آموزش

چگونه فیلتر هوای خودرو را عوض کنیم؟

خودروی شما درست مثل سوخت به هوا نیز احتیاج دارد. فیلترهای هوا محفظه داخلی پیشرانه را از گردوغبار و آلودگی و حشرات مصون نگه می‌دارند. عوض کردن ا تمیز کردن فیلتر هوای خودرو در دورهای زمانی توصیه شده باعث می‌شود که جریان هوا آزادانه ادامه باید و خودرو در بهترین حالت خود عمل نماید. فیلترهای هوا ارزان‌قیمت هستند و تعویض کردن آن‌ها نیز فرایند آسانی است بنابراین خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

  1. فیلتر جایگزین مناسبی خریداری کنید

change-your-air-filter-step-1
اگر یک راهنما برای پیدا کردن فیلتر هوای مناسب خودرویتان نیاز دارید می‌توانید از فروشنده‌های قطعات خودرویی و یا وب‌سایت‌ها برای این کار کمک بگیرید. فیلتری استوک بیابید که مخصوص خودروی شما باشد تا پیشرانه بهترین راندمان را داشته باشد.

  1. خودرو را در محل مناسبی پارک کرده و گیربکس را در حالت P (گیربکس اتوماتیک) و یا دنده یک (گیربکس دستی) قرار دهید و پیشرانه را خاموش و ترمزدستی را بکشید.

change-your-air-filter-step-2

  1. کاپوت را باز کنید

change-your-air-filter-step-3
کاپوت را با استفاده از اهرم آزادکننده‌ی داخل کابین باز کنید. کاپوت را بالا برده و با استفاده از اهرم میله‌ای آن را مهار کنید.

  1. محل جعبه فیلتر هوا را بیابید

change-your-air-filter-step-4
جعبه‌ی فیلتر هوا معمولاً نزدیک پیشرانه و محلی که گردوغبار و کثیفی‌ها به خودرو وارد می‌شود قرار دارد. فیلتر خودروهای قدیمی کاربراتوری معمولاً زیر کاور گرد ساخته شده از پلاستیک یا فلز قرار دارند؛ اما خودروهای مدرن انژکتوری جعبه‌ای مربعی و یا گوشه‌دار دارند که به‌طورمعمول در مرکز و بین پیشرانه و جلوپنجره‌ی خودرو قرار گرفته‌اند.

  1. پوشش فیلتر هوا را باز کنید

change-your-air-filter-step-5
گیره‌های جعبه فیلتر هوا را آزاد کنید تا به فیلتر دسترس پیدا نمایید. برخی از جعبه‌ها تنها با فشاری کوچک باز می‌شوند درحالی‌که برخی دیگر باید از چندین جا آزاد شوند. درهرصورت اگر برای باز کردن جعبه به مشکل برخوردید با یک مکانیک تماس بگیرید.

  1. فیلتر هوا را بیرون بیاورید

change-your-air-filter-step-6
حالا می‌توانید فیلتر هوای گرد یا گوشه‌دار ساخته شده از کتان، کاغذ و یا تنزیب را ببینید. فیلترها دیواره‌ای لاستیکی دارند که داخل آن را محصور کرده است. به سادگی فیلتر را از درود جعبه بیرون بکشید.

  1. داخل جعبه فیلتر را تمیز کنید

change-your-air-filter-step-7
با استفاده از یک کمپرسور باد می‌توانید گردوغبار و کثیفی داخل را جعبه را تمیز کنید. البته یک جاروبرقی نیز می‌تواند با مکش خود داخل جعبه را تمیز نماید.
کانال هوایی را با نوارچسب بپوشانید تا هیچ‌گونه گردوغبار و آلودگی به پیشرانه وارد نشود. پس از تمیز کردن جعبه می‌توانید آن را بردارید.

  1. فیلتر جدید را جایگزین کنید

change-your-air-filter-step-8
فیلتر جدید را جایگزین نمونه قدیمی بکنید. به سادگی فیلتر هوا را در زاویه‌ی صحیح قرار داده و مطمئن شوید که گوشه‌های آن توسط دیواره‌ای لاستیکی احاطه شده باشد.

  1. پوشش جعبه را در جای اول خود قرار دهید

change-your-air-filter-step-9
با دقت کاور را به جای خود برگردانید و سپس با فشاری کوچک گیره‌ها متصل نمایید. پس از بازبینی نهایی و اطمینان از اینکه همه‌ی موارد را به‌طور صحیح در جای خود قرار داده‌اید کاپوت را ببندید.

  1. خودرو را روشن نموده و عملکرد تنفسی آن را بررسی نمایید و مطمئن شوید که خللی در عملکرد آن وارد نشده است.

change-your-air-filter-step-10

  1. فیلتر هوای خودروی خود را هر ۵۰ هزار کیلومتر یکبار یا حدود یک‌بار در سال تعویض نمایید. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که گردوغبار زیادی وجود دارد باید این بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر شود. دفترچه‌ی راهنمای خودرو می‌تواند توصیه‌هایی دراین‌باره داشته باشد.

change-your-air-filter-step-11
منبع: wikihow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ساسان.م

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (338 ديدگاه)

    ما که با هر بار تعویض روغن کل فیلتر ها رو هم عوض میکنیم به عبارتی سالی 2 بار یا هر 10 -12 هزار تا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. *

      ۲۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      مشگل جاییه که حتی نویسنده ای که این متن و کپی کرده زحمت دقت در متن رو به خودش نداده…
      آخه مهندس اون خارجه که سالی یکبار فیلتر عوض میکنه
      ما تو تهران حداقل رو 5000 تا و حداکثر رو 8000 باید(دقت کنید) باید فیلتر مون رو عوض کنیم تا ماشین بتونه نفس بکشه…

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. سامان اذری

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    من سالی تقریبا 4 بار روغن عوض میکنم
    فیلتر رو که عوض کردم 3 ماه بعدش میرم روغن عوض کنم چون تازه هستند شهر ما زیاد گردو غبار نیس با کمپرسور هوا تمیز میکنه میندازه روش سه ماه بعدش کلا عوض میکنم
    یعنی کلا 2 بار در سال یک در میون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mdesign

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (29 ديدگاه)

    50000 تا ! من پراید دارم … روغن 6000 تایی را بین 5000 تا 5500 عوض می کنم و همراه با اون فیلتر هوا و روغن و بنزین رو هم عوض می کنم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا .م

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    چقدر محتوای مقاله پُر بار بود .
    آخه این دیگه چیه
    سطح برخی از مقاله ها خیلی پایین اومده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Bavaria

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    مقاله بعد
    چگونه دیسک و صفحه ماشین را عوض کنیم:
    1-کاپوت را باز میکنید
    2-گیربکس را بیابید (احتمالا چسبیده به موتور)
    3-مرحله سه خیلی سادست،گیربکس را واکنید صفحه را عوض کنید بعد ببندید ،فقط دقت کنید گیربکس رو در دنده دوم قرار بدید بعد وصل کنید
    4-کار تمومه
    نظر من در مورد این مقاله پدال فقط همین بود(یعنی مخاطب این مقاله کسیه که حتی نمیدونه کاپوت خودروش از کجا وا میشه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیاب

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      خیلییییییی ها هستن که نمیدونن کاپوت از کجا باز میشه،اگر مطلبی وفق مرادتون نیست،نادیدش بگیرید،اینقدر فاز منفی نیاین.
      تازه اگر سرچ کنید،میبیند که خیلی ها دنبال نحوه عوض کردن فیلتر هوا هستن،حتی اگر نتونن محفظه موتور رو پیدا کنن،لااقل میدونن فیلتر از کجا و چطور عوض میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. Sami

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (24 ديدگاه)

      ماشالله که تو بلدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Elemento

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آرش

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ماکسیما به فیلتر هوا خععلی حساسه، فیلتر تقبلی بندازی فاتحه مف سنسور خوندس و حدود سیصد تومن پیاده میشی. یه بار سر خودم اومد ولی خوبیش اینه که خود ماشین بهت میگه که کی وقت تعویض فلتر هواشه. یعنی تو دور و سرعت بالا بعضی وقتا ریپ میزنه، یه جوری که اگه صاحابش باشی حرفشو میفهمی که کجاش درد میکنه. اصلیشم گرونه حدود 50-60 تومن از کاشانی. من یه بار در میون عوضش میکنم که تقریبا میشه هر 15000 تا.
    این مقاله هم که محشر بود، به خصوص اون تیکه “کاپوت را بالا برده و با استفاده از اهرم میله‌ای آن را مهار کنید.”!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نخود آش

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    آقا مقاله یه مشکلی داره.
    نگفته بعد اینها درب کاپوت رو ببندیم یا نه؟؟ الان من به مشکل بر خوردم.
    پناه بر خدا

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1204 ديدگاه)

      خیلی باحال بود کلی خندیدم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اینو دیگه اکثرا بلدن، ولی خب به هر حال، گفتنش ضرر نداره.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا