سمند SE بخریم یا پژو 405 SLX

مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو 405 در بازه قیمتی 9 میلیون تا 21 میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع 405 ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.

samand SE
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو 405 SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟

405 slx front
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !

خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.

405 slx rear
پژو 405 SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو 405 GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما  استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو 405 SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX  میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.

405 slx interior

هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که  97 اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو 2 می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت 185 کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو 11 ثانیه و سمند 11.9 ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، 8.5 لیتر و در پژو حدود 9 لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و  رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و  موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو 405 GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه 1390 13 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت 405 SLX نیز 13 میلیون و 900 هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو 405 چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.

427 نظر

  1. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان خسته نباشین من نمایشگاه ماشین دارم الان بهترین خودرو بین خودرو های 405 پارس و سمند پژو405 SLX از همه محبوب تره و جذب مشتری بالایی داره و از همه لحاظ از سمند مخصوصا و از پارس بهتره پیشنهاد میکنم هرکی قصد خرید خودرو داره حتما 405 بگیره…یاعلی

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      سلام
      رامین جان کاملا درست میگه
      مخصوصا 405 داشبورد جدید

      پاسخ
  2. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من خوشبختانه تا حالا تصادف نداشتم ولی یکی دو بار تا حد تصادف شاخ به شاخ رفتم که هر دو بار هم مشکل از راننده مقابل بوده که انجراف به چپ سر پیچ داشته . سر همین قضیه خیلی می ترسم که خدایی نکرده اتفاقی بیفه برای خودم یا خانواده ام.
    الان یک پژو 405 SLX نوشتم که اسفند می دهند. توی این چیزهایی که خوندم انگار پژو 405 یک ستاره ایمنی گرفته و پژو 206 چهار ستاره. توی اخبار روزمره هم تا حالا مرگ و میر زیادی از پژو 206 نشنیدم. با این پولی که دارم فکر می کنید اگه یه پژو 206 مدل 90 تمیز بخرم بهتر نیست ؟ چون مدلهای بعد از 90 اش هم انگار بومی سازی شدن و خیلی خرابی داشتند از گیربکس گرفته تا سیستم برق.
    سمند هم البته می شه با این پول گرفت که به خاطر مصرف سوخت و البته دید نامناسبی که از درون اتاق داره زیاد راقب نیستم.

    خدایی کاش می شد لااقل وقتی آدم حقوق دو ساله اشو می ده یه ماشین از نظر ایمنی خیالش راحت باشه. سه سال پیش می خواستم یه مگان لیزینگی بخرم 28 تومن از ترس اینکه نتونم اقساطش رو بدم نخریدم الان مجبورم با 30 ملیون تومن این آشغالای از رده خارج رو بخرم.
    خدایی مگه حقوق ما چقدر زیاد میشه که یهو باید همچین شُکی رو تجربه کنیم؟!!!

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      سلام مسعود جان
      بابا هیچ اینطور نیست که تو فکر میکنی
      تعداد 405 موجود در کشور 20برابر 206 هست
      به ازای 50تا405 یه دونه 206 هست
      درنتیجه احتمال اینکه تصادفات 206 کمتره .فکر میکنی حتما بهتر از 405

      پاسخ
    2. باطریساز
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      جان برادر…اگر بتونی یه تندر 90 بر حسب مقدار بودجه ایی که در اختیار داری(منظور مدل تولیدش) بخری از هردوی اون قبلی ها بهتره.405slx که چینی آشغال.قطعاتش هم به درد نخور.206 هم یه ماشین نرم که مدلهای جدیدش کارنکرده معیوب اند.ولی تندر اولا بسیار محکم و مصرف کمی داره وجالبتر اینکه قطعات جالبی از نظر کارکرد داره…

      پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من بین سمند ای اف سون و پزو slx tu5 موندم ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  4. نيما
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنظر من 405 یه خودروی استاندارده که اگه حتی تولیدشم متوقف کنن من باز همینو انتخاب میکنم تنها ایرادش مصرفشه …. حداقلش اینه که ترکیبی نیست مثل خودروهای جدید ایران خودرو… و احساس امنیت میکنیم…………………………………………………………………

    پاسخ
  5. سعید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان .من یک 405slx ثبت نام کرده بودم که مدتیه تحویلش دادن .خیلی ماشین خوبیه .بدنش خوشکل و اسپرت تره نسبت به glx .طرح داشبورد جدیدشونم قشنگتره .از نظر موتوری هم که حرف نداره .به نظر من کار اشتباهیه که بخوایم 405 tu5 رو با سمند مقایسه کنیم .مخصوصا با اون موتور قدیمیشون

    پاسخ
    1. 09124547028
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز شما ماشینو تازه گرفتی الان داغی. موتور EF7 سمند خیلی بهتر از موتور TU5 هندی رانا و 405slx هست. بعدشم به داشبورد جدیدش نگاه نکن. بذار یک سال بگذره بعد که به صدا افتاد کلا. بیا این موضوع رو هم بگو.

      پاسخ
  6. siavash
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان من یه پزو 405 SLX مدل 94 ثبت نام کردم میخواستم بدونم سفیدش بهتره یا نوک مدادی لطفاً من رو راهنمایی کنید . متشکم

    پاسخ
  7. متین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    پدر من یه پژو 1.8 سال 83 داره از همون موقع هم نگه داشته خب ماشین تا چند سال دست من بوده و رک و پوست کنده بگم اون پژو ها دیگه نیست تو بازار! سال 92 یه پژو مدل 90 خریدم 27 تا کار کرده بود ماشین کلی بهش رسیدم انصافا جیگر بود کیلومتر تقریبا 45 هزار به بالا بیچارم کرد ماشین جوش آورد ( من خدایی به ماشین میرسم و خرجش می کنم منتهی این لا مصب به هیچ صراتی مستقیم نبود) پمپ بنزینش سوخت و هزار و یک درد دیگه دلم نمیومد ولی با کلی ضرر فروختمش مصرف بنزینشم زده بود بالا. مهر ماه 93 یه سمند ال ایکس ای اف 7 صفر خریدم موتورش خدایی خیلی جون داره ماشینم خوب و راحت بود چنتا مشکل داشت : 1- قطعات داخلیش از همون روز اول سرو صدا داره خلاصه اینجارو سفت کن اونجارو گریس بزن کلی صدا هاشو کم کردم ولی هر روز از یه جا یه صدا در میاد دیگه عادت کردم بقول مکانیکا صدا ضبط و زیاد کنم قفل در های جلو کیفیتش پایین بود جفتشون گیر کردن خودم با بد بختی باز کردم رونشون کردم و کلی ایرادات این تیپی! بدبختیش 2 تا هست 1 فرمون سفته و تو چرخش فرمون خیلی میلرزه که بخاطر پمپ فرمون داغونیه که اینا گذاشتن عوضشم نمی کنن می گن باید وایسی تمومشه گارانتیش بعد با یه مدل زانتیایی عوض کنی در حالی که من رو فرمون 405 خدایی قسم می خورم! کیلومترم 11 هزارتارو نشون میده یه چیزیش به اسم سنسور کیلومتر شمارش سوخته ماشین کلا نابود شده دور موتور بالا 3000 نمیره کلا باید سنگسن حرکت کنم ماشین گیج میزنه کیلومترا برا خودشون بالا پایین میرن ترمزا خوب نمیگیره ماشین کپ میزنه (همش واسه یه سنسوره کوچیک) بردم یه نماینده معتبر کار درست تو سهروردی الان 3 هفتس قطعه ندارن !!!!!!!!!!!!!!!!! و نمیزارنم از بیرون قطعه بخرم بدم بهشون میگن گارانتی ماشینت می پره خلاصه اگر که خوش شانس باشید ماشین خوبیه ولی از بعد راننده و راحتی رانندگش و صندلی ها تجربه چندین ساله من میگه 405 ماشین خوبیه راستی مصرف داخل شهر ای اف 7 که حالا من بیشترش تو بزرگراه ها هستم نزدیک 10 الی 10.2 هست و تو جاده با سرعت بین 100 تا 120 ، مصرفی بین 6 تا 6.5 داره!

    پاسخ
  8. متین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ولی اس ال ایکس رو نمیدونم تا حالا تجربه تست موتورش رو نداشتم ولی چیزی که واضح حستش و باید قبول کنید اینکه حجم موتور بالاتر یعنی دسترسی به گشتاور بالاتر تو دور موتور پایینتر یعنی چی ؟ یعنی من خدا رو گواه می گیرم با دنده 3 هم با 405 تو حال سکون شروع به حرکت کردم بعدش فهمیدم چرا قدرت موتو تو دور موتور پایین خیلی خوب هستش برا سر بالایی ها و توی ترافیک شما براحتی می تونید با دور موتور پایین حرکت کنید! درسته سرعت نهایی و مصرف سوخت تو موتورای با حجم سیلندر کمتر که جدیدتر هستن بیشتره ولی این نیلزمنده دور موتور بالاتر تو این خودروها هست این رو گفتم که تفاوت خودروهای با حجم موتور بالاتر نصبت به پایینتر بونید البته این یه فلسفه خیلی پیچیده داره اعم از وزن خودرو و … که بحث اینجا سر 3 مدل خودرو مورد نظر هستش که شما باید بسته به نیازتون خودرو رو انتخاب کنید با تشکر!

    پاسخ
  9. محمد مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حرف اول ۴۰۵ slx بهتره مخصوصا اقا متین به یکی از خوب هاش اشاره کرد من خودم دارم نود هزار تا کار کرده تاز من با این ماشین بیابون میرفتم هیچ مشکلی پیدا نمی کرد اما سمند راهیو که من با این ماشین رفتم نمیره از لحاظ قدرت عالیه از سرعت هم همین طور گفته باشم که دید درجاده توی ماشین سمند کمه slx رو بخرین خیلی بهتر. ازسمنده

    پاسخ
  10. جواد۶۶
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام بربروبچ من خودم یه ۴۰۵مدل۸۷دارم فقط مصرف سوختش بالاس ولی قدرتش بواسطه ضریب دنده های سنگینش بالاس حتی بادنده ۴و۵هم قدرت عجیبی داره من رینگ۱۶بالاستیک۲۰۵انداختم وفنرجلوش روبا۲۰۶عوض کردم وماشین خابیده وبادزیرش نمیره ک شتابش بگیره وزیادم نخابیده ک سردست اندازبه مشکل بخورم وعقب ماشینم کشیدم بالا وحالت موشکی پیداکرده ماشین_ شمع تک پلاتین سوزنی بوش انداختم مصرف پایین شتاب بالا ووایرپرشیا ۴۵تومنی روش انداختم سیستم بهسوزگازgciک یه پمپ روغنه به حالت گازسوز اضافه کردم ک شتاب ماشین ونرمیش دقیقا مث حالت بنزین شده درکل به ماشین رسیدم تاعروسک شده _منبع اگزوزشم عوض کردم ماشین نفس میکشه وواشرگلویی اگزوزم عوض کردم صدای ماشین کم شده ومصرفش پایین اومده_رینگای الومینیومی هم استاندارده ونصف فولادی وزنشه وچاله چوله ودست انداز نمیفهمم میخام یه هدرزفولادیxu7بندازم تا۷اسب قدرت ماشین بره بالا!

    پاسخ
  11. سعید 011
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من خودم ماشین سمند ال ایکس گیربکس آلمانی و موتور فرانسه. سفارش ترکیه موتور tu5 1600ccدارم از سال 88 تا الان که 94 هس، هیچ عیبی نکرده خیلی هم رازیم من خیلی هم سرعت می رم کم هم نمی یاره درنتیجه فقط کمک هاش عوض کردم ،ماشینی کم مصرف و ایده آل،

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری