ایستگاه خبر

قراردادهای پیش‌فروش سؤال‌برانگیز خودرو در ایران

احتمالاً شما نیز با دقت بیشتر در متن قراردادهای خرید خودرو از واردکنندگان یا تولیدکنندگان خودرو در ایران، شاهد مواردی یک‌سویه و یک‌جانبه به نفع فروشنده بوده‌اید که معمولاً با هدف بازگذاشتن دست آن‌ها برای اعمال قیمت‌های بالاتر در زمان تحویل گنجانده شده‌اند.

تبلیغ فروش ویتارا، اما سود برای کیست؟
تبلیغ فروش ویتارا، اما سود برای کیست؟
این روندی است که متأسفانه در بسیاری از قراردادهای فروش در ایران حتی در بخش دولتی نیز مشاهده می‌شود. در بازار خودرو، این موضوع تبدیل به یک معضل شده است. بسیاری از خریداران آن‌قدر مشمول تأخیر در تحویل خودرو می‌شوند تا با قیمت‌های جدید و بالاتر از آن‌ها پذیرایی گردد. گاهی قیمت خودروی تحویلی به مشتری حتی از قیمت بازار آزاد نیز گران‌تر است در حالی که مدت طولانی انتظار و مزایای قابل‌انتظار پیش‌خرید معمولاً نادیده انگاشته می‌شوند. فروشندگان با طیب خاطر با سرمایه خریداران به ساخت یا واردات خودرو می‌پردازند و تحویل را نیز به تعویق می‌اندازند تا سود بیشتری حاصل نمایند.

تاخیر در تحویل و دریافت اضافه برای خودروهای قدیمی که با اسم مدل جدید پیش فروش شدند
تاخیر در تحویل و دریافت اضافه برای خودروهای قدیمی که با اسم مدل جدید پیش فروش شدند
این موضوع در کنار تفاوت بالای سود کسب‌وکار و بانکی در برابر جریمه تأخیر باعث می‌گردد که حتی دلالی پول مشتریان با ساده‌ترین روش‌ها نیز، سودآور باشد. در این بین نبود نظارت کافی و قوانین سخت‌گیرانه‌تر باعث می‌گردد تا مشتریان و خریداران، متضرران واقعی این روند سودجویانه باشند.

تاخیر در تحویل و افزایش قیمت از عمده ترین مشکلات بین فروشندگان و خریداران
تاخیر در تحویل و افزایش قیمت از عمده ترین مشکلات بین فروشندگان و خریداران
متن قراردادهای فروش محصولات برخی شرکت‌ها ی واردکننده خودرو به‌گونه‌ای است که شرکت فروشنده می‌تواند تا لحظه تحویل خودرو، قیمت آن را افزایش داده و پول بیشتری از خریداران اخذ کند. متن قرارداد فروش برخی شرکت‌های واردکننده خودرو به‌صورت یک طرفه به ضرر خریداران بوده و مشتری حتی با واریز وجه مربوط به قیمت خودرو مطمئن نیست که آیا با قیمت اعلامی موفق به دریافت خودروی خریداری شده خواهد شد یا خیر. در این زمینه نگاهی به موارد قید شده در قرارداد فروش محصولات یکی از شرکت‌های واردکننده قید شده است:

تأثیر موارد و حوادث پیش‌بینی نشده یا فورس ماژور و همچنین تغییرات و تاخیرات ناشی از تغییر قوانین و مقررات و ضوابط و شرایط توسط ارگان‌های ذی‌ربط دولتی به‌خصوص منع واردات خودرو و عدم امکان ترخیص خودرو از گمرکات کشور و تغییر در نرخ ارز رسمی یا آزاد تا تاریخ تحویل خودرو که در قیمت تمام شده خودروی مربوطه تأثیر داشته است و همچنین اسناد شماره‌گذاری آن مورد قبول این‌جانب است!

به این ترتیب با گنجاندن این بند در قراردادهای فروش محصولات این شرکت، با وجود آنکه قیمت فروش یا پیش‌فروش خودرو در قراردادها و اسناد رسمی تحویلی به خریدار ذکر شده، اما فروشنده با استفاده از این بند می‌تواند برخلاف قیمت قید شده در قرارداد، قیمت نهایی خودروی فروخته شده را مجدداً افزایش داده و پول بیشتری از خریدار اخذ کند؛ خریداری که با امضای قراردادهای یک طرفه، حق هرگونه اعتراض به چنین اقداماتی را از خود سلب کرده است. در ماده ۱۵ قرارداد فروش محصولات این شرکت نیز با صراحت بیشتری قید شده است:

با توجه به اینکه تمام هزینه‌های محاسبه شده در قیمت خودرو اعم از ارز ریالی خودروی وارداتی و هزینه‌های حقوق و عوارض گمرکی و دیون دولتی، هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث، به‌خصوص نرخ ارز و سایر هزینه‌های متعلقه، در تاریخ این درخواست پیش‌خرید می‌باشد، بدیهی است که هرگونه تغییر در هزینه‌های مورد اشاره در تاریخ تحویل خودرو نسبت به تاریخ این درخواست پیش‌خرید، بنا به تشخیص و اعلام شرکت که مطالبه خواهد شد، به عهده این‌جانب و مورد قبول می‌باشد.

آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با خودروی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با خودروی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
اما نکته قابل‌توجه آن است که علاوه بر وجود امکان افزایش قیمت، شرکت یادشده بر اساس یکی دیگر از بندهای قید شده در قراردادهای فروش محصولات خود می‌تواند قرارداد منعقده برای پیش‌فروش خودرو را به‌صورت یک طرفه لغو و از تحویل خودرو به خریدار خودداری کند. در این زمینه در تبصره ۴ ماده ۲ این قرارداد ذکر شده است:

چنانچه شرکت ظرف مهلت تعیین‌شده در ماده ۲ این فرم درخواست (۱۲۰ روز کاری و با زودتر)، یا بعد از آن به هر دلیلی قادر به تحویل خودرو به این‌جانب (خریدار) نباشد، شرکت می‌تواند این درخواست پیش‌خرید را یک طرفه کان لم یکن تلقی و از درجه اعتبار ساقط نماید و این‌جانب صرفاً حق مطالبه اصل وجوه واریز شده به حساب شرکت به همراه چک‌های اقساطی احتمالی تحویلی خود به شرکت … به انضمام وجه خسارت ناشی از ابطال یک طرفه درخواست پیش‌خرید از سوی شرکت به میزان روزانه مبلغ ۸۵ ریال در ازای هر ۱۰ هزار تومان سپرده نقدی این‌جانب نزد شرکت را خواهم داشت.

علاوه بر درج موارد یک طرفه برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان در این قرارداد، خریداران این محصولات از تأخیر در تحویل خودروهای فروخته شده نیز ناراضی هستند. تغییر امکانات و آپشنها به‌دلخواه شرکت، عدم پاسخگویی صحیح و شفاف، نداشتن تعهد واقعی در برابر خدمات پس از فروش، مشکلات شماره‌گذاری و تحویل و بسیاری دیگر از مشکلات خرید خودرو در ایران باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی دقیق نهادهای قانونگذار برای رفع موانع و احقاق حقوق مصرف‌کننده قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. 4MATIC

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    بدترین وکلاهبردارترین شرکت واردکننده ی خودرو نگین خودروهستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ER911

      ۱۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      از چه نظر داداش؟میشه بیشتر توضیح بدید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احمد

      ۲۰ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آسان موتورو ندیدی خودرو تحویلی اردیبهشتو هنوز نداده!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فقیر

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    درود بر دوستان عزیز…….اقا یک هفته پیش پسر داییم پژو صفر از کارخونه گرفته بود که دو در رنگ داشت و بعضی لوازم زیر کاپوت دسته دوم بودن البته با تایید مکانیک و نمایندگی…اقا ملت خانومو….ماشین صفر نخرید..این ظلم دو شرکت خودروسازی در جهتن بی سابقست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mustang

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    همه چی به بازار عرضه وتقاضا بستگی داره که رابطه معکوس داره.وقتی تقاضا کم بشه مسلما عرضه زیاد میشه که خود این امر باعث به فکر انداختن بعضی ها واسه قیمت خودرو میشه.ولی متاسفانه تو کشور ما وقتی جنسی گرونتر میشه مردم به جای نخریدن و اعتصاب صف میکشن و چند تا چند میخرن.مهمترین عامل خود مردم هستن.از ماست که بر ماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. vahid

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    همه مقاد این قراردادها از سوی شرکتهای خودروساز ووارد کننده در این جمله خلاصه میشه (میخای بخواه..! نمی خای هم نخواه..!) همینی که هست…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. اشكان

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    خدایا این ظلم بی پایان تا کی ؟؟؟؟؟؟؟؟ این زور گویی که قیمتها 5 برابر باشه کیفیت پایین تر از صفر استاندارد متعلق به 50 سال پیش { پیکان وانت باردو } این که داعش هم کمتر این آشغالهایی که به اسم خودرو به مردم انداختند آدم کشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ahmad

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیزمون راست گفت.تقصیره خودمونه.اگر کمی فکرکنیم و وااقعا محصولات رو خریداری نکنیم بهرحال اونا مجبووور میشن ی فکری بحال این قیمت های کهکشانیشون بکنن/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mahyar

    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا هیچ وقت ورشکست نمیشن چون دولتی هستن اگر روزی هزار میلیارد هم ضرر و زیان بدن صرفا واسه ی حفظ ظاهر و پرستیژ(به اصطلاح خودکفایی در تولید خودرو) هم که شده تعطیل نمیشن متاسفانه مشکلات یکی و دوتا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. kaveh

    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت سایپا خودروهای چانگان را با وام 30 میلیونی با بهره 36 درصد به فروش می رساند که در جهان بیسابقه است.بانکداری اسلامی!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت دیار خودرو نیز خیبی […] است نماینده اش -مجید مجاهد-در مشهد بیش از 60 میلیارد تومان از پول بی زبان مردم را بالا کشیده است والان 4 دفتر این شرکت در مشهد پلمب شده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MjM

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (718 ديدگاه)

    تو ایران همه چیز سوال برانگیزه دیگه چیزی برای گفتن درباره خودرو نمیمونه…همه چی واضحه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سامی

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من به صرفه ترین و ارزان ترین خودروی ایران محصولات ایران خودرو است. مایه کم و زود فروش و ارزان نسبت به خودروی خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمید شیراز

    ۲۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    ترا ب هر دینتون از این نمایندگیها ماشین نخرید.اولا ک روزی ک ثبت نام کردیم تیبا 22.500 میشد دوگانه ولی ما 25.200 دادیم.اینا همشون دروغگو هستن.ما قرار بوده ی تیبا دوگانه سفید شهریور گیرمون بیاد ولی الان ک مراجعه میکنیم میگن اصلا معلوم نیس کی بهتون بدیم.تازه اولاش ک میگفتن بیاین یگانه ببرین.
    خیر سرمون از یکی از نمایندگیهای بزرگ شهر هم گرفتیم ک تاخیر نداشته باشه ولی باز معطل موندیم بی ماشین خیلی سخته
    خلاصه از ما گفتن بود.گول فروش پاییزه و این چرت و پرتا و تحویل فوری رو نخورین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آرین سنندجیانی

    ۹ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا ما همین الان خودمون داریم میگیم خودروهاشونو نخریم تا یه فکری به حاله قیمتاشون کنن ولی خداوکیلی هیچکی بش عمل نمیکنه اگه همه ملت حرفشون یکی بود که الان اوضامون این حاله گلی نبود که هممون فقط یاد گرفتیم فقط شعار بدیم همین تا 1روز پیاده میشیم تو صفه اول وامیسیم واسه خرید ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمود

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان محترم بهتر نیست به جای اینکه پولمونو بدیم این اهل کوفه بخورن خودمون باهاش کارکنیم بعد باسودش بریم یه ماشین توپ نقدی بخریم،برای یک بارهم که شده امتحان کنید، من که خدارو شکر دارم نتیجه میگیرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. آرش

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    آیا این درسته که بعضی واردکنندگان غیر رسمی خودرو، ماشینهایی که وارد میکنن یک سری لوازم و آپشنهای فابریک ماشین رو باز میکنن و با لوازم با کیفیت پایین جایگزین میکنن و به این ترتیب میتونن ماشین رو با قیمت خیلی پایین تر از نمایندگی رسمی عرضه کنن. از دوستان اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا راهنمایی کنه. البته مدعی این قضیه نمایندگیهای رسمی هستن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. َAli

    ۲۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تو مفاد ایرانخودرو 51 تا راه فرار گذاشتن برای فروشنده مه از زیر تعهد شانه خالی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا