آئودی

بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکس‌واگن در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی بود اما در جاده افتضاح بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_coupe_20

چه خودرویی است؟

آئودی TT یک خودروی اسپرت دودر کوچک بود که در دو نسخهٔ کوپهٔ ۲+۲ و رودستر دونفره عرضه شد.

کی و کجا ساخته شد؟

اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۹۸ عرضه شده و تولید آن تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. بدنهٔ رنگ‌آمیزی شدهٔ TT در کارخانهٔ آئودی در اینگولشتات تولید شده و سپس در کارخانهٔ گروه فولکس‌واگن در مجارستان مونتاژ می‌شد.

مشخصات فنی

آئودی TT بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن ساخته شد. این خودرو در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده و طرح قرارگیری پیشرانهٔ آن به‌صورت عرضی بود. برای نسل اول این کوپهٔ کوچک آلمانی یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف به همراه یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی ارائه شد. در سال ۲۰۰۳ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه برای نسخهٔ رودستر TT بجای نمونه‌های دستی پنج و شش سرعتهٔ قبلی ارائه شد. سیستم تعلیق جلوی TT هم به‌صورت استاندارد کاملاً مستقل بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_roadster_za-spec_2003

چرا بد است؟

بله حداقل در ابتدا، مدت کوتاهی پس از معرفی آئودی TT در اواخر سال ۱۹۹۸، این خودرو توجهات زیادی را از سوی مطبوعات به خود جلب کرد؛ اما سپس یک سری تصادفات در سرعت‌های بالا که منجر به مرگ‌ومیر شده بود از این خودرو گزارش شد. بسیاری از این تصادفات در هنگام تغییر لاین در سرعت‌هایی بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت رخ داده بودند.

audi-tt-2003-02

به همین دلیل آئودی مجبور شد هر دو نسخهٔ کوپه و رودستر را در اواخر سال ۱۹۹۹/اوایل ۲۰۰۰ فراخوان کند که موجب بهبود قابل‌توجه ثبات خودرو در سرعت‌های بالا و قابل پیش‌بینی شدن آن گردید. سپس در نمونه‌های تولیدی بعدی نیز یک سری از اصلاحات و بهبودها مانند اضافه شدن سیستم ESP به‌صورت استاندارد، تعلیق تجدیدنظرشده و یک اسپویلر عقب جدید انجام گردید.

اما این همهٔ مشکلات آئودی TT نسل اول نبود چراکه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت هم در این خودرو وجود داشت. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۰۷ دعوایی در رابطه با تسمه تایم موتورهای ۱.۸ لیتری توربوی TT علیه آئودی در دادگاه اقامه شد. شکایت‌کنندگان ادعا کردند که تسمه تایم پیش از موعد سرویس‌های دوره‌ای آئودی پاره می‌شود و آئودی هم توافق کرد که تسمه تایم تمامی خودروها را به‌صورت رایگان تعویض کند.

autowp-ru_audi_tt_roadster_us-spec_2003

همچنین در سال ۲۰۰۸ بازهم اوضاع از کنترل آئودی خارج شد چراکه مانند هر محصول گروه فولکس‌واگن در آن زمان، TT هم از برخی مشکلات الکترونیکی مانند صفحه آمپر معیوب و پنجره‌های برقی رنج می‌برد. این امر نیز موجب طرح پرونده‌ای علیه آئودی در سال ۲۰۰۸ گردید؛ بنابراین این بار هم در ماه می همان سال آئودی تمامی داشبورد معیوب TTها را تعمیر کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

autowp-ru_audi_tt_coupe_56

اما همه با این نظر موافق نیستند

شکی نیست که نسل اول آئودی TT طراحی بسیار خوبی دارد. این خودرو بر اساس یک کانسپت متعلق به سال ۱۹۹۴ طراحی شده بود و یکی از جالب‌ترین خودروهای بازار آن زمان محسوب می‌شد. بله هرچند در اولین سال‌های تولید از هندلینگ بد و برخی مشکلات برقی رنج می‌برد اما پس از فراخوان سال ۱۹۹۹/۲۰۰۰ و فیس‌لیفت سال ۲۰۰۳، همه‌چیز بسیار بهتر شد. در کل نسل اول TT راه را برای عرضهٔ نسل‌های بعدی این کوپهٔ دوست‌داشتنی آلمانی هموار کرد. خودرویی که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار داشته و تولیدش همچنان ادامه دارد. TT هم‌اکنون به یکی از محصولات مطرح و برجستهٔ آئودی تبدیل شده و تمامی مشکلات گذشتهٔ خود را برطرف کرده است.

audi-tt-2003-03

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    همچین بد نی ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (951 ديدگاه)

      عاشق پروفایلتم محمدرضا
      عوضش نکن دیگه. دمت گرم… .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (217 ديدگاه)

        چشم شما دستور بده …..

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Daniel

          ۱۵ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (951 ديدگاه)

          عزیزی ،،،،،
          عزیییییییییییییییییییییییز :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. امپراتور لامبورگینی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    اتفاقا من عاشق نسل اول TT بودم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Bavaria

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      میتسوبیشی اکلیپس از این خیلی بهتر بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        نُچ !!

        موافقم 1
        مخالفم 1
  3. شهاب شورولت

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    دوستان هر یک از خودرو های تولید ملی ما جزو بدترین خوردو های معرفی شده و ساخته شده است
    به جایی اینکه محصوالات خارجی را بدترین خوردو های ساخته شده حساب کنیم یه نگاهی به اشغال های داخلی مانند (… بندازیم
    اخه سمند هم شد ماشین مثلا اون سمند های اولی
    با اون بدنه ی بد هیکل وچقر و بدبدنشون
    همش این ماشین های ایرانی رو دست ادم خرج می اندازن
    امکانات ندارن
    موتور ضعیف
    مصرف نسبتا بالا
    قیافه افتضاح (البته به جز پرشیا ..)
    نداشتن کیفیت
    نداشتن امنیت
    خرابی بالا
    هیجان رانندگی که صفره

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (217 ديدگاه)

      رفیق اول اینکه داره بدترین ماشین های تولید شده اسپرت رو معرفی میکنه …
      دوم اینکه اخه ایران جز تولید کننده خودرو که حساب نمیشه یه منتاژ کننده س

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. hamid3x

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (394 ديدگاه)

      پرشیا کجاش قشنگه،همون فیس لیفت 405،فقط جراغ های جلوش چون طراحی خشن داره قشنگ جلوه میکنه وگرنه کل خودرو ببینی هندسه مکعبی داره مثل طرح های نود اروپا،طراحی سیال که همه خودروسازها سمتش رفتن یه مزیتیه که پرشیا فاقد اونه،
      خواهشا طراحی پرشیا رو خوب ندون،ادم یاد این دلال ها ی شکم گنده میفته،که پرشیا براشون حکم بنز اس ال داره

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. M

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (227 ديدگاه)

        بجز پرشیا !؟!؟!؟ … ..با بودن این چنین هموطنانی *** به *** احتیاجی نیست

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. مک میسل

      ۱۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      اتفاقا اون سمند اولی ها بهتر از سمند های الان هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. سیاوش

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    رو 180 تا تغییر لاین میدن میگن بده خخخخ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. ?ReventОn

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    به علی پروین قسم چن وقت پیش با 120 تا سرعت تو بزرگراه تعغیر لاین دادم سمند کلا لوله شد، عکساشم هس،بعد این بابا میگه با 180 تا تعغیر لاین بدی…
    رو دارن در حد سنگ پا قزوین!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. آرش

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    توسعه یافتگی یعنی به خاطر مشکل شیشه بالابر ماشینت بتونی از کمپانی به دادگاه شکایت کنی، موضوع این نیست که برنده میشی یا نه، فقط زحمت شکایت کردن رو به خودت هموار کنی، چون به سیستم و قضاوتش اعتماد داری.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. mohammad T

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا یه چیزبی که نظرمو جلب کرد اینکه این ماشین تقریبا هم زمان با 206 طراحی شده و جز ماشینایی بوده که کلی تقدیر شده از طراحیش ولی داخل 206 به زمان خودش از این قشنگ تر و مدرن تره…..

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. یاسین

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از نگارنده مطلب!بازم خوبه یه دادگاه دارن که همه جوره میشه روش حساب کرد!اما دادگاهای ما اگه شکایت بردی،از پس هزینه بر و زمان بر هس که نمیشه روش حساب کرد!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. Philipp

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    این که خیلی گوگولیه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا