جنگ اسب بخاری بنتلی، رولزرویس و مایباخ

ما همیشه شاهد جنگ‌های اسب بخاری بین ب‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی بوده‌ایم؛ اما این جنگ هم‌اکنون به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده شده و برندهای لوکس‌تر با پیشرانه‌های دوازده سیلندر آتش این جنگ را شعله‌ور کرده‌اند.

luxe-emblems
درحالی‌که معمولاً جنگ‌های قدرت بین مدل‌هایی چون M3،C63 و RS4 یا مدل‌هایی نظیر M5،E63 و RS6 بوده اما این بار سه خودروساز لوکس در سطح بسیار بالایی از بازار وارد میدان شده‌اند. این سه خودرو عبارت‌اند از بنتلی، رولزرویس و مایباخ. تاکنون بنتلی در این جنگ پایین‌تر از حریفان قرار داشته است. رولزرویس و مایباخ به تازگی مدل‌های توانای خود را عرضه کرده و بنتلی را تحت‌فشار گذاشته‌اند.

mercedes-benz-s-class_maybach-2016-1600-03
اوایل امسال رولزرویس با معرفی نشان مشکی Black Badge جنگ جدیدی را آغاز کرد. مدل‌های کوپه‌ی ریث و سدان گوست که از این نشان سود می‌برند از همان پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربوی مدل‌های استاندارد استفاده می‌کنند اما خروجی آن‌ها افزایش یافته است. درحالی‌که گوست استاندارد قدرت 563 اسبی و گشتاور 820 نیوتون متری دارد اما گوست مشکی نشان خروجی 603 اسبی و گشتاور 841 نیوتون متری دارد. ریث حتی قدرتمندتر بوده و خروجی پیشرانه‌ی آن در دو مدل استاندارد و مشکی به 624 اسب بخار می‌رسد. البته گشتاور نسخه‌ی مشکی از 800 به 870 نیوتون متر رسیده است.

ap90211831_highres_-black-badge-a-dark
دایملر نیز چند هفته پیش با رونمایی از مرسدس-مایباخ S650 کابریولت خودی نشان داد. برای اولین بار از زمان احیای این برند، مایباخ دست روی مدلی دو درب و کانورتیبل گذاشته است؛ اما نکته‌ی مهم‌تر اینکه این خودرو از پیشرانه‌های قدرتمندتری سود می‌برد. همانند مایباخ S600 سدان، مدل S650 از پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو نیرو می‌گیرد اما قدرت آن به سطح جدیدی رسیده است. بجای قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور 830 نیوتون متری مدل S600، این خودرو خروجی عظیم 621 اسب بخاری و گشتاور 1000 نیوتون متری دارد.

mercedes-benz-s650_cabriolet_maybach-2017-1024-2a
این میزان قدرت را با بنتلی کانتیننتال GT مقایسه کنید که خروجی پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربوی آن 582 اسب بخار و 724 نیوتون متر است. مدل سطح بالای اسپید نیز قدرت 633 اسبی و گشتاور 841 نیوتون متری دارد. مدل‌های کانورتیبل و سدان فلایینگ اسپور نیز با همین میزان خروجی در دسترس هستند.

bentley-continental_gt_speed-2016-1600-02
این میزان اسب بخار بنتلی بیشتر از دو خودروی دیگر است اما در بحث گشتاور بنتلی در برابر مرسدس حرفی برای گفتن ندارد. میانگین دو واحد ذکر شده در رولزرویس بالاتر از بنتلی است اما در این بخش مایباخ هر دو رقیب را پشت سر می‌گذارد.

2016 Bentley Continental GT Speed
نسخه‌ی تولید محدود S650 کابریولت تنها مایباخی است که از پیشرانه‌ی یاد شده استفاده می‌کند هرچند این پیشرانه در مدل‌های AMG S65 سدان، کوپه و کانورتیبل و نیز SL65 رودستر و G65 در دسترس هستند. با به‌روزرسانی S کلاس در سال 2017، از اینکه ببینیم مرسدس مدل سدان مایباخ S650 را نیز با فاصله‌ی بین محور طولانی‌تر و راحتی فوق‌العاده عرضه کرده اصلاً تعجب نخواهیم کرد.

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

39 دیدگاه

  1. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (7729 دیدگاه) ,

    اول مایباخ
    بعد بنتلی
    بعد رولزرویس
    را میپسندم.😊😊😊

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل KING 918
    KING 918
    سوابق: (217 دیدگاه) ,

    من که از هیچ کدوم خوشم نیومد …..
    پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو نهایت تونستن 620 اسب بکشن بیرون هر چند گشتاور فوق العادس اما فرای یا لامبو از یه موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی بیشتر از 700 اسب استخراج میکنن درسته هدف و برنامه هر خودرو متفاوته ولی مهندسی انجین خودش یه شرط برای معرفی شدن به جهانه …..

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (972 دیدگاه) ,

      داداش خودت دارى میگى اهداف متفاوته:
      مثال موتور اکوبوست فورد رو میزنم و 350 قدیمى شورولت:
      موتور اکوبوست 3.5 لیترى فورد روى F-150 هست و روى GT هم هست.
      اما 300 اسب بخار حداقل اختلاف بازده دارن چون هدف ساختشون متفاوته!!
      موتور 350 یا حتى 454 شورولت (بزار 454 رو میگم) روى تراک ها 250 اسب میداده با گشتاور فوق العاده و شاتون هاى بلند و حداکثر گشتاور رو توى دور 1200 میداده ولى همون موتور روى کوروت 710 اسب بخار میداده توى دور 9000
      پس تفاوت ها کاملا مشخصه. هدف ساخت ها متفاوته- بازار هدف متفاوته. ٢ مسئله هم هست. موتورى که با حجم ۴ لیتر 300 اسب میده تا موتورى که از ٢ لیتر این توان رو میده جدا از گشتاور بیشتر موتور ۴ لیترى استهلاک ٢ لیترى خیلى بیشتره. و مسئله دوم مصرف سوخت توى ماشین هاى سدان مسئله به مراتب مهم ترى هست تا ماشیناى اسپورت. به موتور روى ایمپالا ٢٠٠ اسبه با کاربرات ٢ دهنه ولى همون موتور روى کامارو 390 اسبه با ٢ جفت کاربرات ۴ دهنه! پس اینجا قطعا مصرف سوخت کامارو بیشتره.
      امیدوارم توضیحاتم کامل باشه.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل MPH
      MPH
      سوابق: (408 دیدگاه) ,

      حرفت بی ربطه
      به موتوری که رو a45/cla45/gla45 مراجعه کن تا ببینی میتونن چقدر از یه موتور قدرت بکشن

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل KING 918
        KING 918
        سوابق: (217 دیدگاه) ,

        خب رفقا به این نکته هم توجه کنید که درسته هدف ها متفاوته ولی سوال اینجاست چرا باید از یه همچین موتوری استفاده بشه …….
        نیازی نیست روی یه ماشین سدان از یه موتور 12 سیلندر سنگین وزن استفاده بشه وقتی استفاده شد خب طبیعی که انتظار ها هم بره بالا منی که بنتلی رو میخرم 400 هزار دلار با این موتور با کسی که اوانتادور خریده 400 هزار دلار درسته سگمنت ها متفاوته ولی پیشرانه ها برار استفاده شده ( در ضمن موتور این سدان ها از توربو هم بهره میبره ) درسته کسی انتظار نداره بنز یا بنتلی از اوانتادور بزنه جلو ولی خب در بازده قدرت نسبت به وزن انتظاراتی هست یا بهتر بگم سازنده به وجود میاره
        بهتر بود در این نوع از سدان های لوکس از موتور های 8 سیلندر و 6 سیلندر توربو استفاده میشد تا علاوه بر وزن کمتر عملکرد بهتری داشته باشن و در قیمت ماشین هم تاثییر بسزایی داشت ….
        الان فقط بنز و بنتلی و …. یه ماشین لیزی ( تنبل) درست کردن که فقط بنزین قورت میده و بازدهی خوبی نداره پس قبول کنین هیچ کدوم از این موتور ها به اون صورت جالب نیست …

        پاسخ
        1. matador
          سوابق: (7729 دیدگاه) ,

          .
          دوست عزیز ، موتور 12 سیلندر خودش یکی از جنبه های لاکجری و پرستیژ هست. مثل موتور 16 سیلندر روی بوگاتی. یا موتور W12 که روی یکی از گرون ترن و خاص ترین مدل عای رولزرویس فانتوم گذاشتن. یا موتور 12 سیلندری که روی لافراری هست.
          اینا ، برای قدرت و گشتاور نیست.
          موتور 12 سیلندر و 16 سیلندر روی هر ماشینی قرار بگیره به شناسنامه ی اون ماشین تبدیل میشه.
          متاسفم که پورشه ، 12 سیلندر نداره
          فکر کردی استفاده از موتور 6 و 8 سیلندر به ذهن من و شما رسیده و به ذهن مهندسای بنز نرسیده ؟

          موتور 12 سیلندر اونم بای توربو یعنی پرستیژ … حس لوکس بودنی که موتور 12 سیلندر داره هزار دست قاشق چنگال نقره نداره !

    3. matador
      سوابق: (7729 دیدگاه) ,

      فکر نکنم مهندسی انجین ، برتر از مرسدس داشته باشیم.
      مرسدسی که از یک موتور 1.6 لیتری 1000 اسب میگیره ، باید بدونی چه مهندسی داره.
      .پایین دلیل استفاده از 12 سیلندر رو نوشتم.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل KING 918
        KING 918
        سوابق: (217 دیدگاه) ,

        کلا قبول ندارم حرفتو داش مجید …
        در ضمن پورشه 12 سلیندر داره یه سرچی کن میبینی …..

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل KING 918
          KING 918
          سوابق: (217 دیدگاه) ,

          ببخشید ها مجید میگم حرفتو قبول ندارم ….
          ولی ببین رفیق ( میخوام یه مثال بزنم الان کل دنیا میریزه اینجا چی رو با چی مقایسه میکنی و فلان و فلان …)
          دنا با موتور معمولی وقتی ساخته میشه میگن 110 اسب بخار کسی حرفی نمیزنه خب اما وقتی ایرانخودرو میاد میگه اقا قصد ساختن دنا با موتور توربو داریم انتظار میره بالا بعد چند وقت دنا توربو تولید میشه با قدرت 150 اسب همه انتقاد میکنن چرا چون واقعا نیازی به این موتور هم نبود و انتظار ها الکی بالا رفت
          بعد ما میام نگاه میکنیم لیفان با موتور 4 سیلندر با حجم کمتر تنفس طبیعی 136 اسب بخار استخراج کرده اینه که داستان میشه …..
          حالا واس بنز و … هم همینه وقتی انتظار میره بالا با یه موتور غول 12 سیلندر توربو 533 اسب قدرت تولید میشه و حالا شده 620 اسب بازم راضی کننده نیست حداقل از لحاظ فنی نه نوع ماشین …..
          رفیق اصلا هیچ ربطی نداره یه ماشین خیلی لوکس موتورش 12 سیلندر باشه

        2. تصویر پروفایل Daniel
          Daniel
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          کینگ 918
          درست گفتی پورشه 917 دارای موتور 12 سیلندر بوده که از ترکیب 2 موتور 6 سیلندر 2.25 لیتری به وجود اومده. فوق العادس. ارادتم به پورشه بیشتر شد… .
          لینکش رو هم برای دوستان میزارم. خیلی داستان جالبی داشته.
          http://www.hicar.ir/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-917%D8%9B-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%A7/

      2. Bavaria
        سوابق: (552 دیدگاه) ,

        توو انجین معمولا ب ام و جوایز بیشتری برده

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل MPH
          MPH
          سوابق: (408 دیدگاه) ,

          نمیشه گفت کی بهتره مطمئنا خودروسازای زیادی رو میشه نام برد که انجینهای معرکه ای میسازن.
          اگه بخوایم کلی بگیم نظر من فولکس واگن هست که همه نوع انجینی میسازه
          VR.W.FLAT.I.V
          در انواع حجم تا 8 لیتر!!!!!
          تنفس طبیعی عظیم الجثه میسازه
          با سیلندرهای فرد مثل 5 هم میسازه
          ….

      3. تصویر پروفایل Daniel
        Daniel
        سوابق: (486 دیدگاه) ,

        متاسفی که پورشه 12 سیلندر نداره!!!!!!!!!!!!!!!
        ممدرضا میگه داره ولی من نمیدونم و کاری ندارم ولی پورشه با 6 سیلندر تخت رو اکسل عقب گوش لامبورگینی و فراری ( با عرض پوزش از فراری و طرفدارهاش) رو پیچونده.
        ناراحت نشو و این جمله منو با لحن آروم و دوستانه بخون مجیدجان ولی پورشه به تاسفت نیازی نداره چون خودش کارشو بلده چون استاد کشیدن قدرت از موتورهای با حجم پایین و تعداد سیلندر کمتره.
        در مورد اینکه بنز بهتره یا نه باید بگم حقیقت اینه که Porsche و BMW نسبت به BENZ در انجین سازی برتر هستن.
        911GT3 RSشش سیلندر بدون توربو و 500 اسب بخار

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل KING 918
          KING 918
          سوابق: (217 دیدگاه) ,

          یار قدیمی Danielجان خیلی ها فکر میکنن پورشه 12 سیلندر نداره در صورتی که پورشه در مدل 917 با استفاده ازدو پیشرانه 6 سیلندر 2.25 لیتری و ادغام کردن اون ها یه 12 سیلندر تخت بسیار ناب تولید کرد ……
          چه کنیم که دوستان در این جور موقعیت ها فقط یه دیس لایک میفرستن برات ////
          مجید و باقی دوستان هم حق دارن الان فضا واقعا جوریه که خیلی ها فکر میکنن ماشین لوکس باید یه موتور غول اسا بی کاربرد داشته باشه …..
          هرچند تمام این لوکس ها با این موتور هاشون پشت سر پانامرا توربو خاک جم میکنن …….

        2. تصویر پروفایل Daniel
          Daniel
          سوابق: (486 دیدگاه) ,

          Porsche panamera که قصر متحرکه و هم یه مافوق سوپر سدان… .

  3. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    خدای من
    خیلی زیاده ۱۲ سیلندر
    واقعا حس خوبیه

    پاسخ
  4. حميد
    سوابق: (1062 دیدگاه) ,

    برا من فرقی نمیکنه هر کدوم رو بتونم بخرم سوار میشم

    پاسخ
  5. AK_007
    سوابق: (291 دیدگاه) ,

    دوستان میگم رقیب ام ۵ و Rs6 مگه E63 AMG نیست???
    پس چرا اینجا amg رو ننوشته?

    و بین این ۳ برند هر سه تاشون عالین ولی خب!
    رولزرویس ی چیز دیگست!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل MPH
      MPH
      سوابق: (408 دیدگاه) ,

      دوست عزیز بنتلی و رولز ماشینای لوکس(لوکس که چه عرض کنم سوپر لوکس) هستند،ولی amg ماشین عملکردی هست و نمیشه باهم مقایسشون کرد.برای اینکه عدالت برقرار بشه با میباخ مقایسه شدن که اهدافشون یکیه
      با اینکه گفتی رولز یه چیز دیگس هم بشدت موافقم😊
      البته اگه من شرایط خریدشون رو داشته باشم (که هیچ وقت نخواهم داشت!!!) هیچ کدومو نمیخرم.یه کلاس اس برام کافیه…….
      به نظرم با اینا بخصوص بنتلی ورولز که بیشتر خاصن آدم زیاد تو چشمه و یه جور خودنمایی،که حس بدی به من میده.البته ماشینا که عالین ولی اون حس خودنمایی خیلی بده

      پاسخ
      1. AK_007
        سوابق: (291 دیدگاه) ,

        دوست عزیز من
        اینو میدونم
        منطورم اول متن بود که گفت رقیب M5 مرسدس E63.هست
        میگم مگه رقیب m5 ای ۶۳ amg نیست?
        پس چرا amg شو ننوشته

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل MPH
          MPH
          سوابق: (408 دیدگاه) ,

          چون وقتی از 63 حرف میزنه یعنی amg هم هست
          لازم به گفتن نی

  6. AMG///
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    میباخ را دوست میدارم ، نسبت به بنتلی احساسی ندارم ، از رولزرویس متنفرم همی بسیار.

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    مرسدس و رولز رویس رو به بنتلی ترجیح میدم، جدای از بحث پیشرانه، طراحیشون خیلی پر ابهت تر و باحال تره.

    پاسخ
  8. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (713 دیدگاه) ,

    عزیزان خودروسازان بیشتر به اسب بخار علاقه مند و وفا دارند تا گشتاور ، همانطور که کارل شلبی فقید گفتهگفته:
    اسب بخار بیشتر باعث فروش بهتر میشود در صورتی که با گشتاور بیشتر پیروز مسابقات میشوید.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل MPH
      MPH
      سوابق: (408 دیدگاه) ,

      عزیز دل 1000 ن.م گشتاور کمیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      والا من پرگشتاورترین ماشینی که سوار شدم ،گشتاورش تقریبا 250ن.م بود ولی چنان کششی داشت که نگو.البته همیشه نه!!!!!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Nima
        Nima
        سوابق: (972 دیدگاه) ,

        من ماشین با گشتاور 500 نیوتون داشتم😬😬
        و حس میکنم واقعا هیولاس
        ولى میتونى درنظر بگیرى موتور وانت هاى فورد و دوج و شورولت 1250 نیوتون گشتاور دارن توى دور 1200-1300 فکر کنم. ولى خوب به وزن هم بستگى داره.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل MPH
          MPH
          سوابق: (408 دیدگاه) ,

          البته من سواری گفتم وگرنه یه دوری با لودر هم زدم که گشتاورش مناسب بود!!!!! کلا یه دور چند دقیقه ای بود ولی اصلا خوش نگذش . لامصب هر چی گازو فشار میدی انگار نه انگار….فقط صدا در میکنه…. البته زمینم سوراخ کردم باهاش!!!
          آقا نیما ماشینتون چی بوده اونقدر تورک داشته؟؟؟؟

        2. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (972 دیدگاه) ,

          من کامارو با موتور 454 داشتم.

  9. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (713 دیدگاه) ,

    عزیزان خودروسازان بیشتر به اسب بخار علاقه مند و وفا دارند تا گشتاور ، همانطور که کارل شلبی فقید گفتهگفته:
    اسب بخار بیشتر باعث فروش بهتر میشود در صورتی که با گشتاور بیشتر پیروز مسابقات میشوید.

    به نظر من باید یه بنتلی مولسان اکستندد ویل بیس بخرید بعد به دست کوروش منصوری بسپارید تا در بخش فنی اعداد و ارقامی در حد کشتیهای اقیانوس پیما برایتان از دل موتور بیرون بکشد.
    خطم کلام.

    پاسخ
    1. AMG///
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      گند میزنه این منصوری ، ماشینو تا پس کلش میکنه فیبر کربن .

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل MPH
        MPH
        سوابق: (408 دیدگاه) ,

        😂😂😂😂
        بعضی ایرانیا بهش میگن سلطان تیونینگ جهان!!!!!!
        نمیدونم چرا

        پاسخ
        1. AMG///
          سوابق: (121 دیدگاه) ,

          😂😂😂😂من میدونم چرا ؟ چون اونا از علم زیبایی شناسی اصلا” سررشته ندارن .

  10. تصویر پروفایل DODGE
    DODGE
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    به نظر من بزرگان این کلاس رولزرویس و بنتلین اگه بخوام رتبه بدم بر اساس علاقه ام:
    1.رولزرویس
    2.بنتلی
    3.مایباخ
    (که فاصله ی بین رتبه ها خیلی کمه!!)

    پاسخ
  11. mohsen
    سوابق: (988 دیدگاه) ,

    RR مهندسی بی نقص باواریایی

    پاسخ
  12. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    به نظرم مایباخ از دوتای دیگه بهتره
    هم موتور با گشتاور بالاتری داره و مخصوصا طراحی ظاهریش بهتر از اوناس
    رولزرویس و بنتلی خیلی سلطنتی هستن و فک کنم بیشتر ب درد افراد پیر بخورن ولی مایباخ ظاهر سرزنده تری داره و اسپورتی و سلطنتی بودن رو با هم تلفیق کرده که طراحی خیلی خوبی رو به وجود اورده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.