مک لارن

خداحافظی با مک‌لارن P1

در چند سال اخیر به لطف ظهور مثلث طلایی صنعت خودرو، یعنی فراری لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸، شاهد افزایش بی‌مهابای پرفورمنس در خودروها بوده‌ایم. همه می‌دانیم که هر ضلع این مثلث، به نوعی شهرهٔ عام و خاص می‌باشد، اما همگی در یک چیز مشترک‌اند؛ اینکه نگرانی‌های مربوط به خودروهای برقی و سوخت‌های پاک، به این معنی نیست که دوران خودروهای با عملکرد بالا به پایان رسیده است.

 McLaren builds the last P1 hybrid supercar
McLaren builds the last P1 hybrid supercar
اما از سویی باید گفت که دوران تولید این ۳ ابرخودرو روبه پایان نهاده است. فراری و پورشه که مدت‌ها قبل تولید خودروهای ویژهٔ خود را به پایان رسانده بودند، و حالا نیز آخرین مک‌لارن P1 از درهای این کارخانه خارج شد. پیش از این، مک‌لارن اعلام کرده بود که از این گوهر گران‌بها، فقط ۳۷۵ عدد خواهد ساخت و قابل‌توجه است که همگی آن‌ها پیش از تولید اولین P1 به فروش رسیدند! و در این مدت، کمپانی فقط مشغول تولید پیش سفارش‌ها بوده است.

First and last McLaren P1
First and last McLaren P1
 McLaren builds the last P1 hybrid supercar
McLaren builds the last P1 hybrid supercar
P1 اولین بار در قالب یک مدل مفهومی در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، و در سال ۲۰۱۳ نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه ژنو به نمایش همگان درآمد. تولید این ابرخودرو در بهار سال ۲۰۱۳ در کارخانهٔ مک‌لارن واقع در انگلیس، بر روی یک خط اختصاصی شروع شد، که تولید هرکدام از این زیباروها، حدود ۱۷ روز زمان لازم داشت.

paris-2012-mclaren-p1-design-study-028
مک‌لارن P1 که قدرتمندترین خودروی جاده‌ای مک‌لارن محسوب می‌شود، از یک موتور ۳.۸ لیتری توئین توربو با آرایش v8 و یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعاً ۹۰۳ اسب بخار و ۶۶۴ پوند فوت (۹۰۰ نیوتون متر) گشتاور تولید می‌کند، که این اندازه از گشتاور و قدرت، این هیولا را در عرض ۲.۸ ثانیه به ۶۲ مایل بر ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رساند. و همچنین حداکثر سرعتی معادل ۲۱۷ مایل در ساعت یا ۳۴۹ کیلومتر در ساعت را برای این خودرو رقم می‌زند. لازم به ذکر است که موتور الکتریکی، علاوه بر افزایش گشتاور و قدرت و کاهش گازهای آلاینده، تاخیرات گشتاور موتور بنزینی را نیز جبران می‌کند، تا P1 شتاب سریع‌تر و پایدارتری را به دست آورد.

Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO Interior
Mclaren P1 MSO Interior
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
Mclaren P1 MSO
P1 از یک شاسیِ Monocage ساخته شده با فیبر کربن بهره می‌برد. این شاسی به‌گونه‌ای طراحی شده که راکبان این اسب تیزپا به بخشی از ساختار شاسی تبدیل می‌شوند. همچنین استفاده از فیبر کربن باعث شده تا وزن خودرو کاهش یابد، مک‌لارن نیز در تأیید این سخن، وزن خشک خودرو را ۳۱۹۶ پوند (۱۴۴۹ کیلوگرم) عنوان کرد. گفتنی است که ظاهر ظالمانهٔ این هیولا فقط برای نمایش نیست، این خودرو در حالت “RACE” توانایی آن را داراست که چیزی نزدیک به ۶۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین (Downforce) ایجاد کند!

اما درحالی‌که آفتاب نسخهٔ استاندارد P1 در حال غروب کردن می‌باشد، کمپانی مک‌لارن هنوز مشغول تولید سفارش‌های نسخهٔ ویژهٔ P1 یعنی P1 GTR می‌باشد. این خودرو که به افتخار F1 GTR، قهرمان مسابقات لمانر ساخته شده است، اجازهٔ حرکت در خیابان و جاده‌های عمومی را ندارد، اما برای به رخ کشیدن ۹۸۶ اسب بخار و توانایی‌های بهبود یافتهٔ این خودرو، باید آن را در پیست به حرکت درآورید. لازم به ذکر است که مک‌لارن انتظار دارد تولیدات P1 GTR نیز در سال ۲۰۱۶ به اتمام برسد.

McLaren P1 GTR
۲۰۱۶ McLaren P1 GTR
ترجمه: صادق رحمانی
منبع: digitaltrends

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. نيما

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    جلوپنجره با تورى الکیش رو کاش توى مدل هاى نهایى درست میکردن.
    یعنى چى پلاستیک همینجورى بدون فایده بزارى!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. pouya

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای نابغه اون مدلی که بخشی از توری جلوپنجره پلاستیک بود، ۶۵۰ اس یا ۶۷۵ ال تی هست. این مدل پی وان جلو پنجرش فرق داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      باشه باشه میگم درست کنن
      شما خیلی حرص نخور …
      ضمناً مهندسای مکلارن اصرار دارند که خودتون حضوری تشریف ببرید و توجیه شون کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mds

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (402 ديدگاه)

    داش slr چیزی برات باقی نموند همشونو رو هوا زدن..
    راستی مثل قدیما میخوام بهت یه هدیه بدم، اینم عشق منه امیدوارم بتونم قبل از مرگم یدونه رنگ سفیدشو بخرم
    http://8pic.ir/images/t1jcnx0gl069l6syjrzx.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      داداش حدس میزنم شناختمت ؛)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mds

        ۲۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (402 ديدگاه)

        خو داداش BMW در اولویتم نیست چیکار کنم دست من نی، به قول شما باید دید دل چی میگه.. البته ماشینای آلمانی خصوصا بی ام و رو عاشقشم بعد آئودی و بنز

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۲۲ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          نه! از لحاظ خودرویی نگفتم! :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mds

          ۲۲ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (402 ديدگاه)

          آره درست حدث زدی خودمم :mrgreen:

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. mohsen

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      الهم اخرج من الناس
      عاشق شدن شما شبیه مجنونه که گفتن لیلی چی داره واقعنم چیزی نداش اینم چیزی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Slr722

      ۲۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      Mds عزیز خدا نکنه… ایشاالله میخری…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بنتلی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    نیما آخه نظرت چ ربطی داشت ب موضوع مقاله؟!هرچی باشه مهندسا و طراحاش از شما بیشتر اطلاعات دارد،اگه کمک خواستن میگم حتما با شما تماس بگیرن
    خواهشا متعصبین عزیز دوستدار خودرو آلمانی دوباره نیان اینجا رو هم ب گند نکشن،بسه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      چطور شما حق داری بیای پست ماشین های آلمانی به گند بکشین آلمانی دوست ها حق ندارن نظرشونو بگن نیما اتفاقا داره درست میگه شما و اون متوهم مع الغیر بس کنید که جز توهم چیزی ندارید به قول جوشکار خسته مقداره طلبتونو بگید چقدره بهتون بدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mds

        ۲۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (402 ديدگاه)

        چطور آلمانی دوستا حق دارن بیان پست ماشینای کره ای به گند بکشن اونم چه گندی.. اما کره ای دوستا حق ندارن نظرشونو بگن
        متوهم!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. great britain

        ۲۲ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        این جمله بدجور سنگین بود: پیش از این، مک‌لارن اعلام کرده بود که از این گوهر گران‌بها، فقط 375 عدد خواهد ساخت و قابل‌توجه است که همگی آن‌ها پیش از تولید اولین P1 به فروش رسیدند! و در این مدت، کمپانی فقط مشغول تولید پیش سفارش‌ها بوده است.
        خداحافظ اسطوره ی تکرار نشدنی.به امید این که آفتاب هیچ وقت در درون ابر شرکت تو تو ای مکلارن هیچ وقت غروب نکند.هیچ وقت……

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نيما

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      طرف حسابم شما نیستى.کل کسایى هستن که گفتن به من فلان و فلان.
      من واقعا از همه معذرت میخوام چون این ٢ ماشین رو اشتباه گرفتم.واقعاااا ببخشید.
      اما:اولا من متعصب نیس و از نظر خودم (گفتم اشتباه گرفتم) ایرادات ماشین رو گفتم.فقط همین.
      مورد دوم این که من اصلاااا آلمانى باز نیستم.شما ١٠-١١ تا از پستاى منو ببینى میفهمى که من آمریکایى باز هستم.
      ولى به تمام خودرو ساز ها غیر از داخلى احترام میزارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    دوست گرامی,کسی پست های ماشین های کره ای رو به گند نمیکشه بلکه خود شما کره ای سوارها هستین که با نظرات مشعشع و حیرت انگیز زمینه رو برای مضحکه شدن کره ای ها فراهم می کنید
    مک لارن همیشه عالی بوده و هست.مهندسی عالی و طراحی زیبا و عملکرد بالا رو با هم ترکیب کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Erfan

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    خداحافظ زیبای خندان
    از ماشینایی هست که هیچ وقت فراموشش نخواهم کرد. مثل اس ال اس برام عزیزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا ماشین معرکه ای بود. مکلارن و فراری، واقعا چند برابر پورشه، ارزش دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sina

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    این مدل خیلی بیشتر از مکلارن های دیگه توش روح و جذابیت بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. خسته شده

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    مطمئنا مک لارن پائین تر از فراری و پورشست چون مهندسی آلمانی و ایتالیایی بالاتر از انگلیسه گرچه من مطمئنا مک لارن با اون زیر سپر لاکیش هم کار خود انگلیسی ها نیست و کشورهای دیگه اینارو راهبری کردن والا آلمان کجا انگلیس کجا بالاخره اربابی گفتن همین مهندسیشونم از آلمانی ها دارن همونطور که آمریکائی ها خیلی از چیزاشونو از آلمانی ها و نبوغشون دارن و ابر قدرتیشونو مدیون آلمانی ها هستن مخصوصا در صنعت هوا فضا و ساخت جنگنده های فوق سریع این یه واقعیته که برای بعضی ها خیلی تلخه و همش در حال توهم زدن هستن اینارو گفتم که یه سری از توهم دربیان اگر لازم باشه در بطن کار هم میرم چیزهای زیادی برای روشن کردن دارم برای کاربران عزیز مطمئنا جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. England

      ۲۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (190 ديدگاه)

      و باز هم نظرات هر بار ترول پدال :)) این آقا رو میبینم کلی میخندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Ali.Q

    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    این مدل یه اسطوره بود و طراحی جدید و فوق العاده ای داشت …اما به نظر من تولید مدل های بعدی مکلارن با عناصر مشترک زیاد بین همدیگه ،خاص بودن این مدل هم تحت تاثیر قرار داد و از اون کاسته شد
    به هر حال جدا از بحث ظاهر؛ بیشتر.، قلب خودرو و لذت رانندگی با اون مد نظر هست که همه این خودرو ها در اون عملکرد عالی داشتند و روز های اوج مکلارن رو رقم زدند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. OMID

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بدشد اگر این ها سه مثلث کنار هم باشند و اگر یک نفر جدا شود گروه متلاشی میشوند و مثلث برمودا از هم می پاشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. amir

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ناراحت کننده هست خداحافظ…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا