ایستگاه خبر

مافیای خودرو و مطالبات مصرف‌کنندگان

برخلاف بازار خریدوفروش خودرو که باوجود انکار خودروسازان مدت‌ها است گرفتار رکود است، بازار کمپین‌های مختلف این روزها بسیار داغ است؛ از کمپین معروف «نخریدن خودرو» که بگذریم ظاهراً خودروسازان هم به فکر پاتک به این کمپین افتاده‌اند و تمام توان رسانه‌ای خود را بکار گرفته‌اند تا کمپین‌هایی با هدف خنثی کردن رکود به راه اندازند.
گذشته از این نبرد کمپینی اما به نظر می‌رسد ریشه‌های اصلی گرفتاری صنعت خودروسازی داخلی را در جای دیگری جستجو کرد؛ بازی با مافیاهای تخیلی و فرافکنی‌های رسانه‌ای دیگر چندان کارساز نیست.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو دراین‌باره معتقد است مشکلات صنعت خودروسازی ایران عمیق‌تر از آن است که با روش‌های فرافکنانه ای مانند مافیاسازی بتوان آن‌ها را توجیه کرد.

cartoon-06

  • این روزها بازار کمپین‌ها و اتهام زنی‌ها برای توجیه مشکلات صنعت خودرو داغ است. به نظر شما این قبیل پرداخت به موضوع چقدر می‌تواند به حل مشکلات کمک کند؟

وجود یک مافیای قدرتمند چه در صنعت خودروسازی و چه در میان واردکنندگان، اتهامی است که طرفین درگیر در این صنعت یکدیگر را به آن متهم می‌کنند و چنین مافیاهایی را علت اصلی ناکامی‌ها و مشکلات خود می‌دانند. واردکنندگان مافیای خودروسازی را عامل وضع تعرفه بالای واردات می‌دانند و معتقدند این مافیا مانع از کاهش هزینه‌های واردات می‌شود. از سوی دیگر نیز خودروسازان مافیای قدرتمندی را تصویر می‌کنند که می‌خواهد صنعت خودروی ایران را تعطیل کند و به واردات اقلام ارزان چینی دست بزند. بعضی هم وجود یک مافیای قدرتمند را در شبکه قطعه سازان، علت عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی می‌دانند.

  • واقعاً این مسائل درست است؟

نه اصلاً. به نظر می‌رسد بیشتر از وجود یک مافیای قوی که قصد ضربه زدن به منافع افراد و منافع ملی را داشته باشد، تفکر قدیمی و تصمیمات اشتباه مکرر مدیران صنعتی علت اصلی مشکلات ایجاد شده باشد. در واقع خلق این مافیاها و ترویج آن‌ها، محصول تفکر کسانی است که دنبال مقصرهای بیرونی و عناصر نامطلوبی می گردند که بنا دارند در حق صنعت و مردم اجحاف کنند ولی خودشان با تصمیمات اشتباه دائماً منافع ملی را به خطر می‌اندازند. این تفکر، در سال‌های گذشته سبب شد صنعت خودروسازی ایران از بازارهای جهانی کاملاً عقب بماند و مردم را به یک اعتراض اجتماعی سوق دهد.
اعتراضی که علیرغم ادعای مسئولان خودروسازی که آن را بی‌اثر و بازارهای خود را مملو از مشتری می‌دانند واقعاً به اساس و بنیان این صنعت فشار می‌آورد. صنعت خودروی ایران متأسفانه در تمامی سال‌های گذشته بیشتر از آنکه نگران وضعیت مشتریان خود باشد حیاط خلوت مدیران خاص بود و آن‌چنان در خصوص مدیریت بر آن مرافعه ایجاد می‌شد که به استهلاک کامل آن انجامید.

  • منظورتان از سیاست‌های اشتباه دقیقاً چیست؟

این صنعت از درون در حوزه مالی و اقتصادی با سیاست‌های غلط اشتغال‌زایی در سایت‌های غیراقتصادی و خرید سایت‌های زیان‌ده تخلیه شد. از لحاظ کیفی با جایگزینی قطعات ایرانی با قطعات چینی به‌جایی رسید که خودروهای صفرکیلومتر تولیدی، مشتری ثابت تعمیرگاه‌ها باشند و در برخی موارد نیز اشکالاتشان قابل‌رفع نباشد.
در واقع علیرغم بسیاری از تبلیغات مطرح شده، صنعت تولید خودرو در حال تبدیل شدن به یک پرده حاجب بر روی قطعات چینی بوده و بحث اشتغال میلیون‌ها ایرانی در آن بیشتر به یک بهانه شبیه می‌شود تا واقعیت. خودروسازان به سراغ شرکت‌هایی از چین رفته‌اند که عمر آن‌ها به ده سال نمی‌رسد و عجیب اینکه منتظر انتقال تکنولوژی از آن‌ها هم هستند!

  • این رفتار فقط به خود خودروسازان خلاصه می‌شود؟

نه. سازندگان قطعات هم در عوض یافتن روش‌هایی برای اقتصادی کردن تولید خود، بیشتر به سمت چین حرکت کردند و عملاً خود صنعتگران داخلی بیشتر باعث اشتغال کارگران چینی شدند تا مصرف‌کننده یا واردکننده ایرانی. بنابراین در چنین شرایطی که کیفیت و قیمت خودروها هیچ تناسبی با قدرت خرید و سطح انتظار مردم ندارد، هرگونه توهین به کرامت مشتریان یا سخن گفتن با زبان زور و تهدید تنها منجر به تشدید بحران و وخامت اوضاع می‌شود.

cartoon

  • با چنین اوضاعی راه‌حل چیست؟

واقعیت این است که شدت بحران به حدی جدی است که لازم است رئیس‌جمهوری برای حل آن دخالت کند. متأسفانه سیاست‌گذاری در حوزه صنعت و تجارت با واقعیت‌های روز چندان تطابق ندارد و نیاز به ایجاد تغییر در این حوزه و استفاده از مدیران جوان‌تر و آشناتر به مسائل روز خصوصاً آشنا با قدرت شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های روز خودروسازی بسیار ضروری است.
دراین‌بین، قرار نیست صنعت ایران محدود به دو خودروساز نیمه‌دولتی بماند، اصرار مجموعه وزارت صنایع بر محدود ماندن صنعت خودرو در دو شرکت بزرگ موجود مشکلات را نه‌تنها حل نمی‌کند که در آینده می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کند. ازاین‌رو لازم است، وزارت صنعت سیاست سرمایه‌گذاری مستقیم را در خصوص صنعت خودرو در پیش بگیرد که اگر بنا است محصولی در بازار ایران ارائه شود و شرکت‌های خارجی از مزایای بازار بزرگ ایران برخوردار شوند مستقیماً ولی نه الزاماً در محل مشخص موردنظر وزارت صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

cartoon

  • این سرمایه‌گذاری به چه شکلی باید باشد؟

این سرمایه‌گذاری می‌تواند در قالب خرید کارخانه‌های داخلی یا احداث سایت‌های تولیدی باشد. استفاده انحصاری از دو شرکت موجود منجر به ارتقای سهم سرمایه‌گذاری در کشور نمی‌شود همان‌طور که در سالیان گذشته این سیاست جواب نداد. مشتری ایرانی می‌تواند از فضای رقابتی بین شرکت‌های بزرگ خودروسازی استفاده کند و محصولی را مطابق وضعیت اقتصادی و مالی خود باکیفیت موردنظرش بخرد.
در این صورت وزارت صنعت مجبور نیست به‌عنوان حامی دو شرکت در مقابل مردم موضع‌گیری کند خصوصاً اینکه عملکرد این دو مجموعه در سالیان گذشته چندان مطلوب نبوده است. به خاطر داشته باشیم سیاست‌های حمایتی در هیچ کجای دنیا نتیجه مناسبی نداشته و بسیارند برندهایی که به علت عدم پذیرش تغییرات بازار، به موزه‌ها منتقل شدند. برندهایی مانند پونتیاک، الدزموبیل، امریکن موتورز، یوگو و بسیاری دیگر نتوانستند خود را با بازار تطبیق دهند و نهایتاً خود و مدیرانشان جایگاهی بهتر از برگ‌های از کتب تاریخ صنعت خودروی جهان نصیبشان نشد.

مریم یعقوبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. میلاد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یعنی آینده ی خودروسازی این مملکت چی میشه؟ متاسفانه چون هیچ نوع قاعده و منطقی در مملکت ما حکم نمیکنه نمیشه هیچ گونه پیش بینی نسبتا قطعی در مورد آینده داشت، فقط باید منتظر موند و دید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      خدایش اگه اون زمانی که مدیران خودروسازی میزارن تا راهی پیدا کنن چطور جیب ملت رو خالی کنن همون وقتشون رو صرف تحقیق و توسعه دانش خودروسازی میکردن الان یه پخی شده بودن.!لامصبا یه بار جلو تلویزیون ظاهر نشدن بگن فلان فناوری خودرو سازی رو ایجاد کردیم هر بار جلو تلویزیون اومدن گفتن قیمتا اقزایش می یابه قیمتا افزایش می یابه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. تایماز

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      فقط و فقط باید به نخریدن و مبارزمون ادامه بدیم.تعیین همه چی دست خود مردمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. kevin7360

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سلام
    من از دولت روحانی خیلی بیشتر از اینها انتظار دارم من واقعا متوجه نمیشم چرا با کاهش نرخ ارز و بالا رفتن ارزش پول کشور مخالفت میکنند الان بانک مرکزی داره دلار به نرخ 2995 میفروشه تا وقتی که خود دولت نخواد ارز پایین نمیاد و تا زمانیکه ارز پایین نیاد تولید که در بیشتر زمینه ها نیازمند مواد خامه نمیتونه کالا با قیمت مناسب عرضه کنه نتیجش میشه وضعیت دو خودروساز که در آستانه ورشکستگی هستن. تنها راهه نجات اونها ادغام با خودروسازهای خارجیه تا اینطوری اشتغال هم حفظ بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amir

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    می خوان با تولید ملی مردم رو احساساتی کنند که بیاید خودروی آشغال ما رو بخرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یه توهم زده

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    مهم ترین عامل عقب ماندگی خودروسازی و صد البته کشور وجود مدیران نالایق و بی مسئولیتی است که به جای مدیریت اصولی امور و ساماندهی علمی به کارها در طول 35 سال گذشته، اقدام به غارت مملکت و تکیه زدن بر صندلی های مختلف مدیریتی کردند.مدیرانی که نه تنها از اصول مدیریت چیزی بلد نبوده و نیستند بلکه به جای پذیرش اشتباهات خود اقدام به فرافکنی می کنندو انواع و اقسام بهانه های بنی اسرائیلی می آورند.این مدیران با تکیه بر روابط سال ها در پست های مهم مدیریت کرده و عملا با بی لیاقتی خود باعث عقب ماندگی کشور می شوند. هیچ کس حق ندارد عملکرد این مدیران را زیر سوال ببرد زیرا آنان هرگز اشتباه نمی کنند!در طول سالیان گذشته هیچگاه صدای نارضایتی مردم و پایمالی حقوقشان توسط مسئولین شنیده نشد چون عملا حقوق مردمی وجود نداشت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AHMADREZA

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    اگه خودروساز ها نابود شوند هیچوقت اسمشون تو تاریخ نمیمونه چون …… هیچ وقت محصول خوبی به مشتریان ندادند ای……. بایدم نابود شوند ماشین با کابین رولز رویس هم بدن بمون بعد از یک ماه می کننش ماشین بدون کولر میدن بهت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حامد

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ترسوها رقابت نمی‌کنند. در بازار را باز کنید و با تولید کننده‌های خارجی رقابت کنید و مشتری را مجاب کنید که خودروی شما به نسبت قیمت بهتر است. ترسوها رقابت نمی‌کنند. در لاک انحصار پنهان می‌شوند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Abbas

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    لعنت خدا بر چین متقلب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ناصر

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عزم ملی انشا الله این مافیایی خودرو سازی را به زانو در خواهیم آورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. unique

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    بحث رقابت نیست دوستان.
    یکی از روش ها در مدیریت استراتژیک کنترل و در اختیار گرفتن بازار عرضه است. به این صورت که از ورود هر رقیبی جلوگیری میشه و یا اگر رقیبی بخواهد وارد میدان شود باید یا از دریچه این تولید کنندگان باشه یا اونقدر گرون باشه که طیف کمی تو جامعه قدرت خریدشو داشته باشن که البته بازهم با اعمال نفوذ و وضع قوانین یک طرفه از این عمل حمایت میشه.
    وبرای درست جلوه دادنش اون رو در چارچوب هایی مثل حمایت از تولید داخلی ، جلوگیری از خروج ارز و … قرار میدن تا شما ناخودآگاه اگه قصد مخالفت هم داشته باشی خودت رو در مقابل منافع ملی ببینی. اما این چه منافعیه که فقط به سمت یک عده خاص کشیده میشه ؟
    من و شما هم اگر منافعمون در خطر باشه همین کارو میکنیم.
    اول کتمان ، بعد مبارزه ، بعدش محکوم کردن ، بعد عادی جلوه دادن همه چیز که یعنی هیچ اتفاقی نیافتاده ، وعده های سر خرمن مثل افزایش کیفیت یا الزام به اون.
    تا این قسمت ها اتفاق افتادن ، از این به بعد باید منتظر چیز های جدیدی باشیم:
    کمتر شدن زمان کاری و به مرور تعطیلی واحدهایی که یا سود چندانی برای شرکت نداشتند و یا در مقایسه با سود ، هزینه های جاری بالایی دارند.
    بعدش مطمئنا شاهد اختلالاتی در بازار خدمات پس از فروش و لوازم یدکی خواهیم بود چرا ؟ چون کاهش عرضه خود به خود باعث افزایش قیمت میشه.
    نارضایتی کارگرانی که حقوقشون به تعویق افتاده و یا کم شده رو هم خواهیم دید . چرا چون نتیجه بگیریم که جوونامون دارن به خاطر ما بیکار میشن.
    از چین نباید خرده بگیریم، اونا دنبال منافع خودشون هستند، خرده رو باید از کسانی گرفت که راه رو برای ورود اونا باز کردن!
    حرف آخر اینکه وقتی میگیم مافیا یعنی اینکه تو هر جایی دستی دارند . از بانک ها و مجلس گرفته تا وزارت خونه ها و هرجایی که فکرشو کنیم. پس حریفو دست کم نباید گرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. unique

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    در تایید حرف دوستمون هم بگم که وقتی یه آدم 28 ساله بدون سابقه مدیریت میشه راس یه گروه خودروسازی بزرگ خوب معلومه معیار انتخاب مدیرمون چیه!!!
    یا یه جای دیگه میان کسی که نتونسته 200 تا کارگر رو مدیریت کنه میذارن مدیر 1200 تا کارگر بشه معلومه چی به سر صنعت میاد. دودش به چشم کی میره ؟
    اینا دوتا نمونه تو خودروسازا و صنایع وابسته به اوناس که مستدله. باقیش بماند. اونوقت ما بریم یقه رییس شورای رقابتو بگیریم ، یقه رییس اتحادیه قطعه سازان رو بگیریم ؟
    مهرداد اوستا خوب میگه در مورد اینجور آدما:
    از درد سخن گفتن و از درد شنیدن ،با مردم بی درد ،ندانی که چه دردیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اث میلان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام هم وطن من،تحریم را با کمک هم به شهرستان ها باید هدایت کنیم با قدرت بیشتر،حواستان باشه این نامردها هیچ بعید نیست ازشون همه چیز برمیاد که حتی درخواست بدن شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و،،، فیلتر کنن برای شکستن حلقه ارتباط،ولی ما استوار و محکم نه به خرید هرگونه خودرو اعم از داخلی یا وارداتی یا چینی،قیمت ها باید بیاد پایین و منطقی بشه تا ماشینی که قیمتش 70 تومان است را به 162 ندن دست ملت،همگی باهم متحد میمونیم،تا دست عمو نعمت ها و بقیه گرگ صفت ها کم کم از این صنعت بریده بشه،یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. hm

    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگر رقابت باشه همه چیز درست میشه مثلا اگه در مواد شوینده مانند صابون و دیگر موارد رقابت نبود الان ما همون صابون مراغه را داشتیم آیا بیکار شدن حدود 2500 نفر مهم است یا کشته شدن 16500 نفر در هر سال.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مشتری

    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طبق شنیدها چکیده ای از عملکرد مافیای خودرو: -فروش چند برابری قیمت تمام شده خودرو به ملت ایران _ فروش خودرو با نازلترین قیمت به عراق وسوریه وافغانستان و… از جیب مردم ایران وبه عبارت دیگر از بیت المال _ تاسیس شرکت های اغماری وصوری قطعه سازی توسط مافیا وچند برابر دادن این قطعات به خود شرکت مادر _واردات قطعات خارجی و اسکراپ کردن( معیوب ) قطعات و فروشدوباره انها در بازار آزاد_ به مزایده گذاشتن اقلام وقطعات و خربد انها با نازلترین قیمت توسط دستهای کثیف وپنهان _ مونتاژ خودرو بصورت هدفمند با بعضی قطعات اسکراب و گذاشتن قیمت نازل روی انها وفروش به اعضای مافیا ونهایتا تعویض قطعات اسکراپ و فروش در بازار آزاد _گرفتن چندین هزار میلیارد تومان از دولت به ظاهر برای تحقیقات ونهایتا تقسیم ببن اعضای مافیا و هچنین جهت عدم گرایش مردم عادی با درآمد متوسط در جامعه به خودروهای خارجی مافیا، لازم دانسته خودرو با قیمت ارز مرجع ویا حتی آزاد وارد وسپس با چند برابر قیمت تمام شده در داخل به فروش برسانند و یابا نفوذ در ارگانهای دولتی جلوی واردات خودرو رادر مناطق آزاد تجاری کم کرده واجازه مرخصی به خارج استانها را از مردم این مناطق گرفته است تا همیشه در غارت بیت المال دست اول را داشته باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مافیاها همیشه کارشون رو بلدن، اگه شما هم کار خودتون رو بلد بودید، مردم بی‌پناه ایران به این روز نمیوفتادن…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا