ایستگاه خبر

پرسش و پاسخ با قائم مقام فروش سایپا

نایاب شدن خودروها در نمایندگی ها پس از اعلام موافقت با افزایش قیمت آنها در سال جدید، و در نتیجه جهش قیمتهای خودرو در بازار، بهانه ای شد تا قائم مقام فروش سایپا به سوالات خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد پاسخ دهد.

kia rio
فرامرز طاهری با تکذیب انبار کردن خودروها، تاکید می‌کند که بروز تاخیر در تحویل برخی خودروهای ثبت نامی، ناشی از مشکلات تولید است و سایپا خودرویی برای انبار کردن ندارد. مدیرفروش سایپا در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به موارد دیگری نیز پرداخته که مشروح آنها را می‌خوانید.

طی چند روز گذشته مشتریان زیادی در تماس با دفتر روزنامه از شرایط بازار خودرو و همچنین تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی، گله کرده اند.در این میان، مشتریان سایپا و پارس خودرو هم از عدم دریافت خودرو خود ابراز نارضایتی می‌کنند. شما در جریان این موضوع هستید؟
بله، اتفاقا تمام تلاشمان این است که بازار ملتهب نشود و مشتریان قیمت‌های کاذب برای خرید خودرو نپردازند.

ظاهرا قرار است سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روش تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار را برای قیمت خودروهای داخلی اعمال کند.
ملاک ما هزینه تولید خودروهاست، البته نیم نگاهی هم به حاشیه بازار داریم، ولی اولویت اول ما همان هزینه تولید است.

– اینکه گفته می‌شود خودروها را انبار کرده و به بازار نمی‌دهید، صحت دارد؟
به هیچ وجه چون در حال حاضر طرح‌های فروش سایپا جاری است و ما حتی تاریخ تحویل خودروها را به زیر ۱۵ روز رسانده‌ایم تا پاسخگوی نیاز مشتریان در ایام پایانی سال باشیم.

تکلیفتان با سازمان حمایت چه شد؟ با درخواست افزایش قیمتی که داشتید، موافقت کردند؟
فعلا منتظریم تا نتیجه کار را اعلام کنند. ما با سازمان حمایت هماهنگ هستیم و تا زمانی که اجازه افزایش قیمت را رسما ندهند، دست به قیمت خودروهایمان نخواهیم زد.
چند درصد پیشنهاد افزایش قیمت داده‌اید؟
ما درصدی را اعلام نکرده‌ایم، زیرا قرار است به صورت توافقی با سازمان حمایت، قیمت‌ها را تعیین کنیم. منتها در برخی خودروها به حاشیه ضرر رسیده‌ایم، که طبعا منطق حکم می‌کند قیمت آنها را متناسب با هزینه تولید بالا ببریم.
ظاهرا فقط تندر L90 و مگان ضررده هستند؟
خیر، محصولات مونتاژی پارس خودرو تقریبا همگی در حاشیه ضرر قرار دارند، چون تولید آنها به مسائلی مانند نرخ ارز و تامین قطعات از خارج وابسته است.
آیا پراید هم ضررده شده؟
فعلا که نه!
فعلا؟ یعنی ممکن است …
با این اتفاقاتی که در تولید رخ می‌دهد، بعید نیست. البته سایپا سعی می‌کند با تیراژ بالا مانع ضررده شدن محصولات خود شود. در حال حاضر هم به واسطه تیراژ بالا اجازه ضررده شدن پراید را نداده‌ایم.
گفته می‌شود با توجه به رشد هزینه‌های تولید خودرو، قیمت پراید هم به زودی دو رقمی خواهد شد، همین طور است؟
ما چنین قصدی نداریم. سایپا تلاش می‌کند که اجازه ندهد قیمت پراید به ۱۰ میلیون برسد، هرچند این موضوع فقط دست ما نیست.
پس دست کیست؟
باید شرایط تولید و تامین قطعات و ارزبری را در نظر گرفت.
مگر پراید هم ارزبری دارد؟
بله در برخی قطعات ارزبر است. تازه ملاک ارزبری فقط قطعات منفصله نیست، بلکه به عنوان مثال فولاد هم به عنوان ماده اولیه‌ای پرکاربرد در خودروسازی، گران شده و در قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد.
قبول دارید اگر قیمت پراید دو رقمی شود، مزیت اصلی آن (ارزان بودن) تضعیف خواهد شد؟
بله، به همین دلیل سایپا می‌خواهد جلوی این اتفاق را بگیرد. البته اگر منصفانه نگاه کنیم متوجه می‌شویم پراید در چند سال اخیر گران نشده است، به‌طوری‌که در چند سال اخیر قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولیدی و سایر هزینه‌های مربوط اعم از سرباز، حقوق و دستمزد و …رشد چشمگیری داشته و چندین برابر شده، ولی قیمت خودرو افزایش اندکی داشته که بیشتر متاثر از افزایش قیمت بیمه و لزوم لحاظ کردن استانداردهای کیفی و ایمنی است.
چطور گران نشده؟ پراید قبلا ۷.۵ میلیون قیمت داشت، اما الان حدود ۹ میلیون تومان قیمت دارد!
قیمت جدید پراید به دلیل استانداردهایی است که در آن لحاظ شده، وگرنه با فاکتور گرفتن از آنها، باید گفت پراید افزایش قیمت خاصی نداشته.
کدام استانداردها؟
مثلا نصب ترمز ضدقفل و پیاده کردن پلت فرم X100. در واقع افزایش قیمت اعمال شده به دلیل کسب استانداردهای موردنظر بوده است. از طرفی، زمانی که پراید ۷.۵ میلیون قیمت داشت، برخی خودروها ۱۰ میلیونی بودند و حال همان خودروها قیمتی بالای ۱۵ میلیون تومان دارند.
شما می‌گویید اجازه ۱۰ میلیونی شدن پراید را نمی‌دهید، در حالی که ممکن است قیمت این خودرو در بازار به ۱۰ میلیون تومان برسد.
بازار را نمی‌دانم، اما ما سعی می‌کنیم به واسطه تیراژ بالا اجازه ۱۰ میلیونی شدن پراید را ندهیم.شرایط بازار با نمایندگی فرق دارد، به نحوی که برخی مسائل تاثیرگذار در آن، قابل کنترل از سوی ما نیست.
سوال دیگرم در مورد اوضاع تولید است؟ ظاهرا با توقف تولید روبرو شده‌اید؟
اتفاقا تولید را بیشتر هم کرده‌ایم.
یعنی اینکه می‌گویند سایپا شیفت کاری خود را کم کرده، صحت ندارد؟
ما از سال ۹۰ سه شیفته کار می‌کنیم و برای سال آینده نیز برنامه افزایش تولید داریم و قطعا کل سال آینده جهت تولید تعداد خودروهای برنامه‌ریزی شده باید سه شیفت کارکنیم. به نظرم این اظهارنظرها بیشتر شایعه است و فقط برای ملتهب شدن بازار مطرح می‌شوند.
اما برخی مشتریان عنوان می‌کنند که با وجود رسید موعد مقرر، موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی خود نشده‌اند.
کدام خودروها؟
مشخصا مگان و تندر L90.
به هر حال گاهی با مشکل تامین قطعات و کاهش تولید مواجه می‌شویم، که موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. در واقع اگر ما نتوانسته‌ایم برخی خودروها را سر وقت تحویل بدهیم، این موضوع به دلیل مشکلات تولید بوده، نه انبار کردن خودرو.
با این شرایط تکلیف ثبت نام‌کنندگان تندر L90 و مگان چه می‌شود؟
تمام سعی مان را می‌کنیم که تعهدات باقیمانده را پیش از سال جدید انجام بدهیم. در مورد تندر و مگان هم باید بگویم که انجام تعهدات بهمن‌ماه هم اکنون جریان دارد و تعهدات اسفند را نیز به زودی انجام می‌دهیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. آرش

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دل خجسته که میگن همین آقا رو میگن ایشون دل خجسته ای داره واقعاً.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. پژمان

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    4ماهه پولمونوخوابوندیم ازش استفاده کردن حالا میگن بایدال90رو19میلیون بخری(اونموقع15بود) الان میخوام پولموپس بگیرم ازم ضرروزیان میخون!!!!!
    تازه میگن بقیه پولتو1ماه دیگه میدیم(اگه بدن!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. باقری

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تاکی باید این مردم جور بکشن ماچه گناهی کردیم اگه واقعا اینطوری باشه درمورد قیمت خودر واقعا بی انصافیه.4ماه پولمون خوابید حالا معلون نیست چی میخوادبشه. ماشین با همون کیفیت وقیافه قیل رو باید گرونتر بخریم برای چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. جعفر

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    تو را به خدا با این مصاحبه ها رو اعصاب مردم ندوید. اگه توان تولید خودرو با کیفیت و قیمت مناسب ندارید، مجبور نیستید اینهمه سختی رو به جان بخرید.!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ما که رفتیم نمایندگی واسه خرید پراید گفتن کارخانه فروش را متوقف کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اسکندر ناظری میرحصاری

    ۲۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من در مورخه 6/6/91 مبلغ 10251000تومان از طریق نمایندگی سایباطاهر شهریار نقدا برای خرید یک دستگاه sx132,واریز نمودم به شماره درخواست 6315206تاکنون هیچ گونه خبری از تحویل خودرو نشده بعد از مدت 50روز نماینگی اظهار میدارد برو شکایت بکن شما وجدان خود را قاضی کنید آن وقت قضاوت کنید از این همه دروغ گفتن در قرن ارتباطات خجالت نمی کشند دروغ به این بزرگی تحویل مردم میدهند اینها هدفشان نارضایتی وایجاد تنش اشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۱۹ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من در تاریخ 18/06/91 ثبت نام کردم و مبلغ 10 میلیون و 250 هزار تومان واسه پراید 132 واریز کردم و الان حدود 2 ماه و 2 روز هست که میگذره حتی یک اس ام اس هم واسه من نیومده که الان در چه وضعتی هست .. حالا اومدن میگن که سود آوری نداره .. من اگه تو اون تاریخ با این پول آهن پاره میخریدم الان پولم شده بود 15 میلیون و میان میگن که برای ششمین باز مقام صادر کننده نمونه رو کسب کردن شما اگه ماشین دارین چرا به مردم داخل کشور نمیدین که سوار شن …. واقعا که

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدیه

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من قبل ازعید قصد خرید یک خودرو تیبا داشتم که متاسفانه در نمایندگی های مشهد موچود نبود فقط رنگ های قهوه ای مسی داشتن با قیمته 21500000 تومان .در همان زمان خودروی تیبا2 ثبت نام کردم تحویل اردیبهشت با پیش پرداخت 14000000 میلیون حالا واقعا میخوام بدونم این خودرو رو با چند وقت تاخیر تحویل میتونم بگیرم .من واقعیتش خیلی شنیدم که سایپا در تحویل خودرها تاخیر داره لطفا پاسخ منو بدین ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. هومن مسبوقی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سوال من از قاءم مقام شرکت سایپا اینه
    چرا قیمتهای ساینا وتیبا در نمایندگیها از بابت پیش پرداخت و مبالغ چکها متفاوته
    مگه غیر از اینه که سایپا مرکز هر بخشنامه ای اعلام کرد
    باید در کل کشور انجام بشه چرا سلیقه ای عمل میکنند
    چون خودرو کم شده یا گرون شده هر نمایندگی هرجور دلش میخاد از مشتری پول میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا