ایران خودروطراحی

کت و شلوار با کفش کتانی! نقدی بر طراحی دنا+

در دی‌ماه سال ۱۳۹۵، شرکت ایران‌خودرو از مدل جدید دنا با نام «دنا+» رونمایی کرد.
با توجه به تفاوت‌های ایجاد شده در این مدل با مدل قبلی دنا، به نظر می‌رسد سه هدف عمده در این طرح دنبال شده:
اول تفاوت بیشتر و تمایز بدنه با مدل‌های سمند، چرا که بدنه دنا در ساختار اصلی شکل‌دهنده نمای جانبی با مدل‌های قبلی سمند یکسان بود. این کار در نمای جانبی بابا اضافه شدن جسورانه چند خط اریب که با شیب زیاد و زوایای تند در بالا و پایین درها طرح بدنه را می‌شکنند و نیز با تغییر شکل در قسمت انتهایی شیشه‌های جانبی که با یک قاب کروم چشمگیر همراه شده انجام شده است.

dena
دومین هدف چنان‌که از تغییرات ایجاد شده برمی‌آید استفاده از المان‌های اسپرت می‌باشد که شامل آنتن کوسه‌ای به رنگ مشکی، آینه‌های جانبی متفاوت، رنگ مشکی قطعهٔ زیر پلاک جلو و همچنین شکل خاص و خشن چراغ‌های نئون در مجموعهٔ چراغ‌های اصلی جلوست.

dena

dena

dena
سومین هدف را می‌توان ارتقای تجهیزات و افزودن امکانات مورد تقاضای بازار ازجمله دو کیسه هوای جانبی و سانروف دانست.

اما آنچه در ایجاد مجموعهٔ این تغییرات در خودرو مورد توجه قرار نگرفته هماهنگی و تناسب بین آن‌ها و نیز هماهنگی آن‌ها با طرح کلی و پیشینهٔ خودرو دناست. هنگامی‌که دنا در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد، شرکت سازنده با تبلیغات زیاد اصرار داشت آن را به‌عنوان یک خودرو لوکس معرفی کند، اما اکنون شاهدیم که در دنا+ رویه متفاوتی دنبال شده که البته اگر این تغییر جهت به‌درستی انجام می‌شد، انتقاد کمتری به آن وارد بود، متأسفانه در دنا+ می‌بینیم که تغییرات ایجاد شده نه‌تنها با پیشینه محصول پیوستگی و ارتباطی ندارند بلکه در کنار یکدیگر نیز مجموعه‌ای ناموزون را تشکیل داده‌اند.

dena
ایده اولیه برای ایجاد خطوط شیب‌دار عمیق در نمای جانبی را می‌توان با خطوط شکل‌دهنده چهره خودرو در جلو مرتبط دانست، اما متأسفانه این ایده به‌خوبی به واقعیت تبدیل نشده؛ زه کرومی و انحنای ایجاد شده در شیشه‌های جانبی عقب هیچ تناسب و ارتباط معنایی با خطوط و زوایای تیز روی بدنه ندارند و علاوه بر این باعث شده‌اند خلأ زیادی در انتهای درب عقب ایجاد شود و اندازه و فرم شیشه عقب نسبت به در عقب کاملاً نامتناسب و آزاردهنده باشد. با این تغییر ابعاد کوچک چرخ‌ها نیز بیش از گذشته جلب‌توجه می‌کند.

dena

dena
در نمای جلو تغییر رنگ قطعه میانی جلوپنجره به رنگ مشکی و طرح جدید چراغ‌ها ظاهری تهاجمی و اسپرت به خودرو داده‌اند، غافل از این‌که در نمای عقب حتی از ساده‌ترین المان‌ها مثل اسپویلر یا دیفیوزر سپر که هر فرد علاقه‌مند به طرح‌های اسپرت به‌راحتی به اتومبیل خود اضافه می‌کند دریغ شده. چه این‌که طراحی درست و محاسبه‌شده این قطعات توسط شرکت سازنده می‌توانست واقعاً در عملکرد خودرو تأثیر مثبت داشته باشد. البته شاید طراحان یا مدیران در نظر داشته‌اند که خودرو در نمای جلو اسپرت در نمای عقب لوکس به نظر برسد و به‌این‌ترتیب با یک تیر دو نشان بزنند!

dena

dena
از رینگ‌های تکراری که ایران‌خودرو حتی در نمونه‌ای که برای اولین بار رونمایی می‌شود زحمت تعویض آن‌ها را با یک طرح جدید نکشیده، می‌گذریم و وارد خودرو می‌شویم.

ikco-dena-plus-9

اینجا دنا را می‌بینیم که در آن اضافه شدن یک قطعه پلاستیکی جدا از رودری در انتهای شیشه‌های جانبی عقب، منظرهٔ بدیعی را خلق کرده! قاب‌های چوبی براق روی کنسول میانی و درها نیز هارمونی اعجاب‌آوری با چهره اسپرت و تهاجمی جلو و خطوط شارپ نمای جانبی رقم می‌زنند …

dena
شاید بی‌راه نباشد اگر دنا+ را به کسی تشبیه کنیم که کت و شلوار را با کفش کتانی پوشیده، درحالی‌که همان پیراهن و شلوارهای قدیمی دههٔ چهل و پنجاه بسیار آبرومندانه‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند؛ به مدل‌های مختلف پیکان توجه کنید:
پیکان کار به‌عنوان ارزان‌ترین مدل با این قالپاق‌های کوچک دارای داشبورد و رودری هایی ساده از جنس پلاستیک مشکی بود.

پیکان
پیکان دولوکس که داشبورد و قطعهٔ بالایی رودری های آن از چوب ساخته می‌شدند، دارای قطعات کرومی تزئینی در بدنه و این قالپاق‌های زیبا بود. مدل اتوماتیک هم با همین طرح عرضه می‌شد.

پیکان
و پیکان جوانان که روی بدنه آن به‌جای قطعات کرومی، خطوط موازی مشکی رنگ نقش بسته بودند و با رینگ‌های متفاوت بدون قالپاق ظاهری اسپرت پیدا کرده بود. این مدل با یک موتور حجیم‌تر و قدرتمندتر مجهز به دو کاربراتور ارائه شد.

پیکان

پیکان
حتی تصاویر تبلیغاتی هم در فضاهای متفاوت و متناسب با محصول تهیه شده و بسیار تأثیرگذار بودند.

اما در مورد دنا+، با توجه به رقم اعلام شده به‌عنوان هزینهٔ انجام این پروژه، شرکت سازنده می‌توانست بر اساس روش متفاوتی به شرح زیر عمل کند:
۱ – تمرکز بیشتر بر رفع مشکلات کیفی موجود و ارتقای مداوم کیفیت محصول تا رسیدن به سطح مطلوب برای نسل دوم
۲ – تلاش بیشتر برای دست‌یابی به فناوری‌های روز به‌خصوص درزمینهٔ ایمنی و مصرف سوخت
۳ – ارائهٔ دو نسخهٔ متفاوت با گرایش لوکس و اسپرت از مدل فعلی با تغییرات جزئی و کم‌هزینه، اما معناگرا، هماهنگ و هدفمند
نسخهٔ لوکس می‌تواند با افزایش امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین کیفیت مطلوب به‌راحتی به رقیب توانایی برای برخی از خودروهای بی‌هویت و بی‌کیفیت چینی موجود در بازار تبدیل شود.
۴ – برنامه‌ریزی برای عرضه نسل دوم دنا با سطح بالاتری از استانداردها و یک بدنه کاملاً جدید و جایگزینی نسل حاضر با نسل دوم

در پایان ضمن این‌که یادآور می‌شویم تلاش شرکت سازنده در جهت بهبود محصول دنا و عرضهٔ مدل جدید با افزایش امکانات ایمنی حرکتی مثبت و امیدوارکننده است، امیدواریم این محصول با قیمت عادلانه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته و در آیندهٔ نزدیک شاهد طراحی و تولید اتومبیل‌هایی زیبا و شایستهٔ مردم ایران به دست تولیدکنندگان ایرانی باشیم.

به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. B& m

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    واقعا متاسفم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. ارمان

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    البته عاشق رینگ های ۳ اینچیش هستم =))
    متاسفانه تایر سازی کشور رینگهای ۱۷ و ۱۸ رو پوشش نمیدن اینم مزید بر علت خواهد بود با این حال اگر دنا لوکس هم بود که نیست وقتی با یه ماشین ۱۰۰ تا میری تو جاده داخل ماشین صدای طوفان کاترینا میاد دیگه لوکس بودن به چه درد میخوره
    اولویت خودرو ستزی باید شاخت خودروی ایمن باشه حتی اگه شبیه گاری باشه چون مطمعنم دو تا کارو با هم نمیتونن انجام بدن
    چرا تخته نمیکنن برن ، چرا عین بختک افتادن رو سر مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hamid

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا به درستی اشاره کرده آرمان ، خیلی سر و صدای داخل ماشین زیاده انگار سوار نیسان شدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حجت

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من مطمئنم اگر بخواهند نمی توانند خودرویی با کیفیت و زیبا و دارای آپشن های روز دنیا طراحی کنند ولی مسئله اینجاست که نمیخواهند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mehdi

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (110 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان عزیز
    به نظر میرسه با کمی تلاش یه دستی به سر و روی این ماشین کشیدن ولی قرار نیست انتظار معجزه داشته باشیم. صنعت و مدیریت خودرویی کشور عزیزمون در همین حد توانایی داره نه بیشتر.
    اگه انتظار محصولات واقعا بهتری داریم شاید باید صنعت خودروسازیو کاملا از بنیه نوسازی کرد، اون هم با مدیریت واقعا متعهدتر!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Danial

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (466 ديدگاه)

    تغییراتی مثل چراغ خودرو جزو تغییرات کلی نیست یعنی لازم نیست برای یدونه چراغ خیلی دست به تریکب ماشین بزنیم اما وقتی که رینگ ها بزرگ بشن اون وقط خیلی چیزا باید تغییر کنه مثلاً برای اینکه ماشین تو دست انداز ها نکوبه باید تعلیق تغییر کنه باید شاسی تغییر کنه باید کمک ها تغییر کنه باید خیلی از طقعات از نو دوباره طراحی بشن بعدشم اینجوری مجبور میشن لیفت ماشینو بیارن پایین که چون خوشگل میشه حرام است و همچین همین کم کردن لفت خودش کلی داستان دیگه داره پس میبنید یدونه رینگ خودش به تنهایی کلی داستان داره معلومه که دست نمیزنن بهش همینجوری میدن دست ملت خودشون برن دست بزنن اونجوری هر ماه باید بری جلوبندی سازی :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. M. B

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک سال و نیم برا پسرم یه دنا و خودمم یه لکسوس es 250 خریدم وقتی ماشینش رو میگیرم و سوارش راحتیش واقعا عالیه صدای موتور هم تو ماشین نمیاد امکاناتش روی قیمتش بسیار عالیه دنا اولین خودرویی ک ایران داره ب صورت بسیار لوکس و زیبا و با آپشن بالا تولید میکنه من ک خیلی راضیم و این سرو صدای الکی ک برای مشکلاتشدر آوردن رو تکذیب میکنم من تا الان حدود 6 تا دنای مختلف سوار شدم ولی هیچ مشکلی نداشته

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سهراب

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فک کنم شما پراید es سوار میشین نه لکسوس که دنا رو بی نقص میدونین،اگه از پراید سوار دنا بشین همین حسو میده

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. سامان

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا ماشین داغونیه. دیگه آخر توانایی خودرو سازی ما اینه!
    تناسب قیمت و امکاناتم که اصلا معقول نیست.
    بد بخت مردم!! واسه یه سان روف چقد اومدن رو قیمت ماشین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. وحید

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا کی میشه یه مسئول شجاع بیاد و جلوی هدر دادن سرمایه های کشورمون و بگیره بخدا بی کیفیت ترین خودرو های چینی الان قابل قبول تر هستند از این چهارچرخ های عجیب ایرانی ،کلا یه پراید هست و یه پژو ۴۰۵ ،دائم گلگیر و چراغاش و عوض میکنن و مردم و میچاپن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mpower

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تلاش خوبی بود دستشون درد نکنه
    فقط کاش جلو عقبشو نمیدادن به دوتاکه باهم پدر کشتگی دارن طراحی کنن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا