درحالیکه بدنهٔ اکثر خودروهای جهان از فلز ساخته میشود، در طول تاریخ خودروهای جذاب زیادی با بدنهٔ فایبرگلاس تولید شدهاند.
هفتاد سال پیش، یک سازندهٔ قایق آمریکایی بنام «بیل تریت» اقدام به ساخت خودروی اسپرتی با بدنهٔ فایبرگلاس کرد. تجربهٔ وی از ساخت این خودرو باعث تولید رودستری بنام Glasspar G2 شد که توجه مهندسان جنرال موتورز را جلب کرد. پسازاین بود که فایبرگلاس به دلیل وزن سبکتر از فلز موردتوجه خودروسازان قرار گرفت و رفتهرفته خودروهای زیادی در سراسر جهان با بدنهٔ فایبرگلاس ساخته شدند. در ادامه با بهترین نمونههای این خودروها آشنا خواهیم شد.
آلپین A610 سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵
A610 اساساً نسخهٔ بازطراحی شدهٔ آلپین GTA بود. این یک خودروی اسپرت موتور عقب با حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت بود که تجربهٔ رانندگی جذابی را فراهم میکرد. A610 از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ مشترک رنو، پژو و ولوو استفاده میکرد که بیشتر به سمت جلو کشیده شده بود و درنتیجه توزیع وزن بهتر ۴۳ به ۵۷ جلو/عقب را نسبت به GTA با ۳۷ به ۶۳ فراهم میکرد. این کوپهٔ اسپرت فرانسوی با ۲۵۰ اسب بخار قدرت، کشش خوب، فرمان پراحساس و بدنهٔ فایبرگلاس سبک روی شاسی فولادی، توانست رقیبی برای پورشه ۹۱۱ باشد.
شورلت کوروت C7 سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
هرچند کوروت از همان نسل اول از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده میکرد اما زمانی که شورلت تصمیم گرفت برای اولین بار آن را خارج از آمریکا هم عرضه کند، میدانست که باید چیزی در حد خودروهای اسپرت اروپایی بسازد. نتیجهٔ کوروت C7 بود که سطح این سوپرکار آمریکایی را بسیار ارتقاء بخشید. بدنهٔ این کوروت همچنان از فایبرگلاس ساخته شده بود اما حالا برای کاپوت و سقف از فیبر کربن هم استفاده شد. C7 همچنین روی پلتفرم آلومینیومی جدیدی ساخته شد که باعث کاهش وزن میشد. زیر کاپوت اما همچنان همان پیشرانهٔ حجیم و سنتی پوشراد را میدیدیم که از دههٔ ۵۰ مشخصهٔ اصلی کوروت محسوب میشد. این یک ۶.۲ لیتری V8 با ۴۶۰ اسب بخار قدرت بود که نهتنها پرفورمنس بلکه تصویر کوروت را هم بسیار بهبود بخشید.
نوبل M12 GTO سال ۲۰۰۰
«لی نوبل» طراح و مهندس خودروهای اسپرت با عرضهٔ اولین خودروی خود بنام M10، دنیا را غافلگیر کرد. این یکی از کاملترین و هیجانانگیزترین خودروهای موتور وسط دونفرهٔ بریتانیایی زمان خود بود. بااینحال، نوبل خیلی زود با معرفی M12 GTO به اندک انتقاداتی که از M10 شده بود پاسخ داد. بدنهٔ فایبرگلاس این ماشین روی یک شاسی فولادی قرار گرفته و یک پیشرانهٔ V6 توئین توربوی فورد هم در وسط نصب شده بود. این سوپرکار جذاب بریتانیایی در آفریقای جنوبی مونتاژ میشد.
لانچیا استراتوس سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸
در سال ۱۹۷۳، استراتوس با طراحی گاندینی به نظر میرسید از فضا آمده است. این خودروی اسپرت موتور وسط که برای مسابقات رالی ساخته شده بود، از دماغه و انتهای تاشویی بهره میبرد که از فایبرگلاس ساخته شده و به سمت بالا باز میشدند. در سینهٔ خودرو هم یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری V6 از فراری دینو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت قرار داشت. استراتوس در رالی بسیار موفق عمل کرد و در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ قهرمان WRC شد. از این ماشین کمتر از ۵۰۰ دستگاه ساخته شد.
کاترهام سون سالهای ۱۹۷۳ تاکنون
هرچند بدنهٔ کاترهام سون بهطور کامل از فایبرگلاس ساخته نشده اما قسمتهایی که معمولاً نیاز به تعویض داند مثل دماغه و گلگیرها از این ماده ساخته شدهاند و کسانی که تاکنون با سون در پیست مسابقه داده باشند از این موضوع سپاسگزار خواهند بود. این خودروی اسپرت سبکوزن بریتانیایی که ریشه در لوتوس سون سال ۱۹۵۷ دارد، در طول سالها تغییرات زیادی را تجربه کرده اما خوشبختانه خلوص خود را از دست نداده است.
فراری ۳۰۸ GTB سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷
۳۰۸ GTB در سال ۱۹۷۵ بهعنوان جایگزین دینو ۲۴۶ معرفی شد. هرچند این خودرو توسط پینینفارینا طراحی شده و همچنان توسط شرکت اتاقسازی محبوب انزو فراری یعنی کاروتزریا اسکاگلیتی ساخته میشد اما اولین فراری بود که از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده میکرد. این کار وزن ۳۰۸ GTB را به تنها ۱۰۵۰ کیلوگرم رساند. بااینحال، در ژوئن ۱۹۷۷ بدنهٔ این فراری به نمونهٔ فولادی تبدیل شد و ۱۵۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرد. گفته میشود تنها ۷۱۲ دستگاه ۳۰۸ GTB با بدنهٔ فایبرگلاس ساخته شده است.
لوتوس الیزه S1 سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰
لوتوس یکی از پیشگامان استفاده از فایبرگلاس در خودرو بود. این شرکت در رویکردی غیرمعمول، بهطور گستردهای از این ماده برای ساخت الیت سال ۱۹۵۷ استفاده کرد. برخلاف کوروت آن سالها که از فایبرگلاس فقط برای بدنهٔ بیرونی استفاده میکرد، لوتوس از این ماده برای ساخت کل ساختار مونوکوک خودرو استفاده کرد و تنها قسمت فولادی آن، سابفریمی بود که پیشرانه و سیستم تعلیق جلو به آن متصل میشد. سالها بعد در نسل اول الیزه نیز لوتوس همچنان به بدنهٔ فایبرگلاس پایبند ماند اما این بار بدنه روی شاسی آلومینیومی قرار گرفت.
TVR گریفیت سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲
انتخاب یک مدل از بین محصولات تاریخ TVR کار بسیار سختی است اما مطمئناً خودرویی که این برند با آن شناخته میشود، گریفیت است. این ماشین همهچیز داشت، از بدنهٔ زیبا با خطوط منحنی تا پیشرانهٔ V8 جذاب. گریفیت همچنین متعلق به قبل از دورانی بود که TVR تصمیم گرفت همهچیز از پیشرانه گرفته تا درهایی که بهصورت برقی بسته میشدند را خودش بسازد. این موضوع بسیار مهمی است زیرا پسازآن، شرایط قابلیت اطمینان محصولات TVR آنقدر نابسامان شد که میزان صبر خریداران را به چالش میکشید.
ماترا رانچو سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴
رانچو از زمان خود جلوتر بود اما نهفقط به خاطر بدنهٔ فایبرگلاس. این پیشگام کراساوورهای امروزی بود یعنی خودرویی که در ظاهر شبیه شاسیبلندهای ۴×۴ به نظر میرسید اما درواقع دیفرانسیل جلو بود و بر اساس هاچبک سیمکا ۱۱۰۰ ساخته شده بود. ماترا برای نیرو بخشیدن به این خودرو نیز یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری را از خانوادهٔ بزرگ کرایسلر قرض گرفت. شرکت فرانسوی همچنین نسخهای بنام گرند راید را هم برای رانچو ارائه کرد که دیفرانسیل لغزش محدود، صفحات محافظ، وینچ و یک چرخ زاپاس اضافه روی سقف را به همراه داشت.
رنو اسپیس سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱
رنو اسپیس ممکن است خودروی هیجانانگیز و جذابی به نظر نرسد اما این مفهوم هوشمندانهای بود که منجر به خلق یکی از کاربردیترین و همهکارهترین خودروهای تاریخ شد. اسپیس که به خودروی خانوادگی اصلی اروپا تبدیل شد، از هفت صندلی مجزا بهره میبرد که پنج صندلی عقب را میشد خواباند تا فضای بار وسیعی فراهم شود. علاوه بر این، صندلیهای جلو هم قابلیت چرخش داشت تا امکان صحبت و معاشرت با سرنشینان عقب را فراهم کند. ازآنجاییکه بدنهٔ اسپیس طبق ایدهٔ ماترا از فایبرگلاس ساخته شده بود، باعث کاهش وزن بدنهٔ بزرگ خودرو شد و درنتیجه اسپیس نسبت به اندازهاش خودروی بسیار چابکی بود.
froG-driVer
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کوروت🥰🥰
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اون رنو اسپیس به اون گُندگی رو چطوری با فایبرگلاس ساختن و تونسته تائیدیه ایمنی بگیره!!!
فایبرگلاس هر چقدر هم با کیفیت باشه با هر ضربهای میشکنه!!!
به گلگیر جلوها مگان توجه بکنید ، بیشترشون گلگیر شکستن!!!
مازراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳چند وقته ۸۰ درصد خبرای پدال اختصاص داده شده به خودروهای چینی یا تبلیغاتشون از خودروساز های دیگه هم مطلب بذارین
یوسف
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳رنو اسپیس انگار محصول مشترک ایران خودرو و سایپا هست….. چقدر روح ایرانیزه و پیکانیزه داره این ماشین……
....
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا دست طلا
علیرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳در سال 1998 نمونه ای از رنو اسپیس ساخته شد به اسم اسپیس اف ۱
و موتور ۱۰ سیلندر فرمول یک رنو وسط این بدنه نصب شده بود…
علیرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳آقا اینو اصلاح کردم 1995 درست نشد چرا
JR
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳Space F1 یکی از جذاب ترین ماشین های تاریخ گیمینگه .
محمد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کاش بدترین هم میذاشتید. سیناد ۲
SMS
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳فیبر کربن بهتره یا فایبر گلاس ؟ (اصلا فرقشان چیه )
محمد مهدی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط جهت vوشن سازی جواب دادم چون مطلب بسیار طولانیه
نخ و پارچه و چایلد فایبر گلاس از شیشه به دست میاد
نخ و پارچه و چایلد فیبر کربن از کربن
نخ و پارچه و چایلد کولار هم از شیشه اما با فراوری متفاوتی به دست میاد
در کل در استفاده از همشون باید از زرین های اپوکسی استفاده بشه تا مواد به صورت یک پارچه و منسجم و محکم کنار هم قرار بگیره
الیاف هیبرید هم هست که از کنار هم قرار دادن هر سه ی این نخ ها و ایجاد پارچه به دست میاد
قیمت هاشون اینجوره : شیشه ارزونه ، فیبر کربن گرون تره ، کولار هم خیلی گرون تره نسبت به اولی
هر کدوم هم گرید های متفاوتی داره ، ضعیف ، قوی و خیلی قوی مثلا
مزیتشون هم اینه که با جرم کمتر استحکام مکانیکی و خواص مکانیکی بالایی داره نسبت به آلمینیوم و فولاد و …
طولانی شد ببخشید
JR
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آفرین چه توضیح قشنگی 👏👏
...
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳بزن تو گوگل ببین فیبر کربن چطور بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن تحمل میکنه زیر دستگاه پرس
sinasvj
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کوروت نسل 7 چیزی که از اول باید کوروت میبود و متاسفانه توی نسل هشت دیگه بازم خبری از کوروت نبود
محمدهادی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بین اینا فقط نوبل
لامصب چقد در لحظه با قدرت وارد شد و به یکباره ناپدید شد
واقعا انگار پورشه و فراری این اتاق زیبا رو ساخته ن
خیلی استایلش خوبه
مهدی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳یادش بخیر خودرو سازی کیش
سیناد رو داد بیرون کله بدنه از فایبرگلاس ساخته شده بود
موتور ماشین هم فرانسوی بود
ولی حیف هم استقبال درست ازش نشدش
هم یه جوری انگار باعث شدن که ورشکسته بشه اون شرکت
BMW
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳لامصب این شورلت کوروت C7🥲👌
محمد
۴ خرداد ۱۴۰۳گفتم رنو یه v8 اسپرت وپر ابهت که اونو دیدم…این چیه آخه