نبرد تایتان‌ها: شاخ‌به‌شاخ مک‌لارن F1 و بوگاتی ویرون

توسعه‌ی یک سوپرکار رکوردشکن به معنی ورق کاغذ خالی و بودجه‌ای نامحدود است.

bugatti_veyron_vs_mclaren_f1_veyron_f1_mclaren_bugatti_cars
بوگاتی با نظارت فولکس‌واگن در اوایل قرن بیست و یکم این کار را انجام داد و پس از سال‌ها توسعه و کار ویرون را به بازار عرضه کرد، خودرویی احساس‌برانگیز که با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های صنعت خودرو ساخته شد.

mclaren-f1-bugatti-veyron-02
بوگاتی پیشرانه وسط و چهار چرخ محرک سریعاً به عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی در طی عمر 10 ساله‌ی خود شناخته شد. این خودرو به تعداد 450 دستگاه و با فرم‌های بدنه‌ی کوپه و تارگا ساخته شد. پیشرانه‌ی 16 سیلندر 8 لیتری 4 توربویی این خودرو به حدی عجیب و پیشرفته بود که کمپانی تصمیم گرفت با انجام اصلاحاتی در آن، جانشین ویرون یعنی شیرون را نیز به همین پیشرانه مجهز نماید.

mclaren-f1-bugatti-veyron-01
مک لارن F1 تا پیش از ظهور بوگاتی ویرون رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را در اختیار خود داشت. این سوپرکار بریتانیایی با طراحی سه نفره منحصربه‌فرد به دلیل پایین آوردن هرچه بیشتر وزن فاقد سیستم‌های کمک‌راننده است و سریع بودن فوق‌العاده‌ی آن باعث محبوبیت بسیار زیاد در میان هواداران شده است. هنوز هم مبالغ چندین میلیون دلاری برای خرید این خودرو پرداخت می‌شود.

mclaren-f1-bugatti-veyron-03
علیرغم اینکه این دو سوپرکار هم در مفهوم و هم در کاربرد بسیار متفاوت هستند اما به‌هرحال تاریخی غنی پشت سر خود دارند بنابراین به نظر می‌رسد مکان‌هایی چون Reims فرصتی عالی برای ملاقات این دو اسطوره بوده است. با هم به تماشای این ویدئوی جذاب می‌نشینیم.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

29 دیدگاه

  1. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (6374 دیدگاه) ,

    .
    من ویرون رو ترجیح میدم

    پاسخ
    1. فقط انگلستان
      سوابق: (574 دیدگاه) ,

      مجید جان سلیقه منم شبیه شما هستش و ویرون رو خیلی بیشتر دوست دارم خودمم
      می دونم که طراحی مکلارن اف 1 مال چند سال قبل از بوگاتیه ولی من ازش خیلی خوشم نمیاد پلت فرم و قیافه بوگاتی ویرون بر اساس لاک پشت ساخته شده و این کارِ شرکت بوگاتی خیلی جالب بود چون سریع ترین ماشین جهان رو بر اساس یکی از کند ترین حیوانات دنیا ساختن.

      پاسخ
  2. YAS
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    کاشکی صنعت خودرو حداقل تا وقتی من زندم به همین اندازه جذاب باشه…

    پاسخ
  3. ارش
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    مک لارن یه نقطه ضعف بزرگ داشت اونم شتاب جانبی 0/86 بود که با سدان لوکس امروزی برابری میکنه در حالی که ویرون 1/09 شتاب جانبی رو تحمل میکنه.فراری f40مدل 1987 شتاب جانبی 0/96 روتحمل میکرد.

    پاسخ
    1. England
      سوابق: (63 دیدگاه) ,

      با همون نقطه ضعفش برتر از ویرونه…خیالت راحت

      پاسخ
  4. 918
    سوابق: (141 دیدگاه) ,

    فقط f1 یکی از بهترین ماشین های تاریخ

    پاسخ
  5. X SIX M
    سوابق: (125 دیدگاه) ,

    ایندفه مکلارنو ترجیح میدم اونم بخاطر موتور شاهکارش 😎

    پاسخ
  6. حسین
    سوابق: (1270 دیدگاه) ,

    اون عکس که مکلارن مشکی جلو هست نشون میده چقدر اف۱ زیباتر هست!

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    به نظرم هر دوتا شاهکارن. مک لارن به نوعی معجزه آنالوگ هستش. پراز ضرافت. انجین وی12 تنفس طبیعی و گیربکس دستی و این رکورد های چشمگیر. بدون تراکشن کنترل رو سطح بارونی و با وجود هرزگردی شدید ،کاملا خطی و بدون انحراف شتاب گرفت.

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    مسلما ویرون، اسطوره و شاهکار دنیای خودروسازی بوده و خواهد بود. طراحی عالی، قدرت عالی و …

    پاسخ
  9. علي دانشمند
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    ویرون ماشین جدیدتر از مک F1 محسوب میشه و طبیعی هست که پیشرفته تر و بهتر باشه ولی F1 به عنوان اسطوره همیشه سزاوار احترام خواهد بود.

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (565 دیدگاه) ,

    ۱_ کاش سبک سه نفره فرمون وسط، مجددا به کار گرفته بشه، واقعا عالیه. . .
    ۲_ بوگاتی با این موتور حجیم و‌ انواع اقسام سیستم‌های افزایش‌ قدرت، برای من شاهکار نبوده، نیست و‌ نخواهد بود؛ شاهکار از نظر من یعنی: آگرا وان، رگرا، F1. . .
    ۳_ جدا از این مطلب، من هنوز هیچ سوپرکاری رو با SLR722 عوض نمی‌کنم، از همه نظر همونیه که میخوام. . .

    پاسخ
  11. آرش
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    یه جور نوستالژی ای داره اف 1 که ویرون نداره. هر چند جفتشون تایتان هستن، ولی واسه نسل کارتهای بازی کاغذی، نسلی که زندگی بدون اینترنت رو تجربه کرده و کوپن بنزین رو از نزدیک دیده، نسلی که با مجله ماشین زندگی کرده، مک لارن اف 1 احتمالا چیز خاص تریه.

    پاسخ
    1. فریدیان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      نوستالژی پدر ایرانی هارو درآورده میخوای برگردیم به عقب و هی لذت ببریم؟

      پاسخ
  12. dice
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    از بچگی عاشق f1 ام….. حرف نداره…
    و الان هم عاشق پسر دیوانه اش هستم…. p1

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
    Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
    سوابق: (495 دیدگاه) ,

    هنوزم اف 1 اسطوره ای رکورد هایی داره که این تخم مرغ دوپینگی زشت بهشون دست پیدا نکرده …
    از نظر طراحی هم خداییش با اینکه مکلارن اف 1 خیلی قدیمی تر از بوگاتیه اما همچنان زیباتره
    این یعنی المان های یک اسطوره : نز دیک به دو دهه سریعترین خودرو جهان باشه تکنولوژی و مهندسی فراتر از زمان خودش داشته باشه با کمترین انجین بیشترین بازدهی داشته باشه و طراحیش هنوزم که هنوزه جزء زیباترین ها و اصولی ها باشه.

    پاسخ
  14. England
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    فقط مکلارن فقطططط
    این گنده غول الکی رو با اف 1 شاهکار مقایسه نکنین….هرکی میگه بوگاتی از ایناست که تازه با 4 تا بازی کامپیوتر اسم 4 تا برند یاد گرفته ولی اونایی که از زمان بچگی یاد دارن اف 1 چی بوده و هست هیچوقت بوگاتی اسطوره نمیدونن و به خودشون اجازه نمیدن با اف 1 مقایسه شه

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (484 دیدگاه) ,

      اف 1 شاهکار،قبوله. ولی بوگاتی رو دست کم گرفتی
      هیچ کمپانی،تاکید میکنم هیچ کمپانی توان تولید خودرویی مثل بوگاتی رو نداره( فقط امپراطوری مثل فولکس میتونه از پس هزینه هاش درآد)
      تولید خودرویی با شتاب عالی کار سختو پیچیدست
      ولی تولید خودرویی با سرعت چهارصد به بالا ………(اکثر کمپانی ها اصلا بهش فکر نمیکنن)
      اگه دقت کنید اکثر کمپانی ها چه از فراری لامبو پورشه مکلارن حداکثر سرعته ابرخودروهاشونو اعلام میکنن ولی به ندرت پیش بیاد که مثل بوگاتی اون آزمایش سرعتو انجام بدن
      کلام آخر اینکه بوگاتی شاهکاره ولی فازش با هایپرکار های فراری و پورشه و مک فرق میکنه

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
        Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
        سوابق: (495 دیدگاه) ,

        با تمام احترامی که قائلم اما این سه کمپانی که نام بردی میتونن به راحتی خودرویی فراتر از بوگاتی تولید کنن.
        مکلارن که خوش نام هست تو این عرصه اعلام کرد فعلا قصد رکورد زنی در زمینه تاپ اسپید رو نداره که بعد از یه مدت صحبت از جانشین اف 1 اسطوره ای پیش اومده و تایید شده و مطمئنا تاپ اسپید بالای 400 خواهد داشت.
        مکلارن بعد از اف 1 روی شتاب و هندلینگ خیلی کار کرد و موفق بود…
        اگر از نظر هزینه خیلی بالایی که بابت بوگاتی صرف میشه میفرمایی درسته هیچ شرکتی علاقه ای به ضرر کردن نداره ولی اگر از نظر تاپ اسپید و کارایی بخوای حساب کنی هم مکلارن هم فراری و پورشه و حتی لامبورگینی خیلی راحت میتونن به این اعداد و ارقام دست پیدا کنن و البته با دو سوم این انجینی که واسه این بوگاتی تعبیه شده….چون مطمئنا خودتم میدونی با 16 سیلندر و 4 تا توربو شارژر به این اسپید رسیدن کار شاخی نبوده…و اینم در نظر بگیر این بوگاتی حتی نمیتونه توی پیست رکورد بزنه صرفا فقط جاده مستقیم میتونه از تمام توانش استفاده کنه پس این یه ضعف خیلی خیلی بزرگ هست واسه این سوپراسپرت…و اگر بری سرچ کنی و بخونی اگر ضریب دنده های مکلارن + سایز رینگ های اون + محدودیت سرعت اون رو اصلاح کنن تا 411 کیلومتر میتونه با همون انجین تنفس طبیعی ساخت دو دهه پیش رکورد بزنه…پس برای همین این دوستمون میگه مقایسه نکنین این گنده بی خاصیت رو…
        این سه کمپانی هر سه محدودیت اسپید دارن روی 350 لاک میکنه و تاپ اسپید رو کمتر از شتاب اولیه و ثانویه و هندلینگ در نظر گرفتن… ولی بوگاتی نه فقط واسه تاپ اسپید اونم توی جاده مستقیم ساخته میشه.

        پاسخ
        1. Bavaria
          سوابق: (484 دیدگاه) ,

          دوست عزیز من هرگز نگفتم فراری یا مک لارن نمیتونن به سرعت بوگاتی برسن. من حتی مهندسی اون کمپانی هارو بالاتر از بوگاتی میدونم.مثلا ب ام و از همه لحاظ دانش تولید سوپر اسپرت رو داره ولی دانش به تنهایی کافی نیست
          درضمن تولید یک خودرو تولید انبوه که رکورد دار سرعت باشه،باز خیلی هزینه بر تر از یک خودرو تولید محدود هست
          هروقت ی کمپانی مثل پورشه لامبو فراری یا مک،خودرویی ساختن که توو سرعت به بوگاتی برسه و تولید انبوه باشه اونوقت حق داریم این هارو با هم مقایسه کنیم
          چطور بگم،مثلا ی رزمی کار رو نمیشه با بدنساز مقایسه کرد

  15. arash
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    مشکل اصلی ویرون اینه که خیلی سنگینه، تو پیست کم میاره و تنها برای مسیرهای مستقیم خوبه در عوض کونیک زگ و پاگانی به خاطر وزن کم تو پیچ ها خیلی بهتر عمل میکنن.

    پاسخ
  16. مهدی اکرمی
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    اف 1 فوق‌العادست، یکی از شاهکارهای دنیای خودرو، فراموش نکنید که هنوز هم سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی دنیاست، دستیابی به این مشخصات فنی و همچین وزن کمی در اون زمان، بسیار عجیب تر از مشخصات و ویژگی‌های ویرونه

    پاسخ
  17. essi
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    f1باسرعت 386 کیلومترسریع ترین ماشین قرن بیستم شناخته شده.
    باموتور12سیلندرتنفس طبیعی باتکنولوژی اون زمان به این سرعت دست پیداکنه شاهکارنه بوگاتی بااین حجم موتور4تاتوربو شاهکارنیست .این 4تاتوربوروی f1سوارکنن عمری بوگاتی بتونه به شتاب f1برسه نمونش مسابقه ای که چندسال پیش تاپ گیر گذاشته بود بوگاتی فقط تونست توسرعت بالا f1 اونم بافاصله کمی تونست شکست بده.
    فقط f1

    پاسخ
  18. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (688 دیدگاه) ,

    با این همه تعصب که تو کامنتها موج میزنه نظر منطقی بینشون سخت پیدا میشه.
    من هر دوی این خودرو ها رو دوست دارم اما فقط بخاطر ارزش کلکسیونی شون، که در این مورد مکلارن ارزشمندتره.
    یعنی فقط نگهشون میدارم تا ارزش بیشتری پیدا کنن. اما از طرفی گاهی با یه هایپر کار به مهمونی رفتن لذت بخشه که تو این مورد بوگاتی عیار بالاتری داره.
    در کل اگه چنین شاهکارهایی پاشون به زندگی من باز شه مهمون یکی دو ماهه اند تا با فروش به قیمت منطقی جاشون رو به ماسل کارهای اصیل آمریکایی بدن.
    به امید آن روز … GOD BLESS AMERICA

    پاسخ
  19. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    واقعا مکلارن رو دوست دارم اما خب بوگاتی یه چیز دیگست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.