ایستگاه خبر

تعیین نرخ پلکانی برای بنزین

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان خواهد بود.

cartoon-04

میزان مصرف ماهانه قیمت هر لیتر
تا ۱۸۰ لیتر ۱۰۰۰ تومان
از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان
از ۲۲۰ تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان
از ۲۶۰ لیتر به بالا ۲۰۰۰ تومان

قیمت بنزین و گران شدن آن طی امسال مجادلات زیادی را پشت سر گذاشته و وزارت نفت با انتشار مطلبی اخبار مبنی بر افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرد، اما مجلس با تصویب لایحه‌ای پرمصرف‌ها را استثنا کرده و نرخ را برای آن‌ها افزایش داد.

مجلس در لایحه‌ای که امروز به تصویب رساند مقرر کرد، مصرف‌کنندگان بنزین بابت مصرف بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین در ماه به‌صورت پلکانی جریمه‌ای را با عنوان عوارض پرداخت کنند.

cartoon-06
در این لایحه تأکید شده است که این به معنای چند نرخی شدن بنزین، موضوعی که دولت با آن مخالفت دارد نیست،‌ اما در عمل کسانی که در ماه بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند آن را با قیمتی متفاوت از نرخ ۱۰۰۰ تومانی خواهند خرید.

یعنی به ازای مصرف ماهانه تا ۱۸۰ لیتر، صرف کننده نرخ عادی بنزین یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان را می‌پردازد، اما برای مصرف بیش از آن از ۱۸۱ لیتر تا ۲۲۰ لیتر هر لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان، از ۲۲۰ لیتر تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و از ۲۶۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان باید پرداخت کرد که مبلغ مازاد بر نرخ بنزین عوارض پرمصرف بودن به‌حساب می‌آید.

این لایحه قرار است با استفاده از سامانه هوشمند سوخت، که از زمان تک‌نرخی شدن بنزین در آبان ماه سال گذشته عملاً کارایی خود را از دست داده بود، عملی شود. به این ترتیب بر اساس این لایحه دولت مکلف است حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند به این کارت مجهز کند.

همچنین از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند.

cartoon
بر این اساس دولت مکلف است حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور و بر اساس احکام زیر مجاز است.

۱- وسایل نقلیه‌ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت نموده باشند.

۲- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

۳- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آن‌ها در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک‌نرخی خواهد بود.

۴- درصورتی‌که وسیله نقلیه‌ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت‌گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام‌شده سوخت به‌عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

۵- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند ۵ دریافت نماید.

۶- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به‌عنوان پله اول تعیین می‌گردد و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌گردد.

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه ۵۰۰۰ ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰۰۰۰ ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به‌عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یه سوال از پدال آیا اون چهار پای مفید که نام بردم ملت بخرن ارزونتره سوخش باید فیلتر بشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام دوستان مشکل از عدم درک دولتمردان از اوضاع بد اقتصادی ملت هست من و شما هم اگر ماهی با تمامی مزایا اللخصوص حق جلسه و… ماهی صد میلیون حقوق می گرفتیم اصلا پول بنزین برای ما بی معنی میشد مثل خرید ادامس برای بچه هاشون.برای همین هرگز لمس نکردن زندگی کردن با ماهی یک میلیون رو و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شاسی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    بنده با طرح سهمیه ای بودن کاملا موافقم و حتی با گرون شدن بنزین هم موافقم. دلایل خودم هم دارم، مهمترین دلیل هام یکی استفاده کمتر از خودرو در شهر های بزرگ و در نتیجه آلودگی هوای کمتر، یکی اینکه مردم رو میارن به خودرو های کم مصرف در نتیجه اقتصادی شدن مصرف بنزین، یکی بالا رفتن قیمت بنزین و در نتیجه کمتر شدن قاچاق بنزین، یکی استفاده از خودرو فقط در مواقع ضروری و در نتیجه کاهش ترافیک، البته اگه بخواهیم با کشور های دیگه مقایسه کنیم درسته که خودروی گرونتر میخریم ولی حتی با گرون شدن بنزین بازم بنزین مون از بقیه کشور ها ارزون تره، و نکته دیگه که مورد بحث بود استفاده از خودرو ها به عنوان منبع درآمد خانواده، که با گرون کردن هزینه ی اون خدمت مورد نظر مثل افزایش هزینه ی بارکشی با خودرو های باری جبران میشود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (289 ديدگاه)

      خیلی خوبی عزیزم خیلیییییی…
      نفس از جای گرم که میگن شمایی نه؟
      دوست عزیز همین الانشم قاچاق بنزین ضرره …
      شما اصلا قیمت دلارو نفت رو میدونی و رابطه ی فوب رو درک میکنی؟
      تا تصوراتی مثل شما هست (دقت کن تصور نه تفکر) همینه که هست …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاسی

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (104 ديدگاه)

        ببین دوست خوبم من به عنوان یه شهروند حرفه ای نظر دادم. بنده ی خدا شما تو شهر های بزرگ اگه زندگی کنی آرزو داری یه روز هوا پاک باشه بری قدم بزنی… من نه به قیمت دلار کار دارم نه به اقتصاد کشور نه به جلوگیری از قاچاق. چون کاری تو این زمینه از دستم بر نمیاد که انجام بدم، بله یه کشور رویایی کشوریه که اولا اقتصاد حرف اولو بزنه، قاچاق به صفر برسه، بعدش میتونن بنزینو ارزون کنن البته فرهنگ رانندگی درست بشه و همچنین خودرو های کم مصرف و با حداقل آلودگی اجازه ی عبور مرور پیدا کنن. من خودم ماهی ۱۵۰ لیتر حداقل مصرف دارم پس معلومه که بنزین ارزونتر خیلی به نفع منم خواهد بود…ولی فقط در صورت تحقق کشور رویایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. m.b

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (4 ديدگاه)

          ببخشید این چه حرفاییه میزنی پشت وانت نشستی برا مردم تز میدی؟؟میگی زیاد بشه با بارکشی جبران میشه؟؟چی میگی حالت خوبه؟؟آقا الان خودرو هست صدی پنج میسوزونه با آلایندگی یورو 6 میفهمی یعنی چی؟؟یعنی آلایندگی صفر خودرو هست برقی با آلایندگی صفر خودرو میدونی چیه دقیقا؟؟هوای پاک خودروساز پاک میخواد نه قیمت نه هیچ چیز دیگه الان آسایش و رفاه مردم شده خودرو مگه میشه از مردم گرفتش خودروساز داخلی داره خیانت میکنه شما مردم رو هدف گرفتی؟؟درست فکر کن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. کیانوش

          ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (289 ديدگاه)

          آب در هاون کوبیدن است با شما سخن گفتن جناب … اصن تو خوبی هر چی تو میگی باشه…

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. بهرام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (112 ديدگاه)

      آقای شاسی از چه موافتی حرف میزنین شما … داداش من قیمت بنزین بر چه مبنایی باید بالا بره ؟ با کدوم افزایش در آمد ؟ کدوم رفاه اجتماعی ؟ کدوم فرصت شغلی ؟ کدوم استاندارد خودرو ها ؟؟؟؟ طرف ماکسیما زده 6 سیلندر و 300 اسب بخار مصرف جاده ایش 7.8 لیتر در صد اونوقت من پژو پارس دارم (چون نمیتونم چیز دیگه ای انتخاب کنم ) مصرفش تو اتوبان 12 لیتر هستش … حالا بعد افزایش قیمت بنزین تو نرخ تورم رو ببین که چه جولانی خواهد کرد… یه اتریشی از یه ایرانی میپرسه آرزو هات چیه ؟ ایرانیه میگه : ماشین خوب، شغل خوب ، خونه خوب . اتریشیه میگه من حقوق پایه شهروندیت رو نگفتم آرزوهاتو پرسیدم … حالا شما بیا از افزایش قیمت بنزین طرفداری کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاسی

        ۱ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (104 ديدگاه)

        داداش من جواب شما رو میدم چون لحن صحبت کردنت رو پسندیدم. درسته که کاهش قیمت خیلی خوبه و من باش موافقم. ولی ببین مزایای کاهش قیمت بیشتره یا افزایشش…
        با کاهش قیمت فقط بنزین ارزانتر میزنیم.
        ولی افزایش قیمت باعث خیلی پیشرفتای اقتصادی و اجتماعی میشه. اگه بخوایم کشورمون پیشرفت کنه باید اونی رو انتخاب کنیم که بهبود بیشتری داره و طولانی مدت اثرات بی نظیری داره.. متاسفانه تو کشور مون خیلیا بی دلیل ماشینشونو از پارکینگ خارج میکنن، و همین باعث افزایش ترافیک، آلودگی، تصادف، و کاهش آرامش و امنیت در شهرهای بزرگ شده که مسایل روانی زیادی رو در پی داره. اینا به کنار شما وقتی مصرف خودروت زیاد باشه خب مسلما نمیخری تا کارخانه به فکر تولید خودروهای کم مصرف تر بیفته. دقیقا مثال این قضیه تحریم خرید خودروی داخلی بود که اگه مردم گول وام رو نمیخوردن شاهد ورشکستگی کامل ایرانخودرو بودیم.
        من حرفم اینه… اگه میخوایم یه کشور پیشرفته بشیم باید خیلی چیزا رو فدا کنیم تا پیشرفت کنیم.من حتی با افزایش شدید نرخ جریمه های رانندگی هم موافقم، چون میدونم خیلی تو فرهنگ رانندگی تاثیر داره همونجوری که بستن کمربند از ۱۵ سال پیش تا حالا از این رو به اون رو شد.
        موفق باشی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. الیاس

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین ده سال پیش بنزین 100 تومان بود و الان به 1000 تومان رسیده .زمانی میگفتند با بنزین سهمیه ای مصرف بنزین کم میشه و ترافیک از بین میره و هوا پاک میشه. دوستان دیدید که محقق نشد.ترافیک بدتر و هوا آلوده تر شد.چقدر فساد و رانت به خاطر بنزین سهمیه ای رخ داد.البته از مسئولان انتظار بیشتر از این نمیرود چون اصلا به فکر حل این مشکلات نیستند و فقط به فکر افزایش درامد دولت و شهرداری ها هستند. روی سخنم با شما مردم است چرا تجربه کشورهای دیگر را نگاه نمی کنیددوستان کاهش ترافیک و الودگی هوا با افزایش قیمت بنزین میسر نمیشه و تنها راه آن گسترش حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی است.آب در هاون نکوبیم.فراموش نکرده ایم زمانیکه بنزین گران و یارانه حمل و نقل و مترو برداشته شد….خودتان برید تا آخرشو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. میثم

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اگه لیتری 100هزارتومن هم بشه نه ترافیک کم میشه نه ملت بنزین نمیزنن
    اینها دارن میچاپن وقتی بنزین رو گرون میکنین خب واردات خودروهای کم مصرف روآزاد کنید با قیمت اصلی باور کنید با همین کار هم آلودگی شهرهای بزرگ کمتر میشه هم مصرف سوخت میاد پایین هم به خانوارها کمک میشه نمیخوان اونا فقط به فکر خودشون هستن نه ما که زیر خط فقریم ما نفت داریم عربستان هم داره اونا لیتری چند میزنن با درامد بالایی که دارن ما چند میزنیم با درامد پایینی که داریم
    باور کنید همه این بازیها رو در میارن که آخرش ما هم بنزین رو به قیمت جهانی بزنیم با اینکه صاحب نفت هستیم باور کنید مصرف خودروهایی که تو کشور داریم بین 8 تا 10 هست که تو اروپا کامیونهاشون انقدر میسوزونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاتاقان

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینها بنزین گرونتر هم میکنند .ورود خودروهای برند جهانی رو هم اصلا و ابدا ازاد نمیکنند چون بازار خودشون داغون میشه،و خودرو های بی کیفیت و سوار شدن اون هم شده سرگرمی ملت فقیر و کارگر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. H@med

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من با نظر میثم موافقم شمایی که میگی قیمتش بره بالا بعد افزایش کاریی تو حالا هر زمینه ای داره.
    اخه چرا *** داداش گلم شما بجای این افکار خارج از جامعه کنونی بیا یه نیگا بنداز جوونا دلشون به همین ماشینا گرمه حالا بیا بکن 2000 تومن همینم بگیر بعد اون جنایاتی که دوست دارن اتفاق بیفته میفته و به جای دور دورا میرن سراغه اون کارا.
    پس بهتره بیشتر فکرو به کار انداخت و وسایل نقلیه عمومی مثلا بیشتر شدن واگنای مترو و سرعت دهی در حمل و نقل عمومی . و حتی آزاد کردن هزینه ی اضافی گمرک یا حتی کم کردن آن که بتونه با خوردرو های مونتاژ داخلی رقابت کنه. بعد ببین دیگه خودبخود مصرف چقدر پایین میاد منی که ماشینم 2000 خب اگه جای انتخاب بیشتری داشتم مگه مرض داشتم برم اینو بگیرم و جیبم خالی شه میرفتم یه 1500 میگرفتم ولی خب باید تو همین کلاس باشه دیگه از نظر قیمت منظورمه .تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا