ایران خودروایستگاه خبرسایپا

نصب ایربگ ؛ فریب‌کاری یا مشتری مداری ؟!!

به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز در حالی سازمان ملی استاندارد ایران و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند که مسوولان هر دو نهاد به اظهارنظرهای جالبی درباره نصب ایربگ روی خودروهای داخلی پرداختند . . .

شجاعی‌فرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از اجباری بودن نصب ایربگ گفت: در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها به این دلیل اجباری شد که بسیاری از رانندگان مشروب خورده و مست می‌کردند و این عامل باعث افزایش تلفات سوانح رانندگی در این کشور شده بود. برای همین در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها اجباری شد، اما چنین چیزی در اروپا وجود ندارد. وی افزود: نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل هیچ تاثیری نداشته و حتی در برخی موارد ایربگ در حین تصادف باز نشده یا باعث خفگی راننده شده است. در این زمینه می‌توان به ماشین علی دایی اشاره کرد که ایربگ آن عمل نکرد.

شجاعی فرد با بیان این‌که نصب ایربگ روی خودروهای غیر ایمن به درد نمی‌خورد، تاکید کرد: متاسفانه تست تصادف خودروها در ایران انجام نمی‌شود و مشخص نیست که به چه دلیل شورای عالی استاندارد نصب ایربگ روی خودروها را اجباری کرده است. شاید دلیلش این بوده که یک فرد خودرویی در این شورا حضور نداشته است.

بدون شرح!

اما در واکنش به این اظهارات، بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید: نصب ایربگ در هیچ کجای دنیا اجباری نبوده، اما هیچ خودرویی هم بدون ایربگ تولید نمی‌شود. متاسفانه در ایران وضعیت برعکس بوده و تولیدکنندگان براساس نیاز مشتری تولید نمی‌کنند و مشتری حق انتخاب ندارد. در ایران خودرویی با پلت‌فرم ۴۰ سال قبل همچنان تولید می‌شود که چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که بیشتر تلفات سوانح رانندگی در ایران به دلیل ضربه سر به جلو بوده است، گفت: مجموعه مسوولان دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که ارتقای کیفیت خودروها در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست، بنابراین حداقل با نصب ایربگ تلاش شد تا تعداد کشته‌های سوانح رانندگی کاهش یابد.

»»»‌ سخن پدال  «««

آقای شجاعی‌فرد شما چرا؟! این چه استدلالی است که برای اجباری شدن نصب ایربگ در بازار آمریکا آورده‌اید؟؟؟ یعنی اکثریت رانندگان آمریکایی که قاعدتا طیف وسیعی از مردم آن جامعه را نیز تشکیل می‌دهند، مست از باده‌‌های دوست بوده‌ و هستند؟! پس احتمالا برای حفاظت از عابران پیاده، بزودی قراردادن ستون‌های لاستیکی و تایر (مانند مسابقات اتوموبیلرانی) در دو طرف همه خیابان‌های آمریکا هم اجباری می‌شود!

اما عمل‌نکردن ایربگ را چرا با تویوتا پرادو مقایسه می‌کنید؟؟؟ مگر خاطرتان نیست همین پرادویی که از او حرف می‌زنیم بیش از ۳۰ متر با سقف روی زمین کشیده شد اما بازهم جان سرنشینانش را حفظ کرد؛  حال اگر ایربگ خودروهای داخلی عمل نکند چه اتفاقی می‌افتد؟؟؟

آقای کاظمی لطفا شما هم توجه داشته باشید که اجباری شدن نصب ایربگ چندان به نفع مشتریان نیست! چرا که بانصب ایربگ شرایط برای ادامه روند تولید این خودروها بهتر و هموارتر شده؛ ظاهرا صدای مشتریان به شما هم بخوبی نرسیده؛ حرف آنها این بود که اصلا اینگونه خودروها را نمی‌خواهند نه اینکه مثلا خودرویشان ایربگ ندارد!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. عليرضا

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تو ایران خوردرو شاید اونا بلد نیستن که ایربگ بزارن اخه چراباید ادای ندیدبدیدارو در بیاریم به خدا ایربگ باز میشه اینا یه سنسور تصادف بلد نیستن درست کنن چه انطزاری ازشون دارید.
    ایربگ یکی از لزومات خودرو فقط قبلش باید یکم فرهنگ سازی میشده که نشده مثلا موقع تصادف طرف سریع با دودست فر مونو میچرخونه دیگه هواسش نیست که اگه تصادف بشه و ایربگ بیاد بیرو دستشو میکوبونه به صورتش.
    تو اموزشای رانندگی باید این چیزارو یاد بدن که قوانین اموزشم تقریبا همون قوانین عهد بوق.
    واقعا دلمون خون میشه راجع به این جور چیزا بحث کنیم . چون یه همچین چیزی بحث نداره اخه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مصطفي

      ۱۹ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (145 ديدگاه)

      توی […] و […] کلاهبرداری میکنند در حد المپیک.. بابا […] که یک دهه داره با ماشینای پلاستیکیه خودش جون مردمو توی جاده و شهر میگیره به نحوی جنایتکار هم هست. ایرانخودرو هم همینطور. الانم که بحث ایمنی رو پیش کشیدند هردو کارخونه میزنن زیرش با زور قبول کردند که محصولات رو ارتقا بدند یارو با 110 تا سرعت تصادف کرده کیسه هوا فعال نشده احتمالا کیسه هوایی وجود نداره فقط ارمشو زدن رو داشبرد یا فرمان. عاقبت حمایت دولت از این دو کارخونه همینه که داریم میبینیم کلاهبرداری کم فروشی جنایت گران فروشی.. اگه واردات ازاد میشد یا حداقل میشد 30درصد گمرکی اونوقت در اینارو خیلی وقت پیش گل میگرفتیم مردم مجبورند از این کارخونه ها ماشین بخرند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امین

      ۲۲ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (46 ديدگاه)

      ایران و کره که تقریبا با هم شروع کردن پس چرااااااااااااخودرو سازی ما این طوری واسه اونا اون طور

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Shelby Mustang GT500

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    اصلا تو ایران ایربگ معنی نداره نمیدونن ایربگ چیه
    خوردنی – پوشیدنی ولی تو خارج ایربگ خیلی ب درد میخوره اگه ماشینای ایرانی ایربگ داشتن این همه کشته در سال نداشتیم و تو دنیا مقام اول نداشتیم و
    منظورم در کل اینکه تو ایران ایربگ معنی نداره و نمیدونن ایربگ چیه
    اگر این اقایون ادم بودن که ادم نیستن با ی شرکت یورو ان کپ قرار داد میبستن که حداقل ماشینامون از نظر ایربگ و ایمنی تضمین میشد و این همه تلفات نمیدادیم ماشینای اصیل خارجی از 4 طرف ماشین ایربگ میذارن که یک وقت خون از دماق کسی نیاد حتا داخل درهای ماشیناشون میل حفاظتی میذارن که کسی اسیب نبینه ایا در ایران که گر گر ماشین میاد بیرون این کارارو انجام میدن نه ب خدا فقط شب میخوابی صبح پا میشی یک میلیون ماشین نمره شده اومده بیرون حالا دقیقا نمیدونم در روز چند تا ماشین میاد بیرون کاری به ماشینای وارداتی ندارم والا اونا ارزش خریدن دارن که ماشینای داخلی ارزش خرید ندارن فقط گول دور ریختنه و خرابم بشن میشن افتابه خرج لحیم ببخشید زیاد حرف زدم ادم زورش میاد ادمایی که از ایربگ هیچی حتا سر سوزن سر در نمیارن دم از ایمنی ایربگ میزنن والا ب خدا زور داره مثل این میمونه که به الاغ حرف زدن یاد بدی معلومه نمیفهمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. میثم

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ای بابا
    آخه آقایون رئیس روئسا،شماها که خودتون اصلا پرایدو پژو و روآ و …. سوار نمیشین، چه میدونین مردم حرفشون چیه. بحث مردم ایربگ و ای بی اس نیست.
    مردم خواهان ماشینهای جدید و با کیفیت و با قیمت واقعی هستن.نه اینکه ماشینی که قیمت تمام شده اش 3 تا 4 میلیون تومنه رو بفروشین به ملت به قیمت 20 میلیون تومن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دلامونته

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (274 ديدگاه)

      یکی از همین مسولین پدر سوخته خودروسازی از سوناتا 2011 پیاده میشه بعد در مورد ایمنی خودرهای داخلی حرف میزنه، آخه سیر چه خبر از حال گرسنه دارد. یکی نیست به این آشغالا بگه سالی 24000 نفر کشته که توی تصادفات داریم از بنز و لکسوس نیست از پژو و پراید و پیکانه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. سعید

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    جدا” باید بشینیم به حال و روز خودمون گریه کنیم,معلوم نیس این تصمیم گیرنده های مملکت تو مغزشون چی میگذره آقاجان ما تلفاتی که هر سال تو جاده ها میدیم تو یک سال جنگ با عراق ندادیم(آمار راهنمایی رانندگی رو سرچ کنید).این موضوع به این مهمی دیگه جای بحث نداره اقاجان ما نمیگیم خودروسازهای داخلی رو تعطیل کنید ولی ایا این خودرو سازها نمیتونن بیان و فقط یه مدل ایمن و استاندارد مثلا رنو مادس تولید کنن که از سازمان استاندارد اروپا 5 ستاره کامل گرفته.فقط همینو تولید کنین البته با همون استاندارد نمیمیرین بخدا,بابا خانواده ها و دوست و اشناهای خودتونن اونایی که تو تصادفات کشته میشن چه مرگتون شده ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. سا سان

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آخه ماشینی که تو تصادف له و په میشه (مثل انجیری که جفت پا پریده باش روش) ایر بک به چه دردیش می خوره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. mehrzad

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید اونیکه گفته ایربگ نباید اجباری باشه رو گرفت گواهینامشو سوراخ کرد به قطر ده متر.بعد بجای عکس روی گواهینامه خودشو چسبوند بش تا کیف کنه بعد بزاریش تو یه پیکان بدون ایربگ و از کوه بفرستیش بره پایین ببینی باز هم همینو میگه یا نظرش عوض میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر علی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام
    یه پژو 405 از این جدیدا با سرعت داخل خیابون زد به تیر برق حدود110تایی سرعت داشت . ماشینه جلو بندیشو شاسیش و بدنش هرچی جلوش بود نابود شد اما ایربگ اون باز نشد . البته راننده هم صدمه ندیده بود . اما همه وایستاده بودند می خندیدند.ههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کاوه

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ترا خدا اسم ایربک نیارید فردا به بهانه ایربک قیمت رو هم بالا می برند امای تولید کننده ها در سال چند بار قیمت این فرغون رو تغییر میدین این فرغونی که کره جنوبی بعنوان ماشین بچه گانه ازش استفاده کرد. شما اسمشو میزارین پراید کم مصرف در ضمن این موتور پراید تو بقیه کشورها به اندازه یه ساعت خانگی مصرف داره .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. محمدرضا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای شجاعی‌فرد، راست می گویند اگر ایشان نیز مثل من مادر عزیزشان در اثر نبود ایربگ وبا برخورد سرشان با بدنه اتوموبیل مرحوم می شدند هرگز این سخنان را بر زبان نمی راندند
    واقعا خجالت هم خوب چیزی است بسه با جون مردم بازی می کنید.نمی دانم در قیامت چگونه پاسخگو خواهید بودهنوز هم اشکهایم برای مادرم …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. کماندار

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    این افرادی که مخالف بالا بردن ایمنی خودرو های داخلی هستند(به خاطر سودشون)اصولا خودشون تا حالا پشت تولیدات خودشون ننشستن!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. حسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اگر تمام ضورشون رو به جای این که رو اجباری کردن کیسه هوا و ترمز abs گذاشتن روی 5تا ستاره ایمنی گرفتن می ذاشتن بهتر نبود؟؟؟؟هر کی موافق هست + بزنه!!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. عباس

    ۲۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چرا L90 های سری اول را نمیگید که پول ایربگ را از مردم گرفتند ولی ماشین ایربگ نداشت؟ من چند وقتی توی نمایندگی کارآموز بودم تقریبا نصف تندر های تصادفی اصلا ایربگ نداشتند!!!!!!!!
    درحالی که در مدل E0 هم ایربگ راننده به عنوان یکی از امکانات استاندارد معرفی شده بود. خدا میدونست چه یه سر راننده های بدبخت این ماشین ها اومده بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. kianoosh

    ۱ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کدوم آدم بوووقی میاد به نظراتی مثل نظر حسین unlike میزنههههه؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. parhaam

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از کی تا حالا تویوتا پرادو تو ایران تولید میشه؟!؟!؟
    بعد علی دایی تویوتا پرادو داشت که ایربگش از حالت فعال بودن دراورده بوده یعنی خاموش بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      اقا پرهام درس میگه تازه من شنیدم دایی از تویوتا شکایت کرده ک بعدا مشخص شده ایربگ خاموش بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علیرضا

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        صرفا جهت اطلاع ! ماشینهای خارجی‌ حداقل اونایی که خارجیها سوار میشن، هیچکدامشون امکان خاموش کردن ایربگ را ندارند! در عوض تو مدلهای ارزان قیمت که سنسور باران ندارند باید ABS را هنگام باران دستی‌ روشن کرد و موقع خشکی خاموش کرد. این را از تجربه میگم چون چندین سال دور از وطن زندگی‌ کردم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. کیوان

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    این اقا حتما منظورش خر معروف خودمنه که نیاز به ابربک نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. صادق

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که از حقم نمیگذرم اون اقای رییسی که ماشین بچه 10سالش صدمیلیون تومن قیمتشه چه می فهمه ماشین ایرانی چیه همین پراید اگه تصادف کنه موتورش می چسبه به خطر عقبش دیگه ایربگ برا چیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهران

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هه !
    خودشون که سوارِ این ماشین هایی که خودشون تولید کردن نمیشن .
    آخه کدومش ایمنی داره؟!مثلا اگه پراید ایربگ داشته باشه چه فرقی بحالش داره؟
    وقتی میره زیر کامیون فقط صندوق عقبش میمونه حالا ایربگم داشته باشه …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. علی

    ۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولا که پرادوی اقای دایی ایربگش آف بوده…..
    در ثانی شما که ایربگ رو اوایل جز آپشن قرار دادید و پولشو از مشتری گرفتید و میگیرید…..
    ثالثا نه که ایر بگای نصب شده ایرانخودرو کار میکنن …..
    توی تصادفی که با سمند داشتم نصفه کاپوتم جمع شد و از ایربگم فقط چراغش روشن شد!!!! به نمایندگی گفتم واسه چی ایربگ باز نشده؟ فرمودند:برو خدارو شکر کن.زیرا درصورت باز شدن ایربگ مبلغ 1میلیون تومان بابت تعویضش پیاده میشدم……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم یک تصادف شدید از جلو با پژو پارس tu5 مدل ۹۴ داشتم به خدا به پیر به پیغمبر کیسه هوا ها باز نشد تا جایی هم که میدونم سرعت ماشین حدود ۸۰ تا بو د

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا