ایستگاه خبر

گزارش کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه

آمار کیفیت خودروهای داخلی در حالی پس از مدت‌ها تعلیق، دوباره اعلام شد که طی آن، تنها پنج محصول موفق به کسب سه ستاره کیفی از پنج ستاره شدند. در این گزارش که کماکان توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام می‌شود، ۳۲ خودرو داخلی تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و در پنج گروه قیمتی شامل زیر ۲۵ میلیون تومان، ۲۵ تا ۵۰ میلیون، ۵۰ تا ۷۵ میلیون، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان دسته‌بندی شده‌اند. بر این اساس، سوزوکی گرند ویتارا در دسته بالای ۱۰۰ میلیون، سراتو در دسته ۷۵ تا ۱۰۰، جک J5 در دسته ۵۰ تا ۷۵، تندر اتوماتیک در گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیون و پراید ۱۳۲ در دسته زیر ۲۵ میلیون تومان، در صدر نشسته‌اند. در مجموع اما سوزوکی گرند ویتارا، تندر L90 (در تمام مدل‌ها)، رانا، سراتو و مزدا ۳ تنها خودروهایی هستند که توانسته‌اند سه ستاره کیفی را کسب کنند و سایر خودروها تنها دو یا یک ستاره دارند.

Suzuki Grand Vitara
اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در شرایطی گزارش کیفی خودروها را پس از ماه‌ها تأخیر، رسماً اعلام کرده که تا مدت‌ها به دلیل مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه انتشار این گزارش را نداشت. هرچه هست، در روش جدید ارزیابی، دیگر خبری از اطلاعات مربوط به نمرات منفی نیست و این موضوع به‌نوعی از ناقص بودن آمار مربوطه حکایت دارد. این شرکت در گذشته با ارزیابی کیفی خودروها در ۹ معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان‌دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعاً از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت. این در شرایطی است که شرکت بازرسی در شکل جدید ارزیابی خود، خودروهای داخلی را با توجه به دریافت «ستاره» طبقه‌بندی می‌کند، به این معنی که هرچه کیفیت بالاتر باشد، خودروها ستاره بیشتری دریافت خواهند کرد.

l90
از قرار معلوم، کف کیفیت در روش جدید ارزیابی، دریافت یک ستاره است و سقف آن نیز پنج ستاره. به عبارت بهتر، خودرویی که یک ستاره دریافت می‌کند، دارای پایین‌ترین سطح کیفی است و آنکه موفق به کسب پنج ستاره می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد. طبعاً خودروهایی نیز که چهار، سه و دو ستاره دریافت می‌کنند، به ترتیب از کیفیت بالاتری برخوردارند. این در حالی است که طی دو گزارش اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز هیچ کدام از خودروهای داخلی نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره دریافت کنند. هرچند شرکت بازرسی کیفیت و وزارت صنعت دقیقاً مشخص نکرده‌اند که مبنای این ستاره‌ها چیست و جزئیات ارزیابی کیفی خودروها چه تغییری در مقایسه با گذشته کرده است، با این حال به نظر می‌رسد معیارهای سخت‌گیرانه جهانی برای کیفیت خودروها لحاظ شده و از همین رو به‌جز تندر پارس‌خودرو، سایر خودروها نتوانسته‌اند از «سه ستاره» رد شوند.

vitara
هرچه هست، در گروه خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان، تنها دو محصول یعنی ویتارا و مزدا ۳ به چشم می‌آیند که هر دو موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند. همچنین در گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز تنها سراتو و جک S5 به چشم می‌آیند و در این بین، سراتو صاحب سه ستاره شده و جک نیز تنها یک ستاره به دست آورده است. جک طی یک سال گذشته با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شد، با این حال کسب تنها یک ستاره کیفی، تردیدهایی را در مورد کیفیت این محصول به‌وجود می‌آورد. این خودرو چینی البته مدلی سواری به نام J5 نیز دارد که توانسته کارنامه کیفی بهتری را از خود به جا بگذارد. جک J5 که در گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار دارد، موفق به کسب دو ستاره کیفی شده تا در کنار برلیانس H330 پارس‌خودرو (دیگر عضو این گروه) قرار بگیرد. برلیانس خودرو چینی نسبتاً جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود و اگرچه مدلی سایپایی نیز دارد، اما نام آن در جمع خودروهای تحت ارزیابی به چشم نمی‌آید.

مزدا 3 نیو سدان
در این گروه که کلاً در اشغال چینی‌ها قرار دارد، ام وی‌ام مدل ۵۵۰ نیز عضو است که توانسته تنها یک ستاره برای خود دست و پا کند. البته ام‌وی‌ام X33 جدید و لیفان X60 نیز اوضاع بهتری نداشته و آن‌ها نیز موفق به کسب فقط یک ستاره کیفی از بازرسان شرکت بازرسی شده‌اند. اما در گروه خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان که دارای بیشترین عضو است، تندر-۹۰ها آقایی می‌کنند، چه آنکه برای هر چهار مدل این محصول، سه ستاره کیفی ثبت شده است.
بر این اساس، تندر-۹۰ اتوماتیک در صدر قرار دارد و سایر تندرها نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. طبق جدول کیفی ارائه شده، تندر ایران‌خودرو، پارس‌تندر و تندر پارس‌خودرو توانسته‌اند رده‌های دوم تا چهارم گروه تحت بررسی را به خود اختصاص دهند. پس از تندر-۹۰ها اما این رانا است که توانسته با کسب سه ستاره کیفی، ایران‌خودرویی‌ها را سورپرایز کند. رانا که در گذشته حرف‌وحدیث‌هایی در مورد کیفیت آن وجود داشت، در گزارش جدید شرکت بازرسی موفق به کسب سه ستاره کیفی شده تا خود را در کنار امثال ویتارا و تندر ببیند.

رانا
از رانا که بگذریم، در رده‌های بعدی با خودروهایی به نامام وی‌ام ۳۱۵ جدید، پژو ۲۰۶هاچ‌بک و ۲۰۶ صندوقدار و دنا روبه‌رو می‌شویم که همه آن‌ها موفق به کسب تنها دو ستاره کیفی شده‌اند. این در شرایطی است که سایر خودروهای این گروه شامل سمند، پژو ۴۰۵، پارس و تیبا ۲، فقط یک ستاره کیفی به دست آورده‌اند.

تیبا 2
سری هم اما به گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان بزنیم، گروهی که تیبا و چهار مدل پراید را در خود جای داده است. پرایدهای این گروه را مدل‌های ۱۳۲،۱۱۱ و ۱۳۱ (در دو مدل سایپایی و پارس‌خودرویی) تشکیل داده‌اند که از آن‌ها به‌عنوان ارزان‌ترین خودروهای کشور یاد می‌شود. همچنین تیبای صندوقدار نیز که عضو این گروه است، پس از پراید، کمترین قیمت را در بازار خودرو کشور دارد. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هر پنج عضو گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، جزو تک ستاره‌ها به شمار می‌روند و کیفیت‌شان چندان تعریفی ندارد.

khordad

ordibehesht95
منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    لعنتی ها کیفیت رنگ و مونتاژ سراتو پایین آوردن وگرنه سراتو و مزدا حداقل 4 ستاره علیرقم مونتاژ داخلی کسب میکردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. edris

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      جالب اینجاست واسه اینکه آبروشون نره تو این رتبه بندی حداقل یه ستاره رو به هر خودرویی میدن. یعنی اگه اون تست تصادف رو اگه با دوچرخه ی بنده هم انجام بدین یه ستاره رو کسب میکنه :))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میلاد

      ۱۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چند روز پیش یکی از دوستام 206 صفر کیلو متر خرید.وقتی داخلش نشستم دیدم ، جنس پلاستیک داشبورد خیلی خشکه حتی جنس دکمه ها و راهنما از اسباب بازی بدتر بودن.بوق با ایربگ هردو تو فرمان تعبیه شده بودن و خیلی سفت بودن.درمورد بقیه خودرو های داخلی وضع همین طوره.متاسفانه باوجود افزایش قیمت خودرو ها کاهش محسوسی در کیفیت داشتن و حتی مصرف سوخت مناسبی نسبت به حجم موتورشون ندارن و اسب بخار متناسبی هم ندارن،ایمنی هم… و نه پلیس کاری به این کارا داره نه محیط زیست و نه حمایت از مصرف کننده ای وجود داره.من نمیدونم ما باید به کی اعتراض کنیم کی به ما اهمیت میده.خیلی جای تاسف داره…ما تو 1975 میلادی گیر افتادیم درحالی که جهان تو 2016 قرار داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. HoSeIn

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خیلی جالبه ، فارغ از نادرست بودن این نوع رده بندی که اشاره ای به نمرات منفی خودروها نداره ، به اعتراف خودشون هیچکدوم از خودروهای مونتاژ داخل موفق به اخذ 5 ستاره نشدن . توجه بفرمائید مونتاژ دیگه وای بر احوال اون به اصطلاح خودشون تولید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    دقیقا گذارش از چه چیزی؟خودروهایی که 20 سال از عمرشون میگذره و تو این مدت میلیون ها گذارش از ضعف کیفیت و ایرادات فنی و ضعف های اساسی مونتاژ منتظر شده اما هنوز روی خط تولید قرار دارن و پلاک میشن.اگر کسی نیاز به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشه این خودروسازا هستن که خودشون عامل شر و بدبختین.بجای مردم برید اونا رو امر به معروف کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali ayat

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (716 ديدگاه)

    سه ستاره؟؟ بر چه اساسی از کجا در آوردین میدونین سه ستاره ایمنی یعنی چی اصلا چه استانداردی دارید لکسوس آِی اس 250 چهار ستاره ایمنی داره اونوقت ال نود 3 تا جمش کنید بابا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ROHAM

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (728 ديدگاه)

      شما خودت رو ناراحت نکن
      این ستاره با اون ستاره فرق داره
      سلولا خاکستریت رو قهوه ای نکن داداشم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    خخخخ چقدر مسخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چقدر کنترل کیفی جالبی انجام میشه که ما تا الان خبر نداشتیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Lord Cezar

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (300 ديدگاه)

    یعنی جک اس5 با پراید تو یه رده هستن ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (203 ديدگاه)

      خیر در یک سطح نیستن
      عین این میمونه که بگی معدل 20کلاس اول ابتدایی با 20 لیسانس برابره
      واضح شد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رضا پ

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    من نمیدونم با چه معیاری ال نود سه ستاره گرفته بجز مسائل فنی باید طراحی داخلی و خارجی و آپشنها ی بروز رو هم مد نظر قرار بدن اینجور که اینا بررسی میکنن لابد اگه یه پیکان 46 در حد صفر بهشون بدی سه ستاره باید بهش بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. شاسی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم خیلی خنده داره که یه موسسه ی دولتی واسه ی محصولات زیر مجموعه دولت رتبه بندی در نظر میگیره و یه خودرویی مثل رانا رو سه ستاره اعلام میکنه.
    مردم رو احمق فرض میکنن دیگه، ما هم به این رتبه بندی احترام میذاریم…واااقعا خنده داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مجتبی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    من تو ستاره جک اس 5 موندم فقط 1 ستاره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. H@med

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من ام وی 550 اتوماتمو خیلی بالاتر از ال نود اتومات پارس تندر میدونم اخه اون با اون ظاهرو وزنش چطوری میتونه با این ماشینه ناز و بیسروصدا مقایسه بشه . اصلنم کم نمیاره بیایید 5 سال دیگه ماشینارو بغل هم بذاریم بعد پارس تندره دو بار کل قطعاتش عوض شده. و من فقط آب و روغن موتورشو عوض کردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. moein

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      آفرین به ها بودویین بیاین یه چینی سوار پداکردم که تا پنج سال دیگه فقط می خواد آب ر روغن عوض کنه
      عزیز من جا چینی تو دکوره وگرنه می شکنه افتاد
      قبول دارم که ال 90 خیلی ناجوره قیافش ولی فنیش در مقابل 550 سر تره
      ببین از بدبختبی به کجا رسیدیم که 550 میشه ماشین رویا ها و ناز و بی سروصدا لقب می گیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پارسا اميني

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اهان،550 ی تو فقط آب وروغن میخواد ولی ال نود من باید تا 5 سال دیگه دوبار کل قطعاتش عوض شده باشه.نزن این حرفو عزیزدل. من یه تندر90 پارس خودرویی مدل 1390/07 دارم.تو این پنج سال فقط وفقط وفقط روغن وفیلتر ازش عوض کردم.حتی لاستیکاشم فابریک خودشه.بیچاره آبم کم نمی کنه که بخوام آبم ازش عوض کنم یا مخزنش رو پرکنم.روغن هیدرولیک،واسکازین،روغن ترمز ومایع رادیاتورش هنوز ازخط MAXIMUM کارخونه یک صدم میلی متر هم پایین تر نیومده.درسته بد قیافه وکم تجهیزاته ولی ازلحاظ کیفیت و فنی یک ماشین کامله.در ضمن 550 هم ماشین فول اپشن و خوش قیافه ای نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. سیاوش

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (50 ديدگاه)

    خستنه نباشید ویژه به مدیران ایران خودرو و سایپا میگم !!! شعار مدیران سایپا و ایران خودرو : سود حداکثری و کیفیت حداقلی ! راه تو را میخواند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا4225

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    با محصولات ایرانی شاد بروید شادروان برگردید (دور از جون)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Aria

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    الان مزدا 3 نیو و تندر نود مسخره تو یه سطحن؟ بر چه اساسی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سیاوش

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا آهن قراضه ها رو بازیافت میکنن و دوباره باهاشون ورق درست میکنن ! یکی از دلایلی که با کوچکترین خراشی رو بدنه ماشین های ساخت داخل بدنه زنگ میزنه همین هست و اگر به داد ماشین نرسی از همان نقطه سوراخ سوراخ و پاره میشود در عوض ماشین های خارجی رو نگاه بکنین در صورت خراشیدگی و یا هر اتفاق دیگری برای قسمتی از بدنه پیش بیاد خبری از زنگ زدن نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. moein

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    الان فردا قیمت ماشین گرون می شه
    حالا می گی نه نیگا کن
    هر بار که قیمت یه ماشین رو می خوان زیاد کنن یه ستاره می زارن روش خدا تومان می کشن روش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. solat

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    بازم ستاره . . !! اخ که دلوم طاقت ندارههههههه . . .!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. وایییی

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    جالب شد پژو 206 صندوقدار 2 ستاره رانا 3 ستاره . بعد میشه توضیح بدید اون یه ستاره بیشتر برای چی هست ؟ برای مصرف سوخت بیشتر یا تغییر چراغ جلو ؟ چه فرقی داره رانا با 206 اخه خودتون رو مسخره کنید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مصطفی

    ۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    از همه خنده دار تر اون 3 ستاره ای بود که به رانا دادن.جالبه ستاره محصولات کم فروش رو بالاتر میزنن که فروشش خوب بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حسن

    ۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من مردم باید از تولید داخل حمایت کنن.ِِ.ِ مگه لکسوس و بنز نون شبتون میشه …. کیفیتمون یه ذره پایینه ولی به حول وقوه الهی به اروپا و آمریکا هم میرسیم….الان یکی به من بگه مثلا پراید 95 با 85 قابل مقایست…ِِخوب معلومه که بهتر شده…بدنه تقویت شده…ظبط فلش خور شده …موِتورش تقویت شده .ِِ فقط یذره باید یواش یواش
    به استاندارد جهانی نزدیک بشیم والسلاااااام.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا