حراج آخرین دستگاه بیوک GNX با کارکردی بسیار کم

در سال 1978 بیوک نسل دوم مدل ریگال خود را معرفی کرد؛ اما در سال 1982 بیوک نسخهٔ ویژه‌ای از نسل دوم ریگال را با نام گرند نشنال معرفی کرد که بر اساس نمونهٔ کوپهٔ ریگال ساخته می‌شد. ولی بازهم نسخهٔ خاص‌تری از این خودرو در راه بود چراکه بیوک در سال 1987 یعنی آخرین سال تولید نسل دوم ریگال، مدلی بسیار منحصربه‌فرد از این خودرو را با نام GNX معرفی کرد. خودرویی که بر اساس قوی‌ترین نسخهٔ گرند نشنال ساخته شده بود و منحصربه‌فردترین نسخهٔ آن‌ محسوب می‌شد زیرا در طول یک سال تنها 547 دستگاه از GNX تولید شد.

final-buick-gnx

اما جالب‌ترین نکته در مورد بیوک GNX، همکاری مک‌لارن در ساخت آن است. بله درست خواندید مک‌لارن! بیوک برای ساخت این خودروی بسیار ویژه در آن سال با مک‌لارن همکاری نمود به‌گونه‌ای که بیوک مدل گرند نشنال 547 (قوی‌ترین نسخهٔ گرند نشنال که GNX بر اساس آن ساخته می‌شد) را به‌صورت کامل و با تریم داخلی تکمیل‌شده تولید می‌کرد و سپس جهت تبدیل و ارتقاء به GNX، آن‌ها را به بخش Performance Technologies مک‌لارن می‌فرستاد.

GNX به‌عنوان نسخه‌ای خاص و قدرتمند، در اصل خداحافظی باشکوهی برای بیوک گرند نشنال بود. همان‌طور که گفته شد، نسخهٔ معمولی گرند نشنال با پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 در میشیگان تولید می‌شد و سپس جهت نصب توربوشارژ و اینترکولر ساخت مک‌لارن، به این شرکت فرستاده می‌شد. با تغییراتی که مک‌لارن در پیشرانهٔ GNX ایجاد می‌کرد، قدرت و گشتاور آن طبق اعلام بیوک به 276 اسب بخار و 488 نیوتن متر افزایش میافت که برای آن سال‌ها رقم بسیار قابل‌توجهی است؛ اما خروجی واقعی موتور GNX بسیار بیشتر از این اعداد اعلامی بیوک است به‌گونه‌ای که این موتور دست‌کم 300 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

final-buick-gnx8

عملکرد بیوک GNX با این پیشرانه، فوق‌العاده بود تا جایی که در شتاب صفرتاصد و پیمودن مسافت 400 متر حتی از سوپراسپرت‌های فراری F40 و پورشه 930 هم سریع‌تر بود. بیوک GNX در 4.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید که به ترتیب 0.3 ثانیه و 0.8 ثانیه از F40 و 930 سریع‌تر بود. همچنین این کوپهٔ خارق‌العادهٔ آمریکایی مسافت 400 متر را در 12.7 ثانیه طی می‌کرد که حدود 0.4 ثانیه از سوپراسپرت‌های مذکور سریع‌تر بود. با وجود 276 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت و لباسی تمام مشکی و شیطانی، GNX بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهایی است که تاکنون توسط بیوک تولید شده است.

final-buick-gnx2

تغییرات ظاهری GNX نسبت به گرند نشنال شامل نصب ورودی‌های هوا در سپر جلو و منافذی روی گلگیرهای جلو جهت افزایش خنک‌کنندگی پیشرانه، بدنهٔ عریض‌تر و رینگ‌های 16 اینچی مشبک مشکی‌رنگ می‌شد درحالی‌که در داخل هم در صفحه آمپر آن تجدیدنظر شده و یک نشانگر آنالوگ بوست توربو به آن اضافه شده بود. یک شماره‌سریال حک‌شده روی یک پلاک نیز روی داشبورد GNX نصب می‌شد. علاوه بر این، تعلیق خودرو هم توسط مک‌لارن بهینه‌سازی شده بود و برای افزایش کشش نیز یک بازوی گشتاور در پوشش دیفرانسیل سفارشی آن نصب شده بود.

final-buick-gnx9

حال یک دستگاه بیوک GNX به حراج گذاشته شده است که از آخرین نمونهٔ ساخته شده از این خودرو است. این خودرو که دارای شمارهٔ «547 از 547» است، تاکنون فقط دو مالک داشته است و کارکرد بسیار پایینی دارد. باوجودی که این GNX متعلق به سه دهه پیش است اما فقط 110 کیلومتر کارکرد داشته و در شرایط بسیار بکر و دست‌نخورده‌ای قرار دارد. آخرین دستگاه GNX ماه آینده در رویدادی که توسط Mecum برگزار می‌شود، به حراج گذاشته شده و تخمین زده می‌شود که با قیمتی بین 175 هزار تا 250 هزار دلار به فروش رود که به‌واقع برای چنین خودروی بارزشی، رقم معقولی محسوب می‌شود.

final-buick-gnx5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

20 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (972 دیدگاه) ,

    این بیوک وااااقعا اسطوره منه نمیدونستم مکلارن توش دست داره ولی درکل همون طوری که اشاره شد واقعا سریعه واااقعا سریع. همین الان نمونه های با کارکرد بالاش هم قیمت یه مازراتی گرنتوریزمو هست. به نظرم بهترین ماسل دهه 80 هست. GNX واقعا عالیه هرچی بگم عالیه کم گفتم. رقیباش رو که دیدین (فراری اسطوره ای و پورشه اسطوره ای) حداکثر سرعتش 200 محدود شده ولی بدون گورنور تا 242 من دیدم با GPS باش میرن. روی داینو متر هم رقم 324 اسب دیدم.
    قیمت گرند نشنال های معمولی هم 35000-650000 دلاره. GNX ها هم 100.000 به بالا
    گرند نشنال ها 245 اسب هستن

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (543 دیدگاه) ,

      نیما جان درست گفتی تو روزایی که امریکایی ها افت کرده بودن کامارو و موستانگ یه مقدار اصالتشون رو از دست دادن این جی ان ایکس ابروداری میکرد البته با این شتاب 4.6 هنوز هم سوپر اسپرتیه ماشالله

      پاسخ
      1. Nima
        سوابق: (972 دیدگاه) ,

        آره دقیقا
        اون موقع کامارو ها و ماستنگ ها 190-225 اسب توى بهترین شرایط بودن

        پاسخ
    2. elemento
      سوابق: (7817 دیدگاه) ,

      درسته نیما جان.
      GNX واقعا در زمان خودش یک اسطوره ی تمام معنا بود.
      ماشینی که با فراری F40 و پورشه 930 اسطوره ای شاخ به شاخ شه و شکستشون بده، اسطوره ی تمام عیاره.
      قدرت و شتابش برای سال 1987 ، واقعا شگفت انگیز بود.

      ماشین های امریکایی واقعا پیشینه و اقتخارات بزرگی دارند

      میدونم Ali chevy nova این خبر رو ببینه خیلی خوشحال میشه.

      پاسخ
      1. Nima
        سوابق: (972 دیدگاه) ,

        این یه نخود از افتخارات آمریکایى ها هست منتها خیلى ها این موارد رو کنار میزارن و به راحتى به تاریخچه یه شرکت اصیل 100 ساله آمریکایى توهین میکنن که اصلا کار درستى نیس. مثلا مقایسه کادیلاک با تندر و امثال این موارد.

        پاسخ
  2. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (713 دیدگاه) ,

    منم همیشه این نسخه رو دوست داشتم اما به خاطر 6 سیلندر بودنش شورلت مؤنت کارلو SS رو بهش ترجیح میدم.

    پاسخ
  3. Daniel
    سوابق: (501 دیدگاه) ,

    شنیدم قوی ترین ماسلکار زمان خودش بوده.
    تو سریع و خشن 4 اول فیلم وین دیزل یدونشو سوار شده بود. دنده خطی خفنی داشت. 3تا دنده میخورد.
    خوش به سعادت اونی که این اسطوره رو میخره.پول داشتم حتما میخریدمش… .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (972 دیدگاه) ,

      4 دنده هست عزیز با کد 200-4 آر
      یه گیربکس کاملا سرعتی هست که توی ایرانم پیدا میشه و قیمتش بین 2-3.500 هست
      اما توان تحمل گشتاور بالا (یعنی موتور های بیگ بلاک) رو نداره.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Daniel
        Daniel
        سوابق: (501 دیدگاه) ,

        شرمنده بابت اشتباه.
        ممنون که تصحیح کردی نیماجان… .

        پاسخ
        1. Nima
          سوابق: (972 دیدگاه) ,

          قربونت داداش😊
          شرمندگى نداره آخه منم ممکنه اشتباه کنم

  4. حمیدرضا
    سوابق: (630 دیدگاه) ,

    من عاشق سینه چاک بیوک هستم امیدوارم یه روز بتونم یکیشو سوار بشم و حس لوکس بودن رو تجربه کنم

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
    پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
    سوابق: (1130 دیدگاه) ,

    من واقعا رو دست خوردم.
    مک لارن و بیوک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    اصلا فکرشو نمیکردم مک لارن زیر زیرکی همچین کاری انجام داده.
    تا باشه از این همکاری ها بین مهندسین بریتیش و امریکن.
    واقعا هر وقت تو خودروسازی بریتانیا و آمریکا با هم همکاری کردن نتیجه عالی بوده.
    واقعا کلمه ((شیطانی)) برازندشه.قیمتشم واقعا عالیه نصبت به ارزشش.
    (مجید ببین ما چی هستیم که کمپانیه معظم بیوک با ما همکاری کرده❤️❤️❤️)

    پاسخ
    1. elemento
      سوابق: (7817 دیدگاه) ,

      من که میگم این ماشین یک اسطورست.

      خودروسازی امریکا با هر کشوری همکاری کرده شاهکار خلق کرده.

      Gnx = مکلارن + بیوک
      Viper=کرایسلر+لامبورگینی

      منم اگر جایی به شما و مکلارن گیر دادم هدفم شوخی و سر به سرت گذاشتن بود.
      مکلارن شرکت بزرگ و پرافتخاریه.
      البته فراری و پورشه ، بیشتر به دل من میشینن.

      شکست دادن F40 و 930 برای هر شرکتی یک آرزو بود.
      اون زمان هم شتاب و سقف سرعت خیلی مهم بود.

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
    امیرحسین (Lion26)
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    یادش بخیر
    وقتایی که گرن توریسمو بازی می کردم،یه دستم با این ماشین رانندگی می کردم،اونم به خاطر صدای موتورش.با صداش حال می کردم.

    Just France and Japan.

    پاسخ
  7. Mostafa
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    هلکت اون زمان بوده
    الان اگه هلکت هم نسخه چهارچرخ متحرک با لانچ کنترلش بیاد از فراری هم سریع تر میشه

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (527 دیدگاه) ,

    چه جالب
    واقعا خشن هست
    ارزش گذاشتن تو موزه رو داره

    پاسخ
  9. سینا
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    اونی که می خره هم نمی تونه از این ماشین هیجان انگیز استفاده کنه ، میزارتش یه کنار تا از ارزشش کم نشه

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    عجب ماشینی بوده، با این سرعت و شتاب. طراحی پر ابهتی هم داشته.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.