آغاز کرد که محور اصلی آن فلسفهٔ طراحی و تکنولوژی انقلابی بنام علم و هنر بود. کانسپت‌هایی مثل رودستر لوکس اووج و سدان ایماج، زبان طراحی جدید کادیلاک را به نمایش گذاشتند و نشان دادند این شرکت پانل‌های بدنهٔ منحنی و نرم را با خطوط تیز و شارپ جایگزین کرده است. در همین راستا، کانسپت‌های کادیلاک جهان خودرو را تسخیر کردند که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها کانسپت سی‌ین (Sien) بود. این کلمه در زبان اسپانیایی به معنای صد است و کانسپت موردبحث به مناسبت جشن صدسالگی کادیلاک معرفی شد. سی‌ین نشان داد که کادیلاک دانش لازم به‌منظور ساخت رقیب برای سازندگان بزرگ سوپراسپرت را دارد. بااین‌حال، متأسفانه هرگز نتوانستیم سی‌ین را در جاده‌ها ببینیم. در ادامه خواهیم فهمید که چرا این سوپراسپرت تولید نشد.

هرچند سی‌ین نشان کادیلاک را روی جلوپنجرهٔ خود داشت اما تقریباً به‌طور کامل در بریتانیا ساخته شده بود. طراحی خودرو توسط «سایمون کاکس» در استودیوی طراحی جنرال موتورز در بیرمنگام انجام شد و پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V12 آن توسط کاسورث توسعه داده شد. همچنین بدنهٔ فیبر کربنی سوپراسپرت کادیلاک هم توسط شرکت بریتانیایی پرودرایو ساخته شد که همکاری موفقی با فورد، آستون‌مارتین و سوبارو را در کارنامهٔ خود داشت. به همین دلیل، مدیران جنرال موتورز به بریتانیا سفر کردند تا امکان تولید محدود سی‌ین را ارزیابی کنند. آن‌ها امیدوار بودند شرکتی را پیدا کنند که بتواند سالانه تا ۳۰۰ دستگاه سی‌ین تولید کند. بدین منظور، مدیران دو شرکت مهندسی را در نظر گرفتند که یکی همان پرودرایو و دیگری تام واکینشاو ریسینگ بود یعنی همان شرکتی که جگوار XJR-9 مسابقه‌ای را ساخته بود.

بااین‌حال، مدیران جنرال موتورز نهایتاً به این نتیجه رسیدند که تولید سی‌ین بسیار پرهزینه خواهد بود. در آن زمان، اولویت جنرال موتورز تولید خودروهای کوچک و سودآور، توسعهٔ پیکاپ‌های بهتر و ساخت خودروهای پرفورمنس برای هرکدام از برندهای خود بود نه ساخت یک سوپرکار ۲۰۰ هزار دلاری. به گفتهٔ رئیس وقت بخش پرفورمنس جنرال موتورز «مارک رویس»، تمام مراحل تولید سی‌ین مثل توسعهٔ پیشرانهٔ عظیم V12 آن بسیار پرهزینه خواهد بود. به همین دلیل، علیرغم تمام هیجانی که سی‌ین برانگیخت، جنرال موتورز اعلام کرد که این سوپراسپرت را تولید نخواهد کرد.

پس‌ازاینکه سی‌ین اولین بار در سال ۲۰۰۲ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد، کادیلاک این شاهکار را در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۰۲ و مسابقات لمانز همان سال هم به نمایش درآورد تا واکنش مردم را نسبت به این ماشین بسنجد. سی‌ین در هر رویدادی که حاضر شد واکنش‌های مثبتی را برانگیخت و به کادیلاک نشان داد که یک جواهر ساخته است. سی‌ین همچنین می‌توانست دیدگاه مردم را نسبت به کادیلاک تغییر دهد زیرا در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ این شرکت به برندی شهرت پیدا کرده بود که خودروهای کسل‌کننده‌ای را برای پیرمردهای پولدار تولید می‌کند. کادیلاک اما با سی‌ین می‌توانست نظر جوانان را به خود جلب کند.

به همین دلیل، همه‌چیز در سی‌ین و خصوصاً کابین، با هدف جلب‌توجه خریداران جوان‌تر طراحی شده بود. با باز کردن درهای هیچی، کابینی را با صفحه آمپر دیجیتالی، یک نمایشگر LCD و دوربین دید در شب می‌دیدیم. این خودرو حتی به سیستم کنترل پایداری هم مجهز شده بود که اگر از دست رفتن کنترل خودرو را تشخیص می‌داد وارد عمل می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های پیشرفتهٔ سی‌ین نیز قابلیت فرمان صوتی برای فعال کردن ناوبری، سیستم صوتی و دیگر عملکردها بود. این کانسپت همچنین در فیلم‌های جزیره سال ۲۰۰۵ و تبدیل‌شوندگان عصر انقراض هم دیده شد.

جنگندهٔ F22 رپتور الهام‌بخش طراحی سی‌ین بود و به همین دلیل، کانسپت کادیلاک با تمام سوپراسپرت‌های آن زمان مثل کوروت خود جنرال موتورز متفاوت بود. به گفتهٔ سایمون کاکس، او قصد داشته بدنه‌ای منحنی برای سی‌ین طراحی کند اما مدیران ارشد جنرال موتورز به او گفتند به فلسفهٔ علم و هنر پایبند بماند و درنتیجه، سوپرکاری با ظاهر تیز خلق شد. اسپویلر فعال، قطعات آیرودینامیکی، فرورفتگی بزرگ روی کاپوت و رینگ‌های منیزیومی هم ظاهر خیره‌کنندهٔ سی‌ین را جذاب‌تر کرده بودند.

همان‌طور که اشاره شد، سی‌ین به یک نیروگاه ۷.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث مجهز شده بود که ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه پشت صندلی‌ها نصب شده و از زیر شیشهٔ عقب قابل‌مشاهده بود. با چنین قدرتی، سی‌ین می‌توانست سریع‌ترین سوپراسپرت‌های دههٔ ۲۰۰۰ را مغلوب کند زیرا برای مقایسه، فراری انزو به‌عنوان یکی از سریع‌ترین سوپرکارهای آن زمان، تنها ۶۶۰ اسب بخار قدرت داشت. بااین‌حال، کادیلاک تصمیم گرفت کشنده‌ترین سلاح خود را از غلاف بیرون نیاورد. تنها نمونه‌ای که از سی‌ین ساخته شد هم‌اکنون در موزهٔ پترسون نگهداری می‌شود.

البته هرچند سی‌ین به تولید نرسید اما کادیلاک مدت کوتاهی بعد با مدل‌های سری V وارد بخش خودروهای پرفورمنس شد و توانست تصویر کسل‌کنندهٔ خود را تغییر دهد. این کار اولین بار با CTS-V در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت که به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 کوروت C5 Z06 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. یک سال بعد هم سدان بزرگ‌تر STS-V با پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری سوپرشارژ نورث‌استار و ۴۷۰ اسب بخار قدرت به بازار آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۴ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (933 ديدگاه)

    مثل شخصیت های شرور کارتون ها میمونه کاملا حس شرارت رو منتقل میکنه

    موافقم 61
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آقای دهقان سپاس بزرگوار 👋🏻
      این مقالات و این خودروها پَرتمون میکنن به گذشته‌ای که دیگه تکرار نخواهد شد !!!
      زمانه‌ای که آدم‌ها مهربون بودن ، شیله‌پیله‌ها کمتر بود ، آخر هفته‌ها خونه فکوفامیل جمعیتی گذر شب و صبح میکردیم و مجلات اون وقتا مجله ماشین بود و بس!!!
      روزگاری که عکس این خودرو تو پوسترهای بزرگ مقوایی رنگی فروخته میشد ۲۰۰تا تک‌تومنی!!!
      همون وقتا بود که ماکسیما زانتیا پرشیا اوووووج خودروهای ایرانی شده بودن تازه اونایی که اپل اومگا ، کریسیدا گالانت داشتن یعنی بچه مایه بودن ، البته فکر کنم رونیز هم اومده بود !!!
      کلاً چه خوب بود اونوقتا ، پول نبود ولی دل‌ها خوش در حد لالیگا اونم شبا ساعت ۱۱:۱۵ با جام باشگاه‌ها آلمان ایتالیا انگلیس ( اونوقتا اصلاً اسپانیایی‌ها باس ما تو ایران ناشناخته بود و بیشتر فوتبالا ضبط شده پخش میشد مگر بازی‌های حساس اونم لیگ انگلیس )!!!
      در کل ، این خودروها شاید برای شما آهن یا کادیلاک یا هرچی بگید باشند ، اما باس ما بو دارند حرف میزنند روح دارند 😢!!!

      موافقم 76
      مخالفم 11
      1. فرشاد

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقا درست است 👍👍👍🌹🌹🌹❤️❤️❤️

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. R@min

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2038 ديدگاه)

    اگر دولت انگلیس مثل آلمان و آمریکا از خودروسازیش حمایت می کرد اوضاعشون خیلی بهتر می شد.

    جی ام همین الان هم اراده کنه می تونه پنل های C8 با یه طرحی که زبان طراحی کادیلاک داره عوض کنه و یه سوپراسپرت لوکس عرضه کنه.

    موافقم 33
    مخالفم 6
  3. ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4834 ديدگاه)

    قیافرو🤣🤣🤣
    خوب شد تولید نشد

    موافقم 4
    مخالفم 117
    1. Royal Driver

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      یک طور میگی قیافرو انگار قیافه خودت دیدن داره!

      موافقم 73
      مخالفم 5
      1. ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4834 ديدگاه)

        جوابت قبول شد ولی بعدش پاک شد 😐💜

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4167 ديدگاه)

      تولید میشد هم نمیتونستی از نزدیک ببینیش

      موافقم 27
      مخالفم 1
      1. ۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4834 ديدگاه)

        من تنها کادیلاکی که از نزدیک دیدم اونایی بودن که مال دوران شاهن

        موافقم 15
        مخالفم 6
    3. ارش

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آدم حالش بهم میخوره از این طراحی !!!

      موافقم 2
      مخالفم 19
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1512 ديدگاه)

    چه طراحی! انگار اوریگامی

    موافقم 16
    مخالفم 5
  5. parhamiof

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    آمریکاییا سوپراسپرت سازای خوبین.
    بارها با کوروت و فورد جی تی و بقیه ماشینا ثابت کردن.
    همین کادیلاک اگه تولید میشد کادیلاک کلا زیر و رو میشد.
    یه کانسپتی هم فورد داشت اونم مثل این خاص و عجیب بود.

    موافقم 29
    مخالفم 5
  6. حسن

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2047 ديدگاه)

    کادیلاک سیکستین هم در سال ۲۰۰۳ توسط کادیلاک تولید شد.
    موتور این خودرو ۱۶ سیلندر خطی است و 14 لیتری حجم دارد.
    این خودرو توان تولید 1000 اسب بخار را داشت
    پیشرانه این خودرو در زمان توقف و سرعتهای پایین تنها با 8 سیلندر کار می کرد.

    موافقم 25
    مخالفم 5
  7. Royal Driver

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    این ماشین درکنار اون کانسپت ۱۶ سیلندر کادیلاک از کانسپت های فوق خاص این شرکت بودن اوایل ۲۰۰۰. کلا ماشین های کادیلاک توی اوایل ۲۰۰۰ طراحی خاصی داشتن (بین محصولاتGM و فورد اون زمان)، شاید همه‌ی افراد باهاشون حال نمیکردن (از لحاظ طراحی فقط) اما واقعا خاص هستن. شورولت و کادیلاک با اختلاف برند های مورد علاقمن بین تمام آمریکایی‌ها، آمریکایی فن نیستم اما تاریخچه، محصولات و کارهاشون رو توی صنعت خودروسازی دنبال میکنم و لذت دارن این ۲ برام.

    موافقم 15
    مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4167 ديدگاه)

    اگه از غلاف میومد بیرون چی میشد…
    بی صبرانه منتظرم ببینم شمشیر بعدی کادیلاک چیه…

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. Amir_h

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ممنونم از جناب دهقان بابت این مقاله فوق‌العاده
    فکر کنم اولین بار توی گرن توریسمو ۴ دیدمش محوش شده بودم متاسفانه توی مقاله های ایران زیاد در موردش صحبت نشده ولی ممنونم که بالاخره یه مقاله جامع در موردش درست کردید

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. BMW

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    خوشم میومد انگار قیافه وحشی داره🥲👍

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. blackwing

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1298 ديدگاه)

    کادیلاک زیبا ترین و ماشین ترین کانسپت‌ها رو ساخته بود مخصوصاً سیکستین ، سی‌یل ، المیراژ… خیلی حیف شد که تولید نشدن.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. رمضانی

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خیلی خوش استیل ، زیبا و بی نظیر بوده و الانم حرف واسه گفتن زیاد داره.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. نام جاوید وطن

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احمقانه ترین تصمیم سران کادیلاک

    موافقم 3
    مخالفم 3
  14. مجتبی .

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    حیف که بعضی وقتا مدیران به منافع کوتاه مدت بیشتر توجه میکنن وبه تاثیر این جواهر روی فروش مدلهایvتوجه نکردن.فکر کن میومد وبا f1رقابت میکرد. هردو تنفس طبیعی وهیولا.

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا