استلانتیس رسماً اعلام کرده که نسخهٔ قویتری از پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربوی هوریکین در دست توسعه است که بیش از ۵۲۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
در مارس ۲۰۲۲، استلانتیس یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو بنام هوریکین را بهعنوان جایگزینی برای موتورهای V8 همی معرفی کرد. این موتور ۳ لیتری در نسخهٔ استاندارد ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ خروجی بالا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما توسعهٔ نسخهای حتی قویتر نیز در حال انجام است. در طول کنفرانسی که این هفته در دیترویت برگزارش، استلانتیس اشاره کرد که هنوز روی پیشرانههای درونسوز سرمایهگذاری میکند. به گفتهٔ «مایکل بلی» معاون ارشد این شرکت، موتور هوریکین نسخههای دیگری خواهد داشت:
ما قدرت بیشتری داریم که هنوز رو نکردهایم
درحالیکه نسخهٔ خروجی بالای این موتور هماکنون در جیپ واگنییر ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، به گفتهٔ اتو نیوز، حداکثر قدرت این نسخه ۵۲۰ اسب بخار است و بنابراین، هرچند قدرت نسخهٔ سوم پیشرانهٔ هوریکین هنوز اعلام نشد اما قطعاً بیش از ۵۲۰ اسب بخار خواهد بود. این یعنی اگر نسخهٔ بنزینی نسل بعدی دوج چارجر واقعاً در کار باشد، قطعاً قویترین نسخهٔ هوریکین را زیر کاپوت آن خواهیم دید. البته این موتور فقط بهصورت شش سیلندر تولید نخواهد شد زیرا به گفتهٔ بلی، شرکت برنامههایی برای ساخت نسخهٔ کوچکتر چهار سیلندر ۲ لیتری را هم دارد. علاوه بر این، ساخت یک پیشرانهٔ سه سیلندر برگرفته از بخش اروپایی استلانتیس هم در برنامه هست. این شرکت هماکنون محصولات متنوعی از خودروهای کوچکی مثل پژو ۲۰۸ گرفته تا سدان میان سایز ۵۰۸ را با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر در اروپا عرضه میکند.
هرچند شاید تصور شود که پیشرانهٔ هوریکین جایگزین موتور V6 پنتااستار خواهد شد اما اینطور نیست. به گفتهٔ بلی، استلانتیس به سرمایهگذاری روی این موتور ادامه میدهد زیرا پنتااستار پیشرانهای بسیار خوب، کمهزینه و باکیفیت است. وی گفته این V6 در آیندهٔ نزدیک هیبریدی خواهد شد. بدین منظور، استلانتیس اواسط سال ۲۰۲۲ سرمایهگذاری ۲۴.۷ میلیون دلاری در کارخانهٔ میشیگان که موتور پنتااستار را تولید میکند انجام داد.
امیر
۲۹ مهر ۱۴۰۲عجب موتوری !! همین ۶ سیلندر نه چندان بزرگ باعث میشه گرند واگینر غولپیکر ظرف فقط ۵/۵ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسه ( احتمالا صفر تا صدش هم حدود ۵/۸ – ۵/۹ باشه ) که برای هیکل تقریبا ۳ تنی این هیولا لوکس واقعا عدد خارق العاده و تا حدی باور نکردنی هست ! کاش داج به جای اینکه چلنجر و چارجرو کامل الکتریکی کنه ، همین هوریکن رو با کمی بهینه سازی و اضافه کردن موتور الکتریکی ( پلاگین هیبرید ) روی نسل بعدی ماسل کار ها میذاشت تا زمانی که باتری های حالت جامد رونمایی بشن ، اون موقع میتونست یه چلنجر الکتریکی ۲۰۰۰ اسبی یا حتی بیشتر با وزن معقول تولید کنه طوری که واقعا شایسته جانشینی دیمون ۱۷۰ باشه ( الان قویترین نسخه چارجر دیتونا ۸۰۰ اسب قدرت داره که این یعنی از دیمون و دیمون ۱۷۰ خیلی ضعیف تر هست حتی با اینکه الکتریکیه ! )
Enzo Ferrari 2008
۲۹ مهر ۱۴۰۲عجب موتور خفنیه
Cyber truck punk
۲۹ مهر ۱۴۰۲تنها چیزی برای رو سیاهی کردن تسلا.
همین این کفایت میکنه.
rita
۲۹ مهر ۱۴۰۲دوج با موتور شش سیلندر هی 💔💔💔💔💔💔💔حتی قسمت نشد توی خیابون ببینمش
MohammaD
۲۹ مهر ۱۴۰۲با این تب و تاب الکتریکی سازی همین موتورم غنیمته . آرایش خطی هم داره دیگه تو این شرایط استلانتیس چی بهتر از این ؟
۳۰ مهر ۱۴۰۲من دیدم 😐
Amirhossain Hossainy
۲۹ مهر ۱۴۰۲تورو خدا از این موتور ۲۰۰۰ سی سی به محصولات فرانسوی گروه هم بدین..خفه شدیم از این ۱۶۰۰
corvette
۲۹ مهر ۱۴۰۲ای کاش یه V8 مدرن داشتن
موتور rb26dett موتور 2jzgte jdm forever
۲۹ مهر ۱۴۰۲پست مفیدی بود سپاس فراوان
javad-bmw
۲۹ مهر ۱۴۰۲رشد تکنولوژی آدم رو حیزت زده میکنه موتور های ۳۵۰ اینچ مکعبی gm تو دهه هفتاد میلادی ۱۸۰ اسب بخار آزاد میکردن(به علت سخت گیری های محیط زیستی وگرنه بیشتر هم میشد ازش قدرت گرفت) اما الان با سخت گیری های خیلی شدید تر با حجم های خیلی پایین تر از موتورها خروجی های تقریبا عجیب میگیرن،برای مثال مرسدس از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری حدود ۴۱۶ اسب قدرت گرفته.
OM.01
۲۹ مهر ۱۴۰۲((رشد تکنولوژی آدم رو حیزت زده میکنه موتور های ۳۵۰ اینچ مکعبی gm تو دهه هفتاد میلادی ۱۸۰ اسب بخار آزاد میکردن به علت سخت گیری های محیط زیستی وگرنه بیشتر هم میشد ازش قدرت گرفت))
تقریبا اکثر آمریکایی های تو ایران هستن برای بعد دوران بحران نفتی هستن و خیلی ها میگن ماشین آمریکایی بدرد نخوره چون مثلا از 5.7 لیتر فقط 180 اسب گرفته! اما هیچ فقط دلیل این قدرت پایین رو نمیگن… اون دوره خودروهای آمریکایی برای مصرف سوخت کمتر و مالیات کمتر مصرف کننده یه تغییر قابل توجه در ساختار موتور ضریب تراکم گرفتن. همون موتور 350 GM در سال 1970 و 1971 عین آب خوردن 300 اسب قدرت تولید میکرد.
همون کامارو ها و بیوک اسکای لارک پیشنهاد میکنم برید نسل قبلشون برای 1971 یه نگاهی بی اندازید
امروزه به صورت اتمسفر با سفارش و بستن قطعات مناسب به صورت اتمسفر میشه از این انجین 400 الی 500 اسب قدرت گرفت. یه سوپرشارژر مناسب قدرت رو میبره دور بر 600 اسب…
blackwing
۲۹ مهر ۱۴۰۲🥲🥲🥲🤦🏻♂️🤦🏻♂️
آرش آمریکایی
۲۹ مهر ۱۴۰۲توربو کردن ماشین یعنی اینکه تعداد سیلندرهات کمه
Viper
۲۹ مهر ۱۴۰۲هیچوقت فکر نمیکردم چلنجر ۶ سیلندر توئین توربو بشه، دنیای مضخرف شده…..
Ardavan Eslami
۳۰ مهر ۱۴۰۲هی چه روزی شد برای من دوج شش سیلندر من فقط یه چارجر srt8هشت سیلندر سوار شدم و یه درانگو شش سیلندر توربو ولی خوب بازم دوست داشتم دوج تولید چارجر و چلنجر رو قطع نکنه اما تکنولوژی اینو میگه
car lover
۱۵ تیر ۱۴۰۳توربو و 6 سینلدر و خطی و این چرت و پرتا به دوج نمیاد. سوپرشارژ 8 سیلندر خورجینی چیزیه که باید باشه و همه میخوان