آئودیپورشه

رویارویی کوپه‌های وحشی؛ جدال آئودی TT RS و پورشه کیمن S

این بار دو کوپهٔ کوچک وحشی را به جان هم انداخته‌ایم. در یک‌سوی میدان آئودی TT RS با عملکردی خیره‌کننده و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواتروی معروف آئودی قرار دارد و در آن‌سوی میدان نیز یکی از برترین کوپه‌های اسپرت حال حاضر دنیا یعنی پورشه کیمن S ایستاده که به‌تازگی نامش به ۷۱۸ کیمن تغییریافته است. در حال حاضر پورشه کیمن S درزمینهٔ عملکرد در میان کوپه‌های اسپرت حکمرانی می‌کند؛ اما آیا آئودی TT RS جدید توان آن را دارد که کیمن S را از جایگاه خود به زیر بکشد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

TT RS VS Cayman S 01

طراحی خارجی
آئودی برای متمایز کردن چهرهٔ TT RS از انواع معمولی TT، آن را به یک جلوپنجرهٔ لانه‌زنبوری به همراه ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و نوشتهٔ درشت کواترو در زیر جلوپنجره مجهز کرده است. در قسمت عقب نیز یک اسپویلر، دو سر اگزوز بزرگ بیضی‌شکل و یک دیفیوزر به چشم می‌خورد. رینگ‌های آلیاژی استاندارد TT RS از نوع ۱۹ اینچی هستند اما رینگ‌های ۲۰ اینچی سبک‌وزن نیز برای آن به‌صورت سفارشی وجود دارد. چراغ‌های جلو به‌صورت استاندارد از نوع LED هستند و در عقب نیز از چراغ‌های OLED با طراحی سه‌بعدی فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز استفاده‌شده است.

TT RS VS Cayman S 02

در مقابل پورشه کیمن S قرار دارد که در طراحی کاملاً با TT RS متفاوت است اما همچنان از طراحی منظم و متناسب با یک کوپهٔ اسپرت سود می‌برد. در کیمن ۷۱۸ گرافیک داخلی چراغ‌ها و دریچه‌های هوای درون سپر با کیمن قدیمی متفاوت است. در عقب گرافیک داخلی چراغ‌ها از نو طراحی‌شده و سپر نیز مورد بهسازی قرارگرفته است. بعلاوه نوشتهٔ پورشه نیز به درون نوار مشکی‌رنگی در میان چراغ‌های عقب منتقل‌شده است.

طراحی داخلی
داشبورد TT RS نمایانگر یک ظرافت مدرن است. سه دریچهٔ هوا در میانهٔ داشبورد قرار دارد که در مراکز آن‌ها کنترلرهای سیستم تهویه نصب‌شده است. در طراحی فرمان که با چرم آلکانتارای غیر لغزنده پوشیده شده، از سوپر اسپرت R8 الهام گرفته‌شده و بسیار خوش‌دست است. این در حالی است که هرچند شاید طراحی کابین کیمن S به خیره‌کنندگی TT RS نباشد اما از کیفیت و آرگونمی بالایی سود می‌برد. صفحه آمپر آنالوگ آن برخلاف صفحه آمپر مجازی آئودی بزرگ و روشن است و یک ساعت آنالوگ نیز در بالای داشبورد بچشم می‌خورد. فرمان آن هم از هایپر اسپرت ۹۱۸ اقتباس‌شده که مسلماً حتی بهتر از آئودی است.

TT RS VS Cayman S 07

رانندگی
برای تجربهٔ یک رانندگی بهتر از TT با TT RS، آئودی شاسی و مجموعهٔ تعلیق آن را موردبازنگری قرار داده است به‌طوری‌که ارتفاع خودرو از سطح زمین ۱۰ میلی‌متر کاهش‌یافته و دمپرها به‌طور خاص برای RS تنظیم‌شده‌اند. فرمان با نسبت متغیر که در سرعت‌های بالا سفت‌تر می‌شود موجب شده TT RS از ترکیبی از رانندگی شهری راحت و رانندگی با اعتمادبه‌نفس بالا در سر پیچ‌ها برخوردار شود. سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو نیز کشش و پایداری فوق‌العادهٔ خودرو را در هر شرایط آب و هوایی تضمین می‌کند. اگر دیسک‌های ترمز ۳۷۰ میلی‌متری فولادی آن نیز برایتان کافی نیست می‌توانید ترمزهای کربن سرامیکی را سفارش دهید.

TT RS VS Cayman S 03

باوجود تمام توانایی‌های TT RS اما ۷۱۸ کیمن S خودرویی واقعاً خاص برای تجربهٔ نهایت هیجان و لذت بردن از رانندگی است. در کیمن S برخلاف TT RS موتور جلو، موتور در وسط خودرو و درست پشت سر راننده نصب‌شده و تمامی نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. این شیوهٔ طراحی مدت‌هاست که توسط پورشه مورداستفاده قرار می‌گیرد و با توجه به تلاش‌ها و مهارت پورشه در ساخت خودروهای موتور وسط، ۷۱۸ کیمن S تعادل و چابکی بی‌بدیلی دارد که تقریباً در هیچ‌یک از رقبایش دیده نمی‌شود. پورشه در ۷۱۸ پاسخگویی فرمان را ۱۰ درصد نسبت به کیمن قبلی افزایش داده و جهت بهبود کشش نیز رینگ‌های عقب نیم اینچ عریض‌تر شده‌اند.

پیشرانه
بزرگ‌ترین امتیاز آئودی نسبت به پورشه در زیر کاپوت آن قرار دارد. جایی که یک نیروگاه ۵ سیلندر توربو ۲.۵ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار قدرت در حال غریدن است. این پیشرانه عملکرد سرسام‌آوری را برای TT RS به ارمغان می‌آورد. شتاب صفرتا صد فقط در ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعتی که به‌صورت الکترونیکی بر روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدودشده است. البته این سرعت با سفارش یک آپشن قابل‌افزایش به ۲۸۰ کیلومتر در ساعت است؛ اما این موتور فقط عملکرد را به راننده هدیه نمی‌کند بلکه شخصیتی دارد که واقعاً عاشق آن می‌شود. چیدمان غیرمتداول ۵ سیلندر آن نیز بزرگداشتی برای آئودی کواتروی دههٔ ۸۰ است که در رالی قهرمانی جهان افتخارات فراوانی کسب نمود. بعلاوه موتور ۵ سیلندر عملکردی در حد موتورهای ۶ سیلندر و مصرف سوختی در حد موتورهای ۴ سیلندر دارد. صدای زیبای این پیشرانه واقعاً گوش‌نواز است به‌طوری‌که تجربهٔ رانندگی با TT RS را اعتیادآور می‌کند.

TT RS VS Cayman S 06

پورشه ۷۱۸ کیمن S نیز همانند آئودی TT RS از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند با این تفاوت که یک سیلندر کمتر داشته و چیدمان آن به‌صورت تخت یا باکسر است. هرچند عملکرد این موتور ۴ سیلندر نسبت به موتور ۶ سیلندر قبلی بهبودیافته و ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما بازهم نمی‌تواند حریف آئودی شود به‌طوری‌که در ۴.۲ ثانیه از صفر به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که هرچند سریع است اما بدون شک از TT RS عقب می‌افتد. علاقه‌مندان به تجربهٔ لذت رانندگی بالا باید خوشحال باشند چراکه در ۷۱۸ یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود درحالی‌که یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک PDK نیز به‌صورت سفارشی در دسترس وجود دارد. این در حالی است که آئودی کوپهٔ اسپرت خود را تنها با یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه باقابلیت تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان به بازار فرستاده است.

TT RS VS Cayman S 05

ارزش در برابر قیمت
قیمت آئودی TT RS هنوز اعلام‌نشده است اما بااین‌وجود قیمت آن کمی گران‌تر از قیمت ۴۸,۸۳۴ پوندی (۷۰,۷۰۰ دلار) پورشه ۷۱۸ کیمن S پیش‌بینی می‌شود. درزمینهٔ مصرف سوخت هم اوضاع به نفع پورشه است چراکه این شرکت مصرف سوخت کیمن S را ۶.۷۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است اما بااینکه هنوز مصرف سوخت TT RS مشخص نیست به دلیل اینکه از نسخهٔ قوی‌تر همان موتور ۵ سیلندر مدل RS3 استفاده می‌کند انتظار می‌رود مصرف سوخت آن کمی بیشتر کیمن S باشد.

TT RS VS Cayman S 04

نتیجه
درزمانی که پورشه موتور ۶ سیلندر کیمن را با یک نمونهٔ ۴ سیلندر با صدایی نه‌چندان زیبا تعویض کرده است، برخی از طرفداران لذت رانندگی ممکن است پیشرانهٔ خوش‌صدای ۵ سیلندر آئودی را ترجیح دهند. بعلاوه که درزمینهٔ شتاب و کیفیت کابین نیز برتری با TT RS است؛ بنابراین شاید TT RS واقعاً برتر از ۷۱۸ کیمن S باشد؛ اما بااین‌حال پورشه همچنان عملکرد فوق‌العادهٔ خود را حفظ کرده است. هندلینگ بی‌نظیر و وجود یک گیربکس دستی چنان لذتی را برای راننده به ارمغان می‌آورد که موجب می‌شود شتاب کمتر آن را به فراموشی بسپارد؛ بنابراین خودروی پیروز این جدال پورشه ۷۱۸ کیمن S است.

امتیازات کلی
۱۰ پورشه ۷۱۸ کیمن S
۸.۶ آئودی TT RS
[polldaddy poll=”9437059″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. داج توماهاک

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ای جان هردو شاهکارهای المانی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مشهورترین بکسور سنگین وزن جهان محمد علی کلی درگذشت.شرمنده که خارج از خودرو نوشتم
      دوستان عشق بکس بهشون تسلیت میگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. REZA

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        خدا رحمتش کنه-وقتی تو اخبار خبر فوتشو شنیدم ناراحت شدم.بیجاره انقدر به سرش ضربه خورده بود که مریض شده بود.–مخصوصا که مسلمان شده بود ایرانیا خیلی دوستش داشتن-من خودم همش دنبال فیلماش میگشتم-شنیده بودم که میگفتن قدرت مشتش انقدر زیاده که اگر با تمرکز به سر یک گاو ضربه بزنه گاو در جا میمیره.
        محمدعلی یک اسطوره بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. داج توماهاک

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          دقیقا اسطوره بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. رامتین

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (3020 ديدگاه)

          من بشدت بهش علاقه داشتم. 3 تا فیلم کامل ازش پیدا کردم که یه بوکسور قدیمی ایرانی بهم داده بود. بازی با کین نورتون- جورج فریزر و بازی قرن که با جورج فورمن بود. ایشون میگفت تا بحال بوکسوری در حد کلی بوجود نیومده. بشدت باانگیزه و باهوش بود. در 17 سالگی طلای المپیک گرفته بود. فقط 3 شکست در تاریخ مسابقاتش داده بود که اونها هم با امتیاز بود (نه ناک داون) و حتی یکیش هنوز که هنوزه مشکوکه (بازی جلوی فریز که البته ایشون هم چندی پیش درگذشت). میگن ضربه ای که در مسابقه دوم به دهان فریزر کلی زد، محافظ دندون فریزر به انتهای سالن پرتاب شد!! قدرت ضربه های مشتش 500پوند بود، درحالیکه یک انسان عادی 150 پوند و بوکسورهای حرفه ای حداکثر300 پوند بود. خدا بیامرزتش.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. جواد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    من کیمن انتخاب میکنم البته اگه باکستر بود اونو انتخاب میکردم به هر حال من با اسپایدر بیشتر حال میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. علي

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    زبونم بند امده . اصلا نمیتونم بگم کدوم از اون یکی بهتره یا بیشتر دوست دارم.جالبه هر دو خودرو در ی سگمنت با تمام جزئیات طراحی و ساخته شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    من باشم آئودی رو انتخاب می کنم. پورشه تنها کاری که می کنه، اینه که ارتفاع جلوی ماشین رو خیلی کاهش می ده تا آیرودینامیک بهتر بشه تا بتونه سرعت و شتاب بهتری داشته باشه، ولی میزنه ظاهر رو نابود می کنه، به نظرم همه چیز در حد تعادل باشه، بهتر از اینه که یه جا خیلی زیاد باشه و یه جا خیلی کم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ازخودت خوب تئوری الکی صادر میکنی درباره پورشه

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. king 918

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        دوست عزیز قیافه ائودی هم نگاه کن کاملا ایرودینامیک و جلوی ماشین به صورت مایل خمیده شده برا ی گریز از باد و فقط به جلوی ماشین ختم نمیشه این روند بادگریزی از اطراف ماشین تا اسپویلر عقب ادامه داره به طوری که باداز هوا کش های بزرگ زیر سپر جلو وارد و به قسمت دیسک ها میره و از اون قسمت دوباره خارج میشه البته باد در این هنگام مقداری گرم شده دوباره به اطراف ماشین میره و از هواکش کنار در اتومبیل وارد میشه و سپس از زیر دفیوزر خارج میشه البته در مدل های 911 توربو و 918 در زیر چراغ عقب یک هواکش دیگه نصب شده که عملکرد بهتری داره باز هم به اینجا ختم نمیشه هوا بخشیش هم از بالای ماشین عبور میکنه که به واسطه طراحی مهندسی شده هردو خودرو به سمت صندوق عقب میره که از اونجا بدلیل اینکه ممکنه اثر بدی بر ماشین بذاره هردو ماشین از اسپویلر کمک گرفتن که در ائودی اسپویلر بزرگتری استفاده شده به دلیل طراحی عقب خودرو اما در پورشه به دلیل طرز قرار گرفتن جالب شیشه عقی ماشین کاملا باد به سمت پایین ماشین میره پس نیازی به اسپویلر بزرگ و با ارتفاع نیست و از یه اسپویلر خیلی کارامدتر استفاده باز هم مقداری از هوا به زیر ماشین میره که بدترین اثر باد رو در اون قسمت میذاره حتی در برخی موارد با سرعت بالا منجربه از جا کنده شدن ماشین میشه به همین دلیل ارتفاع ماشین تا حد امکان پایین میاد تا بهترین تاثیر رو بذاره در مدل های 911 توربو در زمانی که راننده مد اسپرت پلاس رو انتخاب کنه یک سپر پلاستیکی دیگه در زیر اتومبیل ایجاد میشه تا میزان ورود باد به زیر ماشین به حداقل برسه اینکارو در تمامی خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت و هایپر کار ها میتونی ببینی که در بیشتر اونها ارتفاع به حدی کمه که برا استفاده روزمره نمیشه استفاده کرد در کل مبحث ایرودینامیک به حدی پیچیده و مهمه که فقط با خم کردن جلو ماشین نمیشه سروتهش رو هم اوورد ……….

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. Archi KHAN

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      احمِد ببخش اون 63 درصدی را که به پورشه کیمن رای دادن !
      اونا بینش شما را ندارن !
      یعنی بینش شوما در حد بین المَمَلی هستش …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حبیب

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    من کیمن بیشتر دوس دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mans

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    این ماشینا واسه رانندگی تو شهر طراحی میشن نه پیست پس آئودی عالیه خوراک کل کله تو شهر کوچولو و خوش دست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ROHAM

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (728 ديدگاه)

    من با آیودی بیشتر حال میکنم
    فقط این TT جای مانیتور نداره؟!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علي

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      مانیتورش ی جورایی بین کیلومتر شمار و دور شماره در جلوی دید راننده قرار داره که بهش نمیشه گفت مانیتور ببشتر به عنوان نمایش اطلاعات و حتی نقشه یاب استفاده میشه . دوست عزیز مانیتور با توجه به قوانین سخت اتحادیه اروپا بعد از گذراندن سرعت خودرو بالای ٢٠ یا ٣٠ کیلومتر به طور اتوماتیک قطع میشه و به عنوان بیشتر نمایش اطلاعات ، موزیک ،نشان دادن اطراف کاربرد داره و یا نقشه یاب.متاسفانه در جوامع مثل ما اختلاف قیمتهای گزاف بابت مانیتور میگیرن که در واقع کاربرد مولتی مدیا نداره و خیلی ها گول این تفکر رو میخورن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. میلاد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اشتباه نوشته که پورشه برندهس. آئودی برنده ی اول و آخرهستش. به نظره من هم کیفیت و هم شتاب رو باهم داره. عشقه من tt هست. من خودم میخام tts بخرم. ۴۹۸ تومنه. عالیست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. sunmartin

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    آئودی صد البته میپسندم به چندین دلیل اولیش برند آئودی موتور خاص 5 سیلندرش طراحی دکوراسیون داخلی و دریچه های هوا و فرمان بی نظیرش طراحی زیبای چراغ های او ال ای دی عقبش مخصوصا تو شب و هدلایت زیبای تمام led جلوش واقعا ttrs با این قدرت چابکی و شتاب بی بدیل جزو سه خودروی محبوب اسپرت جهان هست یعنی audi ttrs و bmw سری m6وm4 و پورش کیمن و باکستر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Hamid...Audi

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (712 ديدگاه)

    الان چجوری امتیاز آئودی شد 8.6 پورشه 10؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    با احترام کامل به کیمن اس که خودروی کامل و با اصالتی هست من تی تی رو انتخاب میکنم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. فریبرز

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    پورشه حرف نداره,ولی ائودی نسبت به دیگر برندهای المان نظیر بنز و ب ام و هیچ چیزی کم نداره,ولی متاسفانه تو ایران زیاد محبوبیت نداره جالب اینجاست که در المان فروشی بالاتر از ب ام و و پورشه داره وبا بنز تقریبا برابره,حتی ماشین گارد صدر اعظم المان ائودی a8 دیگه مدرکی از این بالاتر نیست,فکر کنم خود المانی ها بهتر میدونن که چی میسازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Alireza

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    با کمال احترام به کمین s و پورشه ?ttrs?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سردار

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قسمت نتیجه خیلی خوبه.آئودی تو همه چی جلو هست.ولی پورشه به خاطر دنده دستی بهتره.خیلیم عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا