آئودیپورشه

آئودی A7 در برابر پورشه پانامرا، رقابت دیزلی

در این بررسی از دو خودروی مجلل و رده‌بالای بازار استفاده کرده‌ایم؛ فیس‌لیفت جدید آئودی A7 بیشتر به مجلل بودن خودرو کمک کرده است، و رقیب قدرتمندی چون پورشه پانامرا را به مبارزه طلبیده است.

Audi A7 vs Porsche Panamera
Audi A7 vs Porsche Panamera
مدل اجرایی A7 آخرین نسخهٔ به‌روز شده از این خودرو است که با یک ظاهر به‌روز شده و اسپرت، همراه با نشاط بیشتر نسبت به A7 Sportback آمده است. فروش مدل قبلی از این آئودی به مدت چهار سال بوده، که در حال حاضر هم با نام تجاری A7 فیس لیفت به فروش می‌رسد. راه‌اندازی نسخه فیس لیفت، با چراغ‌های جدید و پیشرانه دیزلی و البته کارآمد، و همچنین سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک کواترو می‌باشد که در این آزمون از مدل توربو دیزل S با عملکرد بالا استفاده شده است و به نظر می‌رسد با هندلینگ اسپرت و چالاکی که دارد، رقیب قدرتمند و اسپرت خود، پورشه پانامرای دیزل را به چالش بکشد.

Audi A7 vs Porsche Panamera
Audi A7 vs Porsche Panamera
همانند آئودی، پانامرا نیز در اوایل سال جاری به‌روزرسانی شده است، و کابین باشکوه آن باعث می‌شود از نظر راحتی، موقعیت آئودی را در خطر قرار دهد. واژه Porsche MotorSport به این معنی است که یک خودروی با عملکرد بالا را در اختیار دارید که با آن قادر خواهید بود، چه در جاده‌های پر پیچ‌وخم و چه در بزرگراه با سرعت بالا رانندگی کنید و این کنایه از عملکرد و هندلینگ بالای خودروهای پورشه است.

با این حال، قیمت پانامرا تقریباً ۱۰,۰۰۰ پوند بالاتر از آئودی A7 است و در اینجا این پرسش به وجود می‌آید: آیا پورشه از استعدادهای بالایی برخوردار است و توجیه هزینه بالاتر خود را به‌اندازه کافی دارد یا خیر؟

Audi A7 vs Porsche Panamera
Audi A7 vs Porsche Panamera

شاخ به شاخ

صندلی‌ها و محل نشستن
هر دو خودرو از ویژگی کابین جادار برخوردارند، اما فقط آئودی پنج نفره است. با این حال، برآمدگی کف خودرو که ناشی از سیستم انتقال قدرت است باعث می‌شود که صندلی وسط فقط برای استفاده گاه و بی گاه، مناسب باشد. در مقابل، پورشه بهترین وضعیت صندلی را برای چهار نفر ارائه کرده است که سفت و سخت سرنشینان را در بر می‌گیرد. هر سرنشین عقب یک صندلی اسپرت و محکم را در اختیار دارد، در حالی که محفظهٔ میل‌گاردان کوچک و محصور است، جا فنجانی‌ها و سیستم کنترل هوای عقب به خوبی این قسمت را پوشانیده‌اند و فضای اسپرت در عین حال مجلل را فراهم آورده اند.

Audi A7 Interior
Audi A7 Interior
Porsche Panamera Interior
Porsche Panamera Interior
اسپویلرها
به‌منظور حفظ ظاهر لوکس و پر زرق‌وبرق خود در عین بهبود وضعیت آئرودینامیک بدنه، هر دو خودرو از اسپویلرهای عقب فعال بهره می‌برند که به زیبایی در بدنه مخفی می‌شوند. در آئودی این باله به‌طور خودکار در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت بالا می‌رود و هنگامی که سرعت را به زیر ۸۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهید پایین می‌آید. در حالی که پانامرا در سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت باز شده و در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت پایین می‌آید. همچنین در هر دو خودرو می‌توان در هر سرعتی، از طریق دکمه‌های روی داشبورد این باله را فعال یا غیرفعال نمایید.

Audi A7 Spoiler
Audi A7 Spoiler
Porsche Panamera Spoiler
Porsche Panamera Spoiler
آپشن
رقبای ما در کیت استاندارد با تعداد زیادی از آپشن‌های مفید می‌آیند، همچنین شما می‌توانید تعداد زیادی از آپشن‌های اضافی و اختیاری دیگر را به هردو خودرو اضافه کنید. با این حال، A7 ما با آپشن‌های به ارزش ۱۴,۳۱۰ پوند، اشک‌آور است در حالی که این آپشنها در پورشه ۱۱,۰۵۴ پوند قیمت خورده است. از طرفی دیگر در پورشه باید برای بلوتوث ۴۲۹ پوند بپردازید! یک آپشن ساده که قطعاً باید به‌عنوان استاندارد بر روی یک ماشین ۶۵,۰۰۰ پوندی نصب شده باشد.

Audi A7 Dashboard
Audi A7 Dashboard
Porsche Panamera Dashboard
Porsche Panamera Dashboard

حکم

جایگاه اول پورشه پانامرا

تصمیم برای جدا کردن یکی از این دو خودروی فوق‌العاده بسیار سخت است، چرا که هر دو خودرو، لوکس و کروزرهای پالایش شده‌ای هستند. اما پانامرا به لطف رانندگی گیراتر و با عملکرد بالای خود، جایگاه بهتری را کسب می‌کند. پانامرا دارای همان روح و شخصیتی است خودروهای اسپرت پورشه به خوبی از آن بهره برده‌اند. ارتباط راننده با فرمان و سیستم انتقال قدرت بسیار عالی است. پانامرا در یک بسته کامل، عملکرد بالا و هزینه‌های در حال اجرای کمتری را نسبت به آئودی ارائه می‌دهد، همچنین ارزش پانامرا پس از سه سال بسیار بهتر از آئودی خواهد بود که همین موارد به انتخاب یک پانامرای دیزلی فوق‌العاده، کمک شایانی می‌کند.

Porsche Panamera Diesel
Porsche Panamera Diesel
Porsche Panamera Diesel
Porsche Panamera Diesel
جایگاه دوم آئودی A7

آئودی A7 اسپرت‌بک، یک خودروی اجرایی رده‌بالا و بسیار جذاب بوده که هم عملی و هم شگفت‌انگیز است. این در حالی که کیفیت قطعات و راحتی کابین، بسیار بالا و هم‌تراز با پورشه پانامرا می‌باشد. در سیستم QUATTRO هم چسبندگی بیش از حدی وجود دارد و هزینه‌های در حال اجرا معقول هستند. با این حال، در حالی که A7 در بزرگراه سریع و پالایش شده است، فاقد شخصیت رانندگی است که در پانامرا می‌توان یافت، و درمجموع صرفهٔ اقتصادی کمتری نسبت به پانامرا دارد که این امور باعث شد در این آزمون جایگاه پایین‌تر را کسب می‌کند.

Audi A7 3.0 TDI S line quattro Tiptronic
Audi A7 3.0 TDI S line quattro Tiptronic
Audi A7 3.0 TDI S line quattro Tiptronic
Audi A7 3.0 TDI S line quattro Tiptronic
مشخصات کلیدی

مشخصات Audi A7 3.0 TDI S line quattro Tiptronic Porsche Panamera Diesel
قیمت پایه / قیمت مدل تست £۵۶,۵۷۵/£۷۰,۸۸۵ £۶۵,۶۳۴/£۷۶,۶۸۸
ارزش باقیمانده پس از (۳ سال/۳۶.۰۰۰) £۲۵,۹۱۱/۴۵.۸% £۳۵,۳۱۱/۵۳.۸%
استهلاک £۳۰,۶۶۴ £۳۰,۳۲۳
مالیات سالانه / نرخ بالاتر £۳۱۵۵/£۶,۳۱۰ £۳,۷۸۷/£۷,۵۷۴
طول / فاصله ی دو محور ۴,۹۷۴/۲,۹۱۴mm ۵,۰۱۵/۲,۹۲۰mm
ارتفاع / عرض ۱,۴۲۰/۱,۹۱۱mm ۱,۴۱۸/۱,۹۳۱mm
موتور / حجم ۶ سیلندر خورجینی توربو / ۲۹۶۷ سی سی ۶ سیلندر خورجینی / ۲۹۷۶ سی سی
بیشینهٔ قدرت ۳۱۶ اسب بخار ۲۹۶ اسب بخار
بیشینهٔ گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس و دیفرانسیل ۸ سرعته اتوماتیک / ۴WD ۸ سرعته اتوماتیک / RWD
حجم باک ۷۳ لیتر ۸۰ لیتر
حجم صندوق عقب ۵۳۵ لیتر ۴۴۵ لیتر
وزن خودرو / حمل بار ۱,۸۹۵/۵۳۵kg ۱,۹۰۰/۶۰۰kg
دایره دور زدن خودرو ۱۱.۹ متر ۱۲ متر
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی ۳ سال (۶۰.۰۰۰ کیلومتر) / ۳ سال ۳ سال (نامحدود) / ۲ سال
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده ۱۲ / ۲۶ ۶ / ۳
۰ تا ۶۰ مایل ۵.۱ ثانیه ۵.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر ۲۵۸ کیلومتر
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲ تا ۰ کیلومتر ۴۶.۸ متر ۴۲.۸ متر
میزان نویز کابین در سرعت ۱۱۲ کیلومتر ۶۹ دسی‌بل ۶۴ دسی‌بل
مصرف سوخت میانگین طبق ادعای کمپانی ۶.۱۵ لیتر ۶.۴ لیتر
مصرف سوخت میانگین در تست اتو اکسپرس ۶.۸ لیتر ۶.۴ لیتر
تست واقعی / ادعای co2 کمپانی / مالیات ۲۲۱/۱۶۲g/km/28% ۲۰۶/۱۶۹g/km/29%
ایربگ / ISOFIX / سنسور پارک / دوربین ۶ عدد / دارد / دارد / ۸۱۰ پوند ۸ عدد / دارد / دارد / ۴۷۳ پوند
تشخیص باران/ کروز/ کروز کنترل فعال ۲.۰۰۰ پوند / دارد / ۱.۳۳۰ پوند ۱.۱۱۶ پوند / دارد / ۴.۵۸۹ پوند
رنگ متالیک / چراغ LED ۶۵۵ پوند / دارد ۸۵۱ پوند / ۱.۹۰۷ پوند
صندلی الکتریکی / چرم / گرم‌کن صندلی دارد / دارد / دارد دارد / نیمه‌کامل / دارد
ماهواره ناوبری / usb / dab radio / بلوتوث دارد / دارد / دارد / دارد دارد / ۲۲۴ پوند / دارد / ۴۲۹ پوند
[polldaddy poll=8860586] منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Ahmad..F12

احمد نیشابوری، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار، علاقه‌مند به تکنولوژی و خودرو

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    احمد مرسی من جفتشو انتخاب میکنم هر دو عالین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      شایان جان فدات

      بله دقیقاً، واقعاً انتخاب سخته من به هر دو علاقه زیادی دارم و البته احترام خاصی قائلم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. farid

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خدایش پورش بی نظیره من هیچ وقت علاقه ای به داشتن یه سوپر اسپرت ندارم ولی هر دفه یه 911 میبینم کلی ذوغ میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AliZeus

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      داخل پورشه های کلا شبیه کابین هواپیماست با اون ردیف دگمه های بغل دنده..و از نظر 50% قضیه ست طراحی داخلی زیبا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ELDORADO

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تاحالا یمدته دقت کردین بجای نقدو بررسی گزارش هرصفحه به بحث های بیهوده ومسخره کردن خودروسازای وطنی میپردازیم…..
    وقتی گوش نمیدن بابا به بحث های خودمون بپردازیمو حال خودمونو خراب نکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ELDORADO

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    من تو ین کلاس CLSرو بیشتر دوست دارم اما پانامرا ابهت گیراییش تو هیچ خودروی دیگه ای نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ELDORADO

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    پدال جان چرا درمورد نمایندگی جدید شورولت توایران مطلب نمیزنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمدرضا

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    نمیدونم چرا دیگه پورشه ها به دلم نمیشینن
    البته خب این مشکل منه نه پورشه (با عرض ارادت به طرفدارای پورشه )
    ولی انتخابم آوودی هست چون به نظر من هم زیباتره هم شتاب بهتری داره و…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      تو آوودی دوست داری ولی من آئودی رو ترجیح میدم اینجا طرفدارای ایتالیا زاپن و امریکا سعی میکنند تلفظ صحیح رو یادتون بدند حتی دیگه لجه انگلیسی رو به طرز مضحکی موقع نوشتن میارن اما طرفدارای آلمان بعضیاشون اصلا تلفظ صحیح رو رعایت نمیکنند هیچ در برابر تلفظ های مسخره مثل بی ام دابیلو هیچ عکس العملی ندارن اگه واقعا نمیدونین خوب من و چند تای دیگه حاضریم یادتون بدیم ایراد نداره بهتر از اینه که مثل یه جهان سومی اصیل به فولکس بگیم وولکس! چرا؟ چون میگن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. zippo

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (248 ديدگاه)

        با ارزوی شفای عاجل همه رهگذر ها
        اینجا انجمن و گلوپ املا و انشاء و عاموظش زبان فارسی نیصت داداش
        این جا صایت خودرویی هست
        بی ام دابالیوو و لکصوص و طویتا و مرصدث رو هر کی هر جور بخود تایپ میکنه

        در ضمن اشتباه تایپی همیشه پیش میادنیازی به این جور جبهه گرفتن نیست

        موافقم 0
        مخالفم 1
  7. farbod

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    منظور از” بارنگویی ” چیه که یه سری تو آگهی فروش خودرو زدن؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      درود آقا فربد

      آقا فربد من یه سرچی تو نت زدم ولی متاسفانه معنی لغوی براش نتونستم پیدا کنم

      ولی همینطوری که به آگهی هایی که از کلمه ی “بارنگویی” استفاده کرده بودن، نگاه انداختم، ماشینایی صفر بودن که توسط شرکتای بازرگانی و نمایشگا ها به فروش میرسیدن

      مخصوصا توی باما تا اونجا که دیدم کلمه ی بارنگو برای شرکت بازرگانی پارسیس خودرو استفاده شده بود

      از بچه ها اگه کسی اطلاعات دقبق تری داری، ممنون میشم بگه

      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. صادق

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    احمد، دادا، دمت گرم

    راستش انتخابش سخته، ولی شاید آئودی رو بردارم

    درسته که نظر سنجی پورشه رو برتر میدونه، ولی برتری هایی که اینجا آئودی داره، احساس میکنم بیشتر به درد من میخورن

    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      قربونت صادق جون

      حق با توعه عزیزم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. سامان از تبریز

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ❤❤پورش ❤❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هردو بینظیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آرش

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام دوستان! من تازه عضو پدال شدم× امیدوارم به کمک اساتید اطلاعاتمو بالا ببرم
    اسپویلر دقیقا کارش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mamas

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      هم برای ظاهر اسپورت تر هم برای کمک به ائرودینامیک خوردرو در سرعت های بالاست، یعنی هم کاربرد فنی داره هم ظاهری برای همون علاوه بر اتوماتیک کار کردن در سرعت های بالا دکمه هم گذاشتن برات تو حالت بود بدیش بالا خوشکل تر شه ماشینت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. رامکال

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    اتفاقا توی اهواز هم پانامرا هست..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    هر دو ماشین خیلی عالی هستن،هم عملکرد خوبی دارن و هم طراحی زیبایی،نمای جلوی آئودی خیلی جذاب و زیباست ولی پانامرا رو بیشتر دوست دارم،طراحی کلی و ظاهرش رو بیشتر میپسندم،کابینش لوکستر و قشنگتر از آئودیه،البته شاید به خاطر این باشه که پانامرا رو زیاد دیدم ولی این مدل آئودی رو تاحالا از نزدیک ندیدم.
    اگه قصد انتخاب داشته باشم…
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    CLS رو انتخاب میکنم :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    هر دوتاشون خیلی خوبن ولی من اوودی را به دلیل جادارتر بودن و خانواده پسندتر بودن انتخاب میکنم . (با احترام و عرض ادب خدمت دوستداران پورشه)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    واقعا انتخاب سخته .
    اما من فکر کنم آئودی رو انتخاب کنم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      میلاد….

      ♥♥ فقط 85 با اگزوز دوبل ♥♥

      تو نبایت خیانت کنی :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Archi khan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا پورشه خواهد بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رهگذر

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    تو رو خدا کابین و داشبورد این دو تا با ماشین های پیزوری فراخوان بده مقایسه کنین تفاوت از زمین تا اسمونه ولی بعضیا نمیفهمن یعنی نمیخوان بفهمن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. BMW7

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    هر دو ماشین خیلی بهم نزدیکن و برااکثر آپشن ها(بلوتوز)! باید هزینه پرداخت کنی! ولی با احترام به پورشه و اینکه یه وسیله وقتی همش پیش چشمت باشه یه طوری دنبال یه چیز تازه تر میگردی من فک کنم آئودی شکل و قیافه خوشکلتری تو فیس لیفت پیدا کرده و شاید پورشه بهتر باشه ولی خیلی وقته شکل و قیافش همین طور مونده!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Mamas

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    کابین پورشه نمی دونم چرا نمیگیره منو ائودی رو بیشتر دلم می خواد ، اما رخخخخ پورشه دیوانت می کنه :)خیلی جذاب تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. hamid reza

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (381 ديدگاه)

    انتخاب من اقای خاص ائودی. ماشینای ائودی یه جوری خیلی به دل میشینن نمیدونم چرا :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ali

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    پورشه عزیز واقعا یه ماشینه فوق العاده خاصه…یعنی تاحالا صدتا فیلم دیدم که توش پورشه یه ماشین واسه افراد پولدار و باکلاس بوده که نشون میده تو بقیه کشور ها هم پورشه یه ماشین خاصه و لاکچریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. بهراد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    انصافا پراید خیلی تکنولوژی بالایی داره فک نکنم آلمانی ها هیچ وقت بتونن بهش برسن حجم موتورش 1300هست و وزنش هم 800کیلو مصرف بنزینش 8لیتر هست ولی پانامرا و a7 حجم موتور شون 3000 و وزنشون هم 1900 کیلو ولی مصرف بنزینشون 6.8لیتر هست.بعدش مسولین میگن واردات ماشین های بالای 2500cc ممنوعه چون لوکسه و مصرف بنزینش زیاده! حالا از این هم که بگذریم یه چیزی که خیلی مهمه و توی دنیا خیلی بهش اهمیت میدن میزان آلایندگی هست که خیلی مهم تر از مصرف سوخته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من پورشه رو بیشتر دوس دارم اما انتخاب خیلی خیلی خیلی خیلی……………. سخته اما چون هم اینجا نوشته و من میدونستم که بهتره به پورشه رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. فقط انگلیش

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    من ماشین های زیر دوازده سیلندرو دوست ندارم دوازده سیلندر ها مثل رولزرویس واستون مارتین ولامبورگینی وفراری و….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا