مرسدس بنز

بدترین خودروهای اسپرت: مرسدس بنز CLK نسل اول

نسل اول مرسدس بنز CLK قطعاً یک خودروی بد نبود اما کمتر از آن چیزی که وعده داده بود را ارائه کرد

mercedes-benz-clk_coupe-199

چه خودرویی است؟

CLK یک کوپهٔ لوکس متوسط بود که در اصل جایگزین E کلاس کوپه شد. این خودرو در دو نسل تولید شد و در سال ۲۰۰۹ مرسدس بنز دوباره E کلاس کوپه را بازگرداند و تولید CLK متوقف شد.

mercedes-benz-clk_coupe-1998-1024-03

کی و کجا ساخته شد؟

نسل اول CLK در سال ۱۹۹۷ معرفی شد یعنی دو سال بعد از معرفی E کلاس W210. این نسل تا سال ۲۰۰۲ در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل در برمن آلمان تولید شد. البته نسخهٔ کانورتیبل یک سال بیشتر روی خط تولید بود.

mercedes-benz-clk_cabriolet-1998-1024-03

مشخصات فنی

هرچند CLK به‌عنوان عضوی از خانوادهٔ E کلاس معرفی شد اما این خودرو درواقع بر اساس C کلاس W202 ساخته شده بود. در ابتدا دو پیشرانه برای CLK ارائه شد که هر دو چهار سیلندر بودند. یکی تنفس طبیعی با ۱۳۶ اسب بخار داشت و دیگری سوپرشارژ با ۱۹۷ اسب بخار که مرسدس آن‌را کمپرسور می‌نامید. سپس چند ماه بعد CLK430 با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 معرفی شد و در سال بعد CLK430 ارائه شد.

mercedes-benz-clk430_coupe-1999-1024-02

چرا بد است؟

نمی‌توان پاسخی کوتاه به این سؤال داد چراکه CLK قطعاً بدترین خودروی اسپرت دنیا نیست اما مشکل اینجاست که نسل اول این خودرو کمتر از آن چیزهایی را که وعده داده بود ارائه کرد. البته ما دربارهٔ نسخهٔ بالا ردهٔ AMG صحبت نمی‌کنیم زیرا این مدل فوق‌العاده کمیاب و گران‌قیمت بود.

mercedes-benz_clk_55_amg_1

CLK در جلو دارای طراحی آشنای چهار چراغ گرد بود که برای اولین بار در E کلاس ارائه شدند. برای چراغ‌های عقب CLK هم از چراغ‌های E کلاس استفاده شده بود. بااین‌حال هرچند CLK در ظاهر به E کلاس شباهت داشت اما معماری و پلت‌فرم آن از مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر C کلاس گرفته شده بود؛ بنابراین خریداران پول یک E کلاس کوپه را پرداخت می‌کردند اما در اصل صاحب یک C کلاس کوپه می‌شدند.

مشکل بعدی پیشرانهٔ پایهٔ CLK بود چراکه همان‌طور که اشاره شد موتور پایهٔ این خودرو یک واحد چهار سیلندر تنفس طبیعی بود اما آیا یک موتور چهار سیلندر مناسب کوپه‌ای اسپرت و پریمیوم است؟ بااین‌حال این موتور با ۱۳۶ اسب بخار قدرت برای مدل پایه کافی به نظر می‌رسید اما شتاب صفرتاصد CLK با این موتور ۱۱ ثانیه بود که کاملاً غیرقابل‌قبول بود. البته CLKهای کمپرسور با شتاب ۹.۱ ثانیه وضعیت بهتری داشتند ولی مدل گران‌تر CLK230 کمپرسور تنها مدل سرگرم‌کنندهٔ خانوادهٔ CLK محسوب می‌شد.

mercedes-benz-clk_coupe-1998-1024-07

هنگامی‌که شما یک خودروی پریمیوم یا خودرویی که توسط یک سازندهٔ معتبر آلمانی ساخته شده است را می‌خرید، طبیعی است که انتظار دارید هیچ مشکل فنی عمده‌ای در آن وجود نداشته باشد درحالی‌که اولین نسل CLK از مشکلات الکتریکی آزاردهنده‌ای رنج می‌برد که احساس کلی قابل‌اعتماد بودن آن‌را را مخدوش می‌کرد. بالابرهای برقی شیشه‌ها، مکانیسم برف‌پاک‌کن‌ها و گرم‌کن صندلی‌های جلو همگی خصوصاً در سال اول تولید CLK معیوب بودند.

mercedes-benz-clk320_coupe-1999-1024-02

اما همه با این نظر موافق نیستند

حتی در نمونه‌های غیر AMG، سزاوار نیست که نسل اول CLK را در بین بدترین خودروهای اسپرت تاریخ قرار داد. هرچند نسخهٔ پایهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر و حتی نمونهٔ سوپرشارژ آن کم قدرت هستند اما نمی‌توان پیشرانه‌های بزرگ‌تر CLK را نادیده گرفت. به‌عنوان‌مثال CLK430 یا یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 شتاب صفرتاصد را در کمتر از شش ثانیه طی می‌کرد که برای استانداردهای اواخر دههٔ ۹۰ کاملاً مناسب است.

mercedes-benz-clk_cabriolet-1998-1024-06

همچنین درحالی‌که برای CLK از طراحی E کلاس استفاده شده بود اما شاسی C کلاس در زیر پوست آن‌هم هرگز بد نبود. نسخه‌های غیر AMG این خودرو بیشتر شبیه به یک گرند تورر لوکس بودند تا یک کوپهٔ اسپرت. علاوه بر این می‌توان گفت که نسل اول مرسدس بنز CLK برداشتی آلمانی از کوپه‌های لوکس آمریکایی دههٔ ۷۰ مانند کادیلاک الدورادو یا لینکلن کانتیننتال مارک IV بود.

mercedes-benz-clk_coupe-1998-1024-06

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ولی با همه ی وجود، به نظر من که ماشین بسیار دوست داشتنی ای هست! طراحی اتاقش به نسبت زمان خودش خیلی شیک هست.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. KING 918

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    بابا کجای این بده ؟؟؟؟
    من هر چی بده خریدارم …

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    بنز مثل اپل میمونه .. اپل 4 هم باشه . بازم اسم و اصالت اپل رو پشت سر خودش داره
    حالا این بنز هم میخواد به نظر کارشناسا بد باشه ولی بازم بنزه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. elemento

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    واقعا طراحی این نسل از بنز ، هیچ وقت قدیمی نمیشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. Efk

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    کبرا 11 رو فقط و فقط بخاطر این ماشین میدیدم ،رنگ سرمه ای داشت
    برای اونموقع واقعا خوشگل بود

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. ونوم

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    این چراغ های جفت خیلی به بنز میومد حیف شد کنار رفت از طراحی بنز

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. joshan

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نیرو های پلیس ما چقدر از مدل های مشابه اش استفاده کرد .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. Bavaria

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    اینا اول میگن بدترین خودروهای اسپرت
    آخرش میگن اصلا اینطور نیست
    بهتره اول برن تصمیمشونو بگیرن بعد معرفی کنن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. 1wp.ir

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این پستا رو که می خونم یه لحظه فکر می کنم اصلا توی ایران نیستم و اصلا هم چیزی که برای دیگران خاطره و چه بسا معمولی است برای ما آرزوست…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      تنها نیستی دوست عزیزم ;-)
      با اینکه خیلی سخته اما سعی کن بخندی:-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. GOD BLESS AMERICA

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    دقیقا مثل خودروهای آمریکایی که ازش الهام گرفته بود این خودرو هم از قدرت کم رنج میبرد.
    گرچه لینکلن کانتیننتال مارک چهار با موتور وی هشت 7.5 لیتری گشتاور مورد نیاز برای حرکت دادن پیکره سنگین آن را فراهم میآورد اما قدرت 200 اسب بخاری آن حتی برای آن سالهای آمریکا قدرت کمی محسوب میشد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. احمد باقری

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در اون زمان هم خیلی خوب بود.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. MjM

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    این بد بودن از نظر جهانیه….از نظر منتقدینه…از نظر اینکه یه بنزه!
    نه از نظر ما…اینجا ایرانه…
    نه از نظر کسی که میگه من یه 206 دارم تا حالا خوب بوده اذیتم نکرده راضیم!!!!! و الانم هم میخوام برم 207 جدید!!! با 4 برابر قیمت واقعیش بخرم جدیده!!! با این قیمت چی میشه خرید!!!؟!!!!!!!!!!!!!
    تا هروقت که ما به ماشین های 40 سال پیش راضی هستیم و میخریم همین آشو همین کاسست..
    پس بنز هم باید ماشینهای 30 سال پیشو همچنان تولید کنه و مردم هم بگن ما راضیم اذیتمون نرکرده!! (هرچند ک بنزه و واقعا هم همینطوره!)

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. faramarz

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    خیلی این مدل رو دوست دارم,واقعا زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. خسرو

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    قشنگ روانیه این اتاق بنزم // قشنگ روانی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Philipp

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    این به یه جهش ژنتیکی نیاز داشت تا بشه CLK GTR حضرت عشق😍

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا