ایستگاه خبر

کاهش قیمت خودرو در کشاکش رقابت و حمایت

ظاهرا قرار نیست بلاتکلیفی و آشفته بازار خودرو به انتها برسد. از یک سو شورای رقابت با حمایت مصرف کنندگان وارد عرصه شد و ترمز افزایش قیمتها را کشید. و از سویی سازمان حمایت از تولید کنندگان با همراهی خودروسازان بازی دیگری را پی گرفته اند. شورای رقابت در حالی قرار بود اول اردیبهشت دستورالعمل قطعی قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کند که پیش از تصویب دستورالعمل این شورا، کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه پیش دستی کرد؛ با اتمام مهلت در نظر گرفته شده برای تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و با توجه به اینکه تا عصر دیروز مصوبه‌ای از شورای رقابت در این زمینه صادر نشد، کمیسیون اصل ۹۰ طی تصمیمی موازی با شورای یاد شده، اعلام کرد که با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تعیین و قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهند یافت. پس از گذشت دقایقی از اعلام نظر کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه، عضو شورای رقابت ضمن رد مصوبات این کمیسیون از نهایی شدن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داد. وی اعلام کرد که در جلسه دیروز برای چهار خودروی پرتیراژ کشور یک شاخص مشخص قیمت‌گذاری تعیین و برای سایر خودروها نیز شاخص‌های قیمت‌گذاری مناسب تدوین شده است. وی همچنین تاکید کرد که در دستورالعمل یاد شده مبنای قیمت‌گذاری، قیمت خودرو در سال ۹۰ خواهد بود که قیمت جدید خودروها بر مبنای این قیمت و با در نظر گرفتن نرخ تورم که در بانک مرکزی و مرکز آمار موجود است، تعیین خواهد شد. این عضو شورا همچنین از ارزانی خودرو از امروز خبر داد و تاکید کرد که بر اساس این قیمت‌گذاری، نرخ پراید برای خودروسازان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

Safe6349873065431
تعلل شورای رقابت و پیش دستی سازمان حمایت
دیروز بسیاری از فعالان بازار خودرو، خودروسازان، متقاضیان خودرو، قطعه سازان و کلاً زنجیره خودروسازی کشور و مشتریان، برای شنیدن تصمیمات شورای رقابت در زمینه صدور دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو لحظه شماری می‌کردند. هر چند این لحظه شماری بیشتر برای خلاصی از بلاتکلیفی است که از اواخر اسفندماه سال گذشته گریبان خودروسازان و بازار را گرفته، اما پس و پیش شدن روزهایی که قرار بر اعلام این دستورالعمل شده نیز خود با ایجاد حساسیت‌هایی همراه بوده است. در آخرین روزهای سال ۹۱ خودروسازان در حالی با بداهه گویی های معاون اول رییس جمهور به کاهش نیم تا یک میلیونی قیمت‌ها پرداختند که شورای رقابت با رد قیمت‌گذاری خودروسازان بلافاصله اعلام کرد که در آخرین شنبه سال، قیمت‌های قطعی و جدیدی را اعلام می‌کند. حال آنکه شنبه‌های زیادی را از پس وعده شورای رقابت در آخرین روزهای سال ۹۱ سپری کردیم و اکنون این وعده‌ها، در اولین روز از اردیبهشت‌ماه محقق شده است. با این حال تنها کاری که شورای رقابت در چهار یا پنج روز مانده به آغاز سال جدید انجام داد اعلام تورم هزینه تولید بخشی از خودروهای داخلی بود که در پی آن نیز تکلیفی برای بازار، خودروسازان و متقاضیان خودرو مشخص نشد. در همین حال شورای رقابت پس از تعطیلات نوروزی بلافاصله اعلام کرد که در آخرین روز فروردین سال جاری به طور حتم به این بلاتکلیفی خاتمه خواهد داد و متقاضیان می‌توانند خودروی مورد نظر خود را با قیمتی ایده آل خریداری کنند. هر چند آخرین روز فروردین به اولین روز اردیبهشت تغییر کرد با این حال کمیسیون اصل ۹۰ که پیش‌تر شورای رقابت را به کم کاری متهم و این شورا را مقصر اصلی بلاتکلیفی بازار معرفی کرده بود، در این زمینه پیش دستی کرد؛ به طوری که سخنگوی این کمیسیون عصر دیروز اعلام کرد که نمایندگان وزارت صنعت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان [و مصرف‌کنندگان] و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در نشست خود درباره کاهش قیمت خودروها به توافق رسیدند و مقرر شد قیمت خودروها بر اساس نوع آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد تقلیل یابد. وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته ضرب‌الاجلی تعیین شده بود تا شورای رقابت دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تهیه و به سازمان حمایت ارائه کند که این دستورالعمل آماده و به سازمان حمایت داده شده بود لذا در جلسه دیروز توافق شد تا تمامی خودروها بر اساس نوع آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته باشد که از امروز این موضوع به خودروسازان ابلاغ می‌شود. با اعلام نظر کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه بلافاصله یک عضو شورای رقابت کمیسیون اصل ۹۰ را مرجع تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو ندانست. این عضو شورای رقابت در واکنش به تصمیم کمیسیون اصل نود مجلس برای کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو گفت: این کمیسیون مرجع تصمیم گیر برای تعیین و یا کاهش قیمت خودرو نیست و شورای رقابت مرجع اصلی تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری خودرو است. محمد علی مددی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت با اشاره به جلسه عصر این شورا جهت تعیین قطعی قیمت خودرو، گفت: در جلسه عصر شورای رقابت که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت‌های خودروسازی برگزار می‌شود، میزان قطعی کاهش قیمت خودرو مشخص می‌شود.

آیا قیمت خودرو رام می شود؟
آیا قیمت خودرو رام می شود؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تاکنون در شورای رقابت جلسات متعددی را با دولت، نمایندگان شرکت‌های خودروسازی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشته‌ایم و سعی داریم تا قیمت خودرو هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده واقعی شده و کاهش یابد. در همین حال پس از گذشت ساعاتی از اظهار نظر وی عضو دیگر شورای رقابت از تصویب دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: قیمت‌های جدید از امروز ابلاغ می‌شود و این قیمت‌ها برای خودروسازان لازم‌الاجرا خواهد بود. نادر قاضی پور در ادامه با بیان اینکه نرخ تورم بانک مرکزی و قیمت پایه سال ۹۰ مبنای تعیین دستورالعمل قیمت جدید خودرو است، افزود: درصد کاهش قیمت خودروهای تولید داخل بسته به نوع خودرو متفاوت است.
این عضو شورای رقابت تاکید کرد: از امروز قیمت خودرو ارزان می‌شود که بر اساس این قیمت‌گذاری نرخ خودرو پراید برای خودروسازان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

فهرست قیمت‌های جدید خودرو
در نهایت شورای رقابت طبق وعده‌ای که داده بود نرخ برخی از خودروها را اعلام کرد. بر اساس قیمت گذاری شورای رقابت نرخ رسمی سمند ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ با ارزش ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، تیبا ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و پراید ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.
محمد علی مددی در تشریح جزئیات نشست شورای رقابت همچنین با ارایه توضیحات بیشتری در این زمینه عنوان کرد که نرخ جدید خودرو برای خودروسازان با لحاظ ارز مبادله‌ای و برای فروشندگان در بازار آزاد با لحاظ ارز آزاد محاسبه شد. وی افزود: قیمت پراید در دستورالعمل شورای رقابت با لحاظ ارز مبادله‌ای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است. به گفته مددی، سمند با ارز مبادله‌ای ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ نیز با ارز مبادله‌ای به قیمت ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و همچنین تیبا با ارز مبادله‌ای به ارزش ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل شورای رقابت فرمول تعیین قیمت تمام خودروها به این گونه خواهد بود که قیمت هر خودرو برابر با قیمت همان خودرو در یک سال قبل به اضافه قیمت خودرو در سال پایه (۹۰) ضرب در میانگین وزنی با نرخ تورم به اضافه یک دوم شاخص کیفیت.

جمشید پژویان که امید می رود قیمتها را برگرداند
جمشید پژویان که امید می رود قیمتها را برگرداند

انکار و وعده ای برای آینده

در حالی برخی اعضای شورای رقابت از تعیین نرخ ۴ خودرو بر اساس دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داده اند، جمشید پژویان ریس شورای رقابت اعلام کرد که هنوز نرخ‌ها نهایی نشده و حداکثر ۳ روز آینده با دریافت پارامترها این قیمت‌ها بیرون می‌آید. جمشید پژویان در خصوص مصوبات شورای رقابت، اظهار کرد: هنوز هیچ رقم و عددی تعیین نشده است و اظهار نظر برخی از اعضای شورا منطق ندارد. وی در واکنش به این نکته که گفته می‌شد در جلسه امروز شورای رقابت قیمت خودرو ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت، افزود: اصلاً این ارقام مطرح نیست؛ زمانی که پارامترهای تعیین قیمت را از بانک مرکزی و سازمان استاندارد دریافت کردیم قیمت‌های جدید با لحاظ در دستورالعمل شورای رقابت مشخص خواهد شد. رییس شورای رقابت با تاکید بر اینکه در دستورالعمل جدید درصدی هم برای بهره‌وری تعیین شده است اضافه کرد: ظرف ۲ الی ۳ روز آینده قیمت‌های جدید را مشخص و اعلام می‌کنیم؛ اینکه خودرو ارزان خواهد شد یا خیر منوط به اعمال پارامترهای مذکور در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو است.
پژویان با اشاره به اینکه دستورالعمل شورای رقابت که برای خودروها تنظیم شده است، مبتنی بر یک مجموعه مطالعات و مبنای علمی هستند، گفت: خود خودروسازها می‌توانند بر اساس این دستورالعمل قیمت خودروها را مشخص کنند.
پژویان تصریح کرد: در این دستورالعمل‌ها متغیرهایی وجود دارد که یکی بر اساس تورم بخشی و یکی شاخص کیفیت است. مبنای محاسبه نیز بر اساس قیمت‌های فروردین ۹۱ است، همچنین خودروسازها باید سالانه دو درصد بهبود کیفیت داشته باشند. رییس شورای رقابت وعده داد صبح چهارشنبه (چهارم اردیبهشت) قیمت‌های جدید خودروها و دستورالعمل در سایت شورای رقابت منتشر می‌شود. بر همین اساس فرمول نهایی تعیین قیمت خودرو که در یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای رقابت در روز یکشنبه اول اردیبهشت تصویب شد از این قرار است:
بهای هر نوع خودرو در هر سال معادل خواهد بود با بهای آن خودرو در فروردین ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و ۵۰ درصد تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت در سال قبل منهای عدد ثابت ۲ درصد بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل ( بهره‌وری مورد انتظار).

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. محسن آبادان

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    من رفتم پولی که 6 ما واسه خرید خودرو کنار گذاشته بودم ریختم به حساب سپرده و هر ماه 23 درصد سودشو میگیرم و باش کیف میکنم

    نه به فکر قیمت بنزینم که داره 1440 تومن میشه
    نه به فکر تعویض روغن
    نه به فکر جریمه پلیس
    نه به فکر حرص خوردن واسه پولم که اگه خودرو بخرم حروم شده
    نه به فکر هر روز این تعمیرگاه اون تعمیرگاه رفتنو تر س از واشرسرسیلندر سوزوندن این خودرو های مزخرف

    ولی واقعا تازه دارم معنای نسل سوخته رو میفهمم تازه دارم میفهمم خوردن حق جوونای این مملکت چه عذابی بشون میده

    فقط دلم واسه کسایی میسوزه که تو جنگ تحمیلی جونشون رو دادن تا مملکت […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بی نام

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      ما مردم از خودروسازان عذر خواهی می کنیم !
      خودروسازهای عزیز

      سلام

      اینجانبان مردم شریف ایران، بعد از چند روز به این نتیجه رسیدیم که باید طی نامه ای رسمی از شما پوزش بطلبیم. هرچند که توقع پذیرش این پوزش خود گناهی دیگر است!وقتی به رفتار این چند سال خود با شما نگاه می کنیم عرق شرم بر پیشانی ما نشسته و آه حسرت از نهادمان (نهاد که می دانید کجاست؟ یکجایی نزدیکی های گذاره!) بلند می شود. ما در برابر همه خوبی ها و خدمات بی مثال شما هیچ کاری نکردیم جز پررویی، ناشکری و تهمت زدن.

      این شما بودید که به ما فرصت پراید سواری را ارزانی داشتید؛ آنهم پرایدی که بوق داشت، درهایش از دو طرف باز می شد، لاستیکهای امکان باد شدن مجدد داشتند، چند مدل تنوع قالپاق داشت، شیشه هایش بالا و پایین می رفتند، ضبطش نوار می خورد، سپرش مشکی بود و کلی مزایای دیگر!این شما بودید که خودروهایی با قابلیت آتش گرفتن در اختیار ما گذاشتید؛ واقعا کدام یک از ملتها این امکان را داشته اند که سوار فندک شوند؟! چه کسی را سراغ دارید که بتواند خود و خانواده اش را سوار فندکش کند و برود سیزده بدر؟!این شما بودید که در نمایندگی های مجازتان ما را راه دادید؛ به ما فرصت ثبت نام اینترنتی دادید، از شش صبح در سرما و گرما ما را به صف کردید و پذیرای حضور سبزمان شدید! بیشتر از تعمیرگاههای متفرقه از ما پول گرفتید و آنقدر دوستمان داشتید و مشتاق زیارت دوباره ما بودید که چند بار برای یک عیب ثابت ما را به حضور پذیرفتید!

      این شما بودید که بعد از فروش ماشین هایتان بی خیال ما نشدید و نگذاشتید برای ده پانزده سال به امان خدا در جاده ها رها شویم. این شما بودید که با تعبیه کردن نواقصی در ماشین ها از همان بدو خروج از نمایندگی، دوباره ما را به سمت خودتان کشیدید. خدا را شکر میکنیم که ما را گیر خودروسازی های بی معرفت و نارفیق خارجی نینداخت !دیگر بس است. هرچقدر از کمالات شما می گوییم بیشتر شرمنده می شویم. پس بگذارید از خودمان هم بگوییم.

      و اما ما!

      ما ملتی بودیم با پاچه هایی تنگ که دیگر نمی شد پراید را بیشتر از هفده میلیون در پاچه اش کرد! ما حتی عرضه نداشتیم فیل باشیم که اگر یک وقتی شلوار پایمان کردیم کلی پاچه گشادتری داشته باشیم!ما مردمی بودیم که نتوانستیم دست به دست هم دهیم به مهر و با فقط ده میلیون بیشتر هزینه کردن، پول عیدی های چند ده میلیونی مدیران شما را فراهم کنیم. ما ملتی بودیم که به این فکر نکردیم که شما و خانواده هایتان بدون این عیدی ها در این شرایط تحریم چگونه تعطیلات نوروز را سپری خواهید کرد!ما مشتری های خوبی نبودیم. ما بجای اینکه از عیدی شخص معاون اول رئییس جمهور و کاهش چهار دهم درصدی قیمت تیانا (که از ۱۳۴۸۰۰۰۰۰ تومان به ۱۳۴۳۰۰۰۰۰ رسیده است) در پوست خودمان نگنجیم، به این فکر کردیم که اصلا چه کسی خودروها را گران کرد؟!

      ما آنقدر منحرف بودیم که متوجه نشدیم آقای معاون اول می تواند بجای عیدی دادن به ما در جشن نوروز شرکت کند و به صورت زنده و مستقیم و با چه کیفیتی انواع رقص های سنتی را ببیند!ما انقدر بی حیا بودیم که در قبال کاهش پانصد ششصد هزار تومانی قیمت پراید بجای اینکه سجده شکر بجا آوریم شروع کردیم به جمع و تفریق کردن قیمت کل قطعات پراید! حال آنکه با این پانصد هزار تومان میشود شش هفت کیلو پسته اعلا خرید و کل عید را مشغول بود. دم شما گرم و ننگ بر ما!ما بجای اینکه از شما بخاطر آسان کردن عروج الی الله و رسیدن به قرب الهی متشکر باشیم هی دم از ترمز ای بی اس، کیسه هوا و… زدیم؛ انقدر که جون دوست بودیم و دو دستی چسبیده بودیم به این زندگی فانی!و حال ما چه داریم بگوییم؟ چه داریم بگوییم به شما که در افتخاری دیگر وانت پراید هم برای ما به ارمغان آورده اید؟! فکرش را بکن! اهل و عیال را می ریزیم پشت وانت پراید و درحالی که خواننده دارد چه چه می زند در جاده چالوس می گازیم. یا اینکه چهارصد کیلو پسته را بار می زنیم و گاز می دهیم؛ فقط حواسمان هست که صدای ضبط را زیاد بالا نبریم که یک وقت از خواب بلند نشویم!

      آری خودروسازان عزیز! ما بد مردمی بودیم برای شما. اُف بر ما!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. l

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        چه فایده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما ملت فقط تو اینترنت شاخ هستیم و اعتراض داریم ولی در عمل جرات هیچ کاری رو نداریم.فقط شعار میدیم.چه فایده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همین الانشم یه عده میخرنو و به به و چهچه هم میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        پدال مدیونی اگه نظرمو سا..ور کنی!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. سعيد

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عالی بود داداش گل گفتی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. مرلین

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (92 ديدگاه)

        کتاب خوبی بود!!!!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. sean

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (87 ديدگاه)

      از ماست که بر ماست
      همش دارند دروغ می گند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سارا

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. سعید

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (173 ديدگاه)

      سلام محسن جان من تصادف شدید داشتم و دارم ماشینم رو میفروشم میخواستم دوباره ماشین بگیرم اما با این حرفت واقعا نظرم واس دوباره ماشین گرفتن عوض شد فقط میشه بگی کدوم بانک 23 درصد میده؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجيد

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (124 ديدگاه)

    فارس خبر می‌دهد
    شورای رقابت فرمول قیمت خودرو را اصلاح کرد
    شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری خودرو را بر روی سایت خود اصلاح کرد.
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920203000793

    انگاری مردم رو ……………………………..
    تو رو خدا تا قیمت و کیفیت خودروهاشون رو درست نکردن نخرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عبدي پور

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا خودرو کالای ضروری نیست ما که نمی تونیم خودرو بخوریم که گرسنه نخوابیم مسؤلین نمیتونن قیمت برنج که از 18000 تومان شده 48000 تومان یا روغن 5کیلویی که از 10500 تومان شده 24000 تومان کاهش بدن که 300درصد افزایش قیمت داشته حالا ما سرگرم خودروییم که 40درصد رفته بالا. فاز دوم هدفمندی غیر قانونی داره اجرا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید.

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (124 ديدگاه)

      این ره کهما میرویم به ترکستان (کره شمالی)ست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یک فرهنگی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    مردم عزیز شما رو به خدا ..شما به دین و آیین قسم …چند مدت خودرو نخرید …سازمان حمایت …مجلس …نمایندگان مجلس …همه در مقابل شورای رقابت موندن که قیمت ها رو افزایش بدن ….بزرگترین قانون و مجری خود مردم هستن که با نخریدن این خودرو سازان دزد رو مجبور میکنن یا کاهش قیمت بدن یا ورشکست بشن …که ورشکست نمیشن …میرن و کلی خانه وسکه وسرمایه گذاری های دیگری که در جای دیگه کردن رو ی بخش کوچکی ازشون رو میفروشن و بازم سر پا هستن …این خودرو ساز ها هم خدا رو میخوان ..هم خرما …هم سود زیاد …هم سرمایه گذاری در 10 کشور دیگه و تولید خودروی مفت برای دیگر کشورها ………..خلاصه شما رو به خدا نخرید ..من ی فرهنگی هستم و بعد از 7 سال ی وام 7 تومنی جور کردم که خودرو بخرم که اینجور شد ..الانم با پا میرم سر کلاس اما نمیخرم ..به فاطمه زهرا س قسم نمیخرم تا قیمت بیا پایین پایین ..یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. siavash

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    رییس پلیس خودش با بنز میاد میگه ما خودروی دست دوم خارجی پلاک نمی کنیم چون خودروی دست دوم در شان مردم ایران نیست پس حتما پراید سوار شدن و مردن در شان ماست آخه بی احترامی تا کی …!
    حالا برید صف ببندید از اینا ماشین بخرید تا …!
    بنز یا فورد یا… دهه 80 میلادی امنیتش از پرایدو پژو اینا بالاتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      خدایی همین پژو هم زمانی اومد ایران که واردات تقریبا آزاد بود وگرنه تو همون پیکان گیر کرده بودیم, پس اگه بخوایم شاهد پیشرفت باشیم باید رقابت ایجاد بشه و رقابت جز با صفر کردن تعرفه ممکن نیست پس به خاطر پیشرفت مملکت خودمون و صنعتمون تعرفه گمرکی رو به زیر 10 کاهش بدین و کم کم صفرش کنین(با مسولین بودم) اونوقت میبینید خودروسازی چه پیشرفتی میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مهرداد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    تنها کاری مردم باید بکنند اینه که تا 6,5 ماه ماشین نخرن…اونوقت این ماشینا رو دستشون میمونه و مجبورن که قیمت هارو بیارن پایین تا به فروش بره و ورشکست نشن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسن

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن قبول همه حرفای دوستای خوب
    اما من به دلیل اینکه نمیتونم بدون ماشین به کارام برسم
    متاسفانه مجبور شدم برای یک سمند
    26500000 تومن به ایران خودرو بدم
    از اینکه اینکارو کردم ناراحتم
    اما مجبورم
    اگه همه مردم شعورشون به این حرفا برسه
    هیچ کدوم از این دزدای سر گردنه
    که مثل خوره افتادن به جون ما
    هیچ غلطی نمیتونن بکنن
    زنده باد اروپا که جنس میسازه میده دستت,وقتی باهاش کار میکنی میگی:داش حلالت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. lمجيد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (124 ديدگاه)

    /اختصاصی فارس/
    جدیدترین آنالیز قیمت دو محصول سایپا/ پراید ۲۰ و تیبا ۲۴ میلیون تومان
    جدیدترین آنالیز قیمت تمام شده محصولات سایپا به شورای رقابت ارائه شد که در آن، بهای مصرف‌کننده برای پراید ۱۳۱ حدود ۲۰ میلیون تومان و برای تیبا ‌حدود ۲۴ میلیون تومان است.
    لطفا بخونید
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920204000513

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگر که صنعت خودرو سازی ما تعطیل شود و به جای آن واردات گسترده صورت گیرد هم به نفع مصرف کننده است و هم اینکه با گسترش واردات و خدمات پس از فروش گسترده ،افرادی که هم که در خودروسازی بوده اند و بیکار شدند می توانند وارد بخش واردات شوند. این صنعت خودرو سازی در شان مردم شریف ایران نیست.همیشه از کودکی آموخته ام که یا کاری را نکنم و یا اگر کاری می کنم به بهترین نحو انجام دهم.اینکه به زور بخواهیم خودرویی تولید تا بگوییم ما هم صنعت خودرو سازی داریم که نشد کار! وقتی نمی توانید خودرویی ایمن و در شان مردم شریف ایران بسازید، کنار بکشید.بکذارید آن هایی که برای انسانیت ارزش قاءل هستند خودرویی برای ما بسازند که وقتی آن را تحویل می گیریم احساس حماقت نکنیم.این مسئله هم هیچ منافاتی با استقلال ایرانی ها ندارد بلکه عقلانیت ما را نشان می دهد و استقلال یک مملکت به این است که آن مملکت خودش برای خودش تصمیم بگیرد وگرنه تعطیلی یک یا چند کارخانه مونتاژ خودرو در ایران که همواره سهم به سزایی در کاهش اعتماد به نفس و افزایش حس حماقت در ایرانی ها داشته اند، هیچ خللی به استقلال ما نخواهد زد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. l

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      حالا همین.فقط همینو بهونه میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. الف ب

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    من موندم این یه نفر کیه که همش نظر مخالف میده میگیرم اتیشت میزنما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      حتما دبیر انجمن خودرو ساز ایرانه که نمیزاره قیمت خودرو بیاد پایین…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. alireza

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        این آقا که ادب وتربیت خانوادگی ایشان را در تلویزیون همه مردم دیدن ! که چطور به یک استاد دانشگاه توهین کرد! خودرا مافوق همه میداند:میگوید ما قیمتهای جدید را اجرا نمیکنیم! کسی نیست به او بگوید ملت ایران از تو گنده ترش را سر جانشانده !تو در حدی نیستی که در برابر خواست ملت بایستی! نگاهی به نظرات وخواست مردم بیانداز بعد حرف بزن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. Javad

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من خودم یکی‌ از آشناهامون تو یکی‌ از این صنایع خودرو سازی کار می‌کنه گفتش برنامه ریزی کردن که اگه درصد فروش تا تیر ماه همینقدر پایین باشه قیمتارو بشکونن ، راست یا دروغش پای خودش…

    به نظر من یه ۲ ماه دیگه صبر کنید تا خدایی نکرده یه ضرر چند میلیونی نکنید!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ali

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دلایل مخالفت خودروسازان با قیمت‌های جدید
    عصر خودرو: به اعتقاد یک عضو ناظر مجلس در شورای رقابت، پشت‌پرده مخالفت خودروسازان با دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو احتمال به خطر افتادن سودهای کلان مدیران خودروساز است.
    _______________________________________________________________
    نماینده مردم میانه با بیان دلایل مخالفت خودروسازان با مکانیزم تعیین قیمت شورای رقابت، گفت: مدیران صنعت‌ خودروسازی به دلیل عضویت در هیات مدیره‌ها و بازی در نقش مدیران عامل یا سهام‌داران عمده، همواره خود را مستحقق قیمت‌گذاری خودرو و تضمین سودهای کلان یافته و با ایجاد شبکه‌های غیررسمی در بازار خودرو، این بازار را متاثر از نیات منعفت‌طلبانه خود کرده‌اند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد.............

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    دلایل مخالفت خودروسازان با قیمت‌های جدید عصر خودرو: به اعتقاد یک عضو ناظر مجلس در شورای رقابت، پشت‌پرده مخالفت خودروسازان با دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو احتمال به خطر افتادن سودهای کلان مدیران خودروساز است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محمدعلی مددی گفت: شورای رقابت در چارچوب وظیفه قانونی، مکانیزم موقت قیمت‌گذاری خودرو را تا پایان سال گذشته تعیین کرد و به مردم متعهد شد که تا پایان فروردین ما سال 1392، دستورالعمل و مکانیزم نهایی قیمت‌گذاری را تعیین و ابلاغ کنند.

    وی افزود: شورای رقابت پس از تعیین مکانیزم موقت قیمت‌گذاری خودرو جلسات متعددی با خودروسازان، قطعه‌سازان و سایر عوامل موثر در صنعت خودرو برگزار کرد و در نهایت ابتدای اردیبهشت ماه دستورالعمل نهایی خودرو را تعیین و ابلاغ کرد.

    نماینده مردم میانه، تنها وظیفه شورای رقابت در موضوع خودرو را تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری دانست و افزود: شورای رقابت با تعیین دستورالعمل نهایی قیمت‌گذاری خودرو به وظیفه قانونی خود عمل کرده، اکنون نوبت سازمان تعزیرات حکومتی،‌ سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است که انجمن حمایت از خودروسازن و خودروسازان را موظف به اجرای این دستورالعمل کنند.

    این عضو کمیسیون اقتصادی هشدار داد: دستگاه‌های ناظر باید متضمن اجرای دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو باشند، استنکاف از این دستورالعمل قابل قبول نیست.

    مددی، دستورالعمل قیمت‌گذاری را متضمن منافع مشتریان و خودروسازان دانست و افزود: اعضای شورای رقابت تا قبل از تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو هزینه تمام شده کلیه قطعات به کار رفته در مدل‌های مختلف خودرو را از قطعه‌سازان براساس قیمت‌ روز و قیمت قطعات وارداتی را نیز به صورت مجزا محاسبه کرد، پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و علمی معدل پنچ هزینه کلان موثر در تولید هر دستگاه خودرو در قالب دستورالعمل قیمت‌گذاری تعیین و اعلام شد؛ این دستورالعمل به گونه‌ای تعیین شده که با توجه به تورم موجود خودروسازان همچنان سود می‌برند.

    این عضو شورای رقابت، واکنش انجمن خودروسازان و شرکت‌های خودروساز را عجولانه دانست و افزود: انجمن‌های خودروسازان ملی سال‌های گذشته به رویه‌ای عادت کرده‌اند که در این رویه فقط به منافع و عواید خود می‌اندیشیند، این آقایان سال‌هاست خودشان بریده و خودشان دوخته‌اند، به همین دلیل دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بر نمی‌تابند.

    وی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را فاقد هر نوع ابهام و ظلمی به مردم و خودروسازان دانست.

    نماینده مردم میانه با بیان دلایل مخالفت خودروسازان با مکانیزم تعیین قیمت شورای رقابت، گفت: مدیران صنعت‌ خودروسازی به دلیل عضویت در هیات مدیره‌ها و بازی در نقش مدیران عامل یا سهام‌داران عمده، همواره خود را مستحقق قیمت‌گذاری خودرو و تضمین سودهای کلان یافته و با ایجاد شبکه‌های غیررسمی در بازار خودرو، این بازار را متاثر از نیات منعفت‌طلبانه خود کرده‌اند.

    وی گفت: این آقایان اکنون تحمل تغییر رویه‌های گذشته و به خطر افتادن سودهای باد آورده را ندارند و به همین دلیل بر طبل مخالفت می‌کوبند، افزون بر این موضوع، شیوه دستورالعمل قیت‌گذاری خودرو از دل نظرات و پیشنهادات مدیران صنعت خودروسازی درآمده است اما حالا در منظر افکار عمومی با آن مخالفت می‌کنند.

    این عضو کمیسیون اقتصادی خطاب به انجمن خودروسازان ایران گفت: اگر به دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو که با همکاری و مشارکت خودتان تهیه شده انتقادی دارید به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کنید تا نحوه محاسبه فرمول تعیین قیمت‌گذاری و مشروح مذاکرات و بررسی‌ها به تفصیل در مراجع قانونی توضیح داده شود.

    مددی خودروسازان را موظف به بازپرداخت مابه التفاوت دریافتی و قیمت ناشی از دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به ثبت‌نام کنندگان خودرو دانست و افزود: وقتی برای خودرو قیمت قطعی تعیین نمی‌شود و قیمت نهایی موکول به قیمت روز می‌شود، خودروساز موظف به بازپرداخت مبالغ اضافی دریافتی از ثبت‌نام کننندگان با توجه به نرخ‌های جدید هستند.

    عضو شورای رقابت ابرازعقیده کرد: اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت که امروز وضعیت خودروسازان را نامناسب دانسته و خواستار دخالت رییس جمهور شده به درستی به وظیفه خود در حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عمل می‌کرد شاهد نابسامانی‌های بازار خودرو و احیانا معامله‌های سیاسی پشت‌پرده نبودیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sunmartin

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    ببینید قیمت ها انقدر ها که فکر میکنید کاهش پیدا نمیکند ، چرا ؟ واضح است سودجویی شرکت های ویران خودرو و سایه بان تمامی ندارد از طرفی تحریم ها و شرایط نفت در قبال دارو وغذا شرایط را بدتر کرده قیمت قطعات یدکی افزایش پیدا کرده مگر یک خودرو از چه تشکیل شده؟ مجموع این عوامل و کاهش اعتبار ریال ایران به 1/4 یعنی کمتر از نصف و افزایش قیمت دلار وابسطگی قطعه سازان به اجناس خارجی و در راس آنها چینی ، کم نشدن واقعی طعرفه واردات و همچنین افزایش آن برعکس خبرهای دروغین و افزایش قیمت خودرو ظرف چند روز اخیر (خودروهای خارجی) همه و همه باعث میشود تجارت نان و آب دار خودرو از رونق نیفتد بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ماهیت بدهد این انتظار برای نصف شدن قیمتها عوام پسند و ساده انگارانه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فرزاد

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ما همه میدونیم که دله هیچ کدوم از خودروساز ها واسه کارگرا نمیسوزه بلکه واسه سود های کلان خودشون میسوزه اما اگه بهونشون اینه میتونیم از شرکت های خارجی مثل تویوتا یا هر شرکت دیگه ای دعوت کنیم که ما محصولاتشونو تو ایران تولید کنیم در واقع بیان و تو ایران کاخانه بزنن مثلا اگه تویوتا تو ایران کارخانه داشته باشه میتونه نیاز کشور های حاشیه خلیج فارس رو جوابگو باشه. یا هر برند دیگه ای میتونه تو ایران کارخونه داشته باشه مثل برزیل که خیلی از برند های دنیا اونجا کارخونه دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Ali

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    افزایش 100-70درصدی قیمت خودرو ربطی به ارز ندارد و تنها 30 درصد آن به ارز مربوط است. (اون هم اینقدر قبلا روش کشیدند و خوردند که داخلش گم هست) در حال حاضر رشد ناگهانی قیمت خودرو به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، دلیل منطقی و قابل قبول نیست.
    **********
    بابا این بدبختها هم خواستند مثل همه از این آب گل آلود ماهی بگیرند که دیدید با وحدت ملت چی شد!!!
    الان هم بازی اعلام قیمت درآوردن که تنور کم کم سرد بشه و مردم کم کم فراموش بکنند و در واقع به قیمتهای جدید عادت بکنند .
    یعنی بی عرضگی تا چه حد یکی پیدا نمیشه قیمت ماشین را مشخص بکند (شدیم بی صاحب)
    انگار دارند آپولو هوا میکنند (پروژهٔ ای که منجر به فرود نخستین انسان بر روی کره ماه شد.)
    اگر به فکر ملت بودند اصلا شب نباید خوابشان می برد و 72 ساعته قضیه فیصله می یافت
    نه اینکه صبر بکنند بگویند حالا امروز که تعطیله و الان وقت صبحانه، استراحت و …
    سرمون را الکی به این چیزها گرم کردن.
    ***************
    پدال جان مختاری هر کجاش بنظرت مشکل داشت حذف کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. متین

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ملت عزیز شما نباید تنها با پائین آمدن قیمتها قانع شوید. چرا؟
    چون اون موقع دیگه مثل قبل ماشینی برای خرید نیست.
    و کلا نمی توانید مستقیما بروید سراغ هر نمایندگی و خودروی روز بخرید و دوباره دلال بازی داخلی خودروسازها شروع می شود.
    اگر می خواهند واقعا کاری بکنند باید قانون بگذارند هر کسی رفت سراغ هر نمایندگی های داخلی و به روز (نقد) خودروی دریافت نکرد بتواند بدون تعرفه یک ماشین وارد بکند.
    تا زمانی که خودروی کافی جهت خرید در نمایندگی ها وجود داشته باشد .
    باید به مسئولیت بگوییم : ببخشید مردم که خر نیستند بروند سراغ دلال ها، ولی وقتی خودرو در بازار نباشد اجازه واردات هم نیست ، مجبور می شوند و پول زور می دهند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. میثم

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ﯾﻦ ﺭﻭﺯﺍ ﺩﯾﮕﻪ ﭘﺴﺘﻪ رفته کنار و ﺩﯾﮕﻪ ﺳﻮﮊﻩ ﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﺑﻬﺶ گیر ﺑﺪﯾﻢ ﺑﺨﻨﺪﯾﻢ !
    ﻗﯿﻤﺖ ﭘﺮﺍﯾﺪ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺍﻭﻣﺪﻩ ﭘﺎﯾﯿﻦ !!!!!!!!!!
    ﻣﺮﻍ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺘﺶ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﯾﻢ !
    دلار هم خیله وقته بالا نرفته !
    ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻋﺎﺟﺰﺍﻧﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ
    ﻗﯿﻤﺖ ﯾﮏ ﺟﻨﺲ ﺭﻭ ﺻﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮐﻨﻨﺪ
    ﺗﺎ ﺷﻮﺭ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﺑﻪ ﺟﻮوﻧﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﻩ
    ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﻮﻧﻪ !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sunmartin

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    خوب اولین پیش بینی های بنده درست از آب در اومد و خیمه شب بازی و ساده انگارانه دیدن این قضیهواقعیتبیشتری داشت تا کاهش قیمت ها و همینطور هم شد و استحضار کردید .بنظر حقیر در دولت بعدی سیاست ها کاملا به نفع آهن پاره سازان خواهد بود حالا میگویید مگر قبلا غیر از آن بود؟ پاسخم اینست که خیر اما آنچنان در دولت بعدی دایه حمایت از صنعت خودرو را به میان می آورند که انگار تمامی تقصی ر ها کمبود وکاستی ها از طرف خریداران بوده است به همین دلیل با اهدا وام های کلان به “ویران خودرو” و ” سایه بان” کمک های بی حد و مرز “ایدرو” و جانب داری از ورود محصولات بی کیفیت و تماما کپی شده چینی باز هم شاهد موج وسیعی از افزایش قیمت در خودرو و طلا هستیم حداقل امیدوارم این مطلب را به ذهن مبارک بسپارید تا در چند ماه آینده شوکه نشوید خودرو سازان در حال لحظه شماری برای تلافی فروش کم خود در ماه های آینده هستند و قصد دارند درخواست قیمت های جدید را به کمسیون اقتصادی مجلس و دستگاه های ضیربط مانند اتاق صنایع و …بدهند تا بار دیگر تجارت تک تازانه و بی رقیب خود را افزایش دهند تجارتی که درای تعداد واسطه های بی شمار محصولات انگشت شمار با تکنلوژی قرن پیش و بی رقیب به لطف تعرفه های کمر شکن واردات و گرفت و گیر ها و قوانین سخت تصویب شده باری واردات و تماما به نفع خودروسازان است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    سلام به همه. من تو آذر 35 تومن پول بیزبونو واسه ثبت نام مگان به پارس خودرو دادم تحویل اردیبهشت به قیمت روز تو آذر قیمت کارخونه 44.5 بود منم خوش خیال فکر کردم بیشتر از این نمیشه. تا امروز هم که قیمت جدید اعلام نکردن به نظرتون چی کار کنم حواله رو پس بدم یا منتظر بمونم.؟ قیمت کارخونه الان 75 تومنه ولی بازار 70تومن. به نظرتون اینکه میگن قراره مگان بشه 55.800 درسته یا مثل قیمت باقی ماشینا خالی بندیه؟ تو آذر قیمت مگان صفر تو بازار 51 تومن بود .پارس خودرو تو روز روشن دزدی میکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت خودرو نباید سریع افزایش داشته باشد که ملت دچار تنش شوند باید کم کم رو به صعودبرود مثل سالهای قبل چون اگر مسعولین و خودرو سازها قیمت ها را سریعا کاهش دهند ان دسته از ملتی که خودرو را در زمان گرانی خریداری نمودهاند اسیب میبینند و این عادلانه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. rezaiii

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو یکی‌ از صنایع خودرو سازی کار می‌کنم اونطوری که من متوجه شدم کمتر از ۳ ماه دیگه شاهد افت شدید قیمت خواهیم شد ( و به احتمال خیلی‌ زیاد برداشته شدن کامل تعرفه واردات )//////

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا