در مقاله پیش رو خودروهایی را معرفی میکنیم که درباره آنها مبالغه صورت گرفته است و مالکان را با مشکلات مختلف روبرو کرد.
اگرچه خودروهایی که در این فهرست خواهید دید ویژگیهای مثبت زیادی دارند اما معمولاً نقصهای آن به خاطر هیاهوی تبلیغاتی و جذابیت عمومی نادیده گرفته شده است. همه یا حداقل اکثر این خودروها دارای نقاط ضعف واضحی هستند هرچند بنا به دلایلی بین عموم مردم محبوبیت بالایی داشتهاند. ما این خودروها را معرفی میکنیم و توضیح میدهیم که چرا نباید تحت تأثیر شهرت آنها قرار گرفت.
لندرور سری I مدل ۱۹۴۸
این لندرور دوستداشتنی پدربزرگ آفرودرهای مدرن امروزی به شمار میرود و به خوبی نشان میدهد که خودروهای خشن دیروزی چگونه میتوانند در بدترین شرایط هم دوام بیاورند؛ اما زمانی که به دنبال برآوردن ساخته چندین هدف باشید شاید نتوانید این مفهوم را بهتر ارائه نمایید و اینجاست که لندرور ضعف خود را نشان میدهد. اگرچه از نظر قانونی مشکلی برای تردد با این خودرو در معابر عمومی وجود ندارد اما سفرهای شما باید تا حد امکان کوتاه باشند زیرا قطعاً مشکلاتی در نخاع، فک، اعصاب و سایر بخشهای بدن به وجود خواهد آمد زیرا فنرهای تخت و شاسی خودرو باعث شدهاند سواری لندرور در جاده بسیار بد باشد. در واقع اگر لندرور را در زمینهای کشاورزی نگه دارید مشکلی با آن نخواهید داشت.
فولکسواگن بیتل مدل ۱۹۵۰
این خودروی ارزان و اقتصادی تا ۶۰ سال در خط تولید قرار داشت و ۲۱ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. بیتل یک پدیده بود هرچند دیگر نمیتوان آن را الگویی برای خودرویی مدرن دانست. طراحی پیشرانه عقب و توزیع وزن آن مثالهای بارز این موضوع هستند؛ و تا اواسط دهه ۶۰ میلادی، بیتل فاقد سیستمهای ایمنی کامل بود و ترمزهای ضعیف آن نیز چنگی به دل نمیزدند. مردم علیرغم این مشکلات میگفتند بیتل بسیار قابلاطمینان است.
بیوک ریویرا مدل ۱۹۶۳
بیل میچل مدیر طراحی جنرال موتورز همانند هارلی ارل مدیر قبلی تصور میکرد یک رودستر آمریکایی برای بزرگراههای این کشور باید باابهت و بزرگ باشد. هرچند اواخر دهه ۳۰ میلادی لینکلن کانتیننتال تکامل یافت و به کانتیننتال II سال ۱۹۵۶ تبدیل شد و این هویت را هیچیک از رقبای دیگر نداشتند. با این تفاسیر میچل متقاعد شد بیوک ریویرا ۱۹۶۳ همان فراری آمریکایی است که به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری و بدنه کوپه هاردتاپ بزرگ مجهز شده و باید اذعان داشت از طراحی جذابی سود میبرد. البته ما با یک خودروی کروزر بزرگ طرف بودیم نه یک محصول اسپرت و به همین خاطر از مشکلاتی همچون فرمان مبهم و حتی ترمزهای ضعیف رنج میبرد. قطعاً ریویرا یک مجسمه متحرک بود اما فراری؟ نه!
دلورین مدل ۱۹۸۱
آیا تسلا سایبرتراک قرار است دلورین قرن ۲۱ باشد؟ جدای از اینکه هر دو خودرو از پانلهای بدنه فولادی غیرکاربردی استفاده میکنند، کارشناسان حس میکنند سندروم اختراع بیفایدهای در صنعت خودرو وجود دارد که هر از گاهی خود را نشان میدهد. جان زد دلورین قرار بود با تولید این محصول به صنعت خودرو نشان دهد یک وسیله نقلیه اسپرت چگونه خواهد بود اما نتیجه نهایی بسیار ناامیدکننده شد. دلورین از شاسی لوتوس، پیشرانه رنو و درهای گالوینگ استفاده میکرد اما این موارد کمکی به بهبود وضعیتش نکرد.
کادیلاک آلانته مدل ۱۹۸۷
آلانته خودرویی بود که مدیران کادیلاک دوست داشتند آن را بیش از هر خودروی دیگری در دنیا روی خط تولید نگه دارند. بدنه خودرو توسط پینین فارینا در ایتالیا ساخته و به آمریکا فرستاده میشد تا در فرایندی بسیار هزینهبر مونتاژ شود. طراحی آلانته نیز توسط پینین فارینا صورت گرفته بود اما کاملاً فراموششدنی جلوه میکرد و هیچیک از عناصر زیبای خودروهایی همچون مرسدس بنز SL یا جگوار XJS را در خود نداشت. آلانته در سال ۱۹۸۷ معرفی شد اما آخرین مدل در سال ۱۹۹۳ کارخانه را ترک کرد.
پونتیاک لمان مدل ۱۹۸۸
لمان در اواخر دهه ۶۰ میلادی هیجان زیادی را به کلاس خودروهای عضلانی تزریق کرد اما وضعیتش در سال ۱۹۸۸ کاملاً فرق میکرد. در واقع لمان ۱۹۸۸ خودرویی بر اساس اوپل آسترا قدیمی بود که در کره جنوبی و توسط دوو ساخته میشد و حداکثر تلاش برای ارزانتر تمام شدن آن صورت گرفته بود. کرهایها این خودرو را با نشان پونتیاک راهی آمریکا کردند. قطعاً تمامی محصولات کامپکت هوندا و تویوتا بهتر از لمان آن سال بودند و پلاستیک کمتری داشتند.
هوندا S2000 مدل ۱۹۹۹
دهه ۹۰ میلادی و اوایل هزاره جدید به نوعی عصر طلایی خودروهای اسپرت دونفره به شمار میرفت و این هوندا نیز جزو مشهورترین آنها بود مخصوصاً اینکه به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود. در واقع پیشرانه S2000 از جمله قویترین پیشرانههای غیرطبیعی نصب شده روی مدلهای جادهای محسوب میشود و ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و ردلاین ۸۳۰۰ را دارد. البته مشکلاتی نظیر فرمان برقی مبهم، موقعیت راننده عجیب و بیش فرمانی در آن دیده میشوند. در عوض خریداران مالک خودرویی با گیربکس ۶ سرعته عالی، ظاهری جذاب و حالت کلاسیک شدهاند.
فولکسواگن فیتون مدل ۲۰۰۲
فیتون قرار بود لیموزینی مناسب برای ثروتمندانی باشد که دوست نداشتند داخل یک بنتلی دیده شوند اما این خودرو دقیقا برخلاف هدف مدیران عمل کرد زیرا از همان پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری بنتلی فلایینگ اسپر استفاده میکرد. خود فیتون پروژه فردیناند پژ برای برندی بود که احساس میکرد لیاقتش را دارد اما نتیجه نهایی جالب نبود. اگرچه فیتون شایستگیهای زیادی داشت اما در قرار گرفتن آن در کنار بنتلی کاملاً مبالغهآمیز به نظر میرسید و شاید امروزه بتوان این کار را مقایسهای ناخواسته دانست. اگر آنگلا مرکل یک خودروی لوکس طراحی میکرد احتمالاً نتیجه نهایی چیزی شبیه فیتون بود.
بوگاتی ویرون مدل ۲۰۰۵
در سالی که ابر خودروی فرانسوی بوگاتی ویرون عرضه شد لیست ۱۰ خودروی قوی آن سال با پورشه کررا GT و مرسدس بنز SL65 AMG شروع میشد. رتبه اول این لیست هم ویرون با ۹۸۷ اسب بخار قدرت بود. بوگاتی همچنین میتوانست به سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت دست یابد و عنوان سریعترین خودروی دنیا را به خود اختصاص دهد. اما ویرون واقعاً ارزش مبلغ بالای پرداختی را برای سرعت و قدرتی که هیچکسی در دنیای واقعی نمیتوانست استفاده کند داشت؟ پهنای ویرون هم به ۲ متر میرسید و آن را به یکی از بدترین خودروها جهت تردد شخصی تبدیل میکرد. ۱۰ رادیاتور هم وظیفه خنک کردن این هیولا را بر عهده داشتند. هزینه خرید و نگهداری ویرون نیز خود داستان مفصلی دارد.
تویوتا GT86 مدل ۲۰۱۲
این خودروی اسپرت با پیشرانه ۲ لیتری برای بازگشت به گذشته طراحی شد تا با سیستم دیفرانسیل عقب بتواند جوانان بیشتری را مجذوب خود کند. در واقع ما با یک خودروی پایه طرف بودیم هرچند این موضوعی ضرورتاً مثبت نبود. داخل کابین GT86 فضای کمی وجود داشت و کیفیت متریال بکار رفته هم خوب نبود. یکی از ویژگیهای اصلی هندلینگ این تویوتا را میتوان بیش فرمانی دانست که برای دریفت های آخر هفته موضوع مثبتی تلقی میشود اما در جادههای عمومی خیس میتواند مشکلساز باشد. همچنین نبود گشتاور مناسب در دورهای میانی باعث میشد GT86 نتواند خودی نشان دهد. البته نسل جدید GT86 مشکلات نسل قبلی را تا حد زیادی برطرف کرده است.
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دمت گرم دیگه .یعنی فولکس بیتل و بوگاتی چنگی به دل نمیزدن؟
خیلیها بعد از خوندن این مقاله به غارها پناه بردن .
froG-driVer
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دلورین،کادیلاک و فولکس واگن برام قابل احترامن.در ضمن پدال جان کسی ویرون رو نمیاره باهاش تردد شهری بکنه ماشین چند میلیون دلاری رو🙂این ماشین کلکسیونی هست و اگر هم کسی بخواد تو مکان شلوغ برونتش،یه قول معروف:
یا.😐😐.اندازه مغزشه یا مغزش اندازه.😐😐…
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تا شیرون هست چرا ویرون؟؟؟
froG-driVer
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳شیرونم خوبه ولی ویرون یه چی دیگه است🤤
Lil matin
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳یه جوری میگی تا شیرون هست انگار ریخته که تو بخری بعدم ویرون سوپر اسپورت تا نسل آخر شیرون رو دست سرعتش نیومد
آرش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جالبه سالها مجلات خودرویی از این ماشینها تعریف و تمجید کردن به نوعی بهترینها آورده برای بدگویی
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یعنی دنیای رسانه ترکیده. آخر تیزبازی وقتی ماشینا اول تولید و فروششونه به به چه چه ها شروع میشه و بازار گرمی .خوب که از رده خارج میشن دیگه درآمد خاصی نداره براشون ایرادگرفتنا شروع میشه.
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اوکی ولی دوتا ماشین رو نمیتونم قبول کنم، یکی جی تی 86 یکی ریورا.
تو بگو لگن ولی من اینارو دوست دارم.
مهران
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دلایل ویرون😑
کسی که اون موقع این هایپر کارو سوار میشده و حتی الان،به این چیزا فکر نمیکرده و نمیکنه.
پهنا،رادیاتور،قیمت،هزینه نگهداری😑
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳از دلیل های الکی خیلی بدم میاد منم.
مخصوصا قیمت
کسی که بخواد یه ماشینو بخره به قیمتش کاری نداره.
چون میدونه قیمت اون مشین اونقده، تاش میکنه.
علی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳یه طوری میگی که الا خونتون ۱۰ تا بوگاتی داری و از پس هزینه هاش برنمیای
بعدش هرکسی که بوگاتی میخره قطعا اون قدر پول داره که این هزینه هاش به چیزشم نباسه
Amir Noori
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳پونتیاک لمان همون دوو ریسر نیست
King viper ACR
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳همه رو میخوام همه رو 🤤🤤🤤
𝐀𝐥𝐢
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خود پدال هم یه مقاله داشت درباره چهار دلیل برای نخریدن بوگاتی ویرون .مقاله جالبی بود
https://www.pedal.ir/bugatti/%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%88%da%af%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d9%86/
Arash IV
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اصن چهار دلیل نداره ۱۰۰ سال هم کار کنیم پولمون نمیرسه بخریم
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کسی اینارو با کارکردن نمیخره!!!
اینارو با سرمایهگذاری و برداشت پول میخرند نه اون کاری که تو فکر من و شما میگذره که به آخر ماه نرسیده پولِ تَه میکشه!!!
JaMsHiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فولکس یه محصولی لوکس بیرون داد اما با لوگوی اشتباه . فلسفه نصف برند های لوکس همینه مخصوصا لکسوس . چون مردم عادت به دیدن ماشین لوکس با آرم تویوتا نداشتن توی اون زمان . برای همین لکسوس افتتاح شد . در مورد بوگاتی هم بگم ، فقط بدرد خود نمایی میخوره و بگی اینکه آره نگاه کن میلیون میلیون دلار پای این ماشین پول دادم . نه میشه باهاش دریفت زد ، نه بدرد پیست میخوره ، نه توی شهر میشه استفاده کرد ، هیچ پیستی هم نیست که بشه توش چهارصد کیلومتر رانندگی کرد که بگی ماشین یه خودی نشون بده . یه ماشین ریسینگ مثل تویوتا GR010 یا بی ام و M4 GT3 رو میشه به راحتی بهش ترجیح داد . حالا من میدونم دیسلایک میگیرم ولی سر و ته بوگاتی رو بزنی هیچی ازش در نمیاد . این نظر من هم نیست واقعیته که یه بی ام و سری M کاربردی تر از یه بوگاتیه .
Amir
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دوست من بوگاتی ویرون یه ماشین کلکسیونی هست کسی که اینهمه پول این ماشین میده تو شهر استفاده نمیکنه!سوپر کار هست و داخل درگ و اتوبان میتونی ازش لذت ببری!
مهدی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مثل موبایل ورتو که رسما به هیچ دردی نمیخوره و کاربردش اندازه یازده دوصفره
faramarz
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اره پراید هاچ بک هم ازاین کاربردی تره هم میشه باهاش مسافر کشی کرد هم راحت میتونی تو خیابون پارک کنی
Souls_Master
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دلورین و فیلم بک تو د فیوچر برای خیلی ها خاطرلت جذابی رقم زدند و یکی از به یادماندنی ترین خودروها در طول تاریخ شد و بنظر من خودروی بی نظیری هست.
froG-driVer
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دمت گرم خاطرات رو زنده کردی 🙂
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من با این فیلمه عاشق دلورین شدم و من و دوستام اگه این ماشینه رو تو یه بازی ببینیم هنوزم بعد سالها بهش میگیم عع ماشین زمان😀
froG-driVer
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳شاید باورش سخت باشه ولی نه نیست پونتیاک لمان همون پونتیاک لمانه😐😐
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من فکر میکردم پونتیاک لمان پرایده 😲😲😲
JaMsHiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جی تی 86 اومد که طعم آنالوگ بودن توی این زمونه و اصالت ae86 رو برسونه . وگرنه که یه توربو روی موتور برای تویوتا کاری نداشت . میتونست به راحتی سیصد اسب بگیره
froG-driVer
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آنالوگ های بهتری با قدرت های بالاترم وجود دارن که زیبا هستن مخصوصا از لحاظ کابین 😐😐
new reventon
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ویرون بهترین خودرو ساخته دست بشر. دیگه مثلش نمیاد.
JaMsHiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳واکنش پورشه و تویوتا توی مسابقات لمانز :
عه وای
JaMsHiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳میدونم حرفم بیربط بود ولی اون ماشین چیز خاصی نداشت فقط همه چیش خیلی بزرگ بود . رادیاتور گرفته تا پمپ آب که اندازه پمپ آب آتش نشانی قدرت داره و بدنه با طول دو متر . البته همونقدر که پول داده آدم نون میخوره ولی خب من خیلی با شتاب تو خط مستقیم حال نمیکنم و ماشینی که فقط توی خط مستقیم سریعه از نظر من پرفورمنس نیست
new reventon
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ویرون هم از رولزرویس لوکس تر و راحت تر بود، هم از سریع ترین خودرو های دنیا سریع تر. طراحیش هم که بسیار زیبا تر از هر ماشین دیگه ایی بود. ویرون سوپراسپرت مشکی❤️
FY
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا👌
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳هعی🥺🥺🥺🥺
پژو پارس elx رو فقط کم داشت این مقاله.….
جرمی کلارکسون
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بوگاتی ویرون شاهکار جاش توی این لیست نبود 💔
new reventon
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دنیا به خود نخواهد دید این طراحی خودرو رو
https://supercarnostalgia.com/blog/bugatti-veyron-super-sport
شمال
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳هر کدوم از این برندها انقدر بزرگن که احتیاج به مبالغه و هیاهوی تبلیغاتی ندارن
زیزیگولو
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تو دنیای مدرن امروزی این یه اصل تجاری هستش که حتی برندهای بزرگم بدون تبلیغات مناسب شکست میخورن
Hadi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳در حال حاضر با حجم 2 لیتر از موتور توربو میشه 240 اسب گرفت ولی 25 سال قبل با تنفس طبیعی چجوری هوندا این کارو کرده
در همین سال 2025 چند تا ماشین 4 سیلندر 2 لیتری میشه پیدا کرد که بالای 200 اسب ازش گرفته شده باشه
جی تی 86 که سال 2012 ساخته شده 180 اسب گرفته از موتور 2 لیتری
Mj2002
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳استاد موتور هوندا روتاری بوده و ن یه موتور خطی قدرت بالاترش هم ب خاطر همین موضوع بوده اما چرا هیچوقت موتور روتاری نتونسته جای موتور خطی رو بگیره با توجه به قدرت بالا نسبت به حجم؟ ب دلیل معایب زیادش و غیر قابل اطمینان بودن از نظر ماندگاری
Mj2002
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳استاد موتور هوندا روتاری بوده و ن یه موتور خطی قدرت بیشترش هم ب خاطر همین موضوع بوده اما چرا هیچوقت موتور روتاری نتونسته جای موتور خطی رو بگیره با توجه به قدرت بالا نسبت به حجم؟ ب دلیل معایب زیادش و غیر قابل اطمینان بودن از نظر ماندگاری
froG-driVer
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/mercedes-benz/manhart-c63s-tuning-amg/
منهارت دو ماه پیش از c63s رونمایی کرد که از چار سیلندر دو لیتر ۷۱۵ تا بیرون میکشید اونم تو سال ۲۰۲۴😐😐
BMW
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳وای فولکس واگن و بوگاتی لعنتی ها🔥
مهدی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳روی یه خودرو تعصب ویژه دارم اون هم ریویرا ۶۵ هست
Taha Ayoobi
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
شفیعی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ویرون یه اثر هنریه. مثه یه فیلم از کیارستمی که برای روح سینما ساخته شده . نه فیلمی که بخوای تو اتوبوس پخشش کنی یا با رفیقات بشینی پاش و تخمه بشکنی.
pouyan-h808
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیتونم به دو شاهکار جورجتا جوجارو یعنی
دلورین و ویرون نه بگم
ای کاش توی این دوره زمونه که بازسازی مد شده ی نظری هم به این ماشین میکردن و مباحث فنیش رو کاملا بهبود میبخشیدن
امیر علی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳هیچی که برای نوشتن پیدا نکنین میاین به اینا گیر میدین
شما لیاقت سوار شدن یکی از اینارو ندارین
اینا بهترین خودرو های جهانن😐
Ali.JJJ
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شیرون ک عشقه 💙💙
فقط متنی ک درباره تعلیق لندروور نوشته 😂😂
آیدین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آخه این چه لیستی بود؟ چه دلایل الکی و مسخره ای بود آوردی؟ تازه امتیازات هم که الکی ۵ ستاره هست. عمرا اگر اینطور باشه. آخه دلایل بوگاتی ویرون رو ببین! هزینه زیاد پهنای زیاد و این چرتو پرتا. خدا وکیلی خنده داره
عارف رضاییان
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروی رکوردهاست وهمه پورفورمنسش فدای شتاب و سرعت شدن نه فقط ویرون که همگی بوگاتی های بعد ویرون به شدت هزینه بردار هستن برای مشتریهاشون
ابوالفضل خانی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳من کاری ندارم این ماشین ها خوبن یا بدن مهم اینه صد برابر از ماشین های ایرانی مثل پراید و ۴۰۵ بهتره بعدشم کسی نمیاره ویرون رو تو جاهای شلوغ برونه
حسین
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳نمی دونم ای سازنده های پراید و پژو اینهارا می دونن یا خودشان را به نادانی زده اند و ملت را سر کیسه کرده اند.انشالله که خدا قوم ظالم را ریشه کن بفرماید.
آرش
۵ مرداد ۱۴۰۳والا همین بوگاتی ویرون بده به ما بدن
می زاریم رو سرمون