مزدا

نخستین ملاقات با مزدا CX-9 مدل ۲۰۱۶

کراس‌اور ۳ ردیفه مزدا، آخرین مدل در خط تولید این کمپانی است که زبان طراحی «کودو» را دریافت می‌کند؛ موضوعی که ظاهر خوبی نیز برای این خودرو ایجاد کرده است. CX-9 جدید که در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شده، بسیار جذاب، بزرگ و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد. همانند ولوو XC90، مدل ۲۰۱۶ از CX-9 نیز دارای یک کاپوت بلند است تا بیشتر از اینکه یک «کراس‌اور حجیم» را نشان دهد، چهره یک «واگن قدبلند» را به نمایش بگذارد.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
طول CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلی‌متر کمتر است؛ ولی در عین حال، فاصله محوری بزرگتر منجر به پیش‌آمدگی‌های کوچکتر در بدنه شده است. همچنین چرخ‌های این خودرو در حالت استاندارد به صورت ۱۸ اینچی هستند و البته، از آپشن چرخ‌های ۲۰ اینچی نیز می‌توان استفاده کرد.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
موتور ۳/۷ لیتری V-6 در CX-9 قدیمی بازنشسته شده و جای خود را به یک موتور کاملاً جدید ۲/۵ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر داده است. این اولین موتور «اسکای‌اکتیو» توربوشارژر مزدا محسوب می‌شود. البته کمپانی مزدا همیشه هدف‌هایی واقع‌گرایانه برای محصولات خود درنظر می‌گیرد و بر این اساس، در مورد موتور ۲/۵ لیتری جدید، از تنظیمات برای حداکثر اسب‌بخار خبری نیست. مطابق گفته مزدا، طراحی این موتور با درنظر گرفتن دنیای واقعی و برای دنیای واقعی انجام گرفته است؛ جایی که راننده‌های شاسی‌بلندهای ۳ ردیفه به پایین‌بودن پیک گشتاور علاقه دارند. به این منظور، از یک توربوشارژر نسبتاً کوچک و با فشار ۱۷.۴ psi برای رسیدن این موتور (با نسبت فشردگی ۱۰.۵:۱) به حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه استفاده شده است.

در همین حال، عدد مربوط به اسب‌بخار موتور توربوی CX-9 چندان بالا نیست. این موتور با استفاده از سوخت اوکتان ۹۳ در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه، قدرتی برابر ۲۵۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند. اگر از سوخت معمولی با اوکتان ۸۷ استفاده شود، این قدرت به ۲۲۷ اسب‌بخار کاهش خواهد یافت.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
البته این احتمالاً یک حرکت هوشمندانه در این شاسی‌‌بلند ۳ ردیفه است؛ چرا که رانندگان چنین خودروهایی معمولاً از تمام قدرت موتورهای بزرگ خود استفاده نمی‌کنند. پیک گشتاور پایین به مزدا اجازه استفاده از یک توربوشارژر کوچکتر داده است. در نتیجه، این توربوشارژ می‌تواند سریع‌تر به کار بیفتد؛ چیزی که در این نوع موتور، اهمیت بسیار زیادی دارد.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
از عناصر کمک‌کننده به توربوشارژر تک‌اسکرال، یک مانیفولد اگزوز ۴-۳-۱ است که تخلیه اگزوز را تشدید می‌کند؛ ولی در همین حال، با استفاده از یک سری سوپاپ‌ها در دور موتور زیر ۱۷۰۰، گازهای اگزوز را با کانال‌هایی با قطر کم به سمت توربو هدایت می‌کند و سرعت جریان هوا را افزایش می‌دهد.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
مطابق گفته مزدا، CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی، حدود ۱۱۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. با این حال، موتور ۲/۵ لیتری هنوز وزن زیادی برای خودرو ایجاد می‌کند و همچنین، با توجه به ساز و کاری که در بالا گفته شد، این موتور در اغلب اوقات و در هنگامی رانندگی عادی، تحت القای اجباری خواهد بود. شاید به همین نوع دلایل است که مصرف سوخت بسیاری از موتورهایی که حجم آنها کاهش یافته و توربوشارژر به آنها اضافه شده، افزایش می‌یابد. البته مزدا برای مقابله با این موضوع، از یک سیستم EGR (چرخه دوباره گاز اگزوز) برای کاهش درجه حرارت محفظه احتراق استفاده کرده و به سراغ مصرف سوخت بیشتر نرفته است. در نتیجه، مطابق چیزی که مزدا می‌گوید، اعداد و ارقام مربوط به مصرف سوخت، نه‌تنها در بالاترین سطح کلاس خود طبق برآورد EPA قرار دارند، بلکه در دنیای واقعی نیز عملکردی خیره‌کننده را نشان می‌دهند.

2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
2017 Mazda CX-9
۲۰۱۷ Mazda CX-9
مزدا CX-9 مدل ۲۰۱۶ به صورت انحصاری با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ارائه می‌شود. همچنین سیستم دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد است، ولی امکان انتخاب یک دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک نیز وجود دارد. ردیف دوم صندلی‌ها قابلیت حرکت به سمت جلو را دارد تا امکان ورود به ردیف سوم فراهم شود. البته فضای ردیف سوم چندان کم نیست و این صندلی‌ها گنجایش حضور بزرگسالان را نیز دارند.

مزدا در همین حال، عایق‌کاری صدا به وزن ۲۴ کیلوگرم برای CX-9 انجام داده است؛ چیزی که باعث شده نویز داخل کابین به میزان ۱۲ درصد در سرعت‌های بزرگراهی کاسته شود.

بهار ۲۰۱۶، باید منتظر ورود این مدل جدید مزدا به بازار بود.


[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    طراحی های مزدا بین ژاپنی ها رو دست نداره! فوق العاده زیبا و چشم نواز کار شده.
    مزدا و نیسان رو از نظر طراحی واقعا دوست دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. MehdiTurbo

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    عالیه،ژاپنیها ک کلن کیفیتشون عالیه فقط طراحیشون چنگی به دل نمیزنه،ولی مزدا ژاپنی ارزون با کیفیت با طراحی جذاب و همچنین نیسان،البته لکسوسو اینفینیتیم طراحیاشون خوبه ولی جزو لوکساند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AliZeus

      ۳۰ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      جالب اینجاست که تویوتا با اون عظمت و دم و دستگاه، از طراحی یک دهم همچین ماشینی عاجزه!! در عجبم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۳۰ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (3020 ديدگاه)

        عجب حرفی زدیا. لکسوس NX یا RX مدل 2016 که از این زیباتره. کیفیت هم که فوق العاده. اصولا عظمت شرکت تویوتا در برابر مزدا مثه برتری تیم فوتبال آرژانتین در برابر مثلا اسلواکی است. شرکت برتر دنیا از نظر ارزش در بین خودروسازها و هفتم کل. مزدا دهم خودروسازها و هشتادم جهان. اختلاف یکم زیاده!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ashkan

          ۳۰ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (376 ديدگاه)

          ناموسآ اینجا گفت تویوتا نه لکسوس
          مطمئن باش اگه مزد برنده لوکسی داشته تو طراحی غوغا میکرد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Mehdi TuRbO

          ۲ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (1920 ديدگاه)

          حرف شما درست تویوتا رتبه بهتری داره ولی باید به نسبت کارخونهاش و تولیداتش در نظر بگیری تویوتا تو خیلی کشورا اکـثر کشورا نمایندگی داره ولی مزدا اینطور نیست ی نمونش کشور خودمون من کشورایی ک تا حالا رفتم کشوری نبوده ک توش تویوتا ندیده باشم و نمایندگی نداشته باشه ولی مزدا را شده این خودش تو فروش اثر میزاره مزدا خیلی جایزه تو طراحیو کیفیت اورده و با قیمت یکسان با تویوتا طراحی و امکانات بهتری بعضن ارایه میده این عامل گستردگی نمایندگی هم تاثیر گذاره ولی هر دوشون عالیند بازم ممنون به خاطره دیدگاهتون.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. sina

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (809 ديدگاه)

    احسنت.واقعا بی نقصه از همه رقباشم چندین پله بالاتره
    بلاخره یه خودرو ساز اون کاریو که میخواستم انجام داد
    در کل اگه بگذاریش واسه نقد و بررسی ماشینی پیدا نمیشه که بشه گفت به جای این بخریش بهتره من که مدلی رو سراغ ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. وحید

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    خدا قسمت کنه یکی از اینا رو از نزدیک ببینیم گرفتن پیشکش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امین آریامن

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    طراحیش به آدم ارامش میده …کلا ماشینای مزدا خیلی اروم و متین به نظر میان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali ayat

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    این کجا طرح های تویوتا کجا این شرکت مزدا و نیسان توجه کردین به بدنه هاشون دستگاه پرس جدید آوردم فک کنم از حالت تیزی در اومده همه ی بدنه هاشونو خم میدن واقعا زیبا میشه بدنه گرد ابهت ماشین رو دوچندان میکنه و البته واقعا در آوردنش کار هرکسی نیست باید در مقابل ضربه و ارتعاشات امتحان بشه که ضعف نداشته باشه ولی اگه یه بار تصادف کنی کار ماشین تمومه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین آریامن

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    برنامه سایپا برای پراید 2017:
    در راستای احترام به حقوق مصرف کنندگان عزیز و ایجاد تنوع در بازار داخلی و رقابت جدی در بازارهای جهانی و تولید محصولی همگام با اخرین تکنولوژی روز اروپا…پراید با چراغ های تیبا رونمایی میگردد…قیمت 35 ملیون…
    بزرگراه تورا میخواند…سایپا خیلی مطمئن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (244 ديدگاه)

    آخه یه کمپانی چقدر میتونه دوست داشتنی باشه؟ مزدا عالیه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. american and japan

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    د آخه مزدا جون قربونت برم توی کراس اور هم اینقدر ارتفاع ماشین کم؟؟؟؟؟کلا مزدا با ارتفاع مشکل داره پسر داییم یه مزدا سه داشت بیرون نمیاوردش کلا چون کفش دائم میگرفت…خب کمک فنر ها رو بادی کنه لاقل تنظیم ارتفاع داشته باشه بشه ارتفاع رو تنظیم رد.چه اجباریه اینقدر ارتفاع کم باشه؟؟؟؟rx-7 که نیست…کراس اوره خیر سرش.این تنها بدی مزدا مخصوصا در ایران هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمدرضا777

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نه واقعا میخوان بدونم اگه اینا ماشین میسازن چطور روشون میشه داخل کشور لگن سازها رو خودرو ساز خطاب کنند..خدایا نجاتمون بده از این مملکت..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین خوبی از آب در اومده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. shahin

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    در وصف این ماشین میشه فقط گفت….اووووف عجبب چیزیه…کلا مزدا از همون 323 تا 3نیو که ما دیدیمو(تو ایران منظورمه) و مدلای مزدا 6 و شاسی بلندش همیشه عالی بوده… همیشه حرفی واسه گفتن داره و شاید پشت سر بی ام دبلیو و بنز محبوب ترین ماشین باشه تو ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بابک

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اغا عالیه حرف نداره…اومده ایران ؟اگه اره قیمتش حدودا چند میتونه باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali aaaa

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام cx 9 کی ب بازار میاید؟ قیمتش ب پول ایران چقدر است؟
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا