مرسدس بنز

بررسی مرسدس بنز ویتو 114 LWB

شاید بخش ون‌های تجاری بیش از هر زمان دیگری رقابتی‌تر شده و ظهور جایگزین‌های قابل‌ابتیاع اروپایی تأثیر خود را بر کم‌رنگ شدن سلطه‌ی تویوتا Hiace گذاشته است.

2016-mercedes-benz-vito-12
در بحث توانایی خرید، ویتوی حاضر در تست در بخش ارزان طیف قرار نمی‌گیرد اما دارای تجهیزات استاندارد مناسب و همچنین برخی آپشن های قیمتی است. بهای این خودرو از ۴۶۴۰۰ دلار استرالیا آغاز می‌شود و با وجود تجهیزات و برخی آپشن ها، بهای خودروی حاضر در تست به ۵۷۳۴۵ دلار استرالیا رسیده است.

پیشرانه‌ی استفاده شده نمونه‌ای ۲.۱ لیتری توربو دیزل است که استاندارد یورو ۶ را پاس می‌کند. قدرت تولیدی این پیشرانه ۱۳۴ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتون متر گشتاور است که به نظر می‌رسد برای انجام مأموریت‌های شهری کافی باشد. سیستم استارت/استاپ به‌صورت استاندارد نصب شده اما ما آن را از مدار خارج کردیم زیرا دوستش نداشتیم. هرچند که با فعال کردن آن نیز چیز عصبانی کننده‌ای نخواهید یافت.

2016-mercedes-benz-vito-7
برخلاف برخی از رقبا، ویتو دیفرانسیل عقب است و تکنولوژی BlueEFFICIENCY، تریم داخلی کروم، برخی سیستم‌های کمکی، سیستم صوتی و صفحه‌نمایش رنگی ۵.۸ اینچی، بلوتوث و ارتباط صوتی به همراه دوربین پشتی دارد. این دوربین پشتی از استاندارد بالایی نسبت به یک ون برخوردار بوده و قطعاً در کارهای روزمره ایمنی بالایی را تأمین می‌کند.

2016-mercedes-benz-vito-45
آپشن هایی که با پرداخت بهای اضافی در دسترس هستند عبارت‌اند از سیستم ناوبری ماهواره‌ای، دستیار پارک فعال، گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته ی ۷G-TRONIC، صندلی‌های راحت با حمایت‌های جانبی، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، پکیج دستیار رانندگی (دستیار پیشگیری از برخورد، دستیار پایش نقاط کور، دستیار حفظ خطوط)، غربیلک فرمان چرمی و برف‌پاک‌کن‌های حساس. برای دریافت همه‌ی این آپشن ها باید بهای ۱۰۹۴۵ دلاری را به بهای اصلی خودرو اضافه کنید.

قطعاً می‌توانید خودرو را بدون غربیلک فرمان چرمی و برف‌پاک‌کن‌های حساس سفارش دهید اما این غیرقابل فهم است که پنجره‌ی عقبی ثابت و گیربکس اتوماتیک آپشن هایی هزینه‌دار هستند. همین وضعیت برای ایربگ ها نیز قابل تصور است.

2016-mercedes-benz-vito-13
کابین خودرو بدون هیچ وضعیت ویژه‌ای راحت است. عایق‌بندی و کیفیت کابین خوب بوده اما به خاطر استفاده‌ی وسیع از پلاستیک مشکی حس مدلی پایه را دارد. پلاستیک‌ها از نوع سخت بوده بنابراین درباره‌ی تریم کابین نمی‌توان از واژه‌ی لوکس استفاده کرد. البته اثری از گوشه‌های تیز و نخراشیده وجود ندارد بنابراین این نکته‌ای مثبت است.

2016-mercedes-benz-vito-27
صندلی‌ها راحت هستند و مهم نیست که چند ساعت روی آن‌ها بنشینید. کابین نیز حسی فراخ و جادار دارد. فضاهای زیادی وجود داشته و کنترلرها به‌طور معقول جایگذاری شده‌اند و از طرفی هم زمان زیادی برای برخی کارها مثل هماهنگ‌سازی گوشی تلفن با سیستم بلوتوث صرف نمی‌شود. ارتباط بلوتوثی هرگز قطع نشده و در همه‌ی زمان‌ها به‌صورت شفاف عمل می‌کند.

چیزی که ما دوست نداشتیم به سیستم ناوبری ماهواره‌ای این خودرو مربوط می‌شد. در بخش هدایت جهتی و دقت نقشه‌ها خوب بودند اما خود صفحه‌نمایش احساس از مد افتادگی را تشدید می‌کرد. همین مورد درباره‌ی کنترل‌های سیستم اطلاعات سرگرمی نیز وجود دارد. ذکر این نکته مهم است که سیستم کار می‌کند اما در مقایسه با رقبایی چون سیتروئن Berlingo، ویتو بسیار عقب‌مانده‌تر احساس می‌شود.

دید کلی خودرو عالی است و این امر با پانل شیشه‌ای سفارشی بهتر نیز می‌شود. دید روبه‌جلو از روی صندلی راننده نیز عالی بوده و دوربین پشتی نیز واضح است.

2016-mercedes-benz-vito-35
ویتو در ترافیک فرز و چابک است. پیشرانه قوی بوده و گیربکس ۷ سرعته ی اتوماتیک نیز نرم بوده اما گاهی تند عمل می‌کند. تعویض‌های گیربکس حتی در شتاب گیری‌های سنگین تقریباً نامحسوس بوده و به ویتو این اجازه را می‌دهد تا به ‌سرعت‌های بالاتر دست یابد. بدون هیچ مشکل خاصی می‌توانید در بزرگراه‌ها به سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت دست یابید.

در شهر ویتو قطعاً به اندازه‌ی کافی سریع است. پیشرانه‌ی دیزلی هرگز پر سروصدا نبوده و آرامش و رفاهی در حد خودروهای خانوادگی را به این ون اعطا می‌کند.
فرمان خودرو تیز و دقیق بوده و مانور دادن با ویتو را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. می‌توانید به سرعت از پس پیچ‌های U شکل تیز بربیایید و سیستم فرمان به خوبی بالانس شده است.

2016-mercedes-benz-vito-4
علیرغم قدرت بیش‌ازحد کافی این خودرو در شهر و همچنین توانایی احساس‌برانگیز ویتو، این خودرو به طرز هوشمندانه‌ای کارا و کم‌مصرف است. ما بیش از ۵۰۰ کیلومتر را با این خودرو طی کردیم و ویتو مصرف خوب ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد، مصرفی که شاید شما هرگز باور نمی‌کردید یک ون بتواند به آن دست یابد.

2016-mercedes-benz-vito-30
حتی در سطوح ناهموار نیز سواری ویتو راحت است. با وجود چند صد کیلو بار در بخش عقبی، سواری خودرو مستحکم باقی مانده و شکی وجود ندارد که ویتو می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش ایجاد کند. سواری خودرو شاید بهترین نقطه‌ی وقت ویتو باشد که باعث ایجاد راحتی زیادی می‌شود، فاکتوری مهم برای خریدارانی که مدت‌زمان زیادی را پشت فرمان می‌گذرانند.

با توانایی حمل ۱۱۳۰ کیلوگرم بار، ویتو خودروی کاربردی مفیدی نیز هست و فضای داخلی آن برای حمل اشیای طویل و عریض خوب است. ما دوست داشتیم که سطح بدون لبه‌ای را در کف خودرو ببینیم اما خب مرسدس در این بخش نیز دست خریدار را باز گذاشته و اجازه‌ی شخصی‌سازی فضای بار را طبق نیازهای خریدار به او می‌دهد.

مرسدس بنز ویتو دارای گارانتی ۳۶ ماهه/۲۰۰ هزار کیلومتر است و سرویس‌های آن هر ۱۲ ماه یا ۲۵ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد که بهتر از رقبای مهم خود است.

نقاط قوت: چابکی خوب در شهر، آپشن های فراوان با قیمت معقول، کابین بهبود یافته
نقاط ضعف: سیستم ناوبری با حس سالخوردگی، کابین با پوشش پلاستیک مشکی، فضای بار با سطح لبه‌دار

مشخصات مرسدس بنز ویتو ۱۱۴ LWB 2016

قیمت: ۴۹۳۲۰ دلار استرالیا
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۱ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۳۳۰ نیوتون متر
گیربکس: ۷ سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
وزن خالص: ۱۹۲۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: ۵۳۷۰/۱۹۲۸/۱۹۰۱ میلی‌متر
مصرف سوخت ادعایی: ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. madjid

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    مرسدس بنز همه ی ماشین هاش قشنگه
    آمبولانس های بنز هم در ایران خیلی حضور خوبی دارند و در آرامش دادن به مریضان خیلی موثر اند!

    چون کسی که سوار بنز بشه نصف درد و مرض هاش رو فراموش میکنه !

    اصلا ستاره ی سه پر یعنی اعتماد به نفس.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      چشماتو ببند ی لحظه فکر کن بجای ون های نارون سبز رنگ و نقره ایی رنگ ون های مرسدس تو این مملکت بودن.
      یا بجای خودرو هایی مثل پیکان مدل ۸۰ یا پراید های داغون و سمند های لگن شده از پریوس یا هر نوع خودروی هیبرید استفاده میشد…
      اونوخ نه هوایی کثیف میشد نه مردم از الودگی میردن نه ما حسرت به دل میموندیم.
      حیف از جوونی ما

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1486 ديدگاه)

        داداش قبلا اینطوری بودیم خودمون خرابش کردیم (الان پدال سانسور میکنه)

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. mohsen

          ۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          ما خیلی وقته اینطوری نیستیم
          اون قبلنا پیکان ل بود که فک نکنم حتی زمان خودشم مصرف خوبی داشته باشه
          آمریکایی ها بودن که باید پشتش پالایشگاه وصل میکردی
          یه چند تا آلمانی و اینا مونده که هنوزم که هنوزه وقتی به یه 2002 استارت میزنی میگه پشتت گرمه
          ***

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    این مدل در آمریکای شمالی با نام تجاری متریس فروش میره که از نظر نشریه کار اند درایور بهترین ون میان سایز در بین رقباش انتخاب شده … نسخه خانوادگی این ون (MPV) هم هست با نام ویانو که ظاهر پرمیوم تری داره ودر استرالیا هم با نام والنته به فروش میرسه, و البته نسخه لوکس این ام پی وی هم تحت نام V-Class (مثل نام گذاری سواری های مرسدس) موجوده و البته نسخه کمپر-ون هم تحت به اسم وی کلاس مارکوپولو
    5 نوع خروجی مختلف پیشرانه و 2 مدل گیربکس (6 دستی و 7 اتو) قابل انتخابه و البته هم به صورت دیف جلو هم دیف عقب و هم 4 چرخ متحرک در دسترسه و ایضا در ساختار های زیر عرضه میشه
    panel van (واسه متریس میگن cargo van)
    crew van
    Passenger van
    tourer
    vito sport
    vito urban edition
    vito taxi
    به علاوه چند مدل دیگه که نمیدونم معادل فارسیشونو چی بزارم :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      یکم زیادی از عبارت “و البته” استفاده کردم ! الان که همه رو از اول یه نگاه انداختم متوجه شدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        رضا چطوری داوشم؟ :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          مخلص شومام هستیم :-)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۱۱ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        فدا سرت. مطلبت مختصر و مفید بود که اصلا نفهمیدم. دمت گرم رضا جان

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سپهر

      ۲۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مرسی واقعا اطلاعاتت عالی بود?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. faramarz

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    چقدر خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا