»» تولید آزمایشی سمند دیزلی در سال 91

فرایند انطباق موتور دیزل ملی بر روی سمند در مرکز توسعه محصولات ایران خودرو به در حال انجام است و با اتمام آزمون های لازم، تولید آزمایشی نخستین خودروهای سواری با موتور دیزل درسال آینده آغاز می شود . فعالیت های اصلی پروژه موتور دیزل در مورد سری دوم نمونه ها ( بچ 2)  در مرکز تحقیقات موتور ایران خود رو در دست انجام است و سازندگان قطعات موتوری و خودرویی نیز انتخاب شده اند.
مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: طراحی جزییات موتور توسط سازندگان انجام می شود، مشاور اصلی هم انتخاب و قرارداد لازم بسته شده و فعالیت های خودرویی نیز به موازات کارهای موتوری، در دست انجام است.

موتور دیزلی EF7

موتور دیزلی EF7

مهندس نجم الدین ،  شرکت ماهیندرای هند را که از شرکت های معتبر جهانی در زمینه دیزل شناخته شده، مشاورمرکز تحقیقات موتور  در این پروژه عنوان کرد که در زمینه های جانمایی و طراحی مفهومی همکاری می کند.
وی اگزوز، اینترکولینگ، ABS و CBS ، اکسل، رام و تجهیزات برقی را از جمله موارد تغییر در خودرو برای انطباق با موتور دیزل ذکر کرد و گفت: این قطعات و سیستم ها باید به گونه ای در کنار یکدیگر قرار گیرند که الزامات طراحی را تامین کنند.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید انبوه محصولات سواری ایران خودرو با موتور دیزل در کمتر از دو سال دیگر خبر داد و اظهار داشت: این موتور برای خودروهایی در کلاس سمند، سورن و دنا مناسب است، ولی برای رانا که در کلاس دیگری است، موتور دیزل پژو استفاده خواهد شد.
وی از انجام  تغییرات گسترده در سمند برای انطباق با موتور دیزل خبر داد و گفت: در بخش موتور و قوای محرکه، قطعات کاملا تغییر می کند و گیربکس جدیدی نیز بر اساس گیربکس بهبودیافته ای برای این موتور توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو تولید می شود.
مهندس نجم الدین ، تعداد خودروهای مجهز شده به موتور دیزل ملی را تا کنون سه دستگاه ذکر کرد و گفت: این موتور استاندارد یورو  5 را تامین می کند و خودروهای مجهز به موتور دیزل از امکانات گوناگون برخوردار خواهد بود.
وی پیش بینی کرد که در صورت تامین سوخت دیزل با کیفیت لازم، بسیاری از مشتریان، به دلایل مصرف سوخت، سواری مجهز به موتور دیزل را ترجیح خواهند داد و بسیاری تاکسی ها نیز می توانند به دلایل مصرف سوخت، دیزلی باشند .
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از ایجاد دانش فنی قطعات این موتور در شبکه تامین ایران خودرو خبر داد و گفت: با توجه به جدید بودن بسیاری از قطعات، ایران خودرو قطعه سازان  را در زمینه تولید آزاد گذاشته که بتواننداز سازندگان خارجی هم در ساخت داخل استفاده کنند .

منبع: ایکو پرس

18
بهمن
1390

۲۱ دیدگاه

  1. سلام.اولش میگن تولید داخله و صنعت بومی بدست مبتکران و دانشمندان داخل!
    بعد صداش در میاد که بابا موتور فلان کارخونه چینیه!
    بعدبعدش هم که خریدی میبینی که چه بلاییسرت میاره این کلاهبردارای چینی.سه تا فیلتر سوخت داره که هر چند هزار کارکرد باید عوض بشه.همه جا ماشین بو گازوئیل میده.اگه حواست نباشه هوا بکشه باید سرتاپا لباس کار بپوشی و …!
    تازه قبلشم خواهی دید که بابا اصلا این موتور زیر این کاپوت جانمیشه و به زور چپوندن!
    اصلا لازم نیست که بیاید ببینی چی هست!
    نمونش سایپا دیزلیه که ما تو شرکت یکی داشتیم.موتورش چینیه روش آرم هم داره. تو 6-7ماه اول سه تا باطری رو فرستاد سطل زباله،آخه ازبس چسبیده بود به موتور که در لرزشهای موتور تسمه پروانه گیرمیکرد به باطری!
    تازه هرکی میگه بهتره دلیل درست حسابی بیاره.تو زمستون هم که (با توجه باینکه بیشتر مناطق کشور کوهستانیه)باید…!آخه بعد چند وقت اون (گرمکن)موتور از کار میفته.
    البته باید از یجا شروع نمود تا به صنعت بهینه موتور دیزلی دست یافت.
    موفق باشید!

    • فقط برای اطلاعات عمومی میگم
      موتور دیزل از سوخت مخصوص که نامش دیزل هست استفاده می کنه و گازودیل نیست! سوخت دیزل پاک ترین سوخت در جهان هست.

      • اون موقع این سوخ پاکی که میگید از کجا تهیه میشه؟کارت سوخت هم داره؟ اگر که همون گازویله باید بریم کمربندی باک و پر کنیم؟؟

      • والا هر جا که میگن موتور دیزلی یعنی گازوییل سوز … حالا شما بیشتر میدونید ما رو بی اطلاع نذارید
        اگه هم منظورت سوخت گیاهیه که اینا خیلی مقدارشون کمه و هزینشون بالاست …

  2. هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز موتور دیزلی می زنیم تو اروپا به 716 v18 …. رسیدند

  3. دادشه من دیزل همون گازویله من که اینجوری شنیدم!مگه نشنیدی میگن زامیاد دیزلی؟بعد تو پمپ گازوییل میبینیشون!واقعا اگه طراحی و قطعات خوب باشه خودرو عالی میشه

  4. جون مادرتون روی سمند کار دیگری نکنید …. هر بلای خواستید سر پژو اوردید GL-GLI-GLX-RDX-RDI-ROA-L
    ROASALL-خلاصه خودرو سازی ایران یعنی ظلم به ایرانی

  5. اول باید بگم اگر هم تولید بشود سوخت مناسب واستاندارد برای این متور نیست.گازوییل ایران غیر استاندارد وخودروهای دیزلی مثل اتوبوسها ومامیونهای جدید خیلی با این قضیه مشکل دارند. خودم از زبون یکی از مهندسهای ایرا خودرو تو رادیو شنیدم که میگفت گوگرددرگازوییل ما1000برابراستاندارد دنیاست وفکر میکنم این موتورراهم مرسدس بنز وبوش باز طراحی وساخته باشند چون همان مهندس در مصاحبه اش میگفت:مرسدس بنز گفته به غیر ازef7 (که برای سمند زدند)اگر چند موتور دیگر را برای ایران بزنند تازه تکنولوژی ساخت پیستون را به ایرانی ها یاد خواهند داد.اومیگفت این مسئله هیچ اشکالی ندارد ما هم مثل هیوندا که از میتسو بیشی تکنولوژی ساخت موتوررا یاد گرفت ماهم بایداز یک جایی شروع کنیم.به نظر من هم منطقی میگفت چون اگر موتور را بتوانیم تولید کنیم با اوردن ایرانیهایی که در اروپا نقشی درطراحی bmwو… دارند ویا با اوردن چندتا طراح باز نشسته اروپایی مثل هیوندا وتویوتا میتوانیم خودروهای خوبی تولید وطراحی کنیم بایاری خدا بابرنامه ریزی درست وتلاش وپشتکار.

  6. ببخشید میخواستم بدونم ایا داخل اتاق یا بیرونش هم فرقی می کنه؟

  7. اول باید بگم اگر هم تولید بشود سوخت مناسب واستاندارد برای این متور نیست.گازوییل ایران غیر استاندارد وخودروهای دیزلی مثل اتوبوسها ومامیونهای جدید خیلی با این قضیه مشکل دارند. خودم از زبون یکی از مهندسهای ایرا خودرو تو رادیو شنیدم که میگفت گوگرددرگازوییل ما1000برابراستاندارد دنیاست وفکر میکنم این موتورراهم مرسدس بنز وبوش باز طراحی وساخته باشند چون همان مهندس در مصاحبه اش میگفت:مرسدس بنز گفته به غیر ازef7 (که برای سمند زدند)اگر چند موتور دیگر را برای ایران بزنند تازه تکنولوژی ساخت پیستون را به ایرانی ها یاد خواهند داد.اومیگفت این مسئله هیچ اشکالی ندارد ما هم مثل هیوندا که از میتسو بیشی تکنولوژی ساخت موتوررا یاد گرفت ماهم بایداز یک جایی شروع کنیم.به نظر من هم منطقی میگفت چون اگر موتور را بتوانیم تولید کنیم با اوردن ایرانیهایی که در اروپا نقشی درطراحی bmwو… دارند ویا با اوردن چندتا طراح باز نشسته اروپایی مثل هیوندا وتویوتا میتوانیم خودروهای خوبی تولید وطراحی کنیم بایاری خدا بابرنامه ریزی درست وتلاش وپشتکاربعدبعدش هم که خریدی میبینی که چه بلاییسرت میاره این کلاهبردارای چینی.سه تا فیلتر سوخت داره که هر چند هزار کارکرد باید عوض بشه.همه جا ماشین بو گازوئیل میده.اگه حواست نباشه هوا بکشه باید سرتاپا لباس کار بپوشی و …!
    تازه قبلشم خواهی دید که بابا اصلا این موتور زیر این کاپوت جانمیشه و به زور چپوندن!
    اصلا لازم نیست که بیاید ببینی چی هست!
    نمونش سایپا دیزلیه که ما تو شرکت یکی داشتیم.موتورش چینیه روش آرم هم داره. تو 6-7ماه اول سه تا باطری رو فرستاد سطل زباله،آخه ازبس چسبیده بود به موتور که در لرزشهای موتور تسمه پروانه گیرمیکرد به باطری!
    تازه هرکی میگه بهتره دلیل درست حسابی بیاره.تو زمستون هم که (با توجه باینکه بیشتر مناطق کشور کوهستانیه)باید…!آخه بعد چند وقت اون (گرمکن)موتور از کار میفته.
    البته باید از یجا شروع نمود تا به صنعت بهینه موتور دیزلی دست یافت.
    موفق باشید!مهندس نجم الدین ، شرکت ماهیندرای هند را که از شرکت های معتبر جهانی در زمینه دیزل شناخته شده، مشاورمرکز تحقیقات موتور در این پروژه عنوان کرد که در زمینه های جانمایی و طراحی مفهومی همکاری می کند.
    وی اگزوز، اینترکولینگ، ABS و CBS ، اکسل، رام و تجهیزات برقی را از جمله موارد تغییر در خودرو برای انطباق با موتور دیزل ذکر کرد و گفت: این قطعات و سیستم ها باید به گونه ای در کنار یکدیگر قرار گیرند که الزامات طراحی را تامین کنند.
    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید انبوه محصولات سواری ایران خودرو با موتور دیزل در کمتر از دو سال دیگر خبر داد و اظهار داشت: این موتور برای خودروهایی در کلاس سمند، سورن و دنا مناسب است، ولی برای رانا که در کلاس دیگری است، موتور دیزل پژو استفاده خواهد شد.
    وی از انجام تغییرات گسترده در سمند برای انطباق با موتور دیزل خبر داد و گفت: در بخش موتور و قوای محرکه، قطعات کاملا تغییر می کند و گیربکس جدیدی نیز بر اساس گیربکس بهبودیافته ای برای این موتور توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو تولید می شود.
    مهندس نجم الدین ، تعداد خودروهای مجهز شده به موتور دیزل ملی را تا کنون سه دستگاه ذکر کرد و گفت: این موتور استاندارد یورو 5 را تامین می کند و خودروهای مجهز به موتور دیزل از امکانات گوناگون برخوردار خواهد بود.
    وی پیش بینی کرد که در صورت تامین سوخت دیزل با کیفیت لازم، بسیاری از مشتریان، به دلایل مصرف سوخت، سواری مجهز به موتور دیزل را ترجیح خواهند داد و بسیاری تاکسی ها نیز می توانند به دلایل مصرف سوخت، دیزلی باشند .
    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از ایجاد دانش فنی قطعات این موتور در شبکه تامین ایران خودرو خبر داد و گفت: با توجه به جدید بودن بسیاری از قطعات، ایران خودرو قطعه سازان را در زمینه تولید آزاد گذاشته که بتواننداز سازندگان خارجی هم در ساخت داخل استفاده کنند .

    منبع: ایکو پرس

  8. خدا رحم کنه اون بدبخت و بیچاره ی رو که به این ماشین سوار میشه هرروز باید تعمیر گاه باشه اونم دیزل که خرجش خیلی بالاست

  9. گارانتی ایرانخودرو تا پشت در نمایندگیه! یعنی اگه از اونجا بردی ماشینو بیرون و عیب پیدا کرد دیگه با خودته!
    استدلال قشنگی هم دارند: از کجا بدونیم شما با این ماشین چجوری تا کردید!
    نیسان دیزل گرفتیم تو چند روز اول سیم کشیش سوخت؛دود شد رفت هوا؛ باتریش هم خراب شد
    بعد بردیم نمایندگی … یارو بهونه گیر نیاورد میگفت چرا اینقد ماشین گلیه؟ کجا رفتین که اینقد کثیف شده! گفتم لامصب نیسون گویی خریدم، لکسوس که نگرفتم برق بزنه و جاده خاکی نرم!
    خلاصه بعد از 2ماه سیم کشی تعمیر شد (و نه تعویض) و با یه لگد فروختمش

  10. کو پس رفتیم تو 92 دیگه نمیخواد بیاد همون بهتر که نیاد

  11. سلام خدمت دوستان
    دیزل دیزله،گازوئیل گازوئیل این 2 تا فرق دارن دیزل سبکتره اینجوری بگم بین ینزین و گازوئیل
    در مورد جایگاه که گفتن تعدادی از همین پمپ بنزینارو 1 خطشو دیزل میکنن ما سوخت استاندارد داریم ولی اینا بر میدارن استانداردو با اشغال قاطی میکنن میدن دست مردم که گوگردش میشه 1000برابر استاندارد،3تا فیلترم قرارم نیست مثل ماشینای سنگین روزی خدا کیلومتر راه بره که سر ماه بخوای عوض کنی
    یادتون باشه مردم ما برای همون گاز چه قدر تو صف میمونن و چه قدر راه میرن،چه قدر خرج موتور میشه و …خطر ترکیدن رو به جون میخرن
    در کل من به دیزل خوشبین هستم و امیدوارم با قیمت نجومی دست مردم ندنش چون این موتور 1 توربو هم داره،بالاخره از 1 جا باید شروع کرد فقط خدا کنه گند نزن

  12. خیلی ببخشید.خیلی معذرت میخام
    سمند باموتور بنزینی درست وحسابی راه نمیره آخه دیزلی!!

  13. مهندس نجفی
    سوابق: (4 دیدگاه)

    راضیم . کاش همه بدونن ماشین چیه بعد نظر بدن

  14. امیرحسین عبدی – کارشناس فنی ایران خودرو
    سوابق: (3 دیدگاه)

    سوخت یورو دیزل همون گازوئیله ولی اصلاح شده و پاک تر از گازوئیله. در کل گازوئیل رو نمیشه با یورو دیزل مقایسه کرد و یا لفظ گازوئیل رو برای یورو دیزل بکار برد. موتورهایی که با سوخت یورو دیزل کار میکنند به مراتب کارایی بهتر و راندمان و بازده بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری