»» خودرو ملی دنا

ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.

خودرو ملی دنا

مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است.  این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.

این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال 91 وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول 35 هزار دستگاه و به تدریج تا 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.

از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.

طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)

قیمت خودرو دنا بین 14 میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا 25 میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.

نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه 90، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه 405، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی 405 بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم 405) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟

مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها

رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو

عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی

o    سامانه ضد سرقت immobilizer
o    قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو

زیست محیطی
o    مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو4 قابل ارتقا به یورو5

مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 115 اسب بخار در دور 6000 (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. 105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. 155 نیوتن متر در دور 4500 (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 136 نیوتن متر در دور 4500 (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر

 

مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 215 نیوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر

27
فروردین
1390

خودرو ملی دنا

۴۰۱ دیدگاه

  1. ایران خودرو یعنی *** واقعی ؟ من تجربه کردم.

    وقتی که قطعه اصلی ماشین را برداشته بعد جدا مفروشن

    اگر دزدی نیست چیست ؟

  2. به نظر من شرکت سوزوکی در طراحی این خودرو نقش داشته………آخه از طرفی ایران خودرو جدیدا با شرکت سوزوکی همکاری هاش رو بیشتر کرده و علاوه بر ویتارا یه خودرو سواری دیگه ای از سوزوکی با نام کیزاشی رو میخواد وارد بازار ایران کنه…….شما اگه ظاهر جلو خودرو دنا رو با این دو خودرو از سوزوکی و به ویژه با ویتارا مقایسه کنید کاملا متوجه میشین که با دنا شباهت قابل توجهی داره. از طرفی داخل خودرو کیزاشی هم کاملا به دنا شباهت داره………….علاوه بر همه این موارد دنا از نیم رخ همون سورنه…

  3. چرا پس دنده اتوماتیک نیست؟
    با این قیمت حیف که دنده اتوماتیک نیست؟

  4. این ماشین یه اشغاله مثل بقیه اشغالاشون مگه اینا جنس خوب دسته منو شما میدن ماشینایی که اینا تولید میکنن به لعنت خدا هم نمیارزه .

  5. ایران خودرو و کلا خودروسازی ایرانی تا به حال به مفهوم بازار کاذب با همون نون دونیه خودمون بوده. جای تعجب نداره این عملکرد. زمانی که به نام حمایت از صنایع تعرفه خودرو خارجی رو تا این بالا نگه داشتند و تازه برای همون هم با ایجاد بازار سیاه نون دونی های جدید ساختند و قیمت های حتی بیش از نرخ تعرفه، مشخص می شه که تاوان این به اصطلاح حمایت! رو فقط مردم هستند که می پردازند.. و حقیقتا جای امیدی نیست…

  6. یک ساله که دارن تبلیغ دنا رو میکنن و هنوز یکدونه هم تو بازار نیست

  7. میخوام ببینم تا کی 70 میلیون ایرانی به بهانه حمایت از تولید کننده که فکر نکنم تعداشون به 1 میلیون هم برسه باید چوب تولید داخلو بخورند به نظر من شرکتهایه داخلی رو باید تا زمانی که توان تولید خودرو جدیدبا تکنولوزی روز رو به دست بیارن تعطیل کنن به جاش واردات خودروبرایه خودروهایه کم مصرف ازاد بشه و از محل کاهش مصرف سوخت حقوق بیکاری به کارکنانی که بیکار شدن بدن تا در فرصت به وجود اومده مهندسان پر تلاش و زحمت کش به جایه طراحی قالپاغ جدید یا تغییر در چراغ جلو وعقب ماشینهایه 30 سال پیش ماشینهایی با موتور و بدنه جدید تولید کنن که در خور شان و شخصیت خودشون باشه یه نگاهی به انواع پراید یا انواع سمند بکنید واقعا خجالت اوره شرکت هیوندا در سال 2006 سوناتا توسان وارد بازار ایران کرد در سال 2011 هم نسل جدیدشونو تولید کرد واقعا مهندسان اونا کجا و مهندسان ما کجا!!!!!

  8. اقا که گفتین چرا اتوماتیک نیست جوابش خیلی راحته..چه گیربکسی روش ببندن؟؟

    اینا که گیربکس اتوماتیک ندارن جز گیربکس 206 تیپ6 که اگر ببندن باید موتور tu5 روش ببندند …پس این چی شد؟؟ برای همین نداره نمونه اتوماتیک…

    من یک جا موندم اگه دهه 70 پژو فرانسه این 405 بدبخت را به ایران نمیداد الان هیچ کودوم از این ماشین ها از سمند بگیر تا دنا و پارس هم وجود نداشت چون پلتفرامی وجود نداشت که روش ساخته بشه…

    ایرانخودرو ببین چه به سر اتاق 405 اورده از موتور اشغال پیکان بگیر تا موتور tu5 روش بسته… دائم یک چیزی جزئی عوض میشه سمند میشه se میشه سورن و به قیمت سر پدرشون میدن به مردم…

    این دنا هم همونه فقط مثل پژو پارس قیافه خوشکل و تکی داره اگر همه کارها بد بود از این ایرانخودرو حداقل قیافه پژو پارس و این دنا کمی توی بازا جلب توجه میکنه..

    ایرانخودرو نونش توی اپشن های ماشیناش هست یک abs به یک ماشین اضافه میکنه مثلا 1 ملیون میره روش یک تغییر جزئی.

    ای کاش روزی خودمون بتونیم یک ماشین بسازیم که کاملا مال ایران باشه نه از یک پلتفرم پژو استفاده و قیافه ماشین و تغییر بدیم ..

    مطمئن باشید که پلتفرم 405 به این زودی ها بازنشسته نمیشه.

  9. واقعا که!!!!!این که با سمند تفاوتی نداره!به خیاله خودشون متفاوتند!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. این خودرو با توربو شارژ(که خالی بندیه)ودنده اوتومات (که سر کاریه)18 بیشتر نمی ارزه

  11. قابل رقابت با خودروهای مشابه اصلا نیست
    یه خودرو که با پراید و 405 باید مقایسه بشه پس 25 میلیون اصلا توجیه نداره

  12. نظر همتون یه جورایی درسته اینارو نوشتم چون توی موضوعش درگیرم ..میدونم ..و شمام بدونید بد نیست..دلیل گرفتاریهامون هم بی سوادیمونه و اینکه تا یه مدرکی میزارن زیر بغلمون اداعا مون…و کسایی که سالهاست با سعی و خطا به نتیجه ای رسیدن رو تحویل نمیگیریم وعلموتجربشوجایی ثبت نمی کنیم…چون ما از تکنولوزی و تجربه کافی هحروم بودیم وتا اندازه ای هستیم سیستم و چیدمان خط تولیدی که برای ikcoتوسط دوستان خودرو سازمان (از بلاد کفر-منظورم مهندسان اروپایی)آورده شدبه گونه ای طراحی و نصب شد که ikcoنتواندبه راحتی هر خودرویی را در این سیستم تولید کند(سرمان کلاه گزاشتند)وتنها خودروهایی در این سیستم بدون دردسر تولید میشوندکه از خانواده یک پلت فرم باشند.. همگی میدانیم برای تولید خودرویی متفاوت باید پلت فرم عوض شود..تغییر پلات فرم یعنی تغییر کلیه جیگ و فیکس چر های ابتدا تا انتهای خط تولید سیستم جاری ikco…که هزینه ای برابر ساخت یک نیم کارخانه را دارد(سیستم پارس خودروامریکایی میباشد ومیتوان هم زمان در تمام کلاس ها A,B,C,D,Eبر روی آن خودروتولید کرد)اما IKCOتنها C,D…در سال 70 کمتر یا بیشتر دیگر کشوری حاضر به انتقال تکنولوژی به ما نبود و راهاندازی سیستم فعلی گواه هوشمندی مدیران آن زمان بود تا نیمچه تکنولوژیی به میهن وارد کنند…دنانتیجه فرارموقتی از تمامی بمبست های پیش روی ایران خودروست وکارآمدان ایران خود هر دستوری صلاح دیدمدیریت محترم باشد با توان علمی بدست آمده زیر سایه تجربه پلات فرم 405انجام میدند…و امروز توان تغییر خط تولیدو طراحی پلات فرم را دارند…اما دوستان من صورت مسئله امروز پلات فرم نیست…و سمند را با پراید و تندر وزانتیا مقایسه نکنید…مهم کم خرج بودن و محکمی بدنه در تصادفات شدید است همه شما با سواد هستید ..تست کرش (تصادف) خودروهای موجود را بررسی کنید نتیجه آن نیست که سایپا بگوید “سایپا مطمعن” زانتیا و تندر هم امتیاز سمند را در کرش نیاوردند…و سمند با خودرو های زیر45 میلیون رقابت میکنه…دنا توبو شارژ با توان بسیار عالی با رینگ استاندارد16 از سواری خوبی برخورداره و میشه با ماکسیماسوارها کل اووووفتاد….درساتونو بخونید مملکتو آباد کنید خارجی ها بهموون تکنولوژیشونو نمیفروشن حتی نرم افزار های قدر طراحیشونو ما اسمشو هم نشنیدیم اونایی هم که به دست ما رسیده باهاش حال میکنیم یه ده سالی از تکنولوژی عقبه…موفق باشید

  13. ماشین های ایرانخودرو وسایپا وسایرتولیدکنندگان داخل آلت قتاله مردم هست

  14. خر همون خره. فقط باز پالونش را عوض کردن. و میخوان مردم را بچاپن

  15. بی نام یک صدا از این همه صدا
    سوابق: (1 دیدگاه)

    من واقعا برای ملکت ایران مدیرانشون و مردم که با حر حرفی و حرکتی نرم میشن متاسفم بزارید خودرو های روز دنیا وارد ایران بشه تا مردم ایران لذت این خودرو ها رو حس کنن و محروم نباشن از این همه پیشرفت در خودرو مگه ما ادما چند سال زنده ایم همین کارارو میکنن که جونای مملکت میزارن میرن اونور اب من از همه مدیران بالا دست ها خالصانه التماس میکنم که واردات خودرو رو ازاد کنن تا هم مردم لذت ببرن هم شرکت های خودرو سازی دست بجنبونن تا به روز دنیا نزدیک بشن

  16. به نظرمن آدم ژیان یا حتی بهتربگم پیاده رفت وآمدبکنه بهترازاین ماشینهای گنده که اصلا امنیت نداره

  17. به نظرمن درایرانخودرو وسایپا رو تخته کنن بزارن ماشین خارجی بیاد بااین که قبول دارم اقتصادوصنعت مون لطمه میبینه ولی درحق مردم بهترین لطف شده که حداقل امنیت که دارن باسوار شدن ماشین خارجی
    سایپاوایرانخودروکه به فکرجون من ومردم نیست که دنبال بچاپ بچاپ هستن

  18. صنعت خودروسازی ایران و باید تعطیل کرد نمیدونم چرا اصرار داریم خودروساز باشیم یا بشیم ما 100 سال دیگه هم نمیتونیم خودرو ساز بشیم پس همین الان تعطیلش کنن به نفع همه مخصوصا مردم که مجبورن هم بنزین و آزاد بخرن هم این ماشینای غیر ایمن و پر مصرف و از رده خارج اینارو بخرن هیچ کجای دنیا همچین اجحافی به ملتشون نمیکنن

  19. سلام ای بابا مگه صنعت خودرو سازی مسخره است که یه مشت ادم بی سواد برن خودرو بسازند بگن ما پیشرفت کردیم،صنعت خودرو سازی ما 40 سال رنگ و روی عوض شدن به خودش ندیده،ما با کره شروع کردیم الان کره کجاست ما کجا،بیاد بازار رو ازاد کنید تا پای رقابت بیاد وسط،ایرن خودرو و سایپا و دیگر شرکت های تولید خودرو با هم رفیق هستند نه رقیب،کشوری مثل ژاپن حدود 15 شرکت تولید خودرو داره که هر کدام از این شرکت ها ماشینهای واقعا جالب و عالی طراحی می کنند،تا 100 ساله دیگه هم با این ایده های ابلهانه و ابتدایی به هیچ جای دنیا نخواهیم رسید………!

  20. وقتی یه شرکت دولتی باشه وهمه توان دولت برای پشتیبانی از اون به کار بره وشعاره همینه که هست میخوای بخواه نمیخای نخواه الگو باشه نباید توقع نوآوری داشت واردات خودرو که هزینش دوبرابر مشیه و رقابت هم که نیست هیچکس هم از مسولان مشکلات خودروهای داخلی گردن نمیگیره توقع چی باید داشت؟
    اگر خودروشون خوبه تعرفه واردات خودرو بردارن ببینن کسی دیگه محصولات آشغال خودرو میخره یا نه

  21. اقا اگه خودرو ازاد شه کی دیگه میاد این ماشین های اشغال از پرایدشون بگیر تا این چرت و پرت های سمند و این مزخرفات را بخره…..

    همه میرن سمت ماشین های خارجی…. و پولی دیگه به حساب اون بالا ها نمیره از هر یک ماشین که میفروشن..

    مگه دیوانه اند که ازاد کنند.

  22. خدا وکیلی همین الان اگه آدم حتی ماشینهای کره ای و چینی رو با این قیمتای بالا بخره سگش میرزه به محصولات شرکتای دزد بی همه چیز ایرانی.

  23. چند سال زحمت میکشیم چندر غاز پس انداز میکنیم..میریم پول چندبرابر میدیم وماشیم داخلی میخریم..نه امنیت جانی داریم نه لذت میبریم..اونوقت جماعت عرب با یه هزینه کمتر بهترین ماشین روز دنیا رو سوار میشن ..امنیت جانی دارن و لذت میبرن و بریش ما میخندندبعد ما بهشون میگیم ملخ خور…واقعا لیاقت مردم ایران که اینهمه هزینه دادن اینه؟؟؟؟؟

  24. حداقل مثل کره ایها هر سال یه مدل بدید بیرون شاید فرجی حاصل شد! جرا کره ایها و حالا چینی می تونند ما نمی تونیم؟ چرا تکنولوزی به اونا میدن به ما نمی دن فکر نمی کنم از انرژی هسته ای پیچیده تر باشه موفق باشید

  25. من بابام دبی شرکت داره مرتب رفت وامد میکنه اونجا با25 میلیون میشه ماشینایی رو سوار شد که ایران خودرو تو خواب هم نمیبینه .علی از بندر

  26. بدم نمیاد باهاش یک دور بزنم ببینم دست به چپ کردنش چطوره با این یکی میشه 8 تا نمیدونین چه هیجانی داره البته اگه له نشی

  27. سلام
    واقعا خسته نباشید ، من که میگم به اون طراحان که برای شما کار میکنند یک پس گردنی بزنید شاید خون تو رگ گردنشون گیر کرده عقلشون کار نمیکنه ، حالا گذشته از این حرفها یکی از این ماشینها رو به من بدید ببینم اصلا بدرد میخوره این همه تبلیغ میکنید ما هم که بیکاریم داریم این تبلیغات شما رو میخونیم .
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری