ایستگاه خبر

ایران در رتبهٔ هجدهم خودروسازی سال 2012 دنیا

بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی خودروسازان که به معرفی بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۲ پرداخته است، ایران با تولید ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه انواع خودرو در جایگاه هجدهم دنیا قرار گرفت که نشان از سقوط ۵ پله ای ما در تولید خودرو نسبت به سال ۲۰۱۱ دارد.

DSC_0028

این آمار حاصل تولید در دو بخش سواری و تجاری است که ایران در سال ۲۰۱۲ به نقل از این مرکز، ۸۴۸ هزار دستگاه سواری و ۱۴۱ هزار و ۱۱۰ دستگاه تجاری تولید کرده است. همچنین به صورت تفکیک شده ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودروهای سواری در رده هفدهم و از نظر تولید خودروهای تجاری در رده نوزدهم جهان قرار گرفت.

ضمن این که سهم ایران از تولید جهانی خودرو، سال گذشته به حدود ۱/۱ درصد رسید. ایران در قاره آسیا نیز رتبه هشتم بزرگ‌ترین خودروسازان را بدست آورد.

این در حالی است که به نسبت سال ۲۰۱۱، کارخانجات داخل با کاهش ۴۰ درصدی تولیدات مواجه شدند. ایران در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب رده سیزدهمی بزرگترین خودروسازان جهان شده بود. کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در ایران در حالی در سال ۲۰۱۲ رخ داد که در همین سال تولید جهانی خودرو با رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ دستگاه رسید.

اما پس از ایران نگاهی کلی به سایر کشورها می اندازیم. بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، چین در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۸۰۸ دستگاه عنوان بزرگترین خودروسازان جهان را بدست آورد. آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۸۴ دستگاه و ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۷۱۱ دستگاه رده های دوم و سوم را بدست آوردند. همچنین کشورهای آلمان، کره جنوبی، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و کانادا نیز از نظر تولید خودرو در سال ۲۰۱۲ رده های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

سال گذشته مصر با نرخ کاهشی ۳۰.۹ درصد و اوکراین با نرخ کاهشی ۲۷.۱ درصد نیز از این نظر در رده های بعد از ایران قرار گرفتند. این در حالی است که بیشترین رشد تولید خودرو مربوط به کشورهای تایلند، اسلواکی و اندونزی به ترتیب با ۷۰.۳، ۴۰.۷ و ۲۷.۱ درصد بود.

در منطقه خاورمیانه ترکیه با تولید یک میلیون و ۷۲ هزار و ۳۳۹ دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز منطقه را به خود اختصاص داد و ایران دوم شد.

با وجود کاهش ۴۰ درصدی تولید، ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودرو بالاتر از کشورهایی مانند اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، رومانی، لهستان و مالزی قرار گرفت.
منبع : تین نیوز

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. آرش

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولا در این انجمن خودرو سازی جهانی را باید گل گرفت که کمپانی خودرو سازیهای ایران را به عنوان خودرو ساز به حساب آورده ثانیاً بله اگه کشور بورکینافاسو هم به صورت انحصاری چند تا برند ماقبل تاریخ رو با کیفیت مزخرف و قیمت کذائی تولید بکنه و واردات خودروهای روز دنیا هم با گمرکی خدا تومنی باشه و هیچ گونه رقابتی وجود نداشته باشه و از همه مهمتر […] (باعرض معذرت) هم از این تولیدات بخرن تکلیف روشنه رتبه هجدهم که سهله اگه رتبه اول دنیا را هم کسب کنه جای هیچ تعجبی نیست . وقتی مصرف کننده از حقوق مسلم خودش آگاه نباشه این می شه دیگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTin

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      دهنتو طلا بگیرن آرش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mz

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    989 هزار تاش پراید بوده 110 تای بقیه هم تیبا و 405 و سمند و ……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    خبر داغ

    دعوت لامبورگینی از مدیران ایران خودرو جهت توجیه مشتریان نسبت به افزایش قیمت محصولات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مواد اولیه دولتی در تولید خودرو دولتی .پس افزایش هزینه قطعه ساز اونم سوبله توجیه ناپذیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بی نام

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ما مردم از خودروسازان عذر خواهی می کنیم !
    خودروسازهای عزیز

    سلام

    اینجانبان مردم شریف ایران، بعد از چند روز به این نتیجه رسیدیم که باید طی نامه ای رسمی از شما پوزش بطلبیم. هرچند که توقع پذیرش این پوزش خود گناهی دیگر است!وقتی به رفتار این چند سال خود با شما نگاه می کنیم عرق شرم بر پیشانی ما نشسته و آه حسرت از نهادمان (نهاد که می دانید کجاست؟ یکجایی نزدیکی های گذاره!) بلند می شود. ما در برابر همه خوبی ها و خدمات بی مثال شما هیچ کاری نکردیم جز پررویی، ناشکری و تهمت زدن.

    این شما بودید که به ما فرصت پراید سواری را ارزانی داشتید؛ آنهم پرایدی که بوق داشت، درهایش از دو طرف باز می شد، لاستیکهای امکان باد شدن مجدد داشتند، چند مدل تنوع قالپاق داشت، شیشه هایش بالا و پایین می رفتند، ضبطش نوار می خورد، سپرش مشکی بود و کلی مزایای دیگر!این شما بودید که خودروهایی با قابلیت آتش گرفتن در اختیار ما گذاشتید؛ واقعا کدام یک از ملتها این امکان را داشته اند که سوار فندک شوند؟! چه کسی را سراغ دارید که بتواند خود و خانواده اش را سوار فندکش کند و برود سیزده بدر؟!این شما بودید که در نمایندگی های مجازتان ما را راه دادید؛ به ما فرصت ثبت نام اینترنتی دادید، از شش صبح در سرما و گرما ما را به صف کردید و پذیرای حضور سبزمان شدید! بیشتر از تعمیرگاههای متفرقه از ما پول گرفتید و آنقدر دوستمان داشتید و مشتاق زیارت دوباره ما بودید که چند بار برای یک عیب ثابت ما را به حضور پذیرفتید!

    این شما بودید که بعد از فروش ماشین هایتان بی خیال ما نشدید و نگذاشتید برای ده پانزده سال به امان خدا در جاده ها رها شویم. این شما بودید که با تعبیه کردن نواقصی در ماشین ها از همان بدو خروج از نمایندگی، دوباره ما را به سمت خودتان کشیدید. خدا را شکر میکنیم که ما را گیر خودروسازی های بی معرفت و نارفیق خارجی نینداخت !دیگر بس است. هرچقدر از کمالات شما می گوییم بیشتر شرمنده می شویم. پس بگذارید از خودمان هم بگوییم.

    و اما ما!

    ما ملتی بودیم با پاچه هایی تنگ که دیگر نمی شد پراید را بیشتر از هفده میلیون در پاچه اش کرد! ما حتی عرضه نداشتیم فیل باشیم که اگر یک وقتی شلوار پایمان کردیم کلی پاچه گشادتری داشته باشیم!ما مردمی بودیم که نتوانستیم دست به دست هم دهیم به مهر و با فقط ده میلیون بیشتر هزینه کردن، پول عیدی های چند ده میلیونی مدیران شما را فراهم کنیم. ما ملتی بودیم که به این فکر نکردیم که شما و خانواده هایتان بدون این عیدی ها در این شرایط تحریم چگونه تعطیلات نوروز را سپری خواهید کرد!ما مشتری های خوبی نبودیم. ما بجای اینکه از عیدی شخص معاون اول رئییس جمهور و کاهش چهار دهم درصدی قیمت تیانا (که از ۱۳۴۸۰۰۰۰۰ تومان به ۱۳۴۳۰۰۰۰۰ رسیده است) در پوست خودمان نگنجیم، به این فکر کردیم که اصلا چه کسی خودروها را گران کرد؟!

    ما آنقدر منحرف بودیم که متوجه نشدیم آقای معاون اول می تواند بجای عیدی دادن به ما در جشن نوروز شرکت کند و به صورت زنده و مستقیم و با چه کیفیتی انواع رقص های سنتی را ببیند!ما انقدر بی حیا بودیم که در قبال کاهش پانصد ششصد هزار تومانی قیمت پراید بجای اینکه سجده شکر بجا آوریم شروع کردیم به جمع و تفریق کردن قیمت کل قطعات پراید! حال آنکه با این پانصد هزار تومان میشود شش هفت کیلو پسته اعلا خرید و کل عید را مشغول بود. دم شما گرم و ننگ بر ما!ما بجای اینکه از شما بخاطر آسان کردن عروج الی الله و رسیدن به قرب الهی متشکر باشیم هی دم از ترمز ای بی اس، کیسه هوا و… زدیم؛ انقدر که جون دوست بودیم و دو دستی چسبیده بودیم به این زندگی فانی!و حال ما چه داریم بگوییم؟ چه داریم بگوییم به شما که در افتخاری دیگر وانت پراید هم برای ما به ارمغان آورده اید؟! فکرش را بکن! اهل و عیال را می ریزیم پشت وانت پراید و درحالی که خواننده دارد چه چه می زند در جاده چالوس می گازیم. یا اینکه چهارصد کیلو پسته را بار می زنیم و گاز می دهیم؛ فقط حواسمان هست که صدای ضبط را زیاد بالا نبریم که یک وقت از خواب بلند نشویم!

    آری خودروسازان عزیز! ما بد مردمی بودیم برای شما. اُف بر ما!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کلنگ

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      آفریــــن !
      من از طرف خودم عذر خواهی می کنم از خودرو سازان !
      واقعا ما چه مردمان ناشکری هستیم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عماد

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (93 ديدگاه)

      اینجا می طلبه
      دمت گرم
      امیدوارم روزی بیاد که ما مردم ایران قدر خودمونو بدونیم تا به اون جایی برسیم که لیاقت و حق واقعیمونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. جلال

      ۳ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (585 ديدگاه)

      آری دوست عزیز ما حتی حواسمان نبود که کسانی که در آتش405 سوختند چقدر از غذاب روز قیامتشان کم میشود!!! چه خودروسازان خوبی که حتی به فکر روز قیامت ما هم بودند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ...؟

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا که…دوتا ماشین درست میکنن اسمشو میزارن سمند سال -سمند هفته- سمند روز- پراید 141و…صبا- نسیم- پشت سرشون هم مریم و فاطی میان شاهکار های سایپا و ایران رو نمیدونم چطور 18هم کامل میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بنده خدا

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام علیکم و رحمت الله…از برادر بی نام به دلیل مقاله واقع نمایانه ایشان سپاسگذاریم…و از مدیران خودروساز عزیزمان بهمچنین…یکی میگفت:ماشین فقط باید راه بره…کیسه هوا و مخلفات دیگه سنگینش میکنه مصرفش میره بالا>>>>

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. SALEH

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جالبه فراری کمتر از پراید تولید میشه مثلا اینو ما نمی دونستیم ;)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    میدونید اگر ما خودرو نو نخریم چی میشه?
    معلومه خودرو ارزون میشه!چه ایرادی داره به جای یه 405 نو یه پارس در حد نو خرید?یا پر عکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    اقا حسین نمیدونم به چه دلیلی میگی خودروی صفر نخریم تا قیمت بیاد پایین پایین امدن قیمت ربطی به نخریدن ماشین صفر ما نداره ما نخریم صادر میکنن به عراق و…. که هم به قول خودشون ارز اوری براشون داره هم سود بیشتری هم محیط زیست و راهنمایی و …غیره گریبان گیرشون نیست مثلا قیمتها داخل عراق پراید6500 دلار سمند9500دلار پزو پارس 11000 دلار 405 هم 10000 دلاره در ضمن ماشینهایی که به عراق میفرستن نه ایربگ و نه abs اجباری داره نه دوگانه سوزه حالا براشون فرقی میکنه ما صفر بخریم یا نخریم در ضمن ایربگ و abs میزارن ولی 1000 دلار نمایندگیش میکشه روش اپشن حساب میکنه که با دلار ازاد اگر حساب کنی میبینی مثلا یک پراید اپشن دار 22 میشه در ضمن این حرفها که میگن پراید تو عراق و افغانستان 3 و 4 میلیونه حرف چرته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بی نام

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      نه جانم. کشورای دیگه هم کم کم دارن از خواب پا میشن. اونا هم به این نتیجه رسیدن که ماشین ایرانی به درد نمیخوره. همین عراق چند وقت پیش واردات ماشین ایرانی مخصوصا پراید رو ممنوع کرده. شرکت های ایرانی هم که اونجا مشغول کار ماشینای ایرانی بودند جمع کردن برگشتن ایران
      ممنون، گفتم بدانی بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. taha

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اولین این اطلاعات رو کی بهت داده؟
      تو برو بخر و نوش جونت.میدونی تو ایران مردم روزی چند تا تابوت متحرک ایرانی ثبت نام میکنن؟
      نه داداش اینجوریها نیست که میگی اگه نخریم اشکال نداره اما بدون اینقدر کاهش تقاضا بوجود میاد که انشاالله ورشکست میشن.
      کاش فقط توی خودرو حتی نمیتونستیم یه پیچ بسازیم.
      مرگ بر ایران خودرو و سایپا.
      اینقدر سوزوکی و مگان […] دادن که ماشینهاشون رو گرون کنن و راحت پلاک بشن.نمیبینی همه ماشینهای راهنماییی رانندگی شده مگان و 206 و ماکسیما و سوزوکی و سمند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یاکان

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      آقا پسر یعنی شما از خود عراقیا و افقانیا بیشتر میدونی؟ خودشون میگن این قیمتارو
      میشه لطفا اظهار نظر نفرمایید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. hossein

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    نظرات خیلی جالبی بود
    حقیقت همیشه تلخ. ولی تلخیش برا اوناییه که مجبورا بسوزن وبسازن تلخیش مال من مال شماست ماهایی که دستمون به هیچ جا بند نیست!ما مجبوریم برقصیم اونم با ساز یه مشت آدمی که نمازشون قضا نمیشه!
    من به نوبه خودم میگم. جز اینکه بیام اینجا اعتراض کنم جز اینکه ماشین صفر نخرم هیچ قدرت دیگه ای ندارم!
    امیدوارم یکی پیدا بشه سرتا پای این ملت شریف رو طلا بگیره نه اینکه به لباس کهنش رحم نکنه و لختش کنه!
    الهی آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. alireza

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اقاقیمت ببربالاحیف قیمت پایین باشه ماشین به این خوشکلی ماشین به این ایمنی ماشین به این کیفیت به به جیگرآدم حال میادچه ماشینایی سوارمیشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mohammad

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    اقا علیرضا این حرفی که شما میزنید اشتباه س! میدونید چرا؟؟ چون اگه خودروسازان قیمت رو ببرن بالا از مردم خودمون هیچ کسی ماشین نمیخره بنابراین قیمت سکه و ارز هم ممکنه بالاببره! باید شورای رقابت قیمت کل خودروها رو کاهش بدن تا نرخ سکه و طلا هم به مروز زمان ارزون تر بشه! ما ایرانی ها همه چیمون با سکه و ارز و دلار بستگی داره؟؟ تازه ماشین باید از نظر ظاهری کاملن ایمن باشه یعنی فرمون ماشین مشکلی پیدا نکنه دنده ی خودرو ایراد پیدا نکنه ! موتور خودرو خراب نشه! در کل ماشین باید سالم باشه هیچ کجاش عیب و ایرادی نداشته باشه! : حشین اقای عزیز شما هم زیادی جوگیر شدید ها؟؟ بیخیال حرص نخور!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سهیل

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اون 17 شرکت هم از این چرت و پرت ها درست میکنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسین سهاک

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینهای مثل زانتیا و ماکسیما بازنشته می شوند و پراید خر هنوز ادامه دارد این هم شده سیاست تولید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. taha

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان این قیمتها مربوط به این گاریها نیست…
    بخدا نیست. مردم رو تشویق کنین که نخرن و دست نگهدارن تا اینا زمین بخورن.
    خانواده ای که با بدبختی و وام پول یه پراید جور کرده بود و واسه وامش به هر نامردی رو زد واسه ضامن.اما خودرو گرون شد و مجبور شد موتور بخره.این حق نیست.
    آخرش خانواده هاشون توی تولیدات خودشون میمیرن.
    […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. 2s

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    فکر کنم ایران خودرو تو گاری درست کردن این رتبه رو داره. فکر کنم رتبه اولو تو بی کیفیتی وقیمت بالا مال ایران خودرو باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احسانی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجب مردم پر توقعی داریم شرکتهای بزرگی مثله هیوندا وبنز و … معمولا هر برندی که وارد میکنن دو نوع بیشتر نیست یا فوله یا نیمه فول اما ما دقیقا 28 نمونه پراید داریم پراید
    برند111EX[39]111LX[1]111SE[152]111SL[11]111SX[93]131EX[37]131LE[19]131SE[191]131SL[78]131SX[84]131TL[36]132 ساده[38]132EX[7]132LE[2]132SE[13]132SL[43]132SX[45]132TL[2]141 ساده[78]141EX[2]141SE[4]141SL[9]141SX[16]151LE[5]151SL[4]151TL[8]استیشن صندوق دار و هاچ بک صبا
    من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم انجمن خودرو سازی جهان خجالت بکشین حق خودروسازان مارو پایمال کردین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا