آموزش

یک راهنمای فشرده برای «مسافرت» با خودرو

چه کسی موزیک را کنترل می‌کند؟ چه زمانی برای خوابیدن کمک‌راننده مناسب است؟ کجا باید برای خوردن ناهار توقف کنید؟ این‌ها و پرسش‌های دیگری از این دست، موضوع راهنمای مسافرت جاده‌ای هستند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

Road Trip
هیچ‌کدام از دو سفر جاده‌ای شبیه به یکدیگر نیستند؛ جز اینکه همگی آن‌ها شامل یک مسافت طولانی، غذاهای عجله‌ای و گروهی از آدم‌های خسته، بی‌حوصله و بدخلق که گرفتگی عضلات پیدا کرده‌اند، می‌شوند. به‌منظور حفظ شرایط آرام، ایمن و لذت‌بخش، توصیه می‌شود که تمام مسافرت‌های جاده‌ای از قوانین مشخصی تبعیت کنند. این قوانین، بدون اینکه ترتیب آن‌ها اهمیت داشته باشد، در ادامه ذکر می‌شوند.

Road Trip
۱) اولین و مهم‌ترین کار قبل از وارد شدن به جاده این است که همه باید به دستشویی بروند. مسواک و حمام هم گزینه‌های بعدی هستند! می‌دانید چرا؟

۲) راننده موزیک را انتخاب می‌کند. هر کس پشت فرمان نشسته، کنترل سیستم استریو را نیز برعهده می‌گیرد؛ مگر اینکه وی تصمیم بگیرد که قدرت را به کس دیگری واگذار کند. در هر صورت، وی حق دارد که در هر زمان، دوباره این کنترل را به دست بگیرد. این قانون سخت‌گیرانه در این رابطه تصریح می‌کند که شخصی که کنترل رادیو را برعهده دارد، باید تا پمپ‌بنزین بعدی رانندگی کند.

Road Trip
۳) کمک‌راننده، شامل هر کسی که این وظیفه را برعهده می‌گیرد، باید در تمام مدت بیدار بماند و برای نشان دادن جهت ‌مناسب، تنظیمات دستور داده شده از طرف راننده، رساندن تغذیه به راننده و روحیه دادن به وی در دسترس باشد. در همین حال، سرنشینان صندلی‌های عقب برای خوابیدن آزاد هستند؛ البته با آگاهی از این موضوع که ممکن است کسی با ارسال یک پیام جعلی از طریق تلفن همراهشان، برای آن‌ها دردسر ایجاد کند!

Road Trip
۴) تمام توقف‌ها برای بنزین‌زدن باید تا جای ممکن به‌صورت بهینه انتخاب شوند. به این منظور، باید از پمپ‌بنزین‌هایی که فروشگاه ندارند و آن‌هایی که از بزرگراه دید ندارند، پرهیز کرد. در همین حال، اگر یکی از همراهان پیاده شده بود و بیش از ۵ دقیقه گروه را منتظر گذاشت، راننده می‌بایست خودرو را به بیرون از ایستگاه هدایت کند تا به این وسیله، این عضو تنبل گروه احساس کند که جا گذاشته شده است!

gas station
۵) منظور دقیق از «توقف برای بنزین»، سوخت‌گیری، دستشویی و خوراکی است. همه افراد باید در این روند مشارکت کنند، مگر اینکه خوابیده باشند.

۶) در هر زمان که ممکن باشد، باید رستوران مناسب و کاملاً قابل اطمینان را پیدا کرد. در این حالت، بر این نکته تأکید شود که باید سریعاً به جاده برگردیم و «اوقات خوبی» داشته باشیم.

۷) با این وجود، در صورتی که زمان به شما اجازه می‌دهد، هیچ‌وقت غذای خود را از یک رستوران بین راهی تهیه نکنید. ببینید که افراد محلی کجا غذا می‌خورند و به آنجا بروید.

۸) غذاهای حاضری، نه «بو» می‌‌دهند، نه «کثیف» هستند و نیازی به دستمال‌سفره هم ندارند. اگر بخواهید چنین مواردی را درنظر بگیرید، دیگر گزینه‌ای برای خوردن باقی نمی‌ماند. وقتی در یک محیط تنگ و نزدیک به دیگران غذا می‌خورید، هر چیزی می‌تواند حال آدم را به هم بزند.

road-trip-3
۹) ولی همیشه دستمال اضافی برای مواقع ضروری داشته باشید؛ و همین‌طور دستمال مرطوب برای بچه‌ها.

۱۰) هیچ‌گاه به یک مسافرخانه جاده‌ای با قیمت خیلی پایین اعتماد نکنید. در واقع، به هر چیزی که زیر ۱۰۰ دلار (در امریکا) باشد، باید شک کنید.

۱۱) وقتی از جلوی ایستگاه کنترل سرعت پلیس رد می‌شوید، بهتر است با نور بالا، به خودروهایی که از جلو می‌آیند، هشدار بدهید!

۱۲) در هر حال، اگر پلیس شما را نگه داشت، مؤدب باشید و مدارک خود را ارائه دهید. ناله و یا گریه‌کردن، حتی برای حفظ امتیازات گواهینامه، مایه شرمندگی است.

۱۳) تا زمانی که نمی‌خواهید سبقت بگیرید یا سرعتتان بیشتر از سایر خودروهای ترافیک نیست، از خط سمت چپ فاصله بگیرید. همچنین وقتی کسی می‌خواهد از شما سبقت بگیرد، سرعت خود را اضافه نکنید؛‌ شکست! را قبول کنید و به حرکت خود ادامه دهید.

Road Trip
۱۴) خودروهای شخصی و کرایه‌ای، موجودات متفاوتی با یکدیگر هستند. با خودروی شخصی باید به‌صورت قسمتی از خانه مالک خودرو رفتار شود و در مورد خودروهای کرایه‌ای، باید گفت که آن‌ها امانت هستند.

۱۵) هیچ قانون مشخص و تعیین‌کننده‌ای در مورد طول مسافتی که یک شخص می‌تواند رانندگی کند، وجود ندارد. در حالت کلی، این راننده است که باید تصمیم بگیرد که فرمان به دست کس دیگری بسپارد. ولی برخی افراد، سرسخت و سمج هستند. ولی یک چیز را باید درنظر داشته باشید؛ طبق قانون در امریکا، رانندگان کامیون در هر ۱۴ ساعت، تنها باید ۱۱ ساعت رانندگی کنند و حداقل باید نیم‌ساعت در بین راه استراحت کنند. ولی شما که راننده حرفه‌ای نیستید، بنابراین با اولین نشانه خواب‌آلودگی، کنار بزنید.

Road Trip
۱۶) سرویس‌های بهداشتی استراحتگاه‌ها غالباً کیفیت بهتری نسبت به سرویس‌های بهداشتی پمپ‌بنزین‌ها دارند. بنابراین، اگر چنین امکانی برای شما وجود دارد، حتماً به سراغ استراحتگاه‌ها بروید. در همین حال، آن‌ها که تجربه بیشتری دارند، حتماً راحتی، تمیز بودن و کیفیت دستشویی‌های یک کتابخانه عمومی یا موزه را ترجیح می‌دهند؛ ضمن اینکه وای‌فای مجانی هم انتظار شما را می‌کشد!

توصیه‌ها و تجربه‌های شما در مسافرت دسته‌جمعی با خودرو چیست؟ آن‌ها را با خوانندگان پدال به اشتراک بگذارید.

Road Trip
منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ali ayat

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    بیشتر عمومی بود تا خودرو ولی مفید بود و کاربردی با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      تجربه نشون داده علاوه بر همه اینها،همراهی و اینکه همنشین هامون کی باشن خیلی تاثیر داره
      به شخصه با خیلیا سفر نمیکنم چون از اول تا آخر اختلاف داریم در مورد همه چیز و میدونید در شرایط استرس زا و بحرانی ،این همسفرا هستن که باید آرامششون رو حفظ کنن.
      به نظر من لذت بخش ترین نوع سفر،تور لحظه آخری هست که هم با جیب همخونی داره،هم منتتو میکشن و اونا بهت نیاز دارن تا ما.(منظور شرکت مسافربری)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی رضا

        ۵ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        هیتلر جان در مورد انتخاب نام کاربری آزادی کامل داری ولی درمورد انتخاب جا واسه درج کامنت نه!!!
        تقریبا همه ی 200 کامنتت رو زیر کامنت اول ثبت کردی و این کار قشنگی نیست.. با دیدن این رفتار ممکنه بعضیا فکر کنن دلیل اختلافایی که توی مسافرتای دوستانه داری خودتی نه اون خیلیا که بهشون اشاره کردی.
        مقاله ی جالبی بود هم از لحن نگارش خوشم اومد هم از مواردی که اشاره شده بود .ناخوداگاه خاطرات مسافرتایی که با دوستام رفتم واسم تازه شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hitler

          ۶ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (499 ديدگاه)

          علی رضا واقعیتش اینه من قبول دارم خودمم جزو خیلیام و به همین دلیل هم هست که سعی میکنم از مسافرت با خیلی دیگه پرهیز کنم.
          این ریپلای زدن زیر کامنت اول در واقع تنها راه منه،یعنی بجز ریپلای کردن راه دیگری برای کامنت گزاشتن ندارم(بدلیل مرورگرمزخرف سافاری)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. shahab

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      کابوس مسافرت های طولانی پیداکردن دسشویی بین راهه!??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. REZA

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اون زمانی که تازه سیستم صوتی انداخته بودم رو ماشین داشتیم میرفتیم مسافرت .کل مسافرت تو جاده صداشو بلند کرده بودم آینه ها مات نشون میدادن انقدر خوش گذشت .تو جاده به علت سرعت غیر مجاز پلیس ایست داد به چند تا ماشین بعد از ما هم ایست داد. دیدم شلوغ شد پلیس هم حواسش نیست گازشو گرفتم در رفتیم عوضش 100 کیلومتر جلوتر کنار جاده کنار رود ماشینو کشیدیم کنار از اون ور پلیس اومد سر هیچ جریمه مون کرد که در حاشیه جاده نباید توقف کنید عوض در اومد-اما خیلی خوش گذشت خیلی حال کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. SARD

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (106 ديدگاه)

    آدم عاقل و البته پولدار با هواپیما سفر میکنه ولی در مورد آدم بی پول توی ایران ، خوب باید یکی رو انتخاب کنه:
    1:با قطار نابود سفر کنه
    2:با پراید سفر کنه
    3:با خر سفر کنه
    4:سفر نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. REZA

      ۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (225 ديدگاه)

      اون عشق و حالی که تو سفر تو جاده آدم با ماشین خودش میکنه هیچ وقت تو سفر با هواپیما نیست-مسیر های مسافرت خودش بیشتر از مقصد مسافرت میچسبه.سفر با هواپیما اون موقعی خوبه که فقط رسیدن به مقصد مورد نظرت هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شهاب

      ۱۸ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      حدود 35 سال قبل که بچه بودیم پدرم لااقل سالی دو بار با هواپیما ایران ایر همه خانواده را به سفر میبرد که یکبارش حتما در تابستان بود اون بلیط های سرمه رنگ هما با نقاشی هتل های هما در پشت جلد یک حال نوستالژیک عجیبی به ما میدهد واقعا جای همه خالی چه عشقی میکردیم ما بچه ها از زمانی که تیپ میزدیم و میرفتیم فرودگاه و رقابت برای نشستن کنار شیشه هواپیما و پرواز عالی و پذیرایی و تماشای مسافران دیگر و فرودگاه و هواپیماهای آن تا روزی که برمیگشتیم و بنظر ما بدترین هواپیما بوئینگ 747 بود چون یک ردیف 10 تایی وسط داشت تا سوار این هواپیما میشدیم دیگر خبری از شیشه و پنجره نبود باید در و دیوار را نگاه میکردیم بعقیده من کیفیت هواپیماها و پروازها و محیط فرودگاهها و کارکنان در آن زمان خیلی بالاتر و بهتر از اوضاع فعلی بود اما بدلیل تحریمها و فقدان هواپیمای جدید بعضی وقتها فکر میکنم این هواپیماها همان هواپیماهایی است که دوران بچگی با انها مسافرت میکردیم لذا بدلیل فرسودگی و کهنگی جرات نمیکنیم و علاقه ای نداریم با این هواپیماهای قدیمی و فرسوده سفر هوایی داخلی داشته باشیم به همین دلیل چندین سال هست که برای مسافرت داخلی فقط با ماشین سفر میکنیم و خیلی هم عالی هست برای اینکه بیشتر خوش بگذرد دو نوع از بهترین ژاپنی و آلمانی را تهیه و در بهترین شرایط نگهداری و هر وقت که اراده میکنیم یک ساعت بعد توی جاده هستیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Nima

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اصلا لذت سفر به اینه بزنی به دل جاده و با مشکلاتش ک حتی خرابی ماشین هم جزوشه کنار بیای، همونا بعدا تو خاطرت میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. اتابك

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقیقا،مسیر سفر یعنی خود سفر،بخش زیادی از مسافرت تو جاده است و به نظرم مسافرتی که آدم واسه تفریح میره فقط باید با ماشین باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mohsen

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    مسافرت با ماشین تو مسافت کوتاه یعنی یه ماشین دیفرانسیل عقب کانورتیبل با دنده دستی و یه نفر دوستت که بعضی موقع ها اون برونه بعضی موقع هام تو
    ولی تا حالا معمولا با لندکروزر مسافرت رفتمو شبام صندل هارو صاف میکنیم با کیسه خواب دو نفر راحت میخوابیم خوردو خوراکمون میوه و اجیل هست بیشترش که از تبریز میگیریم چون یه بار تو مشهد عدس و لوبیارو قاطی اجیل بهمون انداختن و غذاهای خوبی ندارن بقیه شهر ها نسبت به تبریز یه بارم توهمدان یه ابگوشت دادن خدا قسمت هیچ بشری نکنه ولی مثلا کاشان خوب بود غذاش
    انصافا تو خوردن بین شهر های ایران فقط تبریز پول بده واست غذاهایی بیارن عالییییی
    بقیه سفرم بزنی تو جاده ها برونی! عاشق جاده های کردستانم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سعید

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    1- مسیرهایی که فاصله بین دو مرکز خدمات خودرویی در آن زیاد است را برای سفرهای شبانه انتخاب نکنید .
    2- جعبه ابزار کامل ، جعبه کمکهای اولیه و کپسول اتش نشانی در خودرو داشته باشید
    3- اگر بتوانید با دو لاستیک زاپاس سفر کنید بهتر است .
    4- متمایل به خط کشی سمت راست جاده حرکت کنید .
    5- فاصله تان را با خودرو مقابل حفظ کنید و احتمال وجود یک دست انداز در جاده را در لحظات آینده بدهید .
    6- اگر بتوانید مثل یک کامپیوتر هر لحظه شرایط جاده و وسیله نقلیه تان را تحت نظر داشته باشید و همواره بدترین شرایط را تحلیل و برای مواجهه با ان آماده باشید ، مطمئن ترین مسافرت را خواهید داشت .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مهمان

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (54 ديدگاه)

      همه نکات کاملا درست هست اما برای مورد 4 باید احتمال ترکیدگی لاستیک رو هم در نظر گرفت و خیلی به یک سمت جاده متمایل نشد
      اگر هم جاده یکطرفه و خیلی خلوت هست و شرایط اجازه میده متمایل به وسط جاده رانندگی کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خوب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. great britain

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2779 ديدگاه)

    لذت سفر به اینه که پابرهنه بری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Alireza

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان
    یه سوال داشتم از شما دوستان اهل فن
    به نظرتون BMW 325i کانورتبل مدل 2009 رو با قیمت 145 بگیرم. یا یه ماشین به روز مثل توسان 2016 با قیمت ۱۶۰ تومن
    میدونم این دوتا هیچ ربطی به هم ندارن
    اما علایق شخصیمو نوشتم.
    ممنون میشم جواب بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. REZA

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (225 ديدگاه)

      bmw 325 بگیر.اون کلاس و هیجان و قدرت مخ زنی که 325 داره ماشین شاسی بلند نداره اونم توسان.شک نکن 325 بگیر.درمورد سال ساختش هم نگران نباش bmwماشینی نیست که به این زودی ها خرج دستت بزاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مسعود

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (221 ديدگاه)

    شستن ماشین هم در صورت فراهم بودن شرایط (بلافاصله کثیف نشدنش) مثه استحمام خود آدم لازمه. هم تمیز بودن شیشه ها و چراغ ها و …، هم خوش رخ بودن ماشین و افزایش لذت سفر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (97 ديدگاه)

      نه نه ماشینو زیاد نشورین. ماشینای ایرانی بعضی جاهاش خوب رنگ نمی‌خوره که از همون جاها شروه میکنه به زنگ زدن ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    بر عکس نظر خیلی از دوستان بنده تا جیبم پر نباشه سفرنمیرم. چون لذت سفر رو به این میدونم ک چیزی رو ب دل خودم بد نگذرونم. از خریدای بیخودی میزنم و به تفریح اضافه میکنم. بیشتر لذتم هم توی جاده و رانندگیه. از اتوبوس برای سفر متنفرم.
    معمولا هم طول مسافرتم کوتاهه تا هم خسته کننده و تکراری نباشه و هم برای دفعه بعدیش هم مشتاق باشم.
    در آخر هم ب قول معروف بسیار سفرباید تا پخته شود خامی. ماهنوز خام موندیم :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدي

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی خوب ومفید بود ولی یه نکته دیگر هم هست که اون همسفر خوبه آدم باکسی که اختلاف نظر کمتری داره سفر کنه بهتره چون هم خودش در آرامش و هم دیگران و همچنین از سفرش لذت بیشتری میبره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مسعود

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    کلا پدال با این مقاله ها آدم رو تو کف آمریکا میگذاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا