آموزش

مقایسه گیربکس دستی، اتوماتیک و دوکلاچه؛ کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟

انتخاب گیربکس دستی، اتوماتیک یا دوکلاچه به نوع خودرو، مکان رانندگی و خواسته‌های راننده از گیربکس بستگی خواهد داشت.


دوست دارید دنده‌های گیربکس خودرو چگونه تعویض شوند؟ طرفدار گیربکس‌های دستی هستید یا اینکه ترجیح می‌دهید این کار را خود گیربکس انجام دهد؟ برخلاف چیزی که برخی ماشین بازها اظهار می‌دارند، گیربکس‌های اتوماتیک مدرن نیز می‌توانند تجربه سواری لذت بخشی را فراهم سازند. یکی از فاکتورهایی که می‌تواند روی گیربکس انتخابی خریداران تأثیرگذار باشد طرز رانندگی فرد و همچنین محل زندگی او است. افرادی که به حد کافی خوش‌شانس هستند تا بتوانند بخش اعظم زمان خود را در جاده‌های خالی و پر پیچ و خم بگذرانند، احتمالاً بی ام و M2 با گیربکس دستی را ترجیح خواهند داد؛ اما اگر فردی بخش اعظم روز را در ترافیک‌های شهری می‌گذراند به احتمال زیاد یک گیربکس اتوماتیک نرم را انتخاب خواهد کرد حتی اگر خودروی او یک محصول پرفورمنس و اسپرت باشد.

شاید هم همانند بسیاری از افراد هم طرفدار گیربکس دستی هستید و هم گیربکس اتوماتیک. ما ارتباط مکانیکی راننده با خودرو و تعویض دستی دنده‌ها حتی در خودروهایی که ادعای پرفورمنس بودن ندارد را دوست داریم؛ اما شما چقدر می‌توانید دنده‌ها را به نرمی تعویض کنید؟ بهترین زمان تعویض دنده برای کسب حداکثر شتاب چه زمانی است؟ چگونه می‌توانید معکوس دهید تا خودرو به خوبی در جاده حرکت کند؟ تمامی این موارد روی انتخاب گیربکس تأثیرگذار هستند.

باید دانست گیربکس‌های اتوماتیک نیز بسیار عالی عمل می‌کنند. کافی است یک گیربکس مدرن را تست کرده و تحت تأثیر عملکرد آن در تعویض دنده‌ها و میزان پیشرفتش در ۲۰ سال اخیر قرار گیرید. سرعت تعویض دنده‌ها در این گیربکس‌ها بهبود یافته و برخی از آن‌ها حتی دارای ۱۰ دنده هستند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند. برنامه‌ریزی این گیربکس‌ها نیز به حدی خوب است که دلیلی برای تعویض دستی دنده‌ها وجود نخواهد داشت. حتی گیربکس‌های اتوماتیک سنتی نیز با رقیبی به نام گیربکس‌های دوکلاچه مواجه شده‌اند. این گیربکس‌ها برای پر کردن فاصله بین نمونه‌های اتوماتیک و دستی ظهور کرده‌اند و اگرچه گیربکس دوکلاچه ای همچون PDK پورشه بسیار عالی عمل می‌کند اما اگر ساعات زیادی را در ترافیک سپری می‌کنید بهتر است به سراغ گیربکس‌های اتوماتیک سنتی با مبدل گشتاور بروید؛ اما اگر سرعت رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر اولویت اصلی است گیربکس PDK برنده بازی خواهد بود.

با این تفاسیر، شما کدام نوع گیربکس را انتخاب می‌کنید؟ لطفاً علت انتخاب خود را نیز با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    دو کلاچه pdk فقط

    موافقم 11
    مخالفم 6
  2. ehsan.fa

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    اگر بحث هزینه و نگه داری نباشه روندن دنده دستی برای استفاده روزانه حماقت محض هست

    موافقم 14
    مخالفم 11
    1. SS

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (812 ديدگاه)

      البته اگر از گیربکس اتوماتیک هم به خوبی نگهداری بشه خیلی دیر نیاز به تعمیر پیدا میکنه
      روغن گیربکس اتوماتیک باید هر 60 تا 100 هزار کیلومتر بسته به نوع گیربکس تعویض بشه که هزینش هم معمولا بیشتر از تعویض کیت کامل کلاچ همون ماشین نیست.
      اما معمولا مالکین تصور میکنن گیربکس اتوماتیک نیاز به سرویس نداره و چون خرابی ها هم بالای 150 هزار کیلومتر رخ میده سازنده هم توصیه ای به تعویض روغن نمیکنه
      در کل به نظرم گیربکس های اتوماتیک معمولی (مبدل گشتاوری) بهترین بالانس رو بین راحتی در رانندگی روزمره و اسپرت دارن
      اگر این نوع گیربکس در سری M ب ام و جوابگو هست پس پتانسیل کارکرد در هر ماشین دیگری هم داره
      اما از سرعت شیفت دوکلاچه و احساس متصل بودن گیربکس دستی هم نمیشه چشم پوشی کرد

      موافقم 10
  3. pouyan-h808

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    دنده عوض کردن با پدل شیفت >

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. froG-driVer

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      یه گیربکس دستی پیشرفته

      موافقم 13
      مخالفم 6
  4. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    ممنون جناب احمد زاده بابت پست های آموزشی.قطعا گیربکس های اتوماتیک برای رانندگی شهری و حتی رانندگی بین شهری مناسب تر هستند.به این خاطر میگم برای رانندگی بین شهری مناسب تر هستند که راننده تمرکز بیشتری به جاده و رفتار ناگهانی راننده های بعضا بی احتیاط داره.تنها عیبی که دارند هزینه نگهداری و سرویس چندین برابریشون نسبت به گیربکس های دستی هستند.

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. محمد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اولا که دیگه خیلی از ماشین های جدید امکان خرید گیربکس دستی براشون فراهم نیست اگه هم باشه با این زندگی های پرمشغله و ترافیک های روز افزون صد در صد اتومات ، با خرید گیربکس دستی خیلی از آپشن ها مثل کروز کنترل تطبیقی ، پارک خودکار یا حتی آپشن های آفرودی مثل کرال کنترل رو از دست میدید توی پیست هم نمونه های اتوماتیک مثل pdk پورشه در ۰/۱ ثانیه دنده عوض میکنن که اصلا با گیربکس دستی قابل مقایسه نیست گیربکس های اتوماتیک مدرن اینقدر سریع و باهوش هستن که حتی خیلی از ماشین باز ها هم دلشون برای گیربکس های دستی تنگ نمیشه هرچند نفس های آخر گیربکس دستی هست و با برقی شدن ماشین ها اگه گیربکس دستی تویوتا برای برقی هارو در نظر نگیریم کلا منقرض میشه

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2671 ديدگاه)

      برای آفرودر های برقی نیازه . به گشتاور آنی و تک دنده نیاز ندارند . جایی مثل برف باید ماشین از دنده دو شروع کنه که گشتاور کمی منتقل بشه و ماشین سر نخوره . یا توی گل که ماشین بیشتر توی گل فرو نره . همه اینا با تقسیم گشتاور و شبیه ساز دنده به وجود میاد که کارایی بالایی داره . برای مثال ناکارآمد بودن گشتاور آنی شکست آفرود تسلا رو نگاه کنید

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. زیزیگولو

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    راننده‌ ای که پشت فرمون احساس راحتیو آسایش داشته باشه تمرکز بیشتری روی جاده و رانندگیش داره و ایمن تر رانندگی میکنه ( مثل گیربکس اوتوماتیک تو شهرای شلوغ و پرترافیک که خیلی به آسایش راننده کمک میکنه) و واسه همینه که تو ماشینای جدید به مسئله راحتیو آسایش راننده خیلی توجه میشه و هر بار تو مدلای جدیدتر امکانات بیشتری واسه آسایش راننده اضاف میشه

    موافقم 21
    مخالفم 1
  7. new reventon

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    هیچکدام
    تغعیر فرکانس بوسیله تغعیر ولتاژ دیود ورکتور در PLL

    موافقم 3
    مخالفم 7
  8. Taha Ayoobi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4167 ديدگاه)

    از اون طرف گیربکس های دستی هم پیشرفت کردن.
    مثلا گیربکس کادیلاک CT5-V بلک وینگ، میتونی بدون برداشتن پا از روی گاز دنده رو عوض کنی

    موافقم 10
    مخالفم 4
  9. Murciélago

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مگه از دستی بهتر هم داریم

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. مهدی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یک نفر یک نظریه بدبخور نداده فقط نظر شخصی و ماشین خود ش را مانور داده راضی نیستم از نظرات

  10. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4834 ديدگاه)

    دستی و اتومات هردو خوبه برای استفاده اتومات برای حال کردن دستی شاید
    دنده دستی کمر ادمارو سرویس می‌کنه

    موافقم 6
    مخالفم 5
  11. علی جردن

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    در بازار ایران فقط دوتا سدان (تتفس طبیعی) با (گیربکس دوکلاچه) داریم
    یکی FMC 511
    دیگری پوشه پانامرا 4S

    موافقم 1
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4167 ديدگاه)

      و نکته جالبش اینجاس که تو فکر میکنی چون اسم هردو شون دوکلاچه اس پس مثل هم هستن دقیقا.

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4834 ديدگاه)

        حقترین کامنت وجود ندا…

        موافقم 4
        مخالفم 5
    2. 90s culture

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      شرکت پورشه اگه بدونه سوپر سدان شو با چی تاق زدی خودشو پاره می کنه😑
      نکن برادر، هر گردی گردو نیست

      موافقم 10
  12. الهام تبسمی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    طبق متن بالا:
    اما اگر سرعت رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر اولویت اصلی است و لذت بردن از هندلینگ مد نظر است گیربکس دوکلاچه برنده بازی خواهد بود.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  13. شمس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ما قبلا ماشین میخریدیم اونقد کلاچ ها نرم بود اصلا به اتومات فکر نمی کردیم و میدونستیم عمر گیربکس دستی و سلیقه دنده عوض کردن خیلی بهتر از اتوماته ، الان کلاچ ها به حدی سفت و صفحه کلاچ ها عمر کوتاه دارن که من کلاچ اتومات برقی نصب کردم مارک اتاکو ، یعنی مجبور شدم واسه ترافیک

    موافقم 1
    مخالفم 3
  14. علی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    دنده دستی یعنی عقب ماندگی از تکنولوژی روز

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4167 ديدگاه)

      آها،
      اون وقت چرا کمپانی ها هزینه بیشتری میکنن تا یه ماشینو با نسخه دستی هم عرضه کنن؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
  15. مترجم

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    گیربکس دنده ای(دستی)بهترین گزینه است نگهداریش راحت تره، خرابیش کمتره .گیربکس اتوماتها اکثراً دردسر ساز هستند و مدام خرج میزارن رو دست راننده.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. آرش

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      احتمالا دارید با اتوماتهای چی نی مقایسه می‌کنید که حق باشماست نهایتا دوسال هزینه زیادی نداره (بجز روغن گیربکس) بعدش باید تمام بلبرینگهای گیربکس تعویض بشه ولی کره ایها بخصوص کیا فوق‌العاده هست واقعا هزینه ای بجز روغن نداره

  16. Mn

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با گیربکس دستی انگار داری تو خط تولید ایرانخودرو کار میکنی مخصوصا تو ترافیک

    موافقم 1
    مخالفم 1
  17. فرزین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هفت سال هست که اتوماتیک دوکلاچه دارم برلیانس h230 بسیار عالی نرم و راحت هستم هم شهر و هم بیرون شهر و مسافرت تا کنون غیر از روغن هیچ هزینه ای نکردم گیربکس دوکلاچه هم قدرت وهم سرعت و ثبات داره

  18. BMW

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    گیربکس دستی هیجانش به مراتب برای من بالا تره😁و لذت بخش ترم هست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. آرمان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صد درصد AT که خودروهای چینی که تو ایران با این گیربکس هستند خیلی ماشین های خوبی اند مثل کوپا یا swm g01

  20. MohammadAli

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بدترین نوع گیربکس Amt هست.هرصدهزارکیلومترسنسورترمز وسنسورگیربکس وکلاچ برقی نیازبه تعویض داره اسفندماه سال۹۲ برام سی میلیون هزینه خورد.تازه هرگیربکس سازی هم نمیفهمه Amt چی هست اصن.برسازنده ش لعنت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا