سئاتنیسان

کدام شاسی‌بلند؟ سئات آتکا یا نیسان قشقایی

نیسان قشقایی ساخت انگلستان به لطف ترکیب قابلیت اطمینان، ارزش در برابر پول پرداختی و نمای زیبا یکی از پرفروش‌ترین خودروهاست. این خودرو رقیبی تازه‌نفس به نام سئات آتکا را پیش روی خود می‌بیند، رقیبی که محدوده‌ی وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی را به همراه طراحی اسپورت و تیز ارائه می‌دهد. این دو چگونه سرشاخ می‌شوند؟ خب در ادامه خواهیم دید که هر یک چه در چنته دارند.

SEAT Ateca vs Nissan Qashqai
SEAT Ateca vs Nissan Qashqai

استایل و طراحی
احتمالاً یکی از نقاط قوت بزرگ سئات آتکا استایل اسپورت این خودرو خواهد بود. به نظر می‌رسد که بدنه‌ی گوشه‌دار این خودرو از هاچبک جذاب لئون به همراه برخی از خصوصیات مهم شاسی بلندها نظیر قد بلندتر، قوس چرخ مربعی و خط سقف مستقیم الهام گرفته است.

Ateca_Qashqai_Styling
قشقایی نیز حس خوبی دارد. جلوپنجره‌ی بزرگ این خودرو توسط جزئیات کرومی زیاد و چراغ‌های زاویه‌دار احاطه شده و نمایی با ابهت را به آن داده است. قشقایی قوس‌ها و انحناهای بیشتر نسبت به سئات دارد اما عناصر پلاستیکی اطراف چرخ‌ها و آینه‌های جانبی بزرگ تضمین می‌کنند که نمای خودرو خشن است.

در بخش سایز و اندازه، این دو تقریباً یکسان هستند و آتکا تنها ۱ سانتی‌متر طویل‌تر از رقیب خود است اما هیچ‌یک دردسری را در هنگام رانندگی شهری و پارک کردن ایجاد نمی‌کنند.

Seat-Ateca-2017-1024-30
نمای داخلی
آتکا کابینی جذاب را با کیفیت ساختی خوب همراه کرده است. شاید اکثر جزئیات این کابین از هاچبک لئون قرض گرفته شده باشند اما هنوز هم حس ممتازی را در هنگام نشستن داخل خودرو ایجاد می‌کند.

Ateca_Qashqai_interior
قشقایی شاید فاقد برخی بخش‌های پلاستیکی نرم سئات باشد اما این خودروساز ژاپنی در کیفیت ساخت خودروهایش اشتباهی مرتکب نمی‌شود. طراحی داشبورد سرراست و معقول است و فضاسازی زیادی در بخش‌های جلو و عقب صورت گرفته است.

Ateca_Qashqai_engines
در بخش فضای بار سئات پیش می‌افتد. بسته به تریم انتخابی، این خودرو فضای بار ۴۸۵ تا ۵۱۰ لیتری را اراده می‌کند درحالی‌که این فضا برای قشقایی تنها ۴۳۰ لیتر است.

Ateca_Qashqai_Value
سواری
با توجه به شناختی که از ساخته‌های پیشین برند اسپانیایی داریم، انتظار می‌رود که آتکا نسبت به رقبای خود اسپورت تر باشد. این خودرو که بر پایه‌ی پلتفرم MQB فولکس ساخته شده از شاسی قوی و سبک‌وزنی سود می‌برد که نتایج استفاده از آن را می‌توان در سواری احساس‌برانگیز و کنترل کامل حرکات بدنه مشاهده نمود.

Ateca_Qashqai_Driving
اگر یک بخش برای درخشش قشقایی وجود داشته باشد، آن کیفیت سواری و آرامش خودرو است. هرچند این خودرو روی بزرگ‌ترین رینگ‌ها سوار شده اما به‌طور شگفت‌انگیزی ریلکس و راحت است. ما فکر نمی‌کنیم که آتکا ناراحت باشد و باید گفت که در مقایسه با انطباق قابل‌تحسین قشقایی خوب عمل می‌کند.

پیشرانه‌ها
آتکا ۵ نوع پیشرانه را پیشنهاد می‌کند،۲ نسخه‌ی بنزینی و ۳ واحد دیزلی. پیشرانه‌های ۱ و ۱.۴ توربوی بنزینی به ترتیب ۱۱۳ و ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند اما انتظار داریم که پیشرانه‌های دیزلی محبوب‌تر باشند.

Seat-Ateca-2017-06
ضعیف‌ترین پیشرانه‌ی دیزلی سئات نسخه‌ای ۱.۶ لیتری با ۱۱۳ اسب بخار قدرت است درحالی‌که قوی‌ترین نسخه نیز از پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی به همراه سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه به‌صورت استاندارد سود می‌برد. این مدل قادر است تا در مدت ۷ ثانیه آتکا را به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

Seat-Ateca-2017-1024-3f
قشقایی بیش از پرفورمنس روی مصرف سوخت تمرکز کرده است. دو پیشرانه‌ی بنزینی و دو نسخه‌ی دیزلی قابل سفارش هستند که در مجموع بین ۱۰۸ تا ۱۶۱ اسب بخار قدرت ارائه می‌کنند. واحد کوچک ۱.۲ لیتری انتخاب خوبی است هرچند که مصرف سوخت ۴.۷ لیتری آن در مقایسه با مصرف ۴.۴ لیتری پیشرانه‌ی ۱ لیتری آتکا بیشتر است.

Nissan Qashqai 2016
انتخاب ما در لیست پیشرانه‌های قشقایی نسخه‌ی ۱.۵ لیتری دیزل است. با قدرت ۱۱۰ اسب بخاری، نیسان ادعا می‌کند که این پیشرانه در هر صد کیلومتر ۳.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند و آن را تبدیل به کم‌مصرف‌ترین مدل قشقایی در برابر همه‌ی نسخه‌های آتکا می‌کند. کسانی که خواهان سیستم چهارچرخ محرک یا گشتاور اضافی برای کشیدن تریلرها هستند می‌توانند پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری را انتخاب کنند اما پیشرانه‌های کوچک‌تر به لطف ایجاد قدرت به‌صورت خطی، ارزان‌تر بوده و لذت بیشتری در رانندگی‌های روزمره دارند.

Ateca_Qashqai_rear
ارزش در برابر پول پرداختی
بهای سئات آتکا هنوز اعلام نشده اما انتظار داریم که مدل‌های سطح پایه حدود ۱۸ هزار پوند قیمت داشته باشند. نیسان نیز با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری بنزینی (تریم Visia) 18545 پوند قیمت دارد.

همه‌ی مدل‌های قشقایی به تکنولوژی استارت/استاپ، اتصال بلوتوث و چراغ‌های روز روشن مجهز هستند درحالی‌که مدل‌های مجهزتر از صندلی‌های چرمی و چراغ‌های جلوی LED بهره می‌برند. نیسان در سال ۲۰۱۴ پنج ستاره‌ی ایمنی را از یوروانکاپ دریافت نموده است و حاکی از ایمنی بسیار خوب قشقایی دارد. آتکا هنوز تست نشده اما انتظار داریم که این خودرو نیز نتایج درخوری را به دست آورد.

قضاوت نهایی
اولین شاسی‌بلند سئات بارقه‌های امید زیادی را ایجاد کرده است. فضای کابین جادار و استایل خارجی تیز باعث شده تا این خودرو از شانس خوبی در بازار برخوردار باشد.

در طرف دیگر، نیسان قشقایی مدت‌های مدیدی است که کراس اووری دل‌نشین به شمار می‌رود. این خودرو راحت، کم‌مصرف، قابل‌اعتماد و ایمن است و هر چیزی را که از یک خودروی خانوادگی انتظار دارید به شما ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، آتکا اگر پیشروی جدید کلاس باشد، بسیار خاص به نظر خواهد رسید.

 

 

۸.۹ امتیاز کلی نیسان قشقایی
۸ امتیاز کلی سئات آتکا

 

[polldaddy poll=”9443779″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Danial

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ما یه دوره خیلی کوتاه 6 ماهه تو سال 88 قشقایی داشتیم از همه نظر خیلی خوب بود خدایش اما به نظر من مهمترین عامل خرید خودرو برای من یکی خدمات پس از فروش اون ماشینه نه چیزه دیگش نه ماشین بله تو هر چیزی که بخوام بخرم اول نگاه میکنم گارانتیش چجوریه و خدمات پس از فروشش چجوریه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      بعدش دوست عزیز
      قشقایی خدمات پس از فروش نداشت ؟!

      کدوم ماشین تو ایران خدمات داره ؟!
      همون کره ای ها و ایرتویا و … پای خدمات رسانی که برسه می لنگن
      مثلا سمند داره ؟ تیبا داره ؟
      لااقل بعضی ماشین ها خرابیش کمتره و بالطبع اعصاب خوردی و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بنتلی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    فک کنم فولکس واگن طراحی بیرونیشو یواشکی از تو کشو مدیرعامل اشکودا ورداشته رفته داده ب سئات،از شوخی بگذریم واقعا خودروی قشنگ و خوبی شده ولی خب رقابت با قشقایی سخته!قشقایی ی جورایی کمری کلاس خودش حساب میشه تو اروپا و مخصوصا انگلیس،البته این نظر منه و ممکنه اشتباه کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    قشقایی رو بگیر حالشو ببر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حبیب

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    قشقایی بهتره به نظر من

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. منصور

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    سئات رو هم دوس دارم اما نیسان عزیز دله…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هر دو ماشین های خوبی هستن و در نوع خودشون کاربردی و جذاب اما قشقایی رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سهیل

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (219 ديدگاه)

    چراغ هاش به شدت شبیه آئودی هستش
    نیسان قشقایی نسل قبلش رو دوستم داره حرف نداره انصافا فقط یه نمه شتابش کمه که اونم بخاطر حجم موتور و گیربکسcvtماشینه اما سواریش نرمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MjM

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    قشقایی تو هم رده های خودش و در برابر رقیبای هم وطنش مثل روو 4… سوبارو …CX5 ,و … هم خیلی خوبه…..چون جاپونیه!…..البته سئات هم داره احیا میشه و ماشینای خوبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    نیسان قشقایی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. AMIR

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سئات از قشقایی استایل شیک تر و زیباتری داره. این طراحی آدمو یاد آئودی میندازه که دیگه تکلیفش مشخصه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا