آموزش

پیشرفت‌های سیستم کروز کنترل تطبیقی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی به نظر می‌رسد که رانندگی کاملاً خودکار و یا نیمه‌خودکار در آینده‌ای نه چندان دور دسترس‌پذیر خواهد شد. حتی امروزه عناصر کلیدی رانندگی خودکار به‌طور گسترده‌ای در مدل‌های عادی در دسترس بوده و خودروسازان به سوی دستیابی به هدف ساخت خودروهای ایمن‌تر و در نهایت کاملاً ضد تصادف حرکت می‌کنند.

Autoweb-2015-July-Guide-Adaptive-Cruise-Control-006
ترمز اضطراری خودکار یکی از این تکنولوژی‌ها است که در آن خودروی شما می‌تواند کنترل را در دست بگیرد. یکی دیگر از این تکنولوژی‌ها، کروز کنترل تطبیقی ACC است. در حقیقت ACC چند سالی است که در خودروهای لوکس نصب می‌شود و کم‌کم خودروهای ارزان‌قیمت‌تر و خانوادگی نیز از مزیت این تکنولوژی بهره مند می‌گردند. این نوشته طرز کار کروز کنترل تطبیقی و چگونگی کارکرد آن را به‌طور ساده توضیح می‌دهد.

کروز کنترل چیست؟

سیستم‌های کروز کنترل به منظور حفظ سرعت خودرو در مقداری ثابت که توسط راننده تعیین می‌گردد طراحی شده‌اند و شگفت آنکه مدت زیادی است که در بازار حضور دارند. اولین سیستم‌های نصب شده در خودروها از سال ۱۹۰۰ وجود داشته و از تکنولوژی مکانیکی شبیه به سیستم‌های جلوگیری کننده که از سرعت بیش‌ازحد خودروها بهره می‌بردند.

Adaptive-Cruise-Control-RR
AEB چیست؟

کمی بعدتر سیستم‌های کروز کنترل می‌توانستند سرعت خودرو را از روی کابل سرعت‌سنج یا حرکت میل‌لنگ تشخیص دهند. امروزه البته سیستم‌های کروز کنترل استاندارد کاملاً الکترونیکی هستند اما اصول سیستم‌ها همان شکل باقی مانده است.

راننده به سرعت معینی می‌رسد و کروز کنترل را تنظیم می‌کند و سپس پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد. این سیستم هم به آرامش و راحتی راننده کمک می‌کند و به خاطر حذف انرژی اضافی مصرف شده توسط راننده به واسطه‌ی افزایش و کاهش سرعت باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود.

Mercedes-Benz_Distronic_Plus_screen
عموماً لمس پدال ترمز کروز کنترل را از مدار خارج می‌کند درحالی‌که سوئیچ resume باعث خواهد شد که سرعت خودرو به همان سرعت انتخاب شده بازگردد. سوئیچ‌های الکترونیکی یا اهرم‌ها نیز برای افزایش یا کاهش سرعت بکار می‌روند و عملکرد محدودکننده‌ی سرعت نیز در این سیستم‌ها وجود دارد.

این سیستم اولین بار در ایالات‌متحده محبوب شد، جایی که رانندگان اغلب در جاده‌های طولانی و مستقیم و باز رانندگی می‌کردند. در اروپا که جاده‌های پیچ‌دار و پرترافیک بیشتری دارد کروز کنترل به‌صورت نمادین در خودروهای لوکس نصب گردید. اگرچه که با ارزان‌تر شدن تکنولوژی و سیستم‌های الکترونیکی، این سیستم هم اکنون جزو تجهیزات استاندارد اکثر خودروهای معمولی است.

adaptive cruise control
تفاوت کروز کنترل تطبیقی در چیست؟

هر فردی که با خودروی مجهز به کروز کنترل استاندارد در جاده‌های شلوغ رانندگی کرده باشد به سرعت یک مشکل ساختاری را تشخیص می‌دهد. این سیستم شاید در ساعت ۳ صبح. زمانی که خودروی دیگری در جاده وجود ندارد عالی باشد اما در اکثر مواقع به دلیل ترافیک موجود مجبورید که سرعت خود را کاهش یا افزایش دهید و به همین دلیل کروز کنترل سیستمی زائد جلوه می‌کند. اینجا همان جایی است که کروز کنترل تطبیقی وارد بازی می‌شود.

ACC از تکنولوژی رادار یا لیزر استفاده کرده و با اسکن جاده و تشخیص تغییرات سرعت خودروی جلویی و تنظیم سرعت خودروی شما با استفاده از پدال گاز و ترمز، فاصله‌ی مناسب با خودروی جلویی را حفظ می‌کند. شما از این سیستم همانند کروز کنترل معمولی استفاده می‌کنید اما کنترلی اضافی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا فاصله را با خودروی جلویی تنظیم نمایید.

Adaptive Cruise Control DISTRONIC PLUS
Adaptive Cruise Control DISTRONIC PLUS
اولین ACC راداری در مرسدس بنز S کلاس ۱۹۹۹ معرفی شد اما از آن زمان ورود تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری چون ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط به این معنی بوده که ACC نیز جزئی از بسته‌ی تکنولوژی‌های رانندگی پیشرفته بوده است. جدیدترین سیستم‌ها از سیستم GPS برای هوشمندی بیشتر استفاده می‌کنند. در سیستم‌های آینده شاهد ارتباط خودروها با یکدیگر از طریق سیگنال‌های رادیویی خواهیم بود که ایمنی را بسیار بهبود خواهد بخشید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    تو عکس دوم انگار می خواد با موشک بزنشون …… :-)

    ولی از شوخی گذشته پیشرفت تحسین بر انگیزیه …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رضا پ

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    اونا کجان ما کجائیم
    دقیقا کجائیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۲۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      ما چرا خودمون رو با اونا مقایسه کنیم ؟؟؟؟؟؟
      ایران در هر چیزی پیشرفت کنه در دو چیز حتما پیشرفت نمیکنه
      1- فوتبال
      2-خودروسازی
      جالب این جاست که هردو مشتری های زیادی دارن یکی برا بلیط بازی
      یکی برا ثبت نام ماشین ……

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    میگه امروزه کروز کنترل جزء اپشن های خودرو های معمولی حساب میشه
    اینجا شیشه برقی رو آپش حساب میکنن و کروز کنترل باعث میشه به دنا بگیم لوکس!!!
    این است ایران!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    به نظرتون ماشینی با این سیستم بیاد قاط نمیزنه؟ با این ترافیک و رانندگی عجیب و غریب در ایران که هر کسی راه خودش رو میره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. lmbx

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    امیدوارم که این سیستم هها روز به روز پیشرفت کنن به خاطر جان انسان ها و حتی در خودروهای ارزان قیمت هم استفاده شوند ولی دنیا هیچ وقت جوری نشه که همه مجبور به استفاده از سیستم خودران بشنوند.خدایا منو اون موقع بکش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علیرضا.م

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تو عکس دومی من یاد بازی کراش پلی استیشن میفتم . الان وقتش که موشک رو بزنیم .
    یادش بخیر …..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا