مرسدس بنز

مرسدس 770 در گذرگاه تاریخ

جای‌جای خیابان آکنده و مملو از جمعیت بود. جماعت با آوای کوبنده‌ای فریاد می‌زد “هایل هیتلر” و پیشوا تکیه داده بر مرکبی مشکی، براق و صدالبته سخت گران‌بها، از مقابلشان گذشته و به ابراز احساساتشان پاسخ می‌گفت، این مرکب پرهیبت هم چیزی جز مرسدس بنز ۷۷۰ نبود که این‌گونه آرام و با طمأنینه بر سنگفرش‌های خیابان گام می‌نهاد.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
مرسدس بنز ۷۷۰ که از آن با نام گروبر بنز (GROBER BENZ) و یا مرسدس بزرگ نیز یاد می‌شود، از گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای ژرمنی بود که مابین سال‌های ۱۹۳۰ الی ۱۹۴۵ میلادی، توسط کمپانی مرسدس بنز عرضه می‌شد. از این خودرو تنها به تعداد ۲۰۵ عدد ساخته شد و در طی پروسه تولیدش نیز دستخوش اصلاحات متعددی گشت. خودروی مذکور در دو سری متفاوت ارائه می‌شد که این دو، با کدهای داخلی W07 و W150 شناخته می‌شدند. در اینجا سعی می‌کنیم که در مورد هر یک از این تیپ‌ها، شرح مختصری را ارائه دهیم.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
سری ۱ – W07 (1930 الی ۱۹۳۸ میلادی)
مرسدس بنز ۷۷۰ در حقیقت جانشین خودروی مرسدس TYP 630، محسوب می‌گردد. سری نخست این خودرو که با کد داخلی WO7 شناسایی می‌شد، از بهای بسیاری بالایی برخوردار بود و به همین سبب نیز عمده مصرف‌کنندگان آن را مقامات دولتی و حکومتی تشکیل می‌دادند، در میان مشتریان این خودرو، نام‌هایی همچون پائول فون هیندنبورگ رئیس‌جمهور رایش (آلمان)، هیرو هیتو امپراتور ژاپن و پاپ پیوس یازدهم هم مشاهده شده است. در این میان، شخص آدولف هیتلر هم از سال ۱۹۳۱ میلادی تا پایان حکمرانی خود، از این خودرو جهت رسیدگی به امور جاری و نیز ادای مراسم رسمی بهره می‌جست.

نسخه W07 از یک پیشرانه ۸ سیلندر خطی به حجم ۷۶۵۵ سی‌سی برخوردار بود. این موتور از نوع میل بادامک بالا و دارای پیستون‌هایی از جنس آلومینیم بود. پیشرانه مذکور، در دو نسخه متفاوت ارائه می‌شد، یکی از آن دو، از سیستم سوپرشارژر بهره می‌گرفت که توانی معادل ۲۰۰ اسب‌بخار را در ۲۸۰۰ دور در دقیقه، ارائه می‌داد و دیگری هم نمونه‌ای عادی و با تنفس طبیعی بود و از توانی برابر با ۱۵۰ اسب‌بخار در ۲۸۰۰ دور در دقیقه برخوردار بود. سیستم انتقال قدرت به کار رفته در این سری (WO7) دارای ۴ دنده بود، که سه تای آن برای حرکت رو به جلوی این خودرو تنظیم شده بود و یکی از آن‌ها نیز نقش اوردرایو (OVER DRIVE) را بازی می‌کرد. ماکزیمم سرعت این خودرو هم معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بود که در آن زمان رقم کمی نبود. همزمان این خودرو، از یک شاسی جعبه‌ای شکل نیز بهره می‌برد که از فنرهای تحت نیمه بیضوی بر روی محورهای جلو و عقب آن استفاده شده بود. طول این سری از مرسدس ۷۷۰، معادل ۵۶۰۰ میلی‌متر بود و فاصله بین دو محور آن هم برابر با ۳۷۵۰ میلی‌متر بود. این اندازه‌ها نیز به‌خوبی بیانگر ابعاد بزرگ این خودروست.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
سری ۲ – W150 (1938 الی ۱۹۴۳ میلادی)
مرسدس بنز ۷۷۰ در سال ۱۹۳۸ میلادی دستخوش اصلاحات اساسی گردید. شاسی کاملاً جدید این خودرو از لوله‌های بیضی‌شکل تکوین یافته بود که پیرامونش، فنرهای حلقوی نصب شده بودند، سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو از نوع مستقل و در عقب هم از نوع محور د دیون (DE DION) بود. به لحاظ معماری، پیشرانه به کار رفته در این سری، کاملاً مشابه با نمونه WO7 بود و تنها با تنظیماتی که بر روی آن صورت گرفته بود، توان خروجی آن کمی بیشتر شد، بدین ترتیب که توان نسخه عادی آن با کمی افزایش به ۱۵۵ اسب‌بخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه ارتقاء یافت و توان پیشرانه مجهز به سیستم توربو شارژ نیز با ۳۰ عدد افزایش، به ۲۳۰ اسب‌بخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه، تغییر یافت. سیستم انتقال قدرت به کار رفته در این خودرو هم دارای ۵ دنده بود که ۴ عدد از آن‌ها برای حرکت رو به جلوی این خودرو و یک عدد نیز برای عمل اوردرایو (OVER DRIVE) در نظر گرفته شده بود. طول بدنه‌این سری هم با افزایش ۴۰۰ میلی‌متری نسبت به سری نخستین آن، به ۶۰۰۰ میلی‌متر افزایش یافته بود و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۳۸۸۰ میلی‌متر بود.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
در آن زمان، مرسدس بنز ۷۷۰، گران‌ترین خودروی تولیدی در آلمان محسوب می‌شود و نکته جالب هم اینجاست که این خودرو فاقد لیست قیمت بود و این لیست هم تنها در صورتی ارائه می‌شد که مشتری آن را درخواست می‌کرد. در مجموع تا سال ۱۹۴۳ میلادی، ۸۸ دستگاه از این سری (W150) تولید شد و آخرین نمونه از آن نیز، در ماه مارس سال ۱۹۴۴ میلادی، به خریدار آن تحویل داده شد.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
برخی از نمونه‌های نجات یافته مرسدس ۷۷۰
پیش از این، یکی از هفت دستگاه از مرسدس ۷۷۰ ای که توسط هیتلر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در موزه جنگ کشور کانادا، واقع در شهر اتاوا (پایتخت)، به نمایش گذاشته شده بود. این خودروی پرماجرا، نخستین بار در اواخر جنگ جهانی دوم و توسط یکی از اعضای ارتش آمریکا در کشور اتریش کشف شد، خودروی مذکور سپس با یک کشتی به خاک آمریکا منتقل گردید و سرانجام نیز به یک تاجر اهل کبک (کانادا) فروخته شد. نامبرده هم خودروی مذکور را به این موزه واگذار نمود. در ابتدا تصور می‌شد که این خودرو متعلق به هرمان گورینگ می‌باشد ولی نتایج حاصله از تحقیقات مشخص نمود که خودروی مذکور مورد استفاده شخص آدولف هیتلر بوده است.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1930
مرسدس بنز ۷۷۰ دیگری هم متعلق به یک مارشال فنلاندی به نام بارون گوستاو مانرهایم (BARON GOSTAV MANNERHEIM)، بود که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد، در سال ۱۹۷۳ میلادی، این خودرو که به‌اشتباه تصور می‌شد همان خودروی مورد استفاده هیتلر در مراسم رژه است، در یک حراجی به بهایی معادل ۱۵۳/۰۰۰ دلار فروخته شد که در آن هنگام، این قیمت، بالاترین بهایی بود که برای یک خودروی عتیقه پرداخت می‌شد. جالب اینجاست که در همان حراجی، مرسدس ۷۷۰ دیگری نیز به قیمت ۹۳/۰۰۰ دلار، به شخصی به نام بیلی سی تنر (BILLY C. TANNER) فروخته شد، وی پیش از این و در سال ۱۹۶۴ میلادی، مدیر و کارگزار برنامه‌های انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا به نام جرج والاس بود؛ از آنجایی که این فرد نتوانست تمامی مبلغ این معامله را تأمین نماید، در نهایت این خودرو توسط یک سازنده خانه‌های سیار (MOBIL- HOME) به نام دن تیدول (DON TIDWELL) خریداری گردید.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
در سال ۲۰۰۹ میلادی هم یک عدد مرسدس ۷۷۰ که ادعا می‌شد متعلق به شخص هیتلر است، به مبلغ چند میلیون یورو به تاجر روسی فروخته شد، نام این خریدار اعلام نشد.

یکی دیگر از این خودروها نیز در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک ژنرال به نام نیکولاس فون فاکن هورست (NIKOLAUS VON FALKENHORST) به کشور نروژ آورده شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، خودروی مذکور مورد استفاده روزانه پادشاه نروژ قرار گرفت. کمی بعد هم به آمریکا حمل و در آنجا فروخته شد، همچنین این مرسدس توانست در سال ۲۰۰۳ میلادی، برنده جایزه بهترین خودروی غیر بازسازی شده (UNRESTORED) پیش از جنگ جهانی دوم را، در جشنواره PEBBLE PEACH، از آن خود نماید.

Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
Mercedes-Benz 770 grand Mercedes 1938
در نهایت به مدلی می‌رسیم که توسط هیتلر و مقامات دولت نازی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در مراسم رژه نیروهای نظامی نیز همواره ظاهر می‌شد. خودروی مذکور که یک عدد مرسدس ۷۷۰K می‌باشد، در موزه شهر SINSHEIM آلمان به معرض نمایش گذارده شد. این مدل نمونه‌ای کانورتیبل بود و جهت محافظت در برابر حملات غیرمترقبه، کف آن همچون یک خودروی زرهی استحکام یافته بود و در مقابل انفجار ناشی از مین هم مقاوم بود؛ علاوه بر آن، از شیشه‌ها و بدنه‌ای ضخیم نیز بهره می‌برد. در برخی منابع، از وزن ۵ تنی این خودرو یاد شده است و اینکه بدنه آن از فولادی با ضخامت ۱۸ میلی‌متر بهره می‌برد و شیشه‌های آن نیز جهت حفاظت از ضربات گلوله از ضخامتی معادل ۴ سانتیمتر برخوردار بود!

در سطور فوق توضیحات مختصری در مورد این خودرو ارائه گشت که امیدوارم مورد التفات و توجه شما خوانندگان عزیز واقع شده باشد. با این وجود، در صورت کسب منابع جدیدتر سعی می‌کنم که در آینده‌ای نه‌چندان دور، مطالب مفصل‌تری را از این خودرو به رشته تحریر درآورم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. یه پسر

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    پیشرانه 8 سیلندر 7.5 لیتری !!
    قدرت فوق العاده ای هم داره ؛ با اون وزنش 160 کیلومتر سرعت می گرفته که فوق العاده اس
    والا کار ندارم نازی ها چی کار کردن اما اینو می دونم که خودروسازی جهان بهشون مدیونه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ميلاد

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (61 ديدگاه)

      بنزه دیگه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. قاقالی

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      نه تنها خودروسازی بلکه صنایع دیگه ازجمله هوافضاهم خیلی به آلمان نازی مدیونه .تولید اولین موشک کروز، اولین موشک بالستیک و اولین موتور جت و… .
      تعجب نکردی که چطور بعدازجنگ جهانی دوم آمریکاوشوروی مسابقه رفتن به فضا گذاشتن؟!

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. saeed.shariati

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (477 ديدگاه)

      نه تنهاخودرو سازی جهان به بنز مدیونه
      بلکه صنعت حمل و نقل جهان هم به بنز مدیونه
      تو جاده های ایران رو ببین80درصد حمل و نقل باری ما با استفاده ازکامیون های بنزه اونم کامیون هایی که بغضا جدشون60سال پیش تولید شده و هنوزم اینجا مونتاژ میشن
      بنز واسه هر عشق ماشینی منث من و تو یعنی خود زندگی حتی اگه تعصب روش نداشته باشیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
    4. amirali

      ۱۳ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (185 ديدگاه)

      این دیدگاه که هیتلر جنایتکار جنگی است اشتباه است . فجایع ژاپن و امریکا و روسیه در جنگ دوم سنگین تر از فجایع المان ها است . کمی در مورد حوادثی که پس از اشغال المان رخ داد و فجایع انسانی که پس از شکست المان توسط روسها بر علیه زنان و کودکان و مردم غیرنظامی در المان اتفاق افتاد را مطالعه کنید . اگر حملات هوایی ژاپن و کشتار انسانهای بی دفاع و قتل عام غیر نظامیان و تلفات انسانی و خسارت های جبران ناپذیر انفجار های اتمی ناکازاکی و هیروشیما را در نظر بگیرید متوجه می شوید که عده ای همانند دزدی که در جمعیت می دوید و می گفت دزد را بگیرید با القای اینکه هیتلر جنایتکار جنگی است فرار رو به جلو می کنند ! صنعت امروز جهان به شدت مدیون المان و مدیریت شخص هیتلر است در این هیچ شکی نیست.

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. قاقالی

        ۱۳ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (150 ديدگاه)

        دقیقا دوست عزیز.

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. حق

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اما نمیشه از جنایات کثیف نازی ها هم چشم پوشی کرد برادر عشقِ هیتلر😊

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. کورش

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خلاصه متن :
    اصالت بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    خیلی زیباست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. RETOLEX

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    برای اون موقع یه ابر ماشین بود

    فکرشو. نمیکردم ماشین های اون زمان چنین عملکردی داشته باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    به راحتی میگم نصف اصالت بنز مدیون دو خودرو هست
    770 و 500K
    نصف دیگه هم جی کلاس
    نصف دیگه هم بقیه مدل ها
    ( بنز 1.5 برابر حد معمول اصالت داره…تعجب نگنید :-) )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AHMADREZA

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      عجب چیزیه مبل تو ی ماشینه بنزه دیگه واقعا محشره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    البته میباخ های هم عصر دست کمی نداشتند که هیچ
    بلکه بالاتر هم بودن به نظرم
    12 و SW38 و SW42

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. samurai

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (543 ديدگاه)

    در برابر ماشینای بریتانیایی حرفی واسه گفتن نداره مثال (بنتلی رولزرویس جگوار و…)

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. AHMADREZA

      ۱۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      باشه بهش میگم

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. شایان

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      ماشینهای بریتانیایی هههه مثال مقایسه آلمانی ها با انگلیسی مثال مقایسه عقاب با روباه که اتفاقا لقب هردوشونم به این نامهاست عقاب(آلمان ها) روباه(انگلیسی ها) یه بار یه عکسی و دیدم که خیلی برام جالب بود عقاب داره با فندک دمه روباه و آتیش میزنه از بالا(تنها نقطه ضعف روباه دمشه) روباهه هم داره مثله موشک کروز فرار میکنه از دستش جوابتو گرفتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. ELDORADO

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    بنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنزبنز./
    دایملر چرا میخواد اسم بنزو از نامش حذف کنه؟؟؟؟؟؟
    ماطرفداراش نباید اجازه بدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

      ۱۳ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      :-|
      اسم بنزو حذف کنه ؟!؟!؟!
      مگه میشه؟!؟!؟! مگه داریم ؟!؟!؟!
      :-|

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. رضا

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    عکس آخر کانورتیبل
    با این بدنه مواج هنوزم خیلی حرفا واسه گفتن داره مخصوصا اینکه یه زمانی مرکب یکی از تاثیرگذارترین افراد تاریخ بوده…….حیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد حسین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا اسم این ماشین گروبر نیست ! چون اصلا Grober نوشته نمیشه !!!
    Großer هست به معنی بزرگتر (تو زبان آلمانی) با تلفظ : گِقوسا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهرداد فراهانی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فوق العاده بود سام عزیز
    چیزی که خیلی برام جالب بود استفاده از توربو شارژ در سال 1938…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری مهرداد عزیز،شرمنده کنی
      خودروسازان آلمانی بین دهه های 30 الی 70 میلادی واقعا بی نظیر بودند و هر روز شگفتی تازه ای می آفریدند ولی کم کم به وادی محافظه کاری افتادند و کمتر ریسک می کنند و این مسئله را ما در میان ژاپنی ها هم با درجاتی شدیدتر شاهدیم.بقول کریس بنگل طراح سابق ب ام و : خودروسازی به یک تحول اساسی نیازمند است.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا