رونمایی از دو محصول جدید ایران‌خودرو، پژو 207 صندوقدار و دنا پلاس

سرانجام پس از مدت‌ها انتشار تصاویر غیررسمی و گفته‌های فراوان، ایران‌خودرو رسماً در صبح روز 26/10/95 دو محصول جدید خود را در ساختمان ساپکو رونمایی کرد. این دو خودرو دنای جدید و پژو 207 صندوقدار هستند که طی مراسمی با حضور «کیوان وزیری» مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو رونمایی شده و حدود قیمت و زمان عرضهٔ آن‌ها اعلام گردید. بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو خودرو و گفته‌های مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در مورد آن‌ها. به گفته وی برای دنا پلاس ۵۰ میلیارد و برای ۲۰۷ صندوقدار ۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

dena-plus-207-sd

دنا پلاس

این خودرو در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده و بهبودیافته از دنای کنونی است که پیش‌ازاین بارها بدان پرداخته‌ایم. البته قبلاً و پیش از رونمایی رسمی، دنای جدید با نام دنا ELX شناخته می‌شد اما ایران‌خودرو تصمیم گرفته است آن‌را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده بود، ایران‌خودرو در فیس‌لیفت دنا بیشترین تغییرات را در بخش جانبی یعنی قسمتی که همواره به دلیل شباهت زیاد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است به‌گونه‌ای که در طرفین خودرو با ایجاد یک خط مورب از گلگیر جلو تا گلگیر عقب، یک فرورفتگی به‌موازات خط بالایی در قسمت پایینی درها و تغییر لچکی عقب سعی شده دنا از سمند متمایز گردد.

ikco-dena-plus-21

اما در دیگر قسمت‌ها نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تغییر گرافی داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LEDهای زیباتر در آن‌ها، تجهیز چراغ‌های جلو به دی‌لایت و راهنماهای LED، تغییر آینه‌های جانبی و مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (زیر پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغییرات عمدهٔ دیگر این خودرو در بخش تجهیزات آن صورت گرفته است زیرا ایران‌خودرو دنا پلاس را به سانروف و ایربگ‌های جانبی مجهز کرده است که این دو مورد برای اولین بار است که در خودروهای داخلی ارائه می‌گردند.

در داخل اما تغییرات چندانی انجام نگرفته است و تنها سیستم چندرسانه‌ای جدیدی برای دنا پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین این خودرو مجهز به دوربین دید عقب شده و تعداد ایربگ‌های آن نیز همان‌طور که اشاره شد به چهار عدد افزایش یافته است. تجهیزات دیگری چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی اتوماتیک برقی، صندلی‌های برقی جلو و… که در دنای کنونی وجود دارند در دنا پلاس هم ارائه خواهند شد. آنتن این خودرو به نوع موسوم به کوسه‌ای تغییر یافته و سانروف نیز از انواعی است که هنگام باز شدن به داخل سقف می‌روند.

ikco-dena-plus-9

دنا پلاس فعلاً با همان پیشرانهٔ EF7 تنفس طبیعی ارائه شده است یعنی موتوری 1.7 لیتری چهار سیلندر که 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو همچنان از طریق گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. البته طبق اعلام ایران‌خودرو در آیندهٔ نمونه‌های توربو و اتوماتیک دنا نیز تولید خواهند شد. گفته می‌شود گیربکس اتوماتیک دنا از نوع دوکلاچه یا DCT خواهد بود. پیش‌فروش دنا پلاس احتمالاً در دههٔ فجر آغاز خواهد شد و به گفتهٔ کیوان وزیری از اسفند امسال با قیمتی حدود 3 تا 4 میلیون بیشتر از دنای کنونی به بازار عرضه خواهد گردید؛ بنابراین دنا پلاس قیمتی در حدود 45 تا 47 میلیون تومان خواهد داشت و خودروهایی چون برلیانس H330، جک J5 و ام‌وی‌ام 550 را به‌عنوان رقیب در مقابل خود می‌بیند.

ikco-dena-plus-20

ikco-dena-plus-18

پژو 207 صندوقدار

پس‌ازاینکه بعد از چند سال وقفه دوباره تولید پژو 207 یا در اصل همان 206 پلاس توسط ایران‌خودرو از سر گرفته شد، این شرکت تصمیم گرفت نسخهٔ صندوقدار آن‌را هم تولید کند که حالا همزمان با دنا پلاس رونمایی شده است. در قسمت جلویی 207 سدان شاهد همان دماغهٔ نسخهٔ هاچ‌بک 207 هستیم که شامل چراغ‌های جلوی جدید مجهز به دی‌لایت می‌شود. در قسمت جانبی هم همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها به همراه آینه‌های جدید راهنما دار از تغییرات 207 صندوقدار نسبت به 206 صندوقدار هستند.

peugeot-207-sd-7

 

اما عجیب‌ترین قسمت 207 SD قسمت عقب آن است چراکه هرچند ایران‌خودرو در این بخش از چراغ‌های جدید 207 هاچ‌بک استفاده گرده است اما سپر عقب هیچ تغییری نداشته و کاملاً با سپر عقب 206 SD یکسان است. این در حالی است که 207 صندوقدار اصلی تولید پژو از سپر متفاوتی مشابه 207 هاچ‌بک استفاده می‌کند که دارای دو مه شکن در طرفین است. همچنین نوار چراغ‌های پلاک نیز در 207 سدان اصلی کمی متفاوت بوده و آنتن هم در قسمت انتهایی سقف نصب شده است درحالی‌که در 207 SD تولید ایران‌خودرو آنتن در قسمت جلو قرار داشته و نوار جا پلاک عقب هم مشابه 206 SD است.

peugeot-207-sd-5

البته با دقت به قسمت گلگیر عقب 207 سدان اصلی تولید پژو برزیل می‌توان پی به علت این اقدام عجیب ایران‌خودرو بُرد. در نسخۀ اصلی در قسمت بالایی دهانۀ گلگیرهای عقب برجستگی بزرگ‌تری نسبت به 206 صندوقدار وجود دارد که تا روی سپر ادامه یافته و فرمی هماهنگ با سپر عقب دارد. اما ایران‌خودرو به جهت اینکه قالب‌های بدنۀ 206 صندوقدار را تغییر نداده و برای 207 صندوقدار هم از همان قالب‌ها استفاده کند، مجبور شده سپر عقب 206 SD را در 207 SD بکار برد چراکه سپر اصلی 207 سدان با فرم گلگیر عقب 206 SD هماهنگ نیست.

 

تصویر بالا 207 صندوقدار تولید ایران و پایینی 207 سدان تولید پژو برزیل
تصویر بالا 207 صندوقدار تولید ایران و پایینی 207 سدان تولید پژو برزیل

با گذر از این اقدام عجیب ایران‌خودرو به کابین 207 صندوقدار می‌پردازیم که کاملاً مشابه 207 هاچ‌بک جدید بوده و مجهز به نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی شده است. 207 SD مانند نسخهٔ سدان از تجهیزاتی چون آینه‌های برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و… سود می‌برد. پیشرانهٔ این خودرو هم مانند نسخهٔ هاچ‌بک و دیگر اعضای خانوادهٔ 206 همان موتور آشنای 1.6 لیتری TU5 است که طبق اعلام ایران‌خودرو 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور نیز توسط گیربکس دستی انتقال پیدا می‌کند و فعلاً خبری از نمونهٔ اتوماتیک نیست هرچند که طبق گزارشات ایران‌خودرو در آینده برنامهٔ تولید نسخهٔ اتوماتیک 207 را هم دارد.

peugeot-207-sd-10

بنا بر اعلام مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، تولید انبوه پژو 207 صندوقدار از اسفند امسال آغاز شده و از شهریور سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. به گفتهٔ وی این خودرو حدود 5 میلیون تومان قیمت بیشتری از 206 تیپ 5 خواهد داشت و این یعنی 207 سدان با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

peugeot-207-sd-3

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

118 دیدگاه

  1. Amir.dp
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    55 میلیارد خرج چیش کردن ،اگر 100 میلیون به چندتا جون خلاق تیونیگ کار میدادن قطعا از این به اصطلاح مهندسین ایران فرقون طراحی بهتر میکردند

    پاسخ
  2. مصطفی - برازجان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    واقعا 55 میلیارد خرج چی شده توی 207؟حالا دنا میگیم قالب بدنه تغییر کرده ولی برای 207 چی شده؟؟

    پاسخ
  3. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    اینم از ماشین تولید کردن ما!
    خارجی ها نسل جدید ماشیناشون کلی با قبلی فرق داره و زیبا تر هم میشن اونوقت ما میایم صندوق
    206sd رو میزاریم واسه 207 بعد بش میگیم ماشین جدید!😂

    پاسخ
  4. شهاب
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    محو امکانات شدم خدا کنه امشب خوابم ببره

    پاسخ
  5. جاوید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من اگه چراغ عقبش رو مثل سوناتای جدید کشیده می کردن خیلی بهتر بود با دنده اتومات

    پاسخ
  6. پوارو
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد!!!

    پاسخ
  7. فربد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    اینکه 55 میلیارد خرجشون کردن یه مطلب کاملا دروغیه
    اگه ایرانخودرو قرار بود روی تکنولوژی انقلابی درباره خودرو هم تحقیقات کنه کمتر از این خرجش بود
    خودروی دنا فقط دربهاش از زیبایی و تناسب برخوردارن،مابقی قسمت هاش از بقیه خودروها جمع آوری شدن و اصلا هماهنگی طراحی ندارن
    برای ایرانخودرو متاسفم که “خواستن توانستن است رو به گند کشیدن”
    پر مسلمه که اگه میدان رو به دست جوونای متخصص تو این زمینه بدن،ایران به راحتی از کره جنوبی هم جلو خواهد افتاد

    پاسخ
  8. pj
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا” برای خودروسازان ایران متاسفم ماشین جدیدطراحی نمی کنند بابدنه جمع آوری شده می گویند خودرو جدید یابرای 206دمُ می گذارند می گویند sd .جلاالخلق !!!!

    پاسخ
  9. حسین 47 ساله
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه عزیزان تواین روزها سلام علیک هم هزینه داره ولی توقعات مردم از شکل این ماشینها هم برآورده نشده مسایل فنی که بماند حد اقل از این چینی ها یاد بگیرید کپی کردن هم بلد نیستید شکل ظاهری ماشینها در ایران خودرو به دو دهه قبل در دنیا بر میگرده وفنی خودرو به سه دهه قبل یعنی اینقدر عقب افتاده هستید حتی حالا که هنوز هم کپی میکنید ،باید ورود خودرو در ایران از استعمار این شرکتها در بیاید تا کمی به خود وشعور این مردم احترام بگذارند وحرکتی بهتر نشان دهند قطعا افراد تصمیم گیرنده دراین شرکتها لیاقت مدیریتی ندارند

    پاسخ
  10. فرشید
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    😂😂😂😂😂😂😂 اقا این ماشینه جدیده بخرین 😂😂😂 بابد حمایت کرد از خودروی داخلی 😂😂😂😂😂 برادران ایران خودرویی دنا و 207 رو هم وانت کنین که 55ملیارد دباره خرج تون نشه 😂😂😂 خداقوت هم وطن✋

    پاسخ
  11. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    باز هم خوبه که ایرانخودرو یه کاری میکنه بعد خرج هاشو راست یا دروغ میگه
    این باز خوبه……..باز در اندیشه ای متفاوت نیست
    مثل سایپا که هر سال روی قیمت ماشینای 27سال پیشش که روز به روز کم کیفیت تر میشن میکشه و اگه کمپین خودروی ایرانی نخرید راه بندازید به شما میگن شما خائن به انقلاب هستید و بعد خودشون وقتی از در شرکت میان بیرون سوار بی ام و 525iمیشن و به ما میگن که از تولید ملی حمایت کنید ….اقتصاد مقاومتی فقط از طریق خرید کالای ایرانی محقق میشه……درسته ولی اون دنیا جواب اونایی که برای حمایت از این شعار به خاطر ماشینای نا ایمن تولید شما تو جاده ها کشته میشن رو چجوری میدید؟
    شمایی که تو بی ام و میشینید؟

    پاسخ
  12. داود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خدایا شکر ما که تا الان پول خرید ،هیچ کدوم از این اشغالهای ایرانخودرو و سایپا رو نداشتیم،انشاله خدا قسمت کنه،من از نیسان پاترول جدید خیلی خوشم اومده،میگن کلا واسه افرود ساخته شده،خیلی حال میده،اینفینیتی هم حرف ن اره

    پاسخ
  13. محمد رضا احمدیانی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام اگر کسی از بغل به 207 جدید نگاه کنه حتی اگه تحصیلات اکادمیک در زمینه طراحی نداشته باشه متوجه ناهماهنگی وعدم تقارن جلو وعقب این ماشین میشه . پیشنهاد میکنم تا خیابانها پر نشده از این خورد هر چند که مستلزم هزینه هم باشد فرم عقب را عوض کنید به طوری که اکر از نمونه برزیلی بهتر نشد در حد ان باشد .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.