آئودیمرسدس بنز

جدال آلمانی‌های پرمدعا، مرسدس بنز GLC در برابر آئودی Q5

SUVهای پریمیوم برای کسانی مناسب‌اند که نیاز به یک خودروی خانوادگی کاربردی باپرستیژ و توانایی‌های آفرود مناسب دارند. نسل جدید آئودی Q5 سبک‌تر، کارآمدتر و باکیفیت‌تر از همیشه شده و وعده‌های بزرگی داده است؛ اما در برابر مرسدس بنز GLC عالی، چگونه عمل می‌کند؟

q5-vs-glc-front-35

قیمت

قیمت آئودی Q5 از ۳۷,۱۷۰ پوند آغاز می‌شود. تیپ پایهٔ این خودرو که SE نام دارد، مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزل، سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، چراغ‌های زنون، صندلی‌های چرمی و رادیوی دیجیتالی DAB است؛ اما نسخهٔ پایهٔ مرسدس بنز GLC که GLC250d نام دارد، با شروع قیمت ۳۵,۵۸۰، کمی ارزان‌تر از Q5 است اما تجهیزات کمتری هم دارد. این خودرو علاوه بر اینکه از رینگ‌های کوچک‌تر ۱۷ اینچی آلومینیومی استفاده می‌کند، از تجهیزات استاندارد کمتری هم برخوردار است.

طراحی خارجی

طراحی بیرونی آئودی ساده‌تر و محافظه‌کارانه‌تر است اما لزوماً به آن نقدی وارد نیست چراکه در سال‌های اخیر آئودی اثبات کرده که این سبک طراحی بسیار محبوب است. بزرگ‌ترین تغییر نسل جدید Q5 نسبت به قبل، جلوپنجرهٔ زاویه‌دار، چراغ‌های جلوی لبه‌دارتر و خطوط جسورانهٔ روی درها است. همهٔ این موارد موجب زیباتر و خوش‌تیپ‌تر شدن آئودی Q5 جدید شده است؛ اما مرسدس بنز کمی بیشتر جلب‌توجه می‌کند آن‌هم نه‌فقط به خاطر لوگوی ستارهٔ سه پر بزرگش بلکه به خاطر استایل کلی طراحی. همچنین نسخهٔ AMG این خودرو نیز بسیار جذاب بوده و در عین تمایز، اسپرت و زیبا هم به نظر می‌رسد.

q5-vs-glc-front-34

طراحی داخلی

Q5 و GLC ازنظر طراحی و کیفیت متریال دارای لوکس‌ترین کابین‌ها در کلاس خود هستند. البته آئودی در اینجا بر مرسدس بنز برتری دارد زیرا طراحی داخلی آن منطقی بوده و استفاده از آن به سهولت انجام می‌گیرد. این اتاق در نمونه‌های مجهز به صفحه آمپر مجازی سفارشی آئودی حتی از این هم بهتر می‌شود. در این آپشن یک صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی قابل تنظیم بجای صفحه آمپر آنالوگ سنتی در جلوی راننده نصب شده و احساسی کاملاً مربوط به آینده دارد.

q5-vs-glc-interior

طراحی داخلی GLC هم خیره‌کننده به نظر می‌رسد اما ازلحاظ کیفیت به‌پای Q5 نمی‌رسد. در کنسول وسط این ماشین به سبک همیشگی مرسدس، سه دریچهٔ تهویه قرار گرفته است که به نظر شیک و مد روز می‌رسند؛ اما تنها نقطهٔ منفی کابین GLC سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن است که هرچند به آخرین ورژن از سیستم Comand مرسدس ارتقاء پیدا کرده است اما به روانی و راحتی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی نیست و استفاده از آن دشوارتر است. ناوبری هم در این سیستم به‌صورت سفارشی ارائه می‌گردد.

q5-vs-glc-engines

کاربردی بودن

آئودی نه‌تنها در داخل بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، بلکه به دلیل طراحی هوشمندانۀ داخلی، فضای بیشتری در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین آئودی در این خودرو محفظه‌های کوچک و مفیدی را برای قرار دادن اشیاء تعبیه کرده و سرنشینان نیز فضای سر و پای زیادی در اختیار دارند. همچنین آئودی ادعا می‌کند که Q5 ازلحاظ حجم صندوق بار در کلاس خودش پیشرو است. این صندوق ۵۴۰ لیتر فضا دارد و شکل مربع آن و عدم داشتن لبه نیز موجب شده که بارگیری آن بسیار راحت باشد. تنها انتقاد جزئی از اتاق آئودی Q5، برآمدگی بزرگ کف آن جهت عبور میل‌گاردان است.

q5-vs-glc-practicality

صندوق بار مرسدس بنز GLC با ۳۰۰ لیتر حجم، هرچند به بزرگی آئودی نیست اما هنوز هم به‌اندازهٔ کافی فضا برای اکثر خریداران دارد. البته لبهٔ صندوق کمی بالا است که در هنگام بارگیری اشیاء سنگین کمی مشکل ایجاد می‌کند. بااین‌حال فضای صندوق مربع شکل بوده و یک طبقهٔ کاذب برای قرار دادن اشیاء باارزش نیز در آن تعبیه شده است. فضای سرنشینان در GLC بسیار به Q5 نزدیک است؛ اما مانند رقیب خود، تونل انتقال میل‌گاردان موجب محدودیت فضای پای سرنشین وسطی در عقب می‌شود.

پیشرانه

برای آئودی Q5 دو موتور دیزلی چهار سیلندر و یک واحد V6 قابل انتخاب است. موتور کوچک‌تر ۲ لیتری کمی شتاب کندی دارد اما در عوض کارآمدتر بوده و ۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. اما اگر بودجهٔ شما اجازه می‌دهد، موتور ۳ لیتری V6 را برای Q5 انتخاب کنید چراکه عملکرد بهتری دارد به‌گونه‌ای که هرچند ۵.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند اما بسیار نرم و روان بوده و به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر احساس می‌شود.

q5-vs-glc-driving

اگر به عملکرد بالا نیاز دارید، مرسدس بنز GLC43 AMG را برگزینید. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ V6 بنزینی توئین توربو است که ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هنگامی‌که این نیرو به هر چهارچرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند، این ماشین پنج‌نفرهٔ خانوادگی را در تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند؛ اما اگر می‌خواهید زمان کمتری را برای رفتن به پمپ‌بنزین صرف کنید، می‌توانید مدل ۲۵۰d را انتخاب کنید. این مدل مجهز به نسخه‌ای قوی‌تر از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزل مورداستفاده در مدل پایهٔ ۲۲۰d است که عملکرد بالاتری را ارائه می‌کند درحالی‌که مصرف سوختی تقریباً یکسان داشته و فقط ۱۱۵۵ پوند قیمت بیشتری دارد. انتقال نیروی موتور در GLC هم توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد که عملکرد روان‌تری نسبت به گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک Q5 دارد.

رانندگی

آئودی در سواری خود ویژگی‌های اسپرت را بجای یک سواری آرامش‌بخش در اولویت قرار داده است که البته هرگز بد نیست. Q5 خودرویی راحت و پالایش‌شده است که می‌توان با آن مسافت‌هایی طولانی را پیمود. بهترین حالت این خودرو زمانی است که مجهز به کمک‌فنرهای تطبیقی سفارشی باشد و حالت رانندگی راحت را انتخاب کنید. بدین ترتیب در این صورت آئودی Q5 به خودروی برجسته‌ای در کلاس خود تبدیل می‌شود. همچنین به لطف آئرودینامیک پیشرفته، Q5 سواری بدون سروصدایی دارد که در آن صدای باد یا تایرها به‌سختی به گوش می‌رسد. بااین‌حال در مدل‌های مجهز به رینگ‌های بزرگ‌تر سروصدا تا حدودی به کابین راه پیدا می‌کند.

q5-vs-glc-front

مرسدس بنز GLC در بسیاری از موارد با سدان C کلاس اشتراک دارد که درنتیجه خودرویی آرام و راحت است. درواقع GLC تنها خودروی این کلاس است که می‌تواند در قابلیت‌های سواری پالایش‌شده و راحت با آئودی Q5 برابری کند. همچنین GLC مانند Q5 خودروی لذت بخشی برای رانندگی است. البته فرمان و ترمز آن کمی به حس به نظر می‌رسد. سیستم تعلیق هم کار خود را جهت کنترل بدنهٔ مرتفع GLC به‌خوبی انجام می‌دهد اما گاهی اوقات دست‌اندازهای بزرگ آرامش اتاق را به هم می‌زنند.

نتیجه

این رقابتی بسیار نزدیک بین GLC و Q5 بود. هردوی این SUVها راحت بوده، استایل شیک و زیبایی دارند، از کابین باکیفیتی برخوردارند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز معقول است؛ بنابراین در پایان میگوییم که آئودی Q5 با اختلافی بسیار کم و جزئی در رتبهٔ نخست قرار می‌گیرد. Q5 ممکن است کمی گران‌تر از مرسدس بنز GLC باشد اما دارای سطح تجهیزات کمی بیشتر، فضای داخلی بهتر و صندوق بار بزرگ‌تری است؛ اما بااین‌وجود هرکدام از این دو SUV لوکس آلمانی را که انتخاب کنید، پشیمان نخواهید شد چراکه هردوی آن‌ها SUVهایی استثنایی هستند.

q5-vs-glc-rear

[polldaddy poll=9614876] منبع: CarWow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (853 ديدگاه)

    هر دو عالین ولی ما ایرانی ها بنز بازیم و از بنز نمیتونیم دل بکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      دقیقا ایران ها فقط بنز و بی ام و و لنکروز هشت سیلندر رو به عنوان ماشین لوکس میشناسن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (46 ديدگاه)

      بله. واقعا درست میفرمایید. مگه نمیبینید به لطف مسئولین خیابونهای ما پر شده از بنز های آخرین مدل دنیا. معلومه ما ایرانی ها بنز بازیم. اصلا نمیتونیم غیر از بنز و ماشینهایی در سطح بنز ، چیزی سوار بشیم.????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امپراتور لامبورگینی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    در آینده، آئودی جایگاه بسیار بزرگتری از امروز پیدا خواهد کرد.
    آئودی با سرعت نور داره پیشرفت میکنه.
    سلطان ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. اعتمادیان

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (257 ديدگاه)

    سلام
    ای کاش میشد به هر دو رای بدیم
    از آنجایی که من عاشق sQ7 هستم ، در این مقایسه به داداش کوچیکه اش Q5 رای دادم ولی هنوز دلم بنز بنز میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kamran cooper

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    میدونم این کامنت دیسلایک زیادی خواهد خورد ولی طراحی خودرو ساز های آلمانی بشدت محافظه کارانه و شبیه به هم شده
    شاید اگر حتی آلمانی باز ها پشت یک بنز 2016 را نبینند نتوانند تشخیص دهند e کلاس است یا c کلاس!در مورد ب ام و هم همین قصه صادق است.
    شاید اگر یک خوردو ساز آسیایی انقدر در طراحی های نوین خساست بخرج میداد تا الان صد هزار باره زیر آماج انتقاد له شده بود ولی همه بخاطر اینکه برند روی جلوپنجره مرسدس است فقط تعریف میکنند و هر منتقدی را با این جمله که(تو چه میفهمی از مرسدس و پورشه و ب ام و) ساکت میکنند
    به امید بازگشت طراحی های بی نظیر این بزرگان اروپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۳۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      با شما موافقم
      ولی اگه بنز باز واقعی باشی قطعا فرق بین EوC کلاس رو میشه فهمید اونم به راحتی
      بی ام وه و …… همینطور
      ولی اره زیادی محافظه کار شدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. AK_007

      ۳۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      البته فکر میکنم منظور شما مثلا E و S کلاس باشه چون جلو پنجره مدل C با E فرق میکنه کلا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. The Grand Tour

    ۳۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    متاسفانه طراحی ها خیلی کلیشه ای شده.مثلا همین ب ام دبلیو نمی خوام بهش توهین کنم خیلی هم دوسش دارم ولی داشبورد ها خیلی شبیه به هم هستن.این مورد درباره آئودی هم صدق می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash66

      ۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (433 ديدگاه)

      آلمانی همیشه آلمانیه و نیازی به تغییر کلی در طراحی هاش نداره، آلمانی کیفیت داره تکنولوژی داره و اتمسفر داره (این رو هر کسی متوجه نمیشه) که برند های دیگه کلا ندارن …

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا