آموزش

راه‌حل کدام است؟ 2WD،AWD یا 4WD؟

در این مطلب می‌خواهیم شرایط هر کدام از انواع مختلف سیستم‌های دیفرانسیل مورد استفاده در صنعت خودرو را بررسی کنیم. هر کدام از این سیستم‌ها، دارای محدودیت‌ها و همین‌طور مزیت‌های خاص خود هستند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

All Wheel Drive system
All Wheel Drive system
دیفرانسیل جلو
بسیاری از وسایل نقلیه به صورت تک‌دیفرانسیل (۲WD) هستند و در آنها نیروی خروجی موتور تنها به یک جفت از چرخ‌ها منتقل می‌شود. بسیاری از خودروهای امروزی، مینی‌ون‌ها و حتی برخی شاسی‌بلندهای کراس‌اور نیز از سیستم دیفرانسیل جلو استفاده می‌کنند؛ چرا که کاربرد این سیستم، هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. همین‌طور فضای بهینه‌ای در طراحی ایجاد می‌کند و نفش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد فضای مناسب برای پاها در صندلی‌های عقب دارد. در شرایط لغزنده، سیستم FWD از توزیع وزن مناسب بر روی چرخ‌های جلو بهره می‌برد؛ چرخ‌هایی که در این حالت، هم برای سیستم فرمان و هم برای ایجاد کشش استفاده می‌شوند.

Front Wheel Drive
Front Wheel Drive
دیفرانسیل عقب
سیستم دیفرانسیل عقب (RWD) معمولاً در پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای مبتنی بر تراک‌ها و همین‌طور خودروهای اسپورت و سدان‌های با عملکرد بالا مشاهده می‌‌شود. برای تراک‌ها، دیفرانسیل عقب امکان استفاده از قطعات سنگین و حجیم را فراهم می‌آورد و هنگام بارگیری با وزن بالا، کشش بهتری را ایجاد می‌کند. برای یک خودرو با عملکرد بالا، دیفرانسیل عقب با توزیع وزن با تناسب بیشتر بین دو محور، هندلینگ را بهبود می‌بخشد و با کاستن از وظیفه چرخ‌های جلو، آنها را در شرایط بهتری برای سیستم فرمان قرار می‌دهد. امّا در همین حال، باید توجه داشت که استفاده از دیفرانسیل عقب، کشش کمتری را در مسیر‌های لغزنده به همراه خواهد داشت.

Rear Wheel Drive
Rear Wheel Drive
تمام تراک‌های سبک موجود در بازار امریکا از مدل سال ۲۰۱۲ دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در کنار کنترل کشش هستند که باعث بهبود قابل‌توجه رانندگی در شرایط زمستانی، به‌خصوص برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب می‌شود. با این وجود، مشاهده شده که سیستم‌های دیفرانسیل‌ تمام‌چرخ و چهار چرخ متحرک، کشش به مراتب بالاتری در شرایط لغزنده ایجاد می‌کنند.

Rear Wheel Drive
Rear Wheel Drive
دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک
همان‌طور که از نام این سیستم برمی‌آید، سیستم AWD نیرو را به هر گوشه از خودرو منتقل می‌کند. این سیستم در هنگام شتاب‌گیری، بیشتر کشش را در جلو ایجاد می‌کند. ولی مزیت و کارآیی آن بیشتر در شرایط زمستانی و رانندگی در یک مسیر متعادل خارج از جاده است. بسیاری از سیستم‌های AWD در ابتدا نیرو را به یک جفت از چرخ‌ها، عقب یا جلو، منتقل می‌کنند و وقتی لغزش تشخیص داده شده، نیرو به چرخ‌هایی که بیشترین کشش را دارند، ارسال می‌شود. سیستم‌های دیفرانسیل AWD به‌ویژه در شرایط آب‌وهوایی‌ای که مدام در حال تغییر باشد یا رانندگی در مسیری با بارش متناوب برف و یخبندان مفید واقع می‌شود. از این سیستم معمولاً در شاسی‌بلند‌های مبتنی بر خودروهای ساده و همین‌طور بسیاری از خودروها و مینی‌ون‌ها استفاده می‌شود.

All Wheels Drive
All Wheels Drive
دیفرانسیل چهار چرخ متحرک
با اینکه در تبلیغات خودرویی معمولاً‌ از عناوین AWD و ۴WD به جای یکدیگر استفاده می‌شود، ولی این‌دو در واقع، دو چیز متمایز هستند. در حالت کلی، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ محرک (۴WD) برای شرایط سخت رانندگی آفرود مانند بالا رفتن از تخته‌سنگ‌ها، عبور از آب‌های عمیق و رانندگی در سراشیبی‌های تند با سطح لغزنده و با کشش کم بهینه‌سازی شده است. برخی از سیستم‌ها، دارای دیفرانسیل‌هایی هستند که امکان قفل شدن برای ایجاد بیشترین کشش را فراهم می‌کند و در همین حال می‌تواند سرعت چرخ‌های راست و چپ و همین‌طور محورهای جلو و عقب را تنظیم کند.

Ford Explorer 4WD system
Ford Explorer 4WD system
سیستم‌های مدرن ۴WD می‌توانند به تمام‌وقت، اتوماتیک یا پاره‌وقت باشند. «تمام‌وقت» به این معناست که این سیستم‌ها همیشه فعال خواهند ماند. در حالت «اتوماتیک»، خودرو به صورت خودکار بین دو حالت تک‌دیفرانسیل و دو دیفرانسیل سوئیچ می‌کند. در حالت «پاره‌وقت» نیز راننده باید به صورت دستی بین دو حالت دو و چهار چرخ متحرک شیفت انجام دهد. در خودروهای با سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صورت «پاره‌وقت»، نباید در زمین‌های خشک در حالت ۴WD رانندگی کرد، زیرا این امر می‌تواند به سیستم پیشرانه خودرو آسیب بزند.

Jeep 4WD system
Jeep 4WD system
اگر آفرودبازهای حرفه‌ای را کنار بگذاریم، بسیاری از رانندگان هیچ‌وقت به قابلیت‌های بیشتری که سیستم‌های ۴WD نسبت به AWD ها در دسترس قرار می‌دهند، احتیاج پیدا نمی‌کنند.

Subaru Impreza AWD
Subaru Impreza AWD
برای شرایط بارندگی و برف‌های بسیار کم، سیستم‌های دیفرانسیل دو چرخ محرک عملکرد خوبی خواهند داشت و برای بسیاری از وسایل نقلیه، دیفرانسیل جلو، تنظیم مناسبی خواهد بود. البته برای خودروهای با عملکرد بالا، سیستم دیفرانسیل عقب ترجیح داده می‌شود، ولی در همین حال، سیستم AWD می‌تواند باعث افزایش کشش شده و هندلینگ شرایط آب‌وهوایی خشک را بهبود بخشد. سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به‌ویژه در هوای طوفانی، به قابلیت حفظ خودرو در مسیر در هنگام شتاب‌گیری اضافه می‌کند و برای بسیاری از شرایط برفی نرمال و گشت‌های ساده خارج از جاده مناسب است. ولی اگر می‌خواهید در یک شرایط برفی سخت یا آفرود واقعی رانندگی کنید، و یا به رانندگی خارج از جاده عادت همیشگی دارید، حتماً‌ باید به سراغ گزینه ۴WD بروید و همین‌طور فاصله زیادی نسبت به سطح زمین ایجاد کنید. در همین حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از هریک از سیستم‌های AWD یا ۴WD وزن‌ قابل‌توجهی را به خودروی شما اضافه می‌کند و مصرف سوخت آن را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

Buick Regal GS AWD
Buick Regal GS AWD
یکی از دلایلی که بیشتر افراد به سراغ یک وسیله نقلیه کاربردی اسپورت می‌روند، وجود اطمینان بیشتر در کشش با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک است. این در حالی است که بسیاری از محدودیت‌های AWD و ۴WD باخبر نیستند. با اینکه توزیع نیروی به کل چهار چرخ موجب افزایش کشش در خط مستقیم می‌شود، ولی هیچ تفاوتی در زمینه ترمز‌گیری در مقایسه با یک سیستم ۲WD ایجاد نمی‌کند؛ چرا که همه وسایل نقلیه دارای ترمز‌های چهار چرخ هستند. همچنین رانندگان معمولاً هنگامی با یک خودروی AWD یا ۴WD رانندگی می‌کنند، نسبت به هشدارهای رانندگی در شرایط لغزنده کم‌توجه هستند؛ موضوعی که می‌تواند عواقبی چون انحراف از جاده و یا غلت‌زدن در هوا را برای آنها به همراه داشته باشد. سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک امکان شتاب‌گیری بیشتر را در شرایط لغزنده برای خودرو فراهم می‌کند. دقیقاً به همین دلیل است که نباید از احتیاط و هوشیاری راننده کم شود. شرایط لغزنده، فارغ از هر نوع وسیله نقلیه‌ای که با آن در حال رانندگی باشید، همیشه توجه بیشتری را می‌طلبد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. AliZeus

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (420 ديدگاه)

    خیلی ممنون از نویسنده محترم، مقاله مفیدی بود :)
    مخصوصا تفاوت AWD و 4WD

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      این جز معدود پست هایی بودکه واقعا مفید بود منم فکر می کردم 4WDوAWD یکی هستند
      امیدوارم بیشتر از این پست ها در سایت ببینم به جای پست های ماشین هایی که تا آخر عمرمون هم نمی تونیم ببینیمشون چه برسه به اینکه بتونیم بخریم و دونستن اطلاعاتشون هم به هیچ دردمون نمی خوره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۷ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        دوست عزیز این حرف شما درست نیست.آگاهی از خودروهای جدید و روز بخش مهمی از اخبار خودرویی رو تشکیل میده و بخش کوچکی به آموزش اختصاص پیدا میکنه متاسفانه.ضمن اینکه تجربه نشون داده که میزان استقبال از پست های فنی و تخصصی کمتر بوده و هست.
        همین سیستم هارو هم فکر نکنم بتونیم مثل همون ماشین ها ببینیم!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۷ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (135 ديدگاه)

          بله حق با شماست. بنده غلط کردم قول میدم دیگه تکرار نشه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. شاهین

          ۷ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          :|

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

          ۸ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          :-|

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. محمد رضا معتمدی

        ۲۶ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        سانتافه 4wd هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. امیر مرادی

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    آقا بسیار عالی.خلاصه و مفید.ممنون آقا مسعود
    اتفاقا دنبال این مطلب بودم که زحمت منو کم کردی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. جی تی ار

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    مقاله ی خوبی بود. ممنون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Frankenstein

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ممنون از آقای حسینی…..بسیار آموزنده و کاربردی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. متین

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    سلام …
    مقاله مفیدی بود … با اینکه 4WD و AWD بهتره (در هر شرایطی) ولی من باشم ماشینی که RWD باشه میخرم چون کیفش بیشتره :-D:-D !!!!!!!! … ممنون از آقای حسینی بابت مقاله خوبشون …
    روز خوش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. shahryar

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (237 ديدگاه)

    مقاله خلی خوبی بود،مرسی.
    راسی نیسان جوک ی رکوردی زده،پدال پوشش بده!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Elring-aventador

      ۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (331 ديدگاه)

      منظورتو از پوشش توضیح بده با رسم شکل

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. محمد داوری

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با اینکه خیلی روی کیفیت رانندگی fwd کار کردن, اما اصلا باهاشون حال نمی کنم.
    لکن به جز موارد خاص که 4wd یا awd لازمه , فقط و فقط rwd.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    مسعود خان دستت درد نکنه مختصر ومفید.
    تنها چیزی ک کم بودش ب نظرم حس میشه مثالی برای هرکدوم ازنظر شتاب و تست اسلالوم یادرگ بود. خودم دنبال این بودم ببینم دیف عقب بهتره یا چهارچرخ.
    بازم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ab12

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    دوستان برندhaval زیر مجموعه لوکس ساز great wall هست ؟
    یعنی مثه لکسوس وتویوتا؟
    واقعا چینی ها با سرعت دارند پیشرفت میکنند مخصوصا از نظر پختگی طراحی ظاهری .از نظر کیفیتی هم که اولین برند گریت وال هست که ظاهرا به بازار ایالات متحده راه پیدا کرده .احتمالا هم بعد از اون چانگان هست.تصاویر خودروهای کانسپترو ببینید:

    http://www.carnewschina.com/2015/04/20/haval-concept-b-hits-the-shanghai-auto-show-in-china/

    http://www.carnewschina.com/2015/04/20/haval-concept-r-hits-the-shanghai-auto-show-in-china/

    http://www.carnewschina.com/2015/04/20/changan-raeton-cc-concept-debuts-on-the-shanghai-auto-show-in-china/

    http://www.carnewschina.com/2013/12/04/rendered-speculation-changan-cs95-suv-for-the-china-car-market/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MRK

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    سپاس و تشکر فراوان از نویسنده ، کاش در آخر مقاله فایل PDF از این مقاله قرار میدادید ، نه در این مقاله بلکه در تمامی مقالاتی که نوشته شده و خواهد نوشته شد .
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شاهین

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ممنون بابت مقاله فقط کاش یکم هم از علت تفاوت AWD و 4WD میگفتید…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. FLUID

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (505 ديدگاه)

    سلام
    شاهین جان داداش به نظرت بنز ای کلاس دف عقبش با 4 چرخش کدوم بهتره؟
    چه مزایایی نسبت به هم دارن؟کلا منظورم توی این کلاسه خودرویی بود چون
    مطلب چاپ شده خیلی کلی بود.دوستان دیگه هم ممنون میشم اگه ج بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      نمیدونم منظورت منم یا یه شاهین دیگه اما کلا سیستم 4 چرخ متحرک فرمان پذیری بهتری رو دارن و البته سنگین تر هستند.. بعضی کارخونه ها هم بیشتر محصولاتشون رو 4 چرخ هست مثل سوزوکی، audi و بعضی از مدل های پورشه حالا نمیدونم اینا 4WD ه یا AWD

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

      ۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      خب معلومه AWD
      همش مزیته
      رانندگی لذت بخش
      هندلینگ بهتر
      عملکرد خوب در شرایط سخت
      و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. بهراد

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ،ممنون من تا امروز فکر میکردم awd و 4wd یکی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. AHMADREZA

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    فکر کنم روی ماشین های اسپورت مثل R8 که دو دیفرانسیل هستن از AWD استفاده میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ارمان

    ۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    به به؛ به این میگن یه مطلب درست درمون که خیلی کم شده در پدال
    مرسی اقای حسینی بسیار زیبا بود یه درخواست از شما داشتم اون هم اینکه اگر میشه یکم تخصصی تر به این موضوعات پرداخته بشه و بیشتر ریز بشیم داخل این مساعل تا بتونیم از شما و دیگر دوستان یاد بگیریم , بازم ممنون . خدا قوت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. american and japan

    ۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    جای لنسر اوو توی عکسا کنار سوبارو خالیه!ولی عشقست 4wd و عشق است بهترین 4wd یعنی jeep ○||||||○
    از سدان دیف عقب متنفرم.توی جنسیس که دیف عقبه میشینی و میخوای بپیچی انگار که داری دریفت میکشی ته ماشین لیز میخوره.دوست ندارم :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    همان طور که نویسنده عزیز گفتند دف جلو اقتصادی تره (برای تولید کننده) ولی برای مصرف کننده هزینه بیشتری داره و در هنگام پیچیدن با سرعت بالای 80 نا پایداری وعدم فرمانپذیری (بدون کنترل پایداری)مشهوده. به این علت سوپر ماشینها و ماشینهای مسابقه دف عقب هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

    ۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    تا جایی که من میدونم AWD رو میشه یک نوع خاص Full time 4WD حساب کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Archi KHAN

    ۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    همیشه که نباید مقاله ها بحث برانگیز باشه…
    بزارید بعضی وقتها آموزنده هم باشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. بهرام

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یه سوال. الان سوباره توی مودل فارستر مدام روی حالت ایکس مود داره تبلیغ میکنه که توی ویدیو هاشم نشون میده تمام چیزهایی که در 4WD توسط شما گفته شد ه روی این سیستم فارستر صدق میکنه ولی این ماشین AWD هست.اگه توضیح بدید ممنون میشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. shahab

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    4WD از همه کاربردی تره
    در همه شرایط بالاخره راه خودشو میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حسن

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1315 ديدگاه)

    4wdدر ماشین افرود کاربرد بهتری داره یا حداقل ماشینهایی که توان افرود داشته باشن .نیرو به طور معین و از پیش طراحی شده 50 به50 ویا 60 به 40 به محورهای جلو و عقب منتقل میشه ودر حالت قفل بسیارقویتر از awd عمل میکنه اما سیستم awd بر حسب شرایط ونیاز نیرو را تقسیم کرده وبه هر چرخ جداگانه وبا محاسبه نیرو منتقل میکند awd پیشرفته تر وبرای جاده وبخصوص سدانها بسیار بهتر است در ضمن اصطهلاک لاستیک در 4wd بیشتر از awd است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. کاپیتان عزیزی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ۴wd را میشه زیر مجموعه awd حساب کرد چون ماشینهای awd ابشن قفل و تبدیل به ۴wd را دارند و نیرو ۵۰:۵۰ اکسل جلو و عقب تقسیم میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا