یکی از قطعات سیستم سوخترسانی خودرو که در کاهش آلایندگی آن نیز سهم بالایی دارد کنیستر (Canister) است. در جدیدترین مقاله از سلسله مقالات آموزشی پدال میخواهیم به نقش و وظیفه کنیستر بپردازیم. همراه ما باشید.
در دهههای گذشته توجه چندانی به آلایندگی خودروها نمیشد و به همین خاطر خودروهایی با پیشرانههای حجیم و پرمصرف که به شدت آلاینده نیز بودند تولید میشدند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی از یک سو و همچنین قوانین سختگیرانهتر در زمینه آلایندگی خودروها شاهد نصب برخی قطعات جدید روی خودروها بودیم. کنیستر خودرو یکی از قطعاتی است که میتواند کاهش آلایندگی را در پی داشته باشد.
کنیستر چه وظیفهای دارد؟
کنیستر خودرو قطعهای پر از کربن یا زغال فعال است که میتواند از ورود بخارهای بنزین به هوا جلوگیری کند. این قطعه که دارای یک شلنگ ورود بنزین از باک خودرو و شلنگ خروجی به سمت پیشرانه است نقش مهمی در خودروها بر عهده دارد و با جمعآوری بخارهای بنزین میتواند آن را دوباره جهت استفاده به سمت پیشرانه هدایت کند. همانگونه که گفته شد خودروها به دلیل سوزاندن سوختهای فسیلی آلایندگی زیادی ایجاد میکنند اما با استفاده از کنیستر میتوان تا حدی این آلایندگی را کاهش داد.
کنیستر جذب بخارهای بنزین را بر عهده دارد. در درون این قطعه مهم کربن فعال وجود دارد که میتواند همانند یک اسفنج بخارها را به خود جذب کند. کنیستر از سه خروجی سود میبرد که دو خروجی آن با باک بنزین و منیفولد هوا ارتباط دارد. همچنین یک خروجی نیز برای ارتباط با بیرون و هوای آزاد طراحی شده است. علاوه بر این سه خروجی یک فیلتر وجود دارد. طراحی این قطعه به گونهای انجام میشود که با ایجاد خلا باعث مکیده شدن بخارهای بنزین به داخل کنیستر شوند. زمانی که پیشرانه روشن باشد این بخارها به سمت محفظه احتراق هدایت میشوند. زمانی که پیشرانه خاموش باشد بخارهای بنزین جذب میشوند و راهی به بیرون پیدا نمیکنند. با روشن شدن مجدد خودرو بخارها بازهم به سمت پیشرانه هدایت خواهند شد.
در همین زمینه بخوانید:
اما جدای از وظیفه اصلی کنیستر که جذب بخارهای بنزین و کاهش آلودگی هواست، این قطعه وظیفه دیگری نیز دارد که باعث افزایش ایمنی سرنشینان میشود. درصورتیکه خودرو فاقد کنیستر باشد یا این قطعه کارکرد صحیح خود را از دست بدهد بخارهای بنزین در باک جمع میشوند و در صورت تصادف خودرو احتمال انفجار وجود خواهد داشت.
نشانههای خرابی کنیستر
قطعه موردبحث نیز همانند هر بخش دیگری از خودرو میتواند کارکرد صحیح خود را از دست بدهد. درصورتیکه کنیستر خودرو از کار بیفتد احتمال دارد نشانههای زیر آشکار شوند:
انتشار بوی بنزین: اگرچه وجود بوی بنزین در داخل کابین و بیرون خودرو میتواند به دلایل مختلفی باشد اما اگر این بو بهصورت مقطعی به مشام برسد و همیشگی نباشد احتمال خرابی کنیستر وجود خواهد داشت. همچنین زمانی که درپوش باک سوخت را باز کنید و بخارهای بنزین با فشار از باک خارج شوند این موضوع حاکی از خرابی کنیستر خواهد بود.
روشن شدن چراغ چک: درصورتیکه چراغ چک روشن شود با استفاده از دیاگ میتوان به کد خطای مربوط به کنیستر رسید.
صدای خاص شبیه تقتق: ممکن است برخی بخشهای کنیستر همچون شلنگ یا مخزن آن خراب باشد که در این حالت صدایی شبیه تقتق به گوش خواهد رسید.
عمر کنیستر خودرو
کربن فعال درون مخزن کنیستر طول عمر محدودی دارد و پس از گذشت مدتزمان خاصی قابلیت جذب بخارهای بنزین را از دست میدهد. در این صورت اگر قطعه موردبحث تعویض نشود عملاً کنیستر کارایی خاصی نخواهد داشت. اگرچه خودروسازان گوناگون برای محصولات خود دستورالعملهای مختلفی دارند اما معمولاً طول عمر کنیستر حدود ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر خواهد بود. همانطور که گفته شد کنیستر سالم خودرو باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش ایمنی سرنشینان میشود.
محل نصب کنیستر در خودرو
این قطعه که شامل بخشهایی همچون شلنگهای ورودی و خروجی، فیلتر صافی، بدنه و درپوش و کربن فعال است در بخش خروجی باک بنزین خودرو قرار دارد.
قیمت کنیستر
کنیستر قطعهای نسبتاً ارزانقیمت برای خودروهای پرتیراژ داخلی است. برای مثال کنیستر پراید قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد درحالیکه برای کنیستر خودرویی همچون پژو پارس میبایست حدود ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کرد. جالب آنکه کنیستر بنزین تندر ۹۰ بسیار گرانتر است و با قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان عرضه میشود.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ مرداد ۱۴۰۲با تشکر ویژه از آقای احمدزاده که هر روز اطلاعات فنی مهندسی خودرو مینویسن
شاهین
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ارادت دارم آقای اشتری عزیز
انجام وظیفه هست 🌷♥️
A.az
۱۱ مرداد ۱۴۰۲با عرض ارادت خدمت آقای احمدزاده
مقاله مثل همیشه مفید بود، فقط کاش در مورد شیر برقی کنیستر هم اطلاعات بذارین چون قطعه مهم در سیستم هستش و خرابی خود شیر و یا سیم کشی اون بسیار شایع هستش که سبب ایراد اساسی در سیستم کنیستر میشه و مخصوصاً در ایام گرم سال خیلی دردسر ساز هستش
شاهین
۱۱ مرداد ۱۴۰۲سلام و عرض ادب
ممنونم از شما
شیر برقی کنیستر در مسیر بخارهای بنزین به سمت منیفولد هوا قرار میگیره و ورود این بخارها به منیفولد رو کنترل میکنه. تنظیم عملکردش هم با ECU انجام میشه. ورود بخار بنزین به منیفولد باید زمان روشن بودن خودرو انجام بشه و در غیر این صورت راه عبور اون مسدود باشه. واضحه که ایراد در شیر برقی باعث اختلال تو عملکرد کنیستر میشه.
احمد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲با سلام.باک ماشین من به شدت هوا میگیرد و در باک رو که باز میکنم چنان با شدت گاز خارج میشود که هرکس نزدیکم باشد فرار میکند ۱۰ با هم ماشین رو بردم نمایندگی ولی نمیتونن درستش کنن.
بنظر شما دلیلش چیه؟
کنیستر رو هم عوض کردم
ماشین هم کوئیک صفره
احمد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲مترسم ماشین منفجر شه
اینم شماره اگه کسی میتونه کمک کنه ممنون میشم
۰۹۱۶۶۲۱۳۱۴۶
ش علی زاده
۱۷ مرداد ۱۴۰۲باعرض سلام وخداقوت.تشکرویژه اززحمات واطلاعات مفیدتان دارم که درمعرض مطالعه واستفاده ی کاربران خودروقرارمی دهید.سلامتی وتوفیق همیشگی ات راازدرگاه خداوندمنان مسئلت می نمایم.
حمیدرضا
۱۷ مرداد ۱۴۰۲سلام من ۴۰۵ مدل ۸۸دارم باک بنزین بشدت هوا میگیره علت هوا گرفتن چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر
حسن احمدزاده
۱۷ مرداد ۱۴۰۲با سلام دوست عزیز اگر متن کارکرد کریستر را مطالعه کرده باشید یکی از وظایف کریستر جلوگیری از جمع شدن بخار بنزین داخل باک وجذب آنها به داخل خود است در حالت خاموش بودن
و هنگامی که خود رو روشن می شود به داخل منیفولد هدایت می شود
حال عیب خود روی شما از کریستر یا شیر برقی در مسیر کریستر به منفولد می باشد که توصیه می شود ابتدا کریستر را تعویض کنید اگر مشکل حل نشد به سراغ شیر برقی بروید
Ss
۲۰ شهریور ۱۴۰۲سلام و وقت بخیر
من امروز داخل ماشین که نشستم (قبل از روشن کردن) بوی شدیدی مثل بوی چسب رازی به مشامم خورد که قبلا هیچ وقت این بو را در ماشین حس نکرده بودم . اما به هنگام رانندگی این بو رفع شد . اما هر بار که ماشین برای ساعتی خاموش بود و من سپس سوار ماشین می شدم ،این بو به مشامم می رسید. چک کردم و ماشین نشتی نداشت ، درب باک را هم چک کردم و مشکلی نداشت . ممنون می شم راهنمایی بفرمایید
صادق
۲۶ تیر ۱۴۰۳سلام پرشیا دارم کنیستر رو برداشتن باک هوا نمیگیره مشگلی پیش نمیاد