ایستگاه خبر

بمب خبری ایران‌خودرو

صنعت خودرو کشور این روزها آن‌قدر حالش بد است که هفته گذشته دولت نماینده‌اش را راهی خودروساز اول «جاده مخصوص» کرد تا چاره‌ای برای بیرون کشیده دومین صنعت بزرگ کشور از باتلاق رکود بیاندیشد.

ikco-nobakht
به گزارش اقتصادنیوز این در حالی بود که تنها برخی رسانه‌های دولتی و دوربین‌های تلویزیونی مجوز همراهی نوبخت را در ایران‌خودرو پیدا کردند. یکی از حواشی اصلی این بازدید اما اظهارات سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود، چه آنکه ابتدا گفته شد وی قول پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان کمک مالی را در قالب یارانه تولید، به خودروسازان داده است، اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.
در متن تکذیبیه ارسالی برای رسانه‌ها، این‌طور عنوان شده که سخنگوی دولت از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید به کل صنعت کشور خبر داده نه فقط خودروسازی.

این در حالی است که برخی منابع آگاه می‌گویند سخنگوی دولت ابتدا صحبت از پرداخت هزار میلیارد تومان به خودروسازان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند، چون این روزها افکار عمومی نسبت به خودروسازی حس مثبتی ندارند، دولت نخواسته با اعلام خبر پرداخت پول به صنعت خودرو، سبب نارضایتی هرچه بیشتر مردم شود.

اما دیگر حاشیه بازدید سخنگوی دولت از ایران‌خودرو، هشدار اعضای انجمن قطعه سازان ایران مبنی بر اخراج هزار نفر از کارگران صنعت قطعه است. آن‌طور که خبر می‌رسد، اعضای انجمن قطعه سازان خطاب به نوبخت عنوان کرده‌اند ۴۰ هزار کارگر صنعت قطعه به دلیل مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه ساز، در آستانه اخراج قرار دارند.

این در حالی است که به گفته رییس انجمن قطعه سازان، ۹ ماه است شرکت‌های قطعه ساز پولی از خودروسازان دریافت نکرده‌اند. شنیده می‌شود به دلیل بالا رفتن حجم مطالبات، قطعه سازان دیگر توانایی تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان را ندارند.

icko_samand-produce
بمب خبری ایران‌خودرو
هرچند ایرانی‌ها عادت دارند ترکیدن بمب‌های خبری را بیشتر در حوزه ورزش بشنوند، اما این بار گویا قرار است این بمب در ایران‌خودرو منفجر شود.

آن‌طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. هرچند وی به‌صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه‌ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،…) منفجر خواهد شد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال مرتبط بودن آن به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه‌ها است.

به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به‌زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می‌شود، شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت‌های خودروساز ایرانی شکل گرفته است.

از آن سو اما احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز وجود دارد، به‌نحوی‌که شاید قیمت‌ها افزایش یافته و یا کاهش پیدا کنند.

برنامه دولت برای قیمت خودرو
دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کور، احتمال تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بود.

بر این اساس، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.

هرچند با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، دست خودروسازان برای افزایش قیمت باز خواهد شد، اما با توجه به رکود سنگین بازار خودرو و قهر مشتریان، بعید به نظر می‌رسد خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

خط تولید دنا
قیمت گذاری خودرو بر سر دوراهی
اصلاح دستورالعمل واردات خودرو
هفته گذشته اما متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تأیید وزارت صنعت رسیده، منتشر شد تا واردکنندگان رسمی و غیررسمی پس از مدت‌ها انتظار، تکلیف خود را بدانند.

آن‌طور که رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، به‌منظور اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می‌کند.

به گفته نوابی، در صورت عدم وجود امکانات و تأسیسات خدمات پس از فروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس از عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی فی‌مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

وی تأکید کرده بود که نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظف‌اند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند، ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره‌های آن بلامانع است.

نوابی این را هم گفت که همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارائه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

Hyundai Santa Fe 2016 Facelift
Hyundai Santa Fe 2016 Facelift
فولکس- ایران‌خودرو منتفی شد؟
احتمال منتفی شدن حضور فولکس‌واگن آلمان در صنعت خودرو ایران، دیگر خبر مهم هفته گذشته در صنعت خودرو کشور بود. رسوایی بزرگی که فولکس‌واگن آلمان بر سر آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش به بار آورد، جریمه‌ای سنگین را نصیب این غول خودروسازی جهان کرده و از همین رو برخی کارشناسان معتقدند این شرکت آلمانی شاید حضور در ایران را از لیست برنامه‌های خود خارج کند. ظاهراً این شرکت باید به دولت آمریکا رقمی معادل ۱۸ میلیارد دلار بپردازد و این تنها یکی از جریمه‌هایش به شمار می‌رود و از همین رو شاید فعلاً نتواند به سرمایه‌گذاری در ایران فکر کند.

Volkswagen Badge
دو هفته پیش بود که اعلام شد فولکس با به‌کار بردن نرم‌افزاری خاص، سبب شده میزان آلایندگی محصولات دیزلی‌اش در آزمایش‌ها و تست‌ها، کمتر از حد واقعی نشان داده شود و این تقلبی بزرگ از سوی رسانه‌های جهان لقب گرفت.

از این خودروساز آلمانی به‌عنوان یکی از شرکای احتمالی خودروسازی ایران نام برده می‌شود، چه آنکه مسئولان ایران‌خودرو و فولکس نیز تلویحاً این موضوع را تأیید کرده‌اند که البته مربوط به قبل از رسوایی این شرکت است.

منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸۸ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خدا کنه قیمت ها ارزون بشه آخه ما با این قیمتا چی بخریم یا دوچرخه بخریم یا فرقون بهترین راهه دیگه وقتی پراید شده بیست میلیون!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Arash-zr

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ترقه ای بیش نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sam

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ٢ سال پیش یکی از دوستان من پژو ۴٠۵ صفر رو از ویرانخودرو تحویل گرفت و بعد از یک ماهی تصمیم به یه سفر به سمت مشهد گرفت ، در راه برگشت چپ کرد و ٣ تا پسراش که همه زیر ١٠ سال داشتن مردند و خودش و خانومش چند ماهی بستری بودن، دلیل چپ کردن این بود که لاستیک های بارز زیر ماشین پوسیده بودن و تاریخ انقضای اون ها گذشته بود،واقعا ما مردم ایران با این همه ثروت و ذخایر سرشار این مملکت این حقمونه!؟ یعنی ما باید سالی ٢٠ هزارتا کشته بدیم به دلیل سوانح رانندگی !؟ آمریکا ٢تا بمب زد به ژاپن و ٢٠،٣٠ هزار نفر رو کشت بعد از ۶٠،٧٠ سال دارن یادبود میگیرن هر سال،اما ما داریم توی جاده هامون هر سال این تعداد کشته میدیم!! در کشور سوئد هر سال ٣٠٠ نَفَر کشته میشن در سوانح رانندگی که پادشاه اون کشور دستور داده به صفر باید برسه این تعداد هم، و در آخر این مردم که حق مسلم و طبیعی خودشون میدونن که خودرو با کیفیت سوار بشن هر چند با قیمت های گزاف و نا عادلانه و ناجوانمردانه دست آخر به زِد انقلاب بودن متهم میشن از طرف وزیر صنعت و معدن. واقعا که مردم کشورهای جهان سوم ،یک سوم مردم کشورهای پیشرفته و توسعه یافته حق زندگی و رفاه دارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. asd

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا درست می فرمایید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ما و ما

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر میانگین سود خالص(پس محاسبه مواد هزینه تولید و دستمزد) هر خودرو ایران خودرو 7500000 تومان در نظر بگیریم و ضرب در 500 هزار خودرو تولید در سال که مورد ادعای خود شرکت هست بکنیم عدد 3750 میلیارد تومن یعنی خیلی بیشتر از 3000 میلیاد معروف سود سالیانه این شرکت است . حال هزینه طراحی یک خودرو کامل (نه سر هم بندی وطنی) 150 میلیون دلار است یعنی در هر سال امکان طراحی 8 خودرو کامل (نه سر هم بندی) وجود دارد ولی با این درآمد در طول 35 سال ما شاهد چند خودرو بودیم ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا