قیمتهایی که از کلاه شورای رقابت در می آید!

شورای رقابت بلاخره پس از کشمکش های فراوان، توانست اختیار تعیین قیمت خودروها را از سازمان به اصطلاح حمایت خارج کرده و در دست خود بگیرد. اما این رویارویی قدرت، مشکلات زیادی را در پیش خواهد داشت.

خودرو در رکود

خودرو در رکود


شورای رقابت با تاخیری چند ساله، اکنون بجای ورود با دستی پر و قدرتمند، با یک فرمول مجهول و با نام موقتی و پر اشکال به عرصه آمده که نشان از آن دارد که در نهایت مصرف کننده نهایی نمی تواند از این بازی قدرت بزرگان، منتفع شده و یا لااقل زیان نبیند. می توان تنها فایده این بازی را کاهش موقت قیمتهای بازار ناشی از رکود و تحریم خریداران دانست. حتی اگر به فرض محال قیمت های خودرو در ایران به قیمت دو سال پیش نیز بر گردد، هنوز این سوال باقی خواهد بود که چرا قیمت این کالا در ایران اینقدر گران است؟ این شما و این نتیجه آن همه انتظار از این شورا (استخراج قیمتها توسط روزنامه دنیای اقتصاد):

  • قیمت محاسباتی سایپا 131 SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • 10,500,000

    12,800,000

    14,500,000

  • تیبا SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • 12,800,000

    15,500,000

    17,700,000

  • پژو 405 SLX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • 16,600,000

    19,700,000

    23,700,000

  • سمند LX EF7 بنزینی
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • 17,200,000

    20,800,000

    24,000,000

  • رانا TU5
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • 15,000,000

    18,500,000

    20,000,000

جالب اینجاست که شورای رقابت قیمت پیشنهادی پراید 131 و تیبا را با ارز مبادله ای به یک میزان نسبتا مشابه پیش بینی کرده و با دلار آزاد نیز بسیاری از قیمتها بیش از قیمت فعلی همین خودروها خواهد بود. قرار است قیمت باقی خودروها نیز تا امشب اعلام شود. این قیمت ها موقت بوده و فرمول کلی قیمت گذاری تا 25 روز آینده اعلام می شود و خودروسازان نیز باید از آن تبعیت کنند.

pajuyan
در آنسوی کشمکش، دبیر انجمن خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو بر مبنای فرمول شورای رقابت را غیر ممکن می داند و پیش از این هم اعلام کرده که خودروسازان زیر بار حرف زور شورای رقابت نخواهند رفت و از مصوبه این شورا تمکین نخواهند نمود!
احمد نعمت بخش اظهار داشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است، مسئولان این شورا، قیمت شهریور 91 را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند 90 بود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند 90 بر مبنای دلار 1226 تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش 3 برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.

نمودار قیمت خودروها

نمودار قیمت خودروها


وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقاد شدید از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپ‌های آنها و با توجه به آپشن‌های موجود چه تکلیفی پیدا خواهند کرد.

خودروسازان نیز ساز ورشکستگی خود را در صورت اجرایی شدن این طرح سر داده اند. حال باید دید، رقابت شورای رقابت با خودروسازان آیا نتیجه ای هم برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت؟

161 نظر

  1. بنده خدا
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    سلام.چرا فکر میکنیین فروش قطعه سودش کمتر از خودرو هستش.وقتی یه ماشین بیکیفیت من بسازم که نه گارانتی درست حسابی داشته باشه بعدشم قطعات درجه 3 روش بریزم مصرف کننده بیچاره باید قطعات نامرغوب رو دور بریزه وقطعات با کیفیت رو از فروشگاههای مجاز با قیمت دل به خواه فروشنده بده.این رو میگن سود مضاف بر مضاعف.1:قیمت بالا خودرو.2:فروش قطعه.اگه1سالم شرکت ماشین نفروشه بازم سودش از فروش قطعاتی که الان قیمتش چند برابر شده بدست مییاره.شایدم سودش از فروش ماشین هم بیشتر باشه و نیازی به فروش نداره.

    پاسخ
    1. مجيد
      سوابق: (123 دیدگاه) ,

      جيب اين خودرو سازها رو كي پر كنه؟
      بريز و بپاششون رو كي جواب بده.؟؟؟
      راستي بنده خدا جون اگه اينا نسازن كلي قبرستونامون و بيمارستان ها خلوت تر ميشه.
      جواب اونا رو كي ميده؟؟؟

      پاسخ
  2. پیمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    وزیری که نتونه چهارتا شرکت ماشین ساز ( اشقال ساز) رو سر جاش بشونه باید استفا بده

    فقط بلدن به مردم زور بگن خیلی مردی کارتو درست انجام بده

    خدا پدر ……. و …….. و امیر کبیر بیامرزه بقیه رو هم لعنت کنه

    پاسخ
  3. sunmartin
    سوابق: (962 دیدگاه) ,

    مسئله سود و در آمد سرشار این شرکت هاست : مخابرات عده ای رو تحت عنوان جک ساز و شایعه پران داره اینها جک میسازن و …تنها در یک شب 100 ملیون مسیج در هر ثانبه جابجا میشه و این یعنی در آمد ملیاردی در روز، میرسیم به خودرو سازی بستن مبادی ورودی ایجاد تعرفه های کمر شکن کشیدن سود حرام با عنوان های روشنایی معابر، برق رسانی به روستا ها عوارض شهرداری مالیات بر ارزش افزوده کوفت زهر مار و غیره یعنی شخصی که میخواد خودروی شخصی داشته باشه باید تمام این موارد رو قبول کنه وجه اون رو جلو جلو بپردازه که بدور از انصاف و حقوق مشتری مداری هست، وجود شرکت های بده بستانی زد و بند با دلالان گران فروشی عرضه قطره چکانی و ساختن خودرو ها با یک غالب و یک خط مونتاژ سالیان سال بدلیل سود کلان و ناچار بودن خریداران همه و همه از عواملی هست که مافیای خودرو به این راحتی ها که فکر میکنید قابل حل نیست..لطفا در بیان نظرات کمی محتاط تر باشید تا خدای نکرده دچار فیلترنت نشیم

    پاسخ
  4. مهران
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    به نظر من یه رنو قدیمی بخرید. در حد 2 تومن. سیستم ببندید و بخوابش کنید. عشق است و صفا. با قطره چکون باید براش بنزین بزنید. بیخیال پراید و تیبا و رانا!

    پاسخ
  5. siamak
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستای خوبم اول اینکه بحث بد وبدتره ثانیا اینکه این قضیه یه بازیه که ما توش باختیم .شورا رقابت اومده مکه ما به باخته کم قانع باشیم.

    پاسخ
  6. میعاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خدا کنه فرجی بشه شاید ما هم یه خر خریدیم سوار شدیم

    پاسخ
  7. jamshid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نکنه این مقاله رو آقای نعنت بخش نوشته باشه؟؟؟

    در ضمن سایت تابناک قیمتهایی که زده بود با لبنا فرق داشت.

    پاسخ
  8. علیرضا
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    من یکی که بیخیال خرید این گاری های بی کیفیت شدم میرم الاغ سوار میشم کاریم ندارم میخواد گاریاشون بشه میلیاردی یه دفعه ام که شده احساس میکنم نکلیفمون اینه که هر طور شده حقمون رو بگیریم و فکر میکنم نخریدن بهترین کاره وقتی کسی به فکرمون نیست لا اقل خودمون همت کنیم این شورا هم یادمون نره زیر دست همون دولته و اینا همش بازیه

    پاسخ
  9. علیرضا
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    من یکی که بیخیال خرید این گاریهای بی کیفیت شدم میرم الاغ سوار میشم سرم رو میگیرم بالا و به ملت هم خیانت نمی کنم یادمون باشه این شورا هم زیر نظر دولت فخیمه اداره میشه فقط ما رو سر کار میزارن بیخیال گاری و مشتقاتش نخواستیم بابا دلسوزی واسه ملت نخواستیم

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    چرا روزنامه ها پراید رو میزنن 12.500 اینجا زده 14.800
    ما حتی یک اخباره درست و حسابی و راست هم نداریم چه برسه به ماشیناشون.
    هرکی به هرکیه دیگه.

    پاسخ
  11. بابک
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جالبه!!!من حتی با خوندن تیتر این مقاله حدس زدم که مغرضانه است و طرف خودروسازان رو داره تا اینکه کل مقاله و نظر کاربران رو هم پایینش خوندم و دیدم که همه متوجه قصد مغرضانه ی این سایت و نویسنده ی این مقاله و حمایتش ار خودروسازان بی لیاقت شدن!
    شما یا ریاضی سرِت نمیشه یا به عمد قیمتها رو چَپ اندر قیچی نوشتی! اولا قیمت شهریور پراید و تیبا اونی نیست که شما گفتی،دومأ قیمتهای بعد از این مصبه ی شورای رقابت هم این نیست که شما نوشتی و مثلا تیبا حتی با ارز آزاد حدود 15 میلیون میشه نه 21 میلیون آقای دانشمند که تَنِ اواریست گالوا و رنه دکارت و بقیه ریاضی دانهای مرحوم رو توی قبرشون لرزوندی با این محاسبه ای که کردی!
    اتفاقا هدف شورای رقابت از عنوان کردن و محاسبه ی عرض آزاد و مبادله ای اینه که مردم بدونن خودروسازان هر جوری دولا پهنا هم که حساب بکنن قیمتها نباید این چیزی باشه که الان توی بازار هست و خیلی باید پایینتر باشه!
    ولی شما در این شرایط رکود بازار خودرو که حاصل تحریم خریداران هستش،از طرف خودروسازان ماموریت دارین مردم رو از شورای رقابت مایوس کنین و اونها رو متقاعد به خرید خودرو به قیمتهای وحشتناک و نجومیِ موجود کنین!
    ولی مردم پشت شورای رقابت خواهند ایستاد و خرید خودرو رو تا زمانی که قیمتها به نرخ اعلام شده ی شورای رقابت نرسه تحریم خواهند کرد!

    پاسخ
    1. بهمن
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      به نظرم درست می گی ولی باز هم به شورای رقابت تکیه نکنند بهتره. مردم تا وقتی خودشن می تونن تحریم کنن یه جنس رو چرا باید به دیگری متکی باشن؟

      پاسخ
      1. مجيد
        سوابق: (123 دیدگاه) ,

        100000000000000 لايك

        پاسخ
  12. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من دیگه خودروی به نام پراید ساخته نشه چون اصلا خودروی به نام پراید در کشور اروپایی معنا نداره که تو ایران بخوان 17 مییلیون روش قیمت گذاشته بشه به نظر من باید به فکر پیشرفت جامعه باشین با تشکر دوست دار شما

    پاسخ
  13. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تو را خدا به خاطر ابروی ایران هم شده این پراید تولید نکنین
    الان تو کشورمون هر چی کشته میدیم با پراید لعنتی همین چند روز پیش دو نفر تو پراید 131 شما که به حساب خیلی با کیفتم شده تصادف کردن جابه جا مردن حالا هی شما بسازین چرا شما مشکل کشورتون نمیفهمین تا کی باز هم میگم همین 405 خودمون که اگه خدای نکرده اتیش بگیره درش قفل میشه و هیچ کاریهم ساخته نیست باز بیشترین ثبت نامی را همین 405 داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تو را خدا این مسئله ها را حل کنین به فکر ابروی کشورمون باشیم

    پاسخ
  14. milad
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    2سال پیش با 27 ملیون ماکسیمای اتومات میشد خرید ولی الان سمند آشغال ومسخره رو باید اینقدر پول داد.به امید نابودی این 2 شرکت جنایتکار

    پاسخ
    1. ك
      سوابق: (145 دیدگاه) ,

      خدا از دهنت بشنوه الاهي امين.. اي خدا تو كاري بكن براي اين ملت كه اينجور در معرض نامردي از سوي خواص بي بصيرت قرار گرفتند مردم رو خفه كردن ناي فرياد ندارند حق انتخاب ماشين نداريم چندتا بنجل توليد ميكنند ميدند دستمون جرات اعتراض نداريم […] مردم حتي نميتونند اون ماشيني رو كه دوست دارند بخرند چه برسه به چيزاي ديگه. اي خدا اين چه بالايي بود سرمون اومد حق كي رو خورديم به كي ظلم كرديم كه عاقبتوم اين شده.

      پاسخ
  15. hamid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اقای محترم که عکس رفیقتو پشت شیشه زدی کسی مجبورت نکرده پراید بخری بعدشم مثل ادم رانندگی کنین هیچ اتفاقی نمیافته

    پاسخ
  16. مردم
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    دیدین مردم تحریم کردن به دست و پا زدن افتادن؟ به نظر من حتی اگر با هزار اشوه و منت قیمت های شهریور رو گذاشتن بازم نخرید. نخرید تا مهر سال دیگه پراید رو 3 تا 100 تومن تو خیابون پخش میکنن رانا رو 3 تا 500 تومن

    پاسخ
  17. فرشاد
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    البته همه میدونن که صنعت خودروسازیه ایران بیمار هست و خیلی مشکل داره هم در تولید و هم در فروش و قیمت گذاری.
    اما اینکه 2 سال پیش با 27 تومن ماکسیما میخریدی و الان سمند آشعال همش تقصیره خودروسازها نیست.
    پارسال با 12 تومن پسته میخریدی الان تخمه آفتابگردون.
    اینم در نظر داشته باشین چون واحد پول ما اوضاش خیلی بیریخته. یه کتاب هست در مورد وقایع بعد از جنگ جهانی دوم که توش نوشته مردم آلمان وقتی میرفتن رستوران قبل از صرف غذا پولش رو میدادن چون ممکن بوده تا بعد از اون قیمتها زیاد شه. :D

    یا یه عکس داره که توی اون رفتگرها دارن پول آلمان رو مثه که مثه آشعال کف خیابون ریخته جارو میکنن.

    وضع واحد پول ایران خیلی بیریخته.

    پاسخ
  18. جاوید
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    مگه نمی گن خودروی ملی؟؟؟
    دیگه خودروی ملی چه ربطی به دلار باید داشته باشه!!!

    پاسخ
    1. ممد
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      خودرو ملی از اون ورش عزیزم! از این ورش میشه خودرو چینی! البته ما و چین نداره! داره؟

      پاسخ
  19. حـــــــــمــــــــیـــــــــــد آقـــــــــــــــا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بــــــــســــــــــــــــــــیار خــــــــــــــــــــوبه و خوب قیـــــــــــــمت گــــــــــــــداری شــــــــــــــــده چــــــــــــــــــرا آقایون دادشون در امده مگرنه این که ما خو دکفا هستیم و نیازی به خارجی ها نداریم جنس داخلی هم که دلار نمی خواد ریال می خواد اگر نه پس دروغ میگن که فلان ماشیت 80%داخلی است اون یکی 90% یکی دیگه 60% اصلا واردات خودرو آزاد بشه گمرکیش را بردارند ببینیم چطور مـــــــــــــــــــــــیــــــــــــــــشـــــــــــــــــه

    پاسخ
  20. آرمان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    چرا اجازه نمي دن خودرو سازاي خارجي بيان تو ايران خودرو بسازن تا هم قيمتا بياد پايين هم اشتغال بره بالا !

    پاسخ
  21. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    شورای زقابت تنها و مردانه به نفع مصرف کننده رفتار میکنه تقویتش کنیم

    پاسخ
  22. بهمن
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    مردم ما همه چی دست خودشونه وبعد لعن و نفرین می فرستن به جد و اباد خودرو ساز و سازمان حمایت و از این قبیل ارگانها… کی میگه این وسط مصرف کننده فقط باید ضرر کنه؟ به والله همه چی دست مصرف کننده است.
    نخرید. بخدا نمی میرید!
    معادله عرضه و تقاضا اثرات مستقیم و غیر قابل انکاری روی قیمت داره. این دیگه اولین بدیهی در علم اقتصاده. ممکنه توی این صنعت با یک ماه نخریدن قیمت ها به ظاهر تغییری نکنه چون مقاوت می کنن بقولا یک ماه رو از جیب می خورن، اما شک نکنید یک ماه بشه 2 ماه مجبورن که حقوق بیشتر از 10 هزار کارمند رو بدن، مجبورن مالیات بدن و هزار تا هزینه دیگه، اینا رو باید از یه جا تامین کنن دیگه؛ پس مجبورند که هر طور شده با سود کمتر بفروشن و این یعنی که مصرف کننده برنده شده. اگه درش رو تخته کنن هم، دولت مجبور میشه ورود خودروهای خارجی رو ازاد کنه فکرشو بکنید یه سراتو می خرید حدودا میشه قیمت یه سمند! باز هم مصرف کننده برنده میشه.
    پس نخرید. بخدا نمی میرید!
    نگید همه می خرن، نه اینا دلال های کثیف به مردم القا میکنن. نخریم تا آخر اردیبهشت هرید خوردو قدغن.
    — پدال جان اینو چاپ نکنی به صداقتت شک می کنم –

    پاسخ
  23. پدرام
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    دلار رفت بالا همه چی رفت بالا پس چرا حقوق ما ثابت مونده ها

    پاسخ
  24. Yashar
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    بخدا با این کارها درست نمیشه “به خرگوشه میگه بدو به تازی میگه بگیرش!!”
    باید تعرفه ورادات حداکثر بین 15 تا 20 درصد بشه و انحصار برداشته بشه این تنها راهیه که میشه جلوی زورگویی و رانت رو گرفت..

    پاسخ
  25. پدرام
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    قیمتا چرا عوض شد!!!!!1

    پاسخ
    1. مسی
      سوابق: (268 دیدگاه) ,

      رانای 15 میلیونی چطوری شد 30 میلیون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      مثل این اینکه تورم رانا … با بقیه فرق داره !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ
  26. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مملکت رو ببین به چه روزی افتادیم. آخه خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم. عشق به هموطن که مرده. مدیریتم که مدیریت جهان رو فقط خوب بلدیم. خدا آخر و عاقبت هممون رو به خیر کنه. انشاا… یه وقت دیدی مام یه پراید خریدیم یه روز….

    پاسخ
  27. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خودروساز محترم!!
    داری ضرر میدی؟؟ خب باشه تعطیلش کن چرا هی داری زور میزنی؟؟!!
    اگه بعد سی و چهار سال هنوز نتونستی با محصولات خارجی رقابت کنی چرا من باید پولمو دور بریزم؟؟
    خسته شدیم بخدا….

    پاسخ
  28. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا جان نمیتونی بسازی ، داری ورشکست میشی ، نساز . جون هر کی دوست داری نساز به خدا یه ملت 80 میلیونی دعات میکنن .
    نساز آقا نساز ، اول برو علم و تکنولوژی ساخت رو یاد بگیر هزینه یادگیری علم رو پرداخت کن بعد بیا تو گود .
    مگه بقیه کشورا چکارمیکنن همین عربا که اینقدر بهشون بد و بیرا میگیم توان تولید ندارن ، خودروهای روز دنیا رو وارد میکنن ، یه بازار رقابتی هم تو کشوراشو
    درست کردن تا میتونن قیمت رو پاییین میارن بعد ما هنوز درگیر قیمت پراید و پژو و ……………
    آقا جان
    نساز

    پاسخ
  29. مجيد
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت که به دلیل عدم توافق این کمیسیون با شورای رقابت و سازمان حمایت، پرونده قیمت‌گذاری خودرو در سال جاری بسته و به سال 92 موکول شد.
    خلاصه از همه اينها بگذريم
    عيد همه دوستان پيشا پيش مبارك

    پاسخ
    1. مجيد
      سوابق: (123 دیدگاه) ,

      راستي خدايش بيان همت كنيم سال جديد بازم نخريم.

      پاسخ
  30. شایان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    یکی از دوستانم تولید شرکت تولید بخاری پراید داشت
    می گفت ما وقتی پراید بود 5 تومن بخاری رو میفروختیم به سایپا 18500 تومن
    وقتی پراید شد 7 تومن هم همون 18500 تومن … بعد یک بنده خدایی که خیلی هم
    مورد علاقه مسئولین سایپا بود رفت همین بخاری رو از چین وارد کرد و فروخت به سایپا
    و دیگه سایپا از ما خرید نکرد و ما ورشکسته شدیم …
    جالب اینجاست که بخاری چینی و بی کیفیت رو سایپا از آقای دلال می خریده 21000 تومن
    که نمیدونم واقعا دلیلش چی بوده … که حاضر به زیان شده …
    :))))

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری