ایستگاه خبر

جنگ قدرت در بازار خودروهای وارداتی

در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی غرق در گرانی است و شکافی فاحش بین قیمت بازار و نمایندگی آنها به چشم می‌آید، ظاهرا دولت قصد دارد ورود این خودروها را محدود و به انحصار شرکت‌های عرضه‌کننده، در بیاورد. این طرح مخالفان و موافقانی را به همراه داشته که در ادامه شما را دعوت به خواندن نظرات مختلف می کنیم .

BATTLE

خبرگزاری فارس در گزارشی تاکید کرد که دولت می‌خواهد واردات شناسنامه‌ای خودرو را حذف کند، که در این صورت، فقط نمایندگی‌های رسمی قادر به واردات خودرو خواهند بود و اشخاص حقیقی دیگر اجازه این کار را نخواهند داشت. همچنین ظاهرا قرار است خودروهای دارای حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز دوباره مجوز ورود به کشور را اخذ کنند، منتها به شرطی خاص؛ این «شرط خاص» اما به خروج خودروهای فرسوده برمی‌گردد، به نحوی که واردکنندگان باید به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با مصرف سوخت بالای ۱۰ لیتر، شش خودرو فرسوده را خارج کنند. این در شرایطی است که پیش‌تر و در زمانی که واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی آزاد بود، واردکنندگان باید سه خودرو فرسوده را به ازای هر یک خودرو وارداتی با مصرف سوخت بالای شش لیتر، اسقاط می‌کردند

نظر مخالفان طرح

هر چند به نظر می‌رسد هدف دولت از حذف واردات شناسنامه‌ای و لحاظ کردن شرایط سخت برای ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، محدود شدن حضور خودروهای خارجی در کشور و کاهش ارزبری است، اما به گفته کارشناسان، این اقدام به گرانی ختم خواهد شد. در واقع وقتی واردات خودرو محدود شود، عرضه خودروهای خارجی به بازار کاهش می‌یابد و به تبع آن، قیمت آنها افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی، به فرض آنکه واردکنندگان زیر بار اسقاط ۶ خودرو فرسوده بروند و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی (با مصرف سوخت بالای ۱۰ لیتر) به تعداد زیاد وارد کشور شوند، باز هم افزایش قیمت آنها محتمل است، چون واردکنندگان قطعا هزینه اسقاط فرسوده‌ها را روی قیمت خودرو وارداتی خود لحاظ خواهند کرد و این به معنای افزایش قیمت وارداتی‌ها خواهد بود.

نظر موافقان طرح

# نماینده ها برای دستیابی به اهداف فروش بالاتر از سوی شرکتهای مادر ملزم به رعایت استانداردهای خدماتی همان برند هستند. در صورتی که وقتی خودرو توسط غیر نماینده وارد می شود علاوه بر اینکه می تواند اصولا از استانداردهای محلی بر خوردار نباشد نسبت خدمات به ناوگان را نامتناسب می کند و سبب می شود کیفیت سرویس دهی به مشتریان بسیار کاهش پیدا کند. کمبود قطعه خودروهای وارداتی مستقیما ناشی از آزاد بودن واردات خودرو توسط هر فردی میباشد.

# یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازار خودروهای وارداتی غیر شرکتی وجود دارد نصب نرکدن آپشنهای شرکتی خصوصا موارد ایمنی می است. متاسفانه بسیاری از خودروهای غیر شرکتی که به صورت ۱۰ ایربگ فروخته میشود اصولا فاقد ایربگ یا حداکثر ۲ ایربگ است. در واقع این خوردها در کشورهای حوزه خلیج فارس به قطعات پلاستکی تزیینی مجهز میشود که نشان ایربگ دارد ولی ایربگی در آنها نصب نشده است. این خودروها بعد از شماره گذاری غیر قابل پیگیری می شوند و در صورت بروز حادثه مسئول چنین خساراتی قابل ردگیری نیست.

# بسیاری از خودروهای وارداتی غیر شرکتی آپشنهای بیشتر از مدلهای شرکتی دارند، دلیل این موضوع تنها این است که این خودروها در داخل کشور و یا در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت غیر استاندارد به تجهیزاتی مجهز میشود که غیر استاندارد است و مشکلات بسیار زیادی برای مشتریان ایجاد می کند. بسیاری از حوادث ناشی از همین دستکاری غیر استاندارد است. این موضوع در محصولات شرکتهای ژاپنی بسیار زیاد است، اصولا بسیاری از این محصولات در بازار ایران با تجهیزاتی فروخته میشوند که در سیستم شرکت سازنده وجود ندارد. این موضوع خدمات رسانی به این محصولات را نیز بسیار پیچیده  و مشکل می کند.

# فروش خودرو دست دوم به جای صفر ؛ صفر کردن خودرو در پشت مرزها و فروش آن به جای خودرو صفر کیلومتر یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای وارداتی است. یکی از معروف ترین برندهای وارداتی اروپایی به کشور که تقریبا تماما به صورت غیر شرکتی وارد می شود عمدتا خودروهای دست دومی هستند که قبل از ورود به کشور صفر شده اند.

# مهم ترین مشکلی که امروزه بازار خوردهای وارداتی با آن مواجه است عدم امکان ردیابی واردکنندگان خودروهای غیر شرکتی است. این بزرگترین تخلف این واردکنندگان است که با استفاده از کارتهای بازرگانی متفرقه نسبت به واردات اقدام می کنند. لذا در صورت بروز هر مشکلی، به هیچ عنوان امکان ردیابی واردکنندگان وجود ندارد و مشتریان خسارت دیده نمی تواند مقصر اصلی را شناسایی کنند. در این شکل واردات، واردکننده با کرایه کارت بازارگانی فرد دیگر نسبت به واردات اقدام می کند و در صورت بروز هر مشکلی از مسئولیتهای قانونی ناشی از تقلب خود مبرا است چون از لحاظ قانونی صاحب کارت بازرگانی واردکننده محسوب می شود.

# این روش واردات عملا یک قاچاق کالا محسوب می شود، زیرا واردکنندگان از پرداخت مالیات فراری بوده و مالیات بر عملکرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده محصولات خود را پرداخت نمی کند.

توضیحات فوق، مشخص است نگرانی در ایجاد انحصار در واردات هر برند توسط نماینده قانونی کاملا بیهوده است و این قانون می تواند دست سودجویان فعال در بازار خودرو را کوتاه کرده و مشتریان با اطمینان از صحت و سلامت خودرو نسبت به خرید اقدام کند و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی و یا مشخص شدن تطابق نداشتن محصول و استفاده از امکانات غیر استاندارد نسبت به پیگیری و جبران خسارت احتمالی اقدام کند.

منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد – سایت عصر خودرو 

شما دوستان عزیز با نظرات کدام گرو موافق هستید ؟ آیا این طرح عملی خواهد بود ؟ قیمت خودروهای وارداتی را بعد از اجرای این طرح چگونه پیش بینی می کنید ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. سلی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایان فقط بدنبال افزایش قیمت هستند و کسی به فکر مشتری بیچاره نیست به جای این کارها واردات خودرو را آزاد کنید تا بازار رقابتی و درنتیجه کیفیت بهتر شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد دریفت

      ۱۹ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (70 ديدگاه)

      درسته این طرح فقط باعث گرانی میشه . همین الان هم شرکتهای واردکننده ماشین رو با مدت زمان طولانی و با بدقولی های بسیار بدست مشتری میدن اون موقع دیگه هرجور بخان با مشتری رفتار میکنن . انگار وقت اون شده که شرکتهای وارد کننده هم تحریم بشوند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بنده ای ازتهران

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تمامی مواردی که بیان شددرست بنظرمیرسدسوال مهم این است ایامسئولین مانظارتی برقیمت شرکتهای واردکننده خودرودارند.ایاخدمات این شرکتهاوقیمتهای اعلامی انهاوسودهای باداورده ای که نسیب شان میشودچقدرکنترل میشود.ایاشورایا کمسیونی برای قیمت گذاری دارند.چه کسی به تخلفاتشانرسیدگی خواهدکرد.علت اصلی واردات شخصی فقطوفقط تفاوت قیمت خودروی وارداتی باشرکتی باعث چنین مشکلاتی شده درکشورمامتاسفانه هرشخصی فقط فکرمنافع خودبوده.بحث دیگرهم تولید خودروهای بی کیفیت داخلی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سعید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این طرح فقط باعث گرانی بیشتر خودرو خواهد شد و سود بیشتر برای نمایندگی وارد کننده. چون رقیب ندارند وقیمتشون هم کنترل نمیشه. یعنی نمیتونند کنترل کنند. هر جا که رقابت نباشه نتیجه گرون شدن کالاست برای سود بیشتر. بجای اینکارا باید کارشناسان خبره بذارن گمرک که ماشین های وارداتی رو دقیق کنترل کنند. البته اگه بخوان مشکلو حل کنند!!! این فقط یک راحته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حامد MASERATI GT

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    نه داخلی نه خارجی هیچوقت ارزون نمیشن تا زمانی که دستت دزدان از این مملکت قطع نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد ..!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. وحید معینی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش مردم هم ذره ای برای تصمیم گیران ارزش داشتند همیشه حاصل تصمیمها گرانی بوده چون دلالان حاکمند بر بعضی حاکمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سینا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اما به نظر من اصل طرح روی کاغذ درسته
    اینکه وقتی شما نمایندگی یک برند رو داری وارداتش منحصرا در اختیار خودت باشه
    همه جای دنیا هم همینه
    اتفاقا باعث کاهش قیمت میشه چون سد هایی که جلوی پای بقیه هست جلوی پای نمایندگی ها نیست و میتونن به وفور وارد کنن
    اما اینجا قانون گذاشته نمیشه که رعایت بشه , قانون گذاشته میشه که ما رعایت کنیم و برای یه عده تا 90 درجه خم بشه
    تو این مملکت طرز فکر غالب , ایدئولوژی سوء استفاده هست و نمایندگی میگه حالا که فقط دست خودمه هرچی دلم میخواد قیمت میذارم در نتیجه قیمت بالا میره
    و در آخر باز یه عده افراد پول روی پولشون میره و دود این قوانین به چشم مصرف کننده خواهد رفت
    “برداشت آزاد”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hosseindark

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    چه فایده عزیزان
    نه روحانی این پستها رو میخونه نه نه مجلس نه دولت
    بزار گرون کنن..
    دست من و شما که به این ماشینها نمیرسه
    د آخه لامصب خودروهای داخلی رو بیارین که ما دستمون به یکیشون برسه…
    ما الان نزدیکه 2 ساله که ماشین گرون شد داریم خودمون رو … میکنیم و کامنت میزاریم اما آیا قیمتها کم شدن؟
    کی میشنوه حرفهای مارو؟
    من فقط برای خودم متاسفم که کشورم اینجوری داره به فنا میره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پژمان

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    اول باید تمام خودروهای فرسوده و مهمتر از اون خودروهای غیر استاندارد رو جمع کنن و اسقاط کنن مثلا دولت خودش خودروهای فرسوده و غیراستاندارد مردم را با قیمت مناسب خریداری کنه و اسقاط کنه اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم از پراید و 206 گرفته تا بیشتره ماشینای زیر مزدا 3 همشون غیراستاندارد هستن بعد گمرک رو بردارن و تعرفه ای برای ماشین وجود نداشته باشه بعد پایین اوردن قیمت دلار اینطوری مردم بهترین ماشینارو با مناسب ترین قیمت خریداری میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمان

      ۱۱ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      اگه بخواد کار انجام بشه:
      سه چهار مدل موتور کم مصرف و پر بازده تولید میشه و با فراخوان زدن پراید و جی ال ایکس و سمند و 206 در کمتر از یک ساعت هر کدام از این موتورها با موتور کم مصرف عوض می شود و موتور قبلی تحویل گرفته می شود.
      اما مشکل اینه که ماشین صفرشون هم مشکل داره و پرمصرفه! و همه این مسائل خودرو فرسوده فقط بهانه ای برای افزایش درآمد دولته متاسفانه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    به نظر من نه وارد کننده جنبه داره نه شرکت .
    دولت هم که خودش منصف نیست.پس کلا جمعش کنید بره پی کارش.

    ((( حقیقت تلخ است )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. overclock

    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    تا وقتی گمرکی و مالیات سنگین از روی خودرو برداشته نشه حتی دلار به قیمت ۱۰۰۰ تومان هم برگرده (فک کن یه درصد برگرده) خودرو های داخلی بی کیفیت گران میمونن خودرو های چینی اشغال با قیمت خودرو های برند به فروش میرسن .مردم هم به ناچار با حق انتخاب صفر یا توجه به بودجشون مجبورن بخرند دیگه .(.خانوادگی با اتوبوس نمیتونن برن مهمونی که) ..خودرو های برند هم که باید درامد خیلی خوبی داشته باشی بخری اونم بدون خدمات..جوان ها هم که با سن کم اول راه شغلی باید امید وارانه نا امید باشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sunmartin

    ۲۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    درست بشو نیست که نیست چقدر اومدیم مطلب نوشتیم…سالها دارن میان و میرن حساب های بانکی و ویلاهای آقایان بزرگتر و بیشتر میشه و قدرت و آرزوهای ما ملت بی نوا کم تر و کوچکتر ، فریاد بجایی نمیشه برد، قدرت خرید موتور سیکلت هم نداریم ..همیشه ما باید سنگ زیرین آسیاب باشیم آقایان . اقازاده ها و افراد وابسطه به نداری و تنگدستی عادت ندارن دون درشت برچیدن ما بودیم که تحمل کردیم و موندیم، حرفی نیست راه به جایی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ehsan

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    به نظر من خود شرکت ها نمیتونن پاسخ گوی خودروی این کشور بزرگ بشن من خودم وارد کننده هستم ولی اتفاق افتاده خود نمیندگی ها ماشین نبوده به ما پاس دادن به نظر من تصویب این طرح باعث افزایش قیمت خیلی زیادی میشه انحصاری هم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. وحید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید خود کمپانی های سازنده وارد بازار فروش کشور شوند و متعهد به اج ای قوانین کشور نیز باشند.
    کار نمایندگی ارایه خدمات است. حالا خدمات فروش یا سرویس و تعمیرات در ازای دریافت کمیسیون از تولید کنند.
    قیمت را کمپانی اصلی تعیین میکند.
    این وضع واسطه بازی دست خارجی ها را برای تحریم هم باز تر میکند. چون در درآمد آنها تاثیری ندارد.
    همه فکر و ذکر شده حفظ سود بعضی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محسن

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بحث گارانتی و خدمات پس از فروش و ایمنی و حمایت از مصرف کننده کشکه. اینا با این طرح می خوان بازار رقابتی رو که شرکتهای به اصطلاح نمایندگی توان رقابت با اون رو ندارن از بین برن. اونوقت بیا و تماشا کن ببین چجوری جولان می دن. هیچکی هم زورشون بهشون نمی رسه چون همه رو می خرن
    این طرح قبلا هم اجرا شده بود و نتیجش هم واضحه. بعضی ها به خاطر منافعشون زود فراموش میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فریدون

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واگذاری انحصار واردات یک کالا بارها و بارها تجربه گردیده ونتایج آن بر هیچ فردی پوشیده نیست . و اکر امروزه قیمتها در این سطح است به حق مرهون آزادی ورود و غیر انحصاری بودن است . از طرف دیگر هزینه های خدمات در نمایندگیها به تحقیق در بسیاری موارد دو برابر هزینه در تعمیرگاههای آزاد است . فارغ از این موارد آیا در کشورهای پیشرغته دنیا آیا این گونه رانت خواریها و واگذاری انحصارات این جنین رایج است.
    به خود آییم و با دید بازتر و با در نظر گرفتن منافع عامه مردم قدم بر داریم و مجدد تجربه های شکست خورده اقتصادهای انحصار گرا را به همان ذباله دانی بریزیم که بزرگترین انحصارگراها یعنی کمونیستها ریخته شدند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حمید

    ۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان خود شرکت اسان موتور و اطلس خودرو هم از کشورهای عربی خرید میکند هیچ یک از ماشینهایشان سفارش ایران نیست و اصلا مستقیم خرید ندارند و شرکتها هم اپش ناشان باهم فرق داره و فول کامل نیست در هر صورت فقط خریدار هست که پول از جیبش میره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا