اسمارتمرسدس بنز

بررسی اولیه اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶

چند راه ساده برای سرگرم‌شدن و لذت بردن از یک اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ وجود دارد. اولین راه این است که می‌توانید آن را به صورت سپر به سپرِ یک اسمارت دیگر در یک «جای‌ پارک» پارک کنید. همچنین می‌توانید در مسیرهای کم‌عرض، به‌راحتی دور بزنید. همین‌طور می‌توانید شاهد «یک‌وری» شدن اسمارت خود باشید (اشاره به ماجرایی که سال گذشته برای برخی اسمارت‌ها در سان‌فرانسیسکو در امریکا اتفاق می‌افتاد). در نهایت می‌توانید با بردن آن به یک جاده پر پیچ‌وخم کوهستانی، از رانندگی با آن «لذت» ببرید؛ درست شنیده‌اید، از رانندگی با فورتو لذت ببرید.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
دو فعالیت اولی که در بالا ذکر شد، مربوط به ویژگی‌های فورتو به‌عنوان یک خودروی شهری کامل هستند. این خودرو با طولی به اندازه ۲۶۸۲ میلی‌متر و شعاع گردش نزدیک به ۷ متر، بهتر از هر خودروی جدید دیگری، وظایف شهری خود را انجام می‌‌دهد. با این حال، قابلیت فورتو در نشاندن لبخند بر روی لبان شما در سرعت‌های بالا، حداقل قبل از کاسته‌شدن از قدرت ترمزهای عقب، چیز جدیدی است که در این مدل دیده می‌شود. البته شاید حتی «سرعت» هم برای فورتو تازگی دارد!

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
در این بررسی، برای ابتدا با فورتو در جاده‌های اروپا رانندگی شده است. فورتو در مدل ۲۰۱۶، با هر معیاری که بخواهیم اندازه‌گیری کنیم، ارتقا پیدا کرده است. با اینکه طول کلی خودرو به همان اندازه قبلی باقی مانده، عرض آن حدود ۴ اینچ اضافه شده تا سرنشینان داخل کابین، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. صندلی‌های مورد استفاده واقعاً‌ راحت هستند و داشبورد نیز با اینکه هنوز هم طراحی نسبتاً عجیب و غریب خود را حفظ کرده، ولی استفاده از آن، کمتر راننده را به خطا می‌اندازد. در مدل ۲۰۱۶، یک برنامه موبایل جدید با عنوان “Cross Connect” ارائه شده که اطلاعات وسیله نقلیه از جمله نیروی g و سیستم راهبری را در دسترس قرار می‌دهد. همچنین با ۱۰۰ دلار هزینه اضافی می‌توانید محلی برای گذاشتن گوشی موبایلتان در جلو رادیو داشته باشید. البته خبر بد این است که این برنامه هنوز مشکلاتی دارد و در هنگام استفاده، با وقفه‌هایی همراه است. امّا خبر خوب این است که این برنامه به صورت رایگان است و حتی بهتر از آن، اینکه شما می‌توانید تا ارائه شدن یک نسخه پایدار از این برنامه صبر کنید.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
اسمارت برای پیشرانه فورتو در بازار امریکا تنها یک گزینه ۸۹۸ سی‌سی توربوشارژر سه سیلندر در نظر گرفته که قدرتی برابر ۸۹ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری به اندازه ۱۳۵/۶ نیوتن‌متر تولید می‌کند. مسلماً این‌ها اعداد بزرگی نیستند، ولی درعین‌حال نسبت به ۷۰ اسب‌بخار و ۹۲ نیوتن‌متری در مدل قبلی، رشد زیادی را نشان می‌دهند. مطابق گفته اسمارت، این موضوع برای کاهش ۲ ثانیه‌ای شتاب فورتو کمک زیادی کرده است. اسمارت فورتو با گیربکس ۵ دنده دستی در مدت ۱۰/۱ ثانیه و با گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک در مدت ۱۰/۵ ثانیه می‌تواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. ضمناً اگر برای شما اهمیت دارد و یا اینکه شجاعت رسیدن به آن را دارید! باید گفت که سرعت حداکثر این مدل ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت است.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
قدرت در دور موتور قبل از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه چندان احساس نمی‌شود، ولی پس از این دور موتور به شکل ناگهانی وارد عمل می‌شود تا بالای ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ادامه می‌یابد. سپس نرمی خودرو، خود را نشان می‌دهد. گیربکس دستی ۶ دنده، گزینه‌ای است که برای اولین بار در انتقال قدرت در فورتوی بازار امریکا ارائه می‌شود و بنابراین، در این بررسی بیشتر وقت خود را با این نوع گیربکس سپری کرده‌ایم. دسته‌دنده، اعتمادبه‌نفس خوبی دارد؛ البته در حدّ «میاتا» نیست، ولی آن‌قدر ابهام ندارد که شما را در تعویض دنده‌ها دچار مشکل سازد. ضمن اینکه تعداد دنده‌ها نیز آن‌قدر زیاد نیست که بخواهید آن‌ها را فراموش کنید. به‌عنوان نمونه، نسبت دنده دوم آن‌قدر بالاست که وقتی می‌خواهیم از یک پیچ عبور کنیم، سریع به دنده اول برمی‌گردیم تا فشار زیاد به موتور وارد نشود.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
تجربه بعدی با اسمارت فورتو در بلوار «اسکای‌لاین» در پورتلند امریکا بوده که شامل مسیرهای بیشتری در محیط شهری می‌شده است. چیزی که از همه بیشتر به چشم می‌آید، تیونینگ مناسب سیستم فرمان فورتو است که به صورت دقیق و البته کمتر «عجول» عمل می‌کند. همچنین وقتی با شدت وارد یک پیچ می‌شوید، فورتو در ابتدا اندکی بدفرمانی نشان می‌دهد، ولی دوباره مطیع و فرمان‌بردار راننده می‌شود و با چیزی که از آن خواسته‌اید، سازگار می‌شود. درهرصورت، پدال ترمز اسفنجی و ضعیف‌شونده، یکی از ایراداتی است که حتماً باید به آن اشاره کرد. البته همین پدال را هم اگر بخواهیم با مدل قبلی مقایسه کنیم، همراه با هندلینگ در مدل ۲۰۱۶ پیشرفت کرده است. در همین حال، با استفاده از یک پکیج اسپرت ۶۰۰ دلاری در مدل با گیربکس اتوماتیک می‌توان مواردی را مانند چرخ‌های ۱۶ اینچی (جایگزین چرخ‌های استاندارد ۱۵ اینچی)، پدل‌شیفترها و ارتفاع ۱۰ میلی‌متر پایین‌تر برای سیستم تعلیق اضافه کرد.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
اگر خواسته‌ باشیم از نظر قابلیت خودرو در دور زدن و دوربرگردان حساب کنیم، قیمت یک اسمارت فورتو ۲۰۱۶ حتماً می‌بایست از یک بوگاتی ویرون بالاتر باشد. امّا قیمت‌گذاری این خودرو در سطحی بسیار پایین‌تر انجام شده و از ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار برای مدل با گیربکس دستی شروع می‌شود. این در حالی است که این قیمت برای مدل اتوماتیک به ۱۶۳۹۰ دلار افزایش می‌یابد. حداکثر قیمت نیز برای مدل «پراکسی» است که با گیربکس دستی برابر ۱۹۲۳۰ و با گیربکس اتوماتیک برابر ۲۰۲۲۰ دلار است. هزینه‌های کم در مصرف بنزین، یکی از مزیت‌های فورتو، چه در مدل با گیربکس دستی و در مدل با گیربکس اتوماتیک، به شمار می‌رود؛ مصرف سوخت فورتو در حالت با گیربکس دستی به میزان ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این مصرف در حالت با گیربکس اتوماتیک مشابه است و تنها در شهر به ۷/۱۳ لیتر کاهش می‌یابد. البته برای خودرویی با این ابعاد، این عملکرد نمی‌تواند چندان قابل‌توجه باشد، ولی اسمارت خودش نیز از فورتو به‌عنوان یک خودروی سبز یاد نمی‌کند (حداقل قبل از اینکه مدل الکتریکی «الکتریک درایو» در اواخر سال آینده میلادی معرفی شود).

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
درهرصورت، به‌عنوان یک خودروی شهری، قابلیت‌های فوق‌العاده در پارکینگ و مانورها، کمتری خودرویی به‌پای فورتو ۲۰۱۶ می‌رسد. همچنین فورتوی جدید می‌تواند مشکلات کمتری برای کسانی را که در مسیرهای باریک نیاز به دور زدن پیدا می‌کنند، ایجاد کند و به‌راحتی نیز در جاهای کوچک پارک می‌شود.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل‌ها:
    • پیور: ۱۵۴۰۰ دلار.
    • پشن: ۱۶۸۹۰ دلار.
    • پرایم: ۱۸۲۴۰ دلار.
    • پراکسی: ۱۹۲۳۰ دلار.
  • نوع موتور: DOHC با ۱۲ سوپاپ با سه سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۸۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۸۹ اسب‌بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۳۵/۵۸ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی.
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۱/۸۷۲ متر.
  • طول ماشین: ۲/۶۸۲ متر.
  • عرض: ۱/۶۶۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
  • وزن کلی (تخمین): ۹۳۰ کیلوگرم.
آمار سرعت (تخمین):

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۶ تا ۱۰/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۸/۴ تا ۱۸/۷ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۱۵۴/۴۹ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    یه خبر خوندم که ایران خودرو پژو رو تو آب نمک خوابنده تا ببینه قرارداد با فولکس واگن چی میشه و اینکه ایران خودرو تمایل بیشتری به فولکس واگن دارد تا پژو .این نشون میده که ایران خودرو فهمیده دیگه نمیتونه جنس بیخود قالب مردم کنه و پژو کنار نمیره ولی به احتمال زیاد فولکس میشه شریک اصلی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AliZeus

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      خوشحالی ها داداش…!
      فولکس یا پژو یا تویوتا یا هرچی…مسئله اینکه میخوان با چه قیمتی بدن…!؟ فعلا که میبینی همین فرغون های 50 سال پیشو ارزون نمی کنن…
      خیلی راه داریم تا خم کردن کمر این خودروسازهای بی وجدان…

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (255 ديدگاه)

        مگه من گفتم بخریم متن خبری بود من عزم خودم جمع کردم تا پایین نیامدن نخرم خوبی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ارشیا

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ماله چه کشوریه این خودرو ساز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یوسف

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (743 ديدگاه)

        خودروسازی اسمارت یکی از زیر مجموعه های گروه دایملر (مرسدس بنز) محسوب میشه که در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و دفتر مرکزیش در شهر بوبلینگن آلمانه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. Salleh

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      ههه آب نمک، عمرا داره دنبال یه ماشین میگرده که دوبل سوبل ازش پول دراره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان(احسان)

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    … ضمناً اگر برای شما اهمیت دارد و یا اینکه شجاعت رسیدن به آن را دارید! باید گفت که سرعت حداکثر این مدل ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت است…
    مردم ایران پراید سوار میشن.شجاعت از این بالاتر؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (30 ديدگاه)

      لایک
      :D
      ایشالا مردم به همین کمپین ادامه بدن تا نابودی تمام خودروسازان داخلی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. shahab

        ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        چند سال پیش مردم آأمان از کارخونه های لبنیات ناراضی بودن انقد شیر نخوردن تا همه ورشکست شدن ما تازه بهشون فهموندیم که ما شعور داریمو میفهمیم دارن لگن به ما میدن حالا حالاها نباید بخریم تا خودشونو تغییر بدن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Alireza

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دوست عزیز من خیلی وقت هست المان زندگی میکنم این شایعه های که میشنوی فقط برای ایران هست من ندیدم این چیزی که شما میگی،
          هروقت فهمیدی daimler , Mercedes benz یا audi یا vw و … چی هست بعد بگو فرقون به ایران میفرستن.
          ایران تو اینهمه سال یک ماشین از خودش نداشته هر چی هم که بوده کپی بوده و اشغال
          Also bitte Laber nicht mehr

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    درسته که ماشین کوچولویی هست و قدرت مانور بالایی داره، ولی با توجه به این قیمت، به نظرم حداقل باید مصرف سوخت معقول تری داشت،

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (30 ديدگاه)

      البته بعید میدونم مصرف مدل هیبریدی هم به بای گلف هیبریدی برسه
      گلف هیبریدی صدی 1.5 میسوزونه!!!!!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Pooya

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (398 ديدگاه)

    از اسمارت ۲۰۱۶ خوشم میومد تا وقتی که قیمت مدل پراکسی ۱۹۲۳۰ دلاری رو دیدم. چه خبره خیلی بالاست. با پرداخت تقریبا ۳ هزار دلار بیشتر می تونی یه Ford Fiesta ST بخری با قدرت 197 اسب. که صد در صد خیلی بهتر از این ماشین هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. علی آقا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    یه خودروی شهری خیلی خوبه..
    قیمتش هم مناسبه..
    ولی به خاطر نرخ بالای دلار تو کشور ما اگه بخواد بیاد ایران بدون احتساب گمرکو کاغذ بازیایه دیگه حداقل 50 تا قیمتش میشه…
    دیگه با اونا بماند…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. rapbaz

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    یه خرده (!)قیمتش بالاست

    نظرتون در مورد مصرف سوختش چیه؟؟!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. HELL CAT

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    سلام دوستان ببخشید که بی ربطه ولی دیجی کالا معرفی بی ام و سری 7جدید رو با زیر نویس فارسی گذاشته حتماا برید ببینید یعنی خارق العادست خارق العاده
    http://tv.digikala.com/Video/Introduction/Misc/New_BMW_7_Series_Introduction

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      سلام HELLCAT بی ام و همیشه خارق العاده بوده و هست
      فکر میکردم عاشق ماشینای امریکایی ای نمیدونستم بی ام و هم دوس داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. HELL CAT

        ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (196 ديدگاه)

        سلام شهاب عزیز من هر ماشینی رو که خوب باشه دوس دارم ولی خب حسم نسبت به ماشین آمریکایی یه چیز دیگس ولی اتفاقا تو آلمانیا زیاد با بی ام و ارتباط برقرار نمیکنم ولی اینم گفتم هندلینگ از همه بهتر و فروش از همه بالاتر و صرفا یه نظر شخصیه و فقط بنزو دوس دارم (البته تو آلمانی ها)تو چند پست قبلی هم همین موضوع رو مطرح کردم فقط منفی گرفت که تو کامنت ها بین شبکه های اجتماعی ایران طبیعیه به هرحال این مدل اینقدر خاص بود که نشد نزارم با تشکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. mohsen

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    نمیدنم چرا با این مدل ماشینا اصلا را نمایم شبیه پراید پیشرفتن Kia Picanto i20 رو میبینم یه جوری میشم میخوام بگم طرف به این پولم دادی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. AHMADREZA

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    از اسمارت خوشم نمیاد هم گرونه هم کوچیکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mohsen

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    خدایا روزی میاد که ایران خودرو و سایپا از روی کره زمین محو بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. من

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (249 ديدگاه)

    واقعا وقتی قیمت و مصرف سوخت رو دیدم کاملا نا امید شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Archi KHAN

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    برای این جثه ، این مصرف خدایش بالاس …
    اما جون میده برای شهرهای پر ترافیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    آخی کوچولو گوگولی مگولی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    مگه اینکه سلیقت خیلی متفائت باشه یا اینکه یه دختر باشی که اینو بگیری…
    من که مزدا3 رو ترجیح میدم که قیمتش همین حدوداست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. shahab

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    من شنیدم بنز میخواد مقداری از سهام ایران خودرو رو بخره تا Eرو تو ایران مونتاژ کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. AMIR

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امین

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مدل 2013 دیزل اسمارت سوار شدم البته نه با این قیمت به پول ما 16 تومن میشد سعی کردم با خودم بیارم اما نتونستم خودروی خوبیه مصرف دیزلش 3.5 تو شهر 4.1 میسوزونه مدل 2016 17000 یورو در حالی که مدل 2013 فقط 4000 بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا