افزایش اختلاف قیمت خودروها در بازار و کارخانه

ایجاد محدودیت در عرضه خودروسازان باعث تقویت حاشیه بازار خودرو شده به‌طوری‌که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، مدیریت بازار در دست شرکت‌های خودرویی است و محدودیت عرضه باعث ایجاد حاشیه قیمتی در بازار شده است. عملکرد شرکت‌های خودروساز در ایجاد محدودیت برای عرضه برخی خودروها باعث افزایش اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار این خودروها شده است، به‌طوری‌که در حال حاضر این اختلاف قیمت تا 13 میلیون تومان نیز می‌رسد. پژو 207 جدید ایرانیزه شده اختلافی حدود 10 میلیون تومانی بین قیمت فروش کارخانه و قیمت بازار یافته است. تفاوت قیمت محصولاتی چون H30 کراس، ساندرو استپ‌وی نیز بسیار بالاست. کنترل شدید توزیع این خودروها توسط ایران خودرو و پارس خودرو عامل اصلی چنین شکافی و سود بالا برای دلالان و باز شدن راه برای افزایش قیمت این محصولات شده است درحالی که ارزش واقعی این محصولات چینی یا از رده خارج اروپاییف هرگز در حد این ارقام نیست.

پژو 207 جدید
پژو 207 جدید

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفت:

هم‌اکنون شرکت‌های خودروساز، مدیریت بازار خودرو را در دست دارند و طوری عمل می‌کنند که شاهد شکل‌گیری حاشیه قیمتی در بازار خودرو هستیم.
در شرایط فعلی، نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز بیشتر فروشنده خودروهای کارتکسی با قیمت آزاد هستند، نه فروش با قیمت کارخانه.

رنو ساندرو
رنو ساندرو

مؤتمنی در مورد اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروهای داخلی گفت:

در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با افزایش قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی مواجه شده و نوع کارتکسی این خودرو با قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومان و نوع پلاک‌شده آن با قیمت 40 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
البته قیمت خودروها تابع رنگ آنها نیز هست، به‌طوری‌که پژو 206 تیپ 5 رنگ خاکستری کارتکسی 38.5 میلیون تومان و رنگ سفید این خودرو 39.5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز از موضوع رنگ خودروها سوءاستفاده می‌کنند و عرضه خودروهایی را که تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد، محدودتر می‌کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت در بازار می‌شود.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

وی با اشاره به قیمت 119 میلیون تومانی رنو کپچر سفید در بازار گفت:

قیمت این خودرو با رنگ نارنجی حدود 114 میلیون تومان است و شاهد اختلاف 5 میلیون تومانی بین رنگ‌های مختلف آن هستیم که به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.
خریداران طی سال‌های اخیر تقاضای بیشتری برای خرید خودروهای مشکی، سفید و خاکستری داشته‌اند و تقاضای زیادی برای خرید خودرو با رنگ‌های دیگر وجود ندارد و در چنین شرایطی خودروسازان نیز عرضه خودرو با رنگ‌های پرفروش را محدود می‌کنند.

captur
وی در ادامه محدودیت در فروش نقدی خودرو توسط خودروسازان را عاملی برای افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار عنوان کرد و گفت:

در حال حاضر بین 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

2 دیدگاه

  1. علیرضا۴۲۲۵
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    ان شا الله نابود بشه هر شرکتی که بخواد خون مردم رو تو شیشه بکنه خدایا ما داریم به کجا میریم

    پاسخ
  2. محمدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خودم .یک استیپ وی. گرفتم . دیدم . قیمتش. نسبت به کارخونه بالاست.گفتم بفروشم . سودشو بزنم .تو چاله چوله زندگیم . تحقیق کردم . رشته من کارشناسی. ارشد بازاریابی هست . با توجه به تواناییم در جمع اوری اطلاعات . و تحلیل اون . به نتیجه رسیدم . که خود کارخونه داره با همکاری نمایندگیها . قیمت بازار رو تععین میکنه . تا بتونه قیمتهارو خودش تععین کنه . من خریدار بخوام سود کنم شش هفت میلیون . حداقل . اما واسه نمایندگی. ده دوازده میلیون. . تولیدو متوقف میکنن . وقتی پایان ساله . و تحویلیها مشتریهارو میزارن اخر سال که کسی خواست سود کنه . زیاد نباشه . اما تحویلی زودتر از اخر سال رو به نمایندکیها و پایان سالو. دادن. که. اختلاف قیمت سر جاش بمونه . که بتونن. فیمت رو بکشن بالاتر. و اهداف دیگر…..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.