موتورسیکلت

عبور ققنوس از نسل گذشته یاماها

در دو قسمت قبلی که منتشر شد (تولد قفقوس و ققنوس آتش بازی می‌کند) صحبتهای تیم طراح و تستهای اولیه موتورسیکلت جدید یاماها یعنی XSR900 را دیدید و شنیدید، حالا وقت آن رسیده است که به سراغ معرفی و بررسی ویژگیهای فنی و ظاهری این موتورسیکلت برویم.

YAMAHA XSR900
YAMAHA XSR900
همانطور که قبلا اشاره کردیم بدنه اصلی این موتورسیکلت بر رروی پلتفرم خانواده MT-09 شکل گرفته، اما دقیقا کدام عضو این خانواده؟ جوابِ سخت و پیچیده‌ای در کار نیست و اگر به قسمت اول ویدئو توجه کرده باشید می‌دانید که جواب سول ما همان مدل نوستالژیک XSR700 خواهد بود.

YAMAHA XSR900
YAMAHA XSR900
در XSR900 دیگر خبری از قطعات پلاستیکی نیست و قسمتهای زیادی از بدنه از جمله باک بنزین، گلگیرها، چراغ جلو، پوششهای کناری و از همه مهمتر شاسی، از جنس آلمینیوم ساخته شده‌اند؛ آن هم از آلیاژی با درصد خلوص و عیار بالا که وزنی فوق‌العاده سبک و در عین حال مقاومت بالا را برای قطعات بدنه این موتورسیکلت دوست داشتنی فراهم آورده است.

YAMAHA XSR900
YAMAHA XSR900
برای هرچه جذابتر شدن ظاهر این موتورسیکلت، طراحان سعی کرده‌اند تا بیشتر اجزای XSR900 را به رنگ مشکی درآورند که مهمترین آنها رادیاتور است که مثل مدلهای قبل رنگ آمیزی نشده و به رنگ مشکی درآمده، در کنار رادیاتور می‌توانیم به اگزوز و همچنین پیکره‌بندی سیستم انجین هم اشاره کنیم که همگی یک رنگِ مشکی مات و خیلی جذاب دارند. در کنار این رنگ بندی زیبا، یک زین دوخته شده با رنگ آمیزی و دوخت خیلی شیک هم قرار گرفته است تا هم سواری نرم و راحتی را به شما هدیه دهد و هم به جذابیت ظاهری XSR900 کمک کند.

بیشترین رنگی که تا کنون از این موتورسیکلت دیده‌اید و یا بهتر است بگوییم تنها رنگی که تا کنون از این موتورسیکلت دیده‌اید، همان رنگ زرد با خطوط سفید –مشکی است (طرح اصلی) اما یاماها دو رنگ دیگر نیز برای XSR900 در نظر گرفته که شامل رنگ نقره مات با زین زرشکی و رنگ آبی نفتی با خط سفید است.

از ویژگیهای ظاهری که بگذریم باید به سراغ قلب تپنده XSR900 برویم، قلبی که هم خوش صداست و هم قدرتمند. یاماها بر روی این مدل از یک انجین سه سیلندر خطی به حجم به ۸۴۷ سی‌سی (انجین معروف سری MT-09) استفاده کرده است، انجینی که توانسته قدرتی معادل با ۱۱۳ اسب بخار را برای ققنوس پدید بیاورد. این ۱۱۳ اسب بخار وقتی به چرخها منتقل می‌شود حداکثر نیروی گشتاوری معادل با ۸۴.۵ نیوتن متر را برای XSR900 فراهم خواهد آورد؛ اگر این اعداد را کنار وزن نسبتا سبک این موتورسیکلت قرار دهیم، در می‌یابیم که با یک عجوبه طرف هستیم. با توجه به اینکه بیشتر اجزای XSR900 با استفاده از آلمینیوم سبک ساخته شده‌اند، وزنی در حدود ۱۹۵ کیلوگرم دارد که برای یک موتورسیکلت با انجین به حجم ۸۵۰ سی‌سی، عالی به نظر می‌رسد.

از آنجایی که مجهز شدن به سیستم ایمنی ترمز ABS برای تمام موتورسیکلتهای ۲۰۱۶ اجباری شده است پس بدیهیست که XSR900 نیز به این سیستم مجهز شده باشد؛ البته حتی اگر چنین قانونی هم وجود نداشت بعید به نظر می‌رسید که یاماها، XSR900 را بدون سیستم ABS راهی بازار می‌کرد. این کمپانی ژاپنی علاوه بر ترمز ABS، یک سیستم کنترل کشش سه گانه نیز بر روی XSR900 نصب کرده تا ایمنی این موتورسیکلت را هرچه بیشتر افزایش دهد.

YAMAHA XSR900
YAMAHA XSR900
مهمترین ویژگیهای یاماها XSR900:

  • انجین سه سیلندر MT-09 به حجم ۸۴۷ سی‌سی.
  • حداکثر قدرتی معادل با ۱۱۳ اسب بخار.
  • حداکثر گشتاوری معادل با ۵ نیتون متر.
  • مجهز شده به سیستم ABS و سیستم کنترل کشش سه گانه.
  • بهره‌مندی از رادیاتور آب (سیستم آب خنک).
  • وزن ۱۹۵ کیلو گرم.
  • بهره‌ندی از سیستم کلاج Assist & Slipper.
  • میلنگ ۲۷۰ درجه.
  • ۸۸۰ میلی متر ارتفاع صندلی.
YAMAHA XSR900
YAMAHA XSR900
طرفداران سبک طراحی کلاسیک، قطعا با دیدن این موتورسیکلت حسابی سر ذوق آمده‌اند؛ شما هم اگر از این دسته افراد هستید می‌توانید برای داشتن یک موتورسیکلت خاص که ظاهری کلاسیک را در کنار باطنی قدرتمند و مدرن برایتان فراهم بیاود، ۷.۴۹۹ پوند پرداخت کرده و یاماها XSR900 را به خانه خود ببرید؛ موتورسیکلتی که قطعا در زمره برترینهای نمایشگاه میلان قرار خواهد گرفت. البته ابتدا باید کمی صبور باشید و به قول معروف دندان روی جگر بگذارید چرا که این موتورسیکلت دوست داشتنی از مارس سال آینده راهی بازار می‌شود و هنوز چند ماهی تا عرضه عمومی آن، زمان باقیست.

حالا و بعد از تمام نکاتی که گقتیم وقت آن رسیده است که به تماشای نبرد پدر و پسر بشینیم و شاهد پیشی گرفتن نسل جدید از قدیم باشیم؛ پس شما را به دیدن این ویدئوی جذاب که در حقیقت آخرین قسمت ویدئوی تولد ققنوس است دعوت می‌کنیم.


[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. سامان

    ۱۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من درگیر آهنگ و صدای اگزوزشم… :)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    موتور واقعا معرکه ای هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    یاماها یکی از بهترین هاست و می توان گفت ،یاماها هر روز بهتز از دیروز .
    پرچم تولید کنندگان ژاپنی بالاست.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا