ایستگاه خبر

پاسخ جنجالی عصر ایران به اظهارات نعمت‌بخش/ شما پشیمان می‌شوید

دبیر انجمن خودروسازان ایران در یادداشتی که هفته‌نامه “صدا” آن را منتشر کرده، با کم‌اهمیت و بی‌مقدار جلوه دادن کمپین مردمی “نه به خودروی صفر داخلی” نوشته است:

«ضمن احترام به نظرات مردم از نظر من کمپین “نه به خرید خودروی صفر” تأثیر آن‌چنانی بر کاهش تقاضای خرید خودروهای تولید داخل نداشته است. من چند دلیل برای این مسئله دارم. اولاً این کمپین که در شبکه‌های اجتماعی موبایل‌های هوشمند ایجاد شده و این سؤال مهم وجود دارد که واقعاً چند درصد از مردم از این موبایل‌ها استفاده می‌کنند؟

نکته دوم این که فرض کنید صد گروه برای این کمپین راه‌اندازی شده باشد، و هر گروه صد عضو داشته باشد، همه این تعداد با هم ده هزار نفر هم شوند، این تعداد مشتری در یک میلیون خودرویی که ما تولید می‌کنیم، عدد قابل‌توجهی نیست.

ضمن این که شرایط این‌طور نیست که ما تصور کنیم مردم هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوند، از فضای مجازی خط می‌گیرند که چه بخرند و چه نخرند. کسانی که برای خرید خودرو برنامه داشتند، از شرکت‌های خودروسازی داخلی خودرو خواهند خرید و توجهی به این کمپین ندارند… آن دسته از افرادی که در کمپین نه به خودروی صفر شرکت کرده‌اند، و به این دلیل خودرو نخریدند به‌زودی پشیمان خواهند شد… . »

nemat-bakhsh
ما نیز ضمن احترام به نظر جناب احمد نعمت‌بخش، نکاتی را به حضورشان متذکر می‌شویم:

۱ – فرمایش کرده‌اند که ” این کمپین که در شبکه‌های اجتماعی موبایل‌های هوشمند ایجاد شده و این سؤال مهم وجود دارد که واقعاً چند درصد از مردم از این موبایل‌ها استفاده می‌کنند؟”

در پاسخ به ایشان، به آمار رسمی تعداد تلفن‌های هوشمند در ایران اشاره می‌کنیم که توسط قائم‌مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران که یک نهاد حاکمیتی در حوزه IT است اعلام شده است: ” امروز در کشور از هر ۲ نفر حداقل یک نفر تلفن هوشمند در اختیار دارد. آمار ۲ میلیون تلفن هوشمند در سال ۹۲ به ۲۰ میلیون اسمارت فون در سال ۹۳ رسید و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۹۴ به ۴۰ میلیون اسمارت فون در کشور برسد.”

بنابراین، بهتر است جناب نعمت‌بخش قبل از اظهارنظر در موضوعی که به ساحت مردم مربوط می‌شود، کمی کسب اطلاع کنند و قریب به ۴۰ میلیون گوشی هوشمند که در دستان مردم ایران است را هم ببینید. شاید ایشان قیاس به نفس کرده یا از اطرافیانشان آمار گرفته‌اند که می‌گویند مگر چند درصد مردم از این موبایل‌ها استفاده می‌کنند؟!

ضمن این که همین محاسبه بی‌پایه و اساس و تخیلی ایشان، نشانه‌ای از این می‌تواند باشد که آقایان چگونه فکر و محاسبه و عمل می‌کنند و چگونه مقدرات صنعت خودروی کشور را به دست گرفته و به این روز انداخته‌اند!

cartoon-001
۲ – دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته‌اند: “فرض کنید صد گروه برای این کمپین راه‌اندازی شده باشد و هر گروه صد عضو داشته باشد، همه این تعداد با هم ده هزار نفر هم شوند، این تعداد مشتری در یک میلیون خودرویی که ما تولید می‌کنیم، عدد قابل‌توجهی نیست.”

به نظر می‌رسد جناب ایشان، صورت مسئله را درست متوجه نشده‌اند و فکر می‌کنند چند گروه محدود صد نفری تصمیم گرفته‌اند خودرو نخرند. اگر واقعاً این کمپین به چند گروه موبایلی انگشت‌شمار محدود بود، از وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته تا دبیر انجمن خودروسازان این‌قدر به تکاپو نمی‌افتادند که ماجرا را جمع‌وجور کنند و این همه رسانه، از روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها گرفته تا صداوسیما بدان نمی‌پرداختند.

ضمن این که اساساً این یک کمپین گروه‌محور نیست، بلکه یک اراده ملی برای عبور از خودروهای بی‌کیفیت و گران داخلی است. قطعاً در این میان، همان‌طور که آقای نعمت‌بخش هم در قسمت دیگری از نوشته‌اش، عده‌ای همچنان خودرو می‌خرند که حرجی بر آن‌ها نیست و تصمیم هر فردی برای خودش محترم است.
آنچه ناراحت‌کننده است این که برخی افراد می‌کوشند این تلاش عمومی مردم ایران را تحقیر کنند و پا را فراتر گذاشته و دم از پشیمانی قریب‌الوقوع مردم خسته از خودروهای بی‌کیفیت و گران می‌زنند!

۳ – گفته‌اند: شرایط این‌طور نیست که ما تصور کنیم مردم هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوند، از فضای مجازی خط می‌گیرند که چه بخرند و چه نخرند.
به خدمتشان عارضیم که مردم و فضای مجازی دو مقوله جدا از هم نیستند بلکه همین مردم هستند که در فضای مجازی ابراز نظر و اقدام می‌کنند.

۴ – چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در تلویزیون تصریح کرد که خودرو گران نخواهد شد ولی دبیر انجمن خودروسازان اصرار دارد که به‌زودی خودرو را گران خواهند کرد!

گویا برخی با استناد به این گزاره که “اگر کالایی در ایران گران شود، مردم آن را بیشتر خواهند خرید”، بدشان نمی‌آید خودرو را گران و مردم را پشیمان کنند و بدین ترتیب، اراده مردم را بشکنند.

به جناب نعمت‌بخش و همکاران ایشان در صنعت خودروسازی دلسوزانه توصیه می‌شود به‌جای چرتکه انداختن‌های تخیلی و تلاش بیهوده برای حقیر جلوه دادن این تلاش مردمی، در اندیشه بهبود کیفیت خودروهای تولید و منصفانه کردن قیمت‌های محصولاتشان باشند و مردم را به گرانی‌های بیشتر تهدید ننمایند چراکه دیگر طاقت مردم تمام شده است و تاب تحمل قیمت‌های بالاتر را ندارند چراکه سر گنج ننشسته‌اند که هر قیمتی را آقای نعمت‌بخش و همکارانشان تعیین کنند، بپردازند.

آقای نعمت‌بخش!
اگر چنین نکنید، این شما هستید که به‌زودی پشیمان خواهید شد.

cartoon-002
منبع: عصرایران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۹۵ دیدگاه‌ها

  1. عباس

    ۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کارگر ***ایران خودرو پیچ جلوبندی فرمان ماشین صفر کیلومتر من را نیمه بسته رها کرده بود. من به نمایندگی که از آن خریده بودم،(پور رستگار رشتی در جاده انزلی) بردم تعمیر کارها بعد از نیم ساعتی به من دادند. همچنان خراب بود و ماشین به لاستیک سایی افتاد. دوباره به یک نمایندگی دیگر بردم . تعمیر کارها جای لاستیک چپ و راست جلو را عوض کردند. متأسفانه در اثر این نقص یک تصادف کردم که حد اقل پنج میلیون ضرر کردم. رحم کردن به این خائنین خیانت به ملت و مملکت است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      این آقای نعمت بخش خودش چی سوار میشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. farzad sportage

    ۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    %99مردم ایرا از اسمارت فون استفاده میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ما و شما و ایشان

      ۲۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      همون دوتایی که آنلایک زدن برن سریع بخرن و لایک بزنن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. mostafa

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این آقای نعمت زاده ها از صبر و تحمل مردم ایران دارن سوء استفاده می کنند هرچه قدر مردم میخوان با اینا راه بیان اینا پر رو تر میشن.واقعا ما ملت صبوری هستیم ی جورایی دیگ شورشو در آوردیم!اما دیگ کافیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ما و شما و ایشان

      ۲۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      یه کلام:
      لعنت به این صبر که ضررش از نفعش بیشتره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مصطفی خاکسار

      ۱۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نخیر ربطی به صبر نداره عرضه نداریم حالیته عرررضه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    وقتی داشتم متنو میخوندم خیلی چیزا اومد به ذهنم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مرتضی

    ۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بدلیل سیاست گذاری غلط مسئولین هست ( از جمله افزایش گمرکی به 1000% ) که پشت این آقایان گرم شده و حرف از گران کردن خودرو داخلی میزنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علي

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا خوبه حضرات خودروساز کباده دینداری و اخلاق رو به یدک میکشن.
    اگه دین نداشتن دیگه چه ها می کردن… !
    مدیر عامل ایرانخودرو گفته بود پژو پارس در فرانسه با قیمت 13 هزار دلار فروخته میشه !
    واقعا دروغ به این بزرگی خجالت آوره. شما که همین خودرو رو به عراق دارید 5.7 هزار دلار میفروشید.
    فکر میکنن مردم نمیفهمن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. nima

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور ملت بزرگ ایران :
    مستحضر باشید که جوشش مردمی که تحت عنوان کمپین نخریدن خودرو صفر شکل گرفته است نه توطئه است و نه دست پشت پرده.بلکه تنها و تنها خواسته برحق ملت ایران است و بالاتر از آن سنگ محک دولت شماست که تا چه حد خود را مردمی میدانید.حال این گوی و این میدان.فراموش نکنید که شما با رأی تک تک این مردم رئیس جمهور شده اید و به این رأی مجددا نیاز خواهید داشت.حال شما میمانید با انتخابی مهم که از یکسو مردم شریف ایران و از سوی دیگر باندهای قدرت و ثروت و مافیای خودرو قرار دارند.
    امیدواریم انتخاب صحیحی داشته باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سیاوش

    ۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    به همت وزیر صنعت به هر کدام از خودروساز ها ی داخلی ببخشید دو مونتاژ کار داخلی به هر کدام 500 میلیارد تومان از جیب مردم کمک بلاعوض شد دولت داره به مردم خیانت میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یک ایرانی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به هموطنان عزیزم.لینک زیر برنامه کاوشگر رادیو جوان است که در مورد خودرو میباشد.خواهش میکنم حتما گوش بدهید.
    http://www.iranjib.ir/shownews/15504/%D9%BE%D8%AE%D8%B4-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    سلام.
    پاسخ بسیار کوبنده و زیبایی بود. حالا ببینیم کی پشیمون میشه.

    محض اطلاع بگم من توی محروم ترین و کم جمعیت ترین و صعب العبورترین روستا هم دیدم که بچه های روستا با گوشی های هر چند ارزان، به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. این آقا باید پاشو از خونه بذاره بیرون و یکم دور و برشو ببینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با صحبت های نعمت بخش موافق نیستم اما کسی می تواند یک صنعت در این مملکت نام ببرد که وضعیت خوبی داشته باشد. همچنین میدانید در دنیا به جز خودروهای برند غیر معتبر (مثل تاتا هند و …) خودروی زیر 15000 دلار وجود ندارد. کیفیت صنعت خودرو به دلایل بسیار کلان و استراتژیک بالا نرفته که ما مردم عادی نباید در مورد ان قضاوت های سطحی داشته باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. matin

    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ایرانم چراغای ماشینو میپوشونن توی این تستا چون تنها جاییه که خودروسازا بلدن تغییرش بدن و باتغییر چراغ کلا اسم ماشینم عوض بشه . مثلا ۲۰۶ بشه رانا . سمند بشه سورن بعد بشه دنا . ۴۰۵ بشه پارس . پراید بشه ۱۳۲ . همون زمانی که پیکان چراغ کوچیک و کردن چراغ بزرگ باید جلو اینا وای میستادیم . چهل ساله تکنولوژیه تعویض چراغ باز کردیم تو مملکت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد

    ۱۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا به چیه خودروهای داخلی مینازه این اقای نعمت بخش ماشینی که مرده گرفته ازنمایندگی برده تو پارکینگ بعد فردا اومده بیرون بیارش میبینه دنده عقب نداره یا یکی ازبستگان ما سمند نو گرفته بعد چند روز مشکل پیش اومدبرده نمایندگی بهش میگین موتور تعویضی برات گذاشتن واقعا متاسفیم برای خودروسازی ما قبل از انقلاب ایران خودور یک کارخانه بزرگی بود واسه خودش .کره نام نداشت الان اونا کجایند ما کجا
    ا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. آريا

    ۱۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (163 ديدگاه)

    هرگز یه ایرانی را تهدید نکن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    این مشکل رکود و کمپین یک راه حل بیشتر ندارد کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی به 20% در این صورت سه اتفاق رخ می دهد.
    1- بازار خودرو رونق می گیرد
    2- تولید کننده داخلی برای بقائ در بازار شروع به رقابت کرده و در نتیجه کیفت تولیدات بهبود می یابد.
    3- در امد دولت خدمتگزار هم از محل واردات(به دلیل افزایش واردات) و هم از محل تولید خودرو (به دلیل جان گرفتن تولید داخلی) افزایش می یابد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ایران

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقایان مدیرعامل و وزیر محترم برای شما خیلی متاسفم با این اظهارات و آمار نشان دادیدکه بسیاری دیگر از تصمیمات شما در این صنعت بر اساس همین آمار غلط است.
    اصلا مگر شما نگفتید خودروی ملی ساخته اید و قطعات آن از داخل تامین میشود پس چرا با افزایش قیمت دلار قیمت خودروهای شما افزایش داشت؟چرا وقتیکه 75 تا 90% قطعات خودروهای شما از داخل تامین میشود میگویید تحریم باعث افزایش قیمت شده است؟
    نتیجه گیری:یا تمام حرفهایتان دروغ محض بوده است و شما حتی توان ساخت یک پیچ خودرو را ندارید چون اگر داشتید الان با 3برابر شدن ارز الان قیمت خودرو 3برابر نمیشد.
    یا اینکه تمام این قطعات واقعا از داخل تولید میشود ولی شما بخاطر سود بیشتر حاضر به کاهش قیمت نیستید و در واقع میخواهید با پول مردم شرکتهای اقماری بیشتری را زیر مجموعه خودتان کنید.
    همه میدونید و خواهید دید که این کمپین چه تاثیر بسیار بزرگی خواهد داشت.اولینش این بود تا همین چند ماه پیش فروش اقساطی نداشتیم اما الان …
    بله کمپین ما روز به روز قوی تر میشود و شما توان مقابله با ما را ندارید “خودروی صفر کیلومتر نمیخریم تا قیمت پایین بیاد و کیفیت بالابره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهرناز

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در روزگاری نه چندان دور در کشور عزیزمان ایران گوشی موبایل صاایران نیز تولید می شد ولی به علت بی کیفیت بودن و همگام نبودن با تکنولوژی روز به زباله دان تاریخ پیوست.

    روزگاری نه چندان دور تلویزیون پارس گراندیک نیز تولید می شد اما آن نیز به علت به روز نبودن به زباله دان تاریخ پیوست.
    امروز با افتخار گوشی اپل در دست می گیریم و در خانه هایمان تلویزیون اولترا اچ دی سونی تماشا می کنیم.
    سرنوشت خودرو نیز همین است یا باید با کیفیت جهانی و به قیمت جهانی عرضه شود یا به زباله دان تاریخ بپیوندد.
    در هیچ قاموسی در دنیا نوشته نشده است که یک ملت و یک جمعیت ٨۰ میلیونی فدای اشتغال ۱۰۰ هزار نفر شود.
    در هیچ کجای دنیا یک ملت به اسم حمایت از تولید داخل ذبح نمی شود.
    ‏در هیچ کجای دنیا تاریکخانه یک گروهک مافیایی منافع ملی تعریف نمی شود :
    مرغ نخورید ، هورمون دارد .
    سوسیس کالباس نخورید ، نیترات دارد .
    لبنیات نخورید پالم دارد .
    آبلیمو صنعتی نخورید آب لیمو ندارد .
    آب معدنی نخورید مواد نگه دارنده خطرناک دارد .
    شیر نخورید وایتکس دارد .
    سیب رو با پوست و گوجه نخورید مواد سرطانزا دارد .
    برنج نخورید آرسنیک دارد .
    بنزین ما سرطان زاست .
    اصلا هیچی نخورید چون ***
    شهربازی نروید ، اگر می روید وسایلش ایمن نیست.
    هواپیما تا مجبور نشدید سوار نشوید.
    توی تهران نفس نکشید و از خونه بیرون نروید چون پارازیت سرطانزاست.
    سرطان هم نگیرید احتمالاً مورد اسیدپاشی قرار می گیرید.
    از طرف دیگر برق کم مصرف کنید تا ما صادرش کنیم.
    گرم بپوشید گاز زیاد مصرف نکنید ، برایتان خوب نیست ما صادرش می کنیم.
    ماشین خارجی گران است نخرید ،
    لگن ساخت داخل را گران بخرید برایتان خوب است امکان رفتن به بهشت را زودتر برایتان فراهم می کند.
    فقط “بچه زیاد بزایید” چون ایران جای خوبی است.
    ربا و نزول خواری حرام ترین اعمال است اما اگر بروید از بانک انصار وام با بهره ۳۵ درصد بگیرید حلال می شود.
    صدا و سیما آلات موسیقی را از پشت در و دیوار و ۶ گلدان نشان می دهد چرا که می گویند نمایش آلات موسیقی حرام است.
    اما اگر ۱۲۰ هزار تومان بدهید و بروید کنسرت برج میلاد آن موقع حلال می شود.
    سرزمین عجایب اینجاست که هر حرامی با پول حلال می شود !!!
    اگر فقرا جایی جمع شوند ، می شوند “باند” ، اما اگر ثروتمندان جایی جمع شوند می شود “جلسه”
    اگر فقیر دزدی کند ، می شود “سرقت” ، اما اگر ثروتمند دزدی کند ، می شود “اختلاس”
    در دنیایی که حتی مفاهیم هم با مقدار پول که در جیب است ، عوض می شود ، به دنبال عدالت هستیم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Sam

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خوب واضع است که با وجود همچین افرادی با این سطح آگاهی و درک از آمار ها صنعت خودرو به این افتضاح کشیده میشه،و غیر از این انتظار نمیره،به نظر من به جای تعویض خودرو ها باید مدیران ما تعویض بشن و از خارج از کشور مدیر وارد کنیم،مثل کاری که کیا کرد و پیتر شرایلر رو استخدام کرد تا در طراحی و صنعت خودرو کره انقلاب به پا کنه،مدیران قبلی رو هم در بخش خدمات به کار بگیرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Ferrari

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    آقای نعمت بخش. پیش خودت چی فکر کردی؟؟ ما ملت ایران دیگه خودروی بی کیفیت نمیخریم. شما هم هرکاری که دوستدارین انجام بدین.
    (درود بر ملت غیور ایران)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا