فورد

حریفی غیرمعمول برای موستانگ افسانه‌ای

همیشه عادت داریم در رقابت‌ها و مقایسه‌هایی که یک‌طرف آن فورد موستانگ است در طرف دیگر، شورلت کامارو، دوج چلنجر و یا نهایتاً شورلت کوروت را ببینیم. چراکه این ماسل کارهای آمریکایی سالیان سال است که رقابت سختی با یکدیگر داشته و بارها و بارها باهم مقایسه شده‌اند؛ اما این بار رقیبی غیرمعمول در برابر موستانگ افسانه‌ای قرارگرفته و آن را به مبارزه دعوت کرده است. این خودرو یک وانت است! بله درست خواندید یک وانت اما نه یک وانت معمولی.

Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
حریف امروز موستانگ، اسپرت ترین وانت دنیا یعنی هولدن کومودور وانت (Ute) است. آن‌هم از نوع SSV Redline که قوی‌ترین و مجهزترین مدل آن محسوب می‌شود؛ اما این مقایسه چندان هم بی‌ربط نیست چراکه در سینهٔ هولدن کومودور وانت قلب ۶.۲ لیتری V8 متعلق به رقیب همیشگی موستانگ یعنی کامارو می‌تپد. بدین ترتیب امروز کومودور وانت SSV Redline تادندان‌مسلح و با نیروگاه LS3 کامارو به مصاف موستانگ آمده تا اثبات کند یک وانت هم می‌تواند در برابر موستانگ پرافتخار حرفی برای گفتن داشته باشد.

Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
معرفی خودروها
در این جدال قدرتمندترین نسخه از هر خودرو را رودرروی یکدیگر قرار داده‌ایم. در یک‌سو هولدن کومودور وانت قرار دارد. این خودرو جدیدترین سری کومودور است که با کد VFII شناخته می‌شود و یک سال پیش معرفی شد. همان‌طور که اشاره شد کومودور ما از نوع SSV Redline که بالاترین تیپ آن محسوب می‌شود بوده و با پیشرانهٔ قدرتمند LS3 جنرال موتورز پا به میدان رقابت گذاشته است. کومودور وانت SSV Redline با قیمت ۵۰.۹۹۰ دلار استرالیا (۳۹.۳۰۰ دلار آمریکا) نه‌تنها ۳۵۰۰ دلار استرالیا ارزان‌تر از نسخهٔ سدان خود است بلکه با ۱۷۵۵ کیلوگرم وزن سبک‌تر از سدان ۱۷۹۳ کیلوگرمی هم هست. هولدن کومودور وانت SSV Redline را می‌توان نمایشی از بهترین مهندسی محلی استرالیایی‌ها بر روی چنین خودروی بزرگی دانست.

Holden SS V Redline Ute
در سوی دیگر فورد موستانگ GT قرار دارد که قوی‌ترین نسخهٔ استاندارد موستانگ محسوب می‌شود (غیر از مدل‌های شلبی). فورد موستانگ شهرتی جهانی داشته و تقریباً عشق ماشینی وجود ندارد که آن را نشناسد. خودروی امروز ما از نسل ششم موستانگ است که دو سال پیش به بازار آمد. موستانگ شرکت‌کننده در رقابت امروز قیمتی معادل ۵۷.۴۹۰ دلار استرالیا (۴۴.۳۳۰ دلار آمریکا) داشته و با سلاح ۵ لیتری V8 خود به میدان آمده تا پشت رقیب آمریکایی-استرالیایی خود را به خاک بمالد.

Ford Mustang GT
موتور و گیربکس
موستانگ GT مجهز به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور است. البته موستانگ GTهایی که در خارج از ایالات‌متحده عرضه می‌شوند قدرت کمتری نسبت به مدل‌های عرضه‌شده در دیگر کشورها دارند. بدین ترتیب درحالی‌که موستانگ GT عرضه‌شده در ایالات‌متحده ۴۳۵ اسب بخار قدرت دارد، قدرت نسخه‌های عرضه‌شده در دیگر کشورها به ۴۱۵ اسب بخار کاهش‌یافته است. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به دوچرخ عقب منتقل می‌شود. مصرف سوخت موستانگ GT به‌صورت ترکیبی ۱۳.۱ لیتر در هر صدر کیلومتر است.

همان‌طور که بارها اشاره کردیم، هولدن کومودور وانت SSV Redline قلب ۶.۲ لیتری LS3 V8 شورلت کامارو را در سینه دارد. این موتور قادر به تولید ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور است. در کومودور Ute هم مانند موستانگ، قدرت موتور توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال میابد درحالی‌که مصرف سوخت آن به‌صورت ترکیبی ۱۳.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است. هرچند کومودور Ute به میزان ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به موستانگ دارد اما با ۴۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر، کاملاً این ضعف را جبران می‌کند.

Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
درون
هر دو خودرو دو در و دونفره هستند و هرچند موستانگ به دو صندلی عقبی هم مجهز شده است اما این صندلی‌ها عملاً به دلیل فضای بسیار محدود، غیرقابل استفاده هستند و بودونبودشان فرقی ندارد؛ اما تفاوت عمدهٔ دو خودرو در اینجاست که موستانگ صندوق بار کوچکی دارد درحالی‌که کومودور Ute از فضای بار وسیعی که با روکش پوشیده شده است سود می‌برد. وقتی برای اولین بار پا به داخل کابین موستانگ می‌گذارید حس مثبتی نخواهید داشت چراکه بوی پلاستیک به مشام می‌رسد، روکش چرم صندلی‌ها ارزان‌قیمت احساس می‌شود و استفاده از پلاستیک در جای‌جای کابین به چشم می‌خورد؛ اما کمی که بگذرد اوضاع بهتر می‌شود. چراکه صندلی‌ها بسیار راحت بوده و بدن را به‌خوبی در برمی‌گیرند. هر دو صندلی راننده و سرنشین مجهز به تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن هستند درحالی‌که هیچ از این موارد در رقیب استرالیایی وجود ندارد. یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی لمسی نیز در داشبورد تعبیه‌شده که کار با آن بسیار راحت است.

از موستانگ پیاده شده و سوار بر کومودور وانت می‌شویم. صندلی‌ها بزرگ‌تر بوده و حمایت کمتری از بدن می‌کنند. فرمان نیز کمی بزرگ احساس می‌شود؛ اما کابین کومودور به‌وضوح باکیفیت‌تر از موستانگ است. کاربرد پلاستیک در آن کمتر است درحالی‌که کیفیت بالاتری هم دارد و در کل احساس بهتری نسبت به موستانگ به انسان منتقل می‌کند. البته هولدن استفاده از تکنولوژی را هم در کومودور Ute فراموش نکرده و آن را مجهز به نمایشگر لمسی، سیستم پارک خودکار، نمایشگر سربالای رنگی، قابلیت اتصال به اینترنت، سامانهٔ هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار خروج از خط کرده است که کومودور وانت را در جایگاهی بالاتر از رقیب کوپۀ خود قرار می‌دهد.

ابعاد
در هولدن کومودور وانت راننده از موقعیت بالاتری نسبت به فورد موستانگ برخوردار است چراکه Ute با ارتفاع ۱.۴۹ متر، ۲.۳ سانتیمتر بلندتر از برادران سدان و استیشن خود بوده و ۱۱.۳ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از موستانگ دارد. عرض آن نیز با ۱.۹۰ متر کاملاً برابر با دیگر اعضای خانواده‌اش و ۱.۸ سانتیمتر باریک‌تر از رقیب آمریکایی است. طول کومودور وانت ۵.۰۸ متر و فاصلهٔ بین دو محور آن ۳ متر است که به ترتیب ۱.۴ و ۹.۴ سانتیمتر بیشتر از مدل‌های سدان و استیشن است درحالی‌که موستانگ با ۴.۷۸ متر طول و ۲.۷۲ متر فاصلهٔ محوری، دقیقاً ۳۰ سانتیمتر در طول و ۲.۹ سانتیمتر در فاصلهٔ بین دو محور کوتاه‌تر از کومودور وانت است.

Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
روی جاده
کومودور Ute بیشتر یک خودروی اسپرت بوده و چندان مناسب حمل بار نیست چراکه فقط قادر به حمل ۶۳۰ کیلوگرم بار بوده و تنها می‌تواند تا ۱۶۰۰ کیلوگرم را به‌صورت یدک‌کش حمل کند. این درحالی‌که است که مدل‌های سدان و استیشن ظرفیت کششی تا ۲۱۰۰ کیلوگرم دارند؛ اما در عوض کومودور وانت یک دور پیست نوربرگ رینگ را تنها ظرف ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه طی می‌کند یعنی سریع‌تر از خودروهای چون مرسدس بنز C55 AMG، ب ام و M3، لوتوس اگزیج S، پورشه کایمن S و آئودی RS4. این نشان می‌دهد که کومودور وانت SSV Redline بیشتر برای پیست ساخته‌شده تا حمل بار! بعلاوه این رکورد متعلق به سال ۲۰۱۳ و کومودور VF با موتور ۶ لیتری ۳۷۰ اسب بخاری است درحالی‌که رکورد کومودور جدید VFII قطعاً بهتر از این هم خواهد بود.

Holden SS V Redline Ute
اما موستانگ هم به‌هیچ‌عنوان خودروی ضعیفی نیست چراکه در سینهٔ خود یک قلب تنفس طبیعی ۵ لیتری V8 دارد که به ساختاری تمام آلومینیومی، دو میل بادامک و زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مجهز شده است. پاسخ دریچهٔ گاز بسیار سریع است و هرچند سیستم کنترل پایداری (ESC) وظیفهٔ خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد، اما موستانگ هنوز هم وحشی بوده و خوی عصیان گر خود را حفظ کرده است.

Ford Mustang GT
وقتی سوار بر کومودور Ute می‌شویم احساس می‌کنیم همه‌چیز کندتر از موستانگ است. عملکرد گیربکس دستی آن کندتر بوده (هرچند بازهم نرم‌تر و بهتر از گیربکس‌های قبلی هولدن است) و واکنش فرمان به فرامین راننده نیز کمتر است. همچنین علیرغم برخورداری از موتور بزرگ‌تر، در شتاب صفرتا صد نیز کندتر از رقیب خود عمل کرد. هرچند که این اختلاف بسیار کم است و درجایی که هولدن در ۴.۹ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، این زمان در فورد ۴.۸ ثانیه است.  در طی مسافت ۴۰۰ متر نیز هر دو خودرو پا به‌پای هم پیش رفته و دقیقاً در یک‌زمان از خط عبور می‌کنند.

Ute SSV Redline مجهز به تعلیق منحصربه‌فرد هولدن شده که به ادعای سازنده بیشتر برای پیست طراحی‌شده است. با توجه به اینکه هر دو خودرو مجهز به رینگ‌های ۱۹ اینچی هستند، سواری هر دو کمی خشک و خشن احساس می‌شود اما بااین‌وجود سواری هولدن به خشکی فورد نیست که این امر موجب ناراحتی رانندهٔ موستانگ هنگام حرکت در جاده‌های پردست‌انداز و ناهموار می‌شود. البته این تفاوت سواری شاید به خاطر لاستیک‌های آن‌ها نیز باشد. چراکه هولدن مجهز به لاستیک‌های بریجستون Potenza RE050 است درحالی‌که موستانگ از لاستیک‌های پیرلی P-Zero استفاده می‌کند. هرچند که عرض لاستیک‌های هردوی آن‌ها ۲۷۵ است. ترمزهای هر دو نیز توسط برمبو ساخته‌شده است با این تفاوت که دیسک‌های ترمز عقب هولدن ۳۶۰ میلی‌متری است که ۳۰ میلی‌متر بزرگ‌تر از موستانگ است و به همین دلیل در کل هنگام ترمز گیری احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند.

نتیجه
به پایان این جدال نفس‌گیر رسیدیم. حال باید از بین این دو خودروی اسپرت دو در، برنده را انتخاب کنیم. کدام‌یک سربلند از میدان رقابت خارج می‌شود؟ موستانگ افسانه‌ای یا وانت استرالیایی با قلب کامارو؟ موستانگ با طراحی خارق‌العادهٔ خود قطعاً نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. پیشرانهٔ آن لذت مطلق را به راننده هدیه می‌دهد و شاسی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما تعلیق خشک آن کمی آزاردهنده است. در سوی دیگر کومودور Ute SSV Redline قرار دارد که کیفیت سواری فوق‌العاده‌ای داشته و در یک مسیر مستقیم دقیقاً مانند یک خودروی GT واقعی، سریع است.

Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
انتخاب میان این دو خودروی اسپرت واقعاً دشوار است اما درنهایت با توجه به ۶۵۰۰ دلار قیمت کمتر (۵۰۰۰ دلار آمریکا) و کارایی بیشتر با اختلاف بسیار کم هولدن کومودور Ute SSV Redline را به‌عنوان پیروز این رقابت انتخاب می‌کنیم.

جدول مشخصات فنی

هولدن Ute SSV Redline فورد موستانگ GT
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۵ لیتری V8
قدرت ۴۱۰ اسب بخار ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
شتاب صفرتا صد ۴.۹ ثانیه ۴.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۲.۸ لیتر در صد کیلومتر ۱۳.۱ لیتر در صد کیلومتر
طول/عرض/ارتفاع ۵.۰۸/۱.۹۰/۱.۱۹ متر ۴.۷۸/۱.۹۱/۱.۳۸ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۳ متر ۲.۷۲ متر
قیمت (دلار استرالیا) ۵۰.۹۹۰ دلار ۵۷.۴۹۰ دلار
قیمت (دلار آمریکا) ۳۹.۳۰۰ دلار ۴۴.۳۳۰ دلار
منبع: themotorreport

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. m4

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    جدایی از رقابتشون !
    چه وانت خوشگلیه این!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Viper

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ولی به پای پراید وانت نمیرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mehdi TuRbO

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    اینو برداشتند از رو دمپایی ما کپی زدند.البته به پا دمپایی ما ک نمیرسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. REZA

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    باید پولامو جمع کنم از این وانت بگیرم یه بلندگو وصل کنم پشتش خیار و گوجه بفروشم خیلی شغل با کلاسی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Das Beste Oder Nichts

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    روز به روز تلاش میکنن که بهتر بشن خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهنام طیبی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    با این مشخصاتی که در جدول زیاد فرق ندارن ولی من فورد موستاگ دوس دارم
    بازم بستگی به سلیقه ها داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فقط انگلستان

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    تو خودروهای آمریکایی فقط آلتیمیت ائیرو و کادیلاک اسکالیدو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    وانت غولی شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Nima

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    میتونستن مدل HSV کومودور و مدل GT350 رو هم با هم مقایسه کنن. بازم کومودور برنده بود با حداکثر سرعت 330 و موتور LSA که 570 اسب هست و شتاب 3.9. توى پیست هم احتمالا میترکونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Merdad

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    تنها کاربردی که میتونه داشته باشه این وانت، قاچاقه :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. asa

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    حتی اگه این هولدن ، ماستنگو له بکنه بازم من ماستنگو با اون عوض نمی کنم. من ماستنگو به رقبای المانی و ژاپنی نمیفروشم چه برسه به استرالیا که چندان اتوموبیل سازی فوق العاده ای نداره .
    .I love you mustang

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (163 ديدگاه)

      هولدن ماله استرالیا نیست. هولدن زیر مجموعه جنرال موتور آمریکاست.
      از زمانی که جنرال موتور همه سهام اوپل رو خرید ، محصولات اوپل در انگلستان به نام برند واکسهال و در استرالیا بنام برند هولدن به فروش میرود.
      در آمریکا هم بعضی از مدلهای اوپل رو بنام برند بیوک به فروش می رسونه مثل بیوک انکور که همون اوپل موکاسا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. mohammad-fm

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    وانت از موستانگ بهتره؟؟ موستانگ شاه اصلا استایل خودرو رو ببین کف میکنی وانت کیلو چنده ؟. من با تعصب زیادی که رو خودرو های المانی مخصوصا بنز د ارم ولی موستانگ جای خودشو داره
    دوستان عشق ماشین میدونن چی میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Xman

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    فقط موستانگ!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا