نگاهی به تندر پلاس، محصول جدید ایران‌خودرو

پروژهٔ ساخت لوگان بانام X90 به‌عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی در سال 1999 پس از خریداری شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو آغاز شد. هدف از ساخت این خودرو، ارائهٔ خودرویی ارزان‌قیمت، اقتصادی، کم‌خرج و کم استهلاک برای بازارهای درحال‌توسعه و همین‌طور اقشار کم‌درآمد جوامع اروپایی بود. سرانجام تولید این خودرو در سال 2004 در رومانی و سپس در کشورهای دیگری آغاز شده و تحت برندهای مختلی چون رنو، داچیا، نیسان و ماهیندرا به بازار آمد. پای رنو لوگان پس از حواشی فراوان به کشورمان هم باز شد. خودرویی که قرار بود در ابتدا به‌عنوان جایگزین پیکان و با قیمتی پایین در کشور تولید و به بازار عرضه گردد اما این اتفاق هرگز روی نداد. برای تولید لوگان در ایران شرکتی بنام رنو پارس تأسیس شد که واسطه‌ای میان دو طرف ایرانی و فرانسوی بود. بدین ترتیب سرانجام تولید رنو لوگان یا L90 با نام رنو تندر 90 توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در ایران آغاز شد؛ اما برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، خودرویی که در سطح جهانی خودرویی ارزان‌قیمت و اقتصادی محسوب می‌شد، در کشورمان به یک ماشین گران‌قیمت و لوکس (!) تبدیل شد.

rcii1uhnlt

بااین‌حال رنو/داچیا در سال 2009 لوگان را مورد فیس‌لیفت قرار داد که ظاهری بهتر و لوکس‌تر بدان بخشید. این در حالی بود که پارس‌خودرو نیز به دلیل عدم مقبولیت ظاهر L90 در ایران، به‌صورت مجزا اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام پارس تندر به بازار عرضه کرد. البته در فیس‌لیفت پارس‌خودرو فقط بخش عقبی L90 تغییر کرد و داخل و قسمت جلویی بدون تغییر باقی ماند. در سوی دیگر، تولید نسل نخست لوگان در سال 2012 توسط رنو خاتمه یافت و نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما طبق معمول در ایران همچنان تولید نسل اول ادامه یافت و خبری از نسل دوم نبود؛ اما چند وقتی بود که خبر می‌رسید ایران‌خودرو قصد دارد نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل اول L90 که در سال 2009 توسط رنو/داچیا صورت گرفته بود را تولید کند. بدین ترتیب پس از انتشار تصاویر غیررسمی از L90 فیس‌لیفت، سرانجام ایران‌خودرو این ماشین را رسماً در نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآورد. بدین ترتیب در نمایشگاه بررسی کوتاهی از این خودرو داشتم که حالا در این مطلب آن‌را بیان خواهم نمود.

xic2lah6gw

همان‌طور که گفته شد، تولید نسل اول L90 در سال 2012 خاتمه یافت و نسل دوم جای آن‌را گرفت و حتی نسل دوم هم به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است اما ازآنجایی‌که صنعت خودروسازی ما همواره از روند جهانی عقب است، به‌تازگی شاهد معرفی فیس‌لیفت 2009 لوگان در کشور هستیم. این در حالی است که ایران‌خودرو نام تندر پلاس را برای این خودرو انتخاب کرده است و طبق رویه‌ای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم به‌احتمال‌زیاد همچنان تولید نسخهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت نیز در کنار نسخهٔ جدید ادامه خواهد یافت.

ikco-renault-tondar-plus-01

لوگان فیس‌لیفت یا همان تندر پلاس در بخش بیرونی تغییراتی را تجربه کرده که نقش بسزایی در بهبود چهرهٔ نه‌چندان جذاب L90 داشته‌اند. در قسمت جلو، چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تغییر کرده‌اند و برای ایجاد نمایی لوکس‌تر یک زه کرومی به بالای جلوپنجره اضافه شده است. فرم جلوپنجره هم به هاچ‌بک ساندرو شباهت دارد. در عقب نیز چراغ‌ها تغییر کرده‌اند و یک لبه هم به درِ صندوق اضافه شده است که تا روی چراغ‌ها کشیده شده است. سپر عقب نیز تغییراتی جزئی را تجربه کرده و دو شبرنگ به آن اضافه شده است درحالی‌که همانند جلو، در عقب هم یک زه کرومی به چشم می‌خورد.

ikco-renault-tondar-plus-03

اما درحالی‌که پروژکتور عقب L90 همانند نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت بجای چراغ دنده‌عقب سمت چپ نصب شده بود، ایران‌خودرو در تندر پلاس در اقدامی نبوغ آمیز (!) و جهت تطابق با استانداردهای ایمنی خودروهای ایران، اقدام به اضافه کردن یک پروژکتور عقب تکی به زیر سپر عقب کرده که نه‌تنها هیچ هماهنگی با فرم سپر نداشته و همانند وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسد که حتی در وسط سپر هم نصب نشده است. از این پروژکتور عجیب که بگذریم، نگاهی هم به بخش جانبی تندر پلاس انداختم که تغییرات این قسمت تنها شامل تغییر آینه‌های جانبی و همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها می‌شود. همچنین خبری هم از زه‌های مشکی‌رنگ روی سپرها نیست و کاملاً به رنگ بدنه درآمده‌اند.

حال پای به داخل تندر پلاس می‌گذارم. در این بخش کاملاً از داشبورد و رو دری‌های ساندرو برای لوگان فیس‌لیفت استفاده شده است بنابراین شاهد تغییراتی جزئی در داشبورد و تغییر رو دری‌ها هستیم. همچنین همانند ساندرو، کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان و پخش CD با پورت AUX و USB و بلوتوث نیز به تندر پلاس اضافه شده است. کیفیت ادوات داخلی L90 جدید برای خودرویی اقتصادی (البته نه در ایران) مناسب به نظر می‌رسد و ارگونومی آن نیز خوب است.

dsc_0789

اما ایران‌خودرو تندر پلاس را تنها به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و حداقل فعلاً خبری از نسخهٔ دستی آن نیست؛ بنابراین هم‌اکنون شاهد استفاده از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری KM4 در تندر پلاس هستیم که 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک، خودرو را در 11.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت تندر اتوماتیک نیز از سوی ایران‌خودرو 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است.

dsc_0797

همان‌طور که اشاره شد ایران‌خودرو تندر پلاس را فعلاً فقط به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و در نمایشگاه اصفهان نیز اقدام به پیش‌فروش آن با پیش‌پرداخت 22 میلیون تومان، سود مشارکت 20 درصد و تحویل اردیبهشت یا خرداد 96 می‌کرد. قیمت نهایی تندر پلاس اتوماتیک نیز از سوی مسئولان غرفهٔ ایران‌خودرو حدود 49 میلیون تومان اعلام شد که دقیقاً با قیمت ساندرو اتوماتیک یکسان است. در کل تندر پلاس در بخش بیرونی پیشرفت مناسبی نسبت به نسخهٔ قدیمی داشته و زیباتر شده است درحالی‌که نمای داخلی آن نیز با داشبورد و رو دری‌های جدید بهتر از قبل شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این خودرو به دلیل طراحی بهتر، گیربکس اتوماتیک و البته کیفیت بالای ساخت و قوای محرکه با استقبال مناسبی روبرو شود درحالی‌که اگر نسخهٔ دستی آن هم عرضه گردد می‌تواند به رقیبی برای پارس تندر پارس‌خودرو تبدیل شود.

ikco-renault-tondar-plus-02

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

64 دیدگاه

  1. arash66
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    دوستان جوری انتقاد میکنن انگار همه ماشین بالای 100 میلیونی سوار میشن.
    مثلا داشبورد پراید، 405 سمند طرح جدید، تیبا، این چینی ها و .. خوب طراحی شدن که این باشه !
    این یک ماشین کاربردیه و برای مسافت های طولانی هم مناسبه، خوشت نمیاد الکی ایراد نگیر !

    پاسخ
  2. arash66
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    کاربرهایی که حتی نمیدونن این مدل رو ایران خودرو طراحی نکرده و کار داچیا و رنو هست فقط ایراد میگیرن و وقتی میفهمن کار داخلی نیست دیگر نقدی نمیکنن !
    شما همون پراید و تیبا شوار بشید.

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      طراحش حتی اگه ایتال دیزاین هم بود بازم ماشین زشتیه
      اینکه رنو طراحی کرده یعنی دیگه ایرادی نداره و باید بگیم زیبایی محض داره؟!
      از همون اول هم که اومد جزء زشت ترین ماشین ها بود. با اون چراغ های لنگه به لنگه عقبش
      هنوزم به زور فیس لیفت و غیره همون ماشین زشت همیشگیه

      هرکس یه نکته طراحی زیبا یا جذاب توی این ماشین پیدا کنه جایزه داره! البته غیر از دسته دنده که قبلا گفتن

      پاسخ
      1. arash66
        سوابق: (319 دیدگاه) ,

        یک بار دیگه نظر من رو بخون ! من نگفتم که چون رنو طراحیش کرده پس خوبه.
        دوم اینکه هر چی باشه از طراحی ریو، تیبا و بعضی از مدل های چینی خیلی بهتر و اصلا به هیچ وجه Logan زشت نیست و کسانی از این کلمه استفاده میکنن که از ماشین به صورت تخصصی اطلاعاتی ندارن !

        پاسخ
        1. محمدامین
          سوابق: (7 دیدگاه) ,

          با احترام…
          ببخشید میشه بفرمایید شما چی سوار میشید ؟ ماشین گرون قیمت سوار میشید خدا بهترشو بده … ولی این دلیل نمیشه که چون پراید تیبا پژو سوار شیم .. نمیتونیم بگیم ماشین زشتیه .. اصولا برای نظر دادن به ظاهر ماشین نیازی به اطلاعات تخصصی نیست … لابد منظور شما به علت بهبود آیرودینامیک !!!!! این طور طراحی شده.. بنده قصد بحث کردن ندارم.. خدا یارتون..

  3. زمان
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    سال گذشته رفته بودم چابهار از این نمونه رنو که ایران خودرو اونو رنو پلاس نام گذاری کرده بصورت تاکسی و شخصی در منطقه آزاد چابهار که تقریبا 5 سال شون تموم شده بود و آماده اوراقی بودند مشاهده کردم دقیقا همین رنو پلاس حالا ایران خودرو از شعور مردم استفاده کرده و خودرویی که در جایی دیگر ساخته واز رده خارج شده معرفی میکند و میگوید فیست لیفت کردم آخه اینقدر پررو اگر شک دآرید بروید سایت های منطقه آزاد چابهار یا داخل شهر یا از اونهایی که چابهار رفته اند سوال کنید ..چرا اینقدر دروغ به ما میگویند اگر میخواهند قیمت بالا ببرند دیگه به شعور مون توهین نکنند در ضمن قیمت هم توی چابهار از 9 میلیون تا 15 میلیون بودند

    پاسخ
  4. حسین وی
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    فوق العادس ! کاندید جایزه بهترین طراحی ام شد

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      کاربردش اینه که توی شهر یا جاده روشنش میکنید نور شدید میزنه به چشم راننده ی عقبی

      دلیل وجودش هم اینه که طراح های سایپا دیدن روی 206 مه شکن تکی وسط هست. اینا هم روی تیبا هاچ بک و تندر و دنا و هرچی گیرشون اومده همینکارو کردن!

      پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    همینه که هس
    چاره ای هم جز خرید اینا نداریم

    پاسخ
  6. سیاوش
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    امروز بچه ها از تهران داشتم می رفتم به سمت زنجان نزدیک پل اکباتان بود فکر کنم دیدم ماشین های پژو 2008 و 301 در چند محموله روی تریلی داشتن می رفتن فکر کنم ایران خودرو روشون رو باند پیچی و کادو پیچ کرده بودن حیف نتونستم عکس بگیرم

    پاسخ
  7. vahab
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ماشین خودش داچیای رومانی ، تو ایران مونتاژ میشه با برند رنو بعدشم میگن ایتالیا اینو طراحی کرده…. بابا این ماشین یه ماشین کاریه که واسه کار ساخته شده نه سواری …10بارم فیس لیفتش کنن باز همون ایرادای طراحی رو داره چون واسه اینکار ساخته نشده اصلا. انگار ما بیایم بگیم یه وانت و میشه تبدیلش کرد به اس یو وی … همون بلایی که سر نیسان اومد . کلا یه پلت فرم جدید واسش ساختن تا شد سیرا… نمیشه سواری و سدان و وانت کرد (آریسان ) همونطور که نمیشه همینجوری وانت و اس یو وی کرد یا سواری سدان مینی ازش سلاخت. با صرفه جویی بی مورد توی طراحی به رانا میرسیم و نهایتا به اضافه کردن پلاس به آخر همه چیز…

    پاسخ
  8. sardar
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    لامصب هرکاریش میکنن بازم زشته. ینی زیبایی بهش نیومده اصلا چنگی به دل نمیزنه

    پاسخ
  9. امین حسین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    کاش طراحیش رو ببرن به سمت رنو سیمبل
    وگرنه این تغییرات جزئی زشت ترش میکنه که قشنگ تر نمیکنه

    پاسخ
  10. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ای خدا من منتظر این ماشین بودم. می خواستم بخرمش. الان می بینم زیر سپر عقب چراغ گذاشتن.
    ماشین رو خراب کردن.
    ای کاش وسط سپر بود.

    پاسخ
  11. meysam
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    اگر یه ذره فکر کنید میفهمید که ماشینهای رنو جنازش می ارزه به خودروهای داخلی..مث پراید و سمند و پژو…ظاهر مهم نیست..موتور و گیربکس و بدنه محکم مهمه; که داره..ماشینی که دم به دقیقه جلو تعمیرگاه باشی بندازش دور

    پاسخ
  12. 1725CC
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    نخستین سالی لوگان رنو تندر ال 90 به خاک پاک چرخ نهاد
    میگفتن توان و گشتاورش 105 اسب بخار و 148 نیوتن متره
    اکنون میبینیم چهار، پنج سالی هست میگن 140 نیوتن متر گشتاورشه
    آخه به جای اینکه قویترش بکنید ضعیفترش کردید ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو
    چرا کاهشش دادید بهانه آلودگی هوا هم اگر دارید مونتاژ نکنید خودروی خوب آلمانی وارد کنید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.