»» مقدمه‌ای بر گیربکس‌های CVT

شهرزاد طریقتی: CVT یا Continuously Variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است. اولین CVT در سال 1986 به ثبت رسید.  تکنولوژی این نوع گیربکس در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است تا آنجا که امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال‌موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدید خود استفاده کرده اند و برنامه تحقیقات گسترده‌ای را هم برای بهبود بازده این نوع گیربکس در دستور کار دارند.

گیربکس CVT که اجازه تغییر دنده با نسبت دنده نامحدود بین بالاترین و پایین‌ترین دنده را بدون گسستگی می دهد، از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: تسمه محکم فلزی یا لاستیکی ، پولی محرک ورودی ، پولی متحرک خروجی.

نقش پولی در گیربکس CVT . . .

هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رودرروی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده، تسمه‌ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد که وظیفه انتقال قدرت بین دو پولی بر اساس دنده مشخص شده را دارد.

گیربکس CVT هوندا اینسایت

در صورت استفاده از تسمه‌های لاستیکی، از تسمه هایی با سطح مقطع V شکل استفاده می شود که افزایش اصطکاک بین پولی و تسمه را سبب خواهد شد. وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند – یعنی عرض پولی بیشتر شود – تسمه در شکاف پا یین‌تر می رود و شعاع تسمه حلقه شده دور پولی نیز کاهش می یابد. اما وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند – یعنی عرض پولی کاهش یابد – تسمه در شکاف بالاتر رفته و شعاع تسمه حلقه شده دور پولی افزایش می یابد.

گیربکس CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی موردنیاز برای تنظیم دو نیمه پولی بهره بگیرد.

زمانی که دو پولی عرض خود را نسبت به یکدیگر تغییرمی دهند، بی نهایت نسبت دنده مختلف حاصل می‌شود؛ از کم به زیاد و شامل همه نسبت های مابین؛ برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد، سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایین‌تری را ایجاد می‌کند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد، سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالاتری را ایجاد می کند. بنابراین در تئوری یک CVTبی نهایت دنده را شامل می شود و می‌تواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند.

چگونگی تغییر دنده با تغییر قطر پولی

یکی از مهمترین پیشرفت ها، طراحی و توسعه تسمه های فلزی است.  این تسمه های انعطاف پذیر عموما از ٩ یا ١٢ نوار فولادی که تکه های فلزی پاپیونی شکل بسیار مقاوم را کنار هم نگه می دارد، ساخته شده است.  تسمه های فلزی سر نمی‌خورند و بسیار بادوامند که به CVT اجازه انتقال گشتاور بیشتری را می دهند، در ضمن آرام تر از تسمه های لاستیکی نیز هستند.

مهم‌ترین مزیت تسمه‌های فولادی در انتقال حداکثر گشتاور موتور است

مزایای استفاده از گیربکس CVT . . .

# کاهش مصرف سوخت به میزان 20 درصد نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی.

# کارآیی و عملکرد دینامیکی بهتر در قیاس با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی؛ به دلیل انتقال روان قدرت موتور بدون گسستگی در روند حرکت خودرو.

# این نوع گیربکس همچنین می‌تواند باعث شتابگیری خودرو در بهترین حوزه عملکرد موتور از لحاظ توان خروجی شود که در این صورت بهترین ارقام شتابگیری با کمترین میزان مصرف سوخت میسر خواهد بود.

05
بهمن
1390

گیربکس CVT هوندا اینسایت
هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

آموزش



12,326 بازدید کننده

۱۴ دیدگاه

  1. با سلام
    مقاله بسیار جالبی است.
    از ساده ترین گیربکس های دور متغیر معمولاً در برخی نقاط خطوط تولیدی که از فرآیند انتقال بار بهره می برند (ساختارهایی مانند نوار یا سیستم نقاله) استفاده می شود.البته در آن سیستمها از یک دستگاه الکتروموتور جهت نیروی محرکه با سرعت ثابت استفاده می شود.
    اما دیدگاه دور متغیر در صنعت برق نیز به شکل دیگری برای سیستمهای محرک یا الکتروموتورها وجود دارد که معروفند به سیستمهای دور متغیر یا Variable Speed Drive که باختصار VSD شناخته می شوند.
    با سپاس

  2. با سلام
    مقاله خیلی جالبی بود الان متوجه شدم که سیستم انتقال نیرو در موتورسیکلت براوو هم یه جور سیستم ابتدایی cvt بوده

  3. این هم یکی دیگر از هزاران خدمات به بشریت از طریق بلاد کفر

  4. باعرض سلام وخسته نباشید اگر نظر من مهم باشد رضایت بخش بود. این گیربکس مانند گیربکس های واریوماتیک میباشد.

  5. مطلب بسیار جالبی بود ولی میدونستید از این تکنولوژی در سیستم انتقال نیروی موتور گازی براوو استفاده میشود از 15 سال یابیشتر تاحالا.خیلی جالبه موتور براوو وگیربکس cvt

  6. رفقا بد نیست بدونین گیربکس سی وی تی حدود صد سال پیش در اولین خودرو های فورد استفاده میشد

  7. در سیستم گیربکس اتومبیل های هیبرید از cvt استفاده شده است که در لکسوس ct200h قابل مشاهده است آیا تفاوتی بین این نوع cvt و گیربکس هایی که در بالا توضیح داده اید وجود دارد با تشکر می

  8. سلام. باعرض خسته نباشید . می خواستم بدونم جنس فلز استفاده شده در تسمه های cvt از چه موادی است

  9. می خواستم بدونم فلز استفاده شده در تسمه های گیر بکس cvtاز چه موادی تشکیل شده است؟

  10. خیلی جالبه و جالب تر اینکه طراحش داوینچی بوده …اگه اشتباه نکنم

  11. باسلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون،میخواستم بدونم جنس قرقره ها وتسمه چی است؟
    چطور روی همدیگر سر نمیخورند؟
    مجموعه داخل مایعی غوطه ور هست یا نه؟به جهت خنک کنندگی

  12. امیدواریم که صنعت خودروی ایران هم خودش را و هم مصرف کنندگان را از این محصولات فعلی پس از نیم قرن انحصار بازار نجات دهد و بازار این همه سال از خودروهایی با قیمت معقول در بازار جهانی فاصله نداشته باشد.

  13. با سلام البته انتقال نیروی متغیر که با تسمه انجام میشه رو میشه حذف کرد و مخروطها رو مماس بر هم ساخت و با روغن جدید که در فشار مابین دو سطح سیقلی قابلیت چنگ اندازی و تولید چرخ دنده مولوکولی یا در کل انتقال دهنده نیرو عمل میکنه جایگزین کرد و تسمه حذف شود .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری