نسخهٔ استیشن نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 معرفی شد

پس از معرفی نسل جدید سدان سری 5 با کد G30 در ماه اکتبر سال 2016، حالا ب‌ام‌و نسخهٔ Touring یا همان استیشن سری 5 جدید را هم با کد G31 معرفی کرده است. این دومین مدل از خانوادهٔ سری 5 جدید محسوب می‌شود و به‌طور خاص برای بازارهای اروپایی توسعه یافته است. بدیهی است که سری 5 استیشن تمامی ویژگی‌های مثبت و مزایای نسخهٔ سدان سری 5 همچون پلت‌فرم جدید و سبک‌وزن CLAR را به ارث برده باشد. میزان کاهش وزن نسل جدید سری 5 استیشن هنوز اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که این خودرو چیزی در حدود 100 کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی خود شده باشد چراکه میدانیم در ساختار نسل جدید سری 5 از آلومینیوم استفاده شده است.

bmw-5-series_touring-2018-1024-04

همانند تمامی خودروهای استیشن، در سری 5 تورینگ هم ظرفیت حمل بار از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در نسل جدید سری 5 استیشن حجم صندوق بار در حالت باز بودن صندلی‌های عقب به 570 لیتر افزایش پیدا کرده است اما اگر از این هم به فضای بیشتری نیاز داشته باشید می‌توان با خواباندن صندلی‌ها عقب فضای بار را به 1700 لیتر افزایش داد. همچنین ظرفیت حمل بار مجاز این خودرو نیز با افزایش قابل‌توجهی روبرو شده و از 120 کیلوگرم به 720 کیلوگرم رسیده است.

فعلاً نسل جدید سری 5 تورینگ با چهار پیشرانهٔ مختلف ارائه شده است. شروع لیست موتورهای این خودرو با یک واحد 2 لیتری 4 سیلندر بنزینی توربو است که در مدل 530i ارائه شده و 252 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نمونهٔ بنزینی بعدی، مدل 540i XDrive است که مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو با 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور شده است. برای انتقال نیروی هردوی این موتورها انحصاراً یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

bmw-5-series_touring-2018-1024-09

bmw-5-series_touring-2018-1024-1a

اما میدانیم که همچنان پیشرانه‌های دیزلی نیز خریداران زیادی دارند. به همین دلیل در لیست مدل‌های مختلف کنونی سری 5 استیشن هم دو مدل دیزلی وجود دارد. مدل اول 520d است که با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر دیزلی عرضه می‌شود. این مدل 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور داشته و برای انتقال نیروی آن هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است. موتور دیزلی بزرگ‌تر این استیشن آلمانی هم از نوع 3 لیتری شش سیلندر خطی با 265 اسب خار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور است که در مدل 530d قابل خریداری است. در این مدل تنها یک گیربکس اتوماتیک ارائه می‌شود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.

bmw-5-series_touring-2018-1024-48

bmw-5-series_touring-2018-1024-10

ب‌ام‌و سری 5 تورینگ جدید از همان ویژگی‌های تکنولوژیکی پیشرفتهٔ برادر چهاردرش برخوردار است که این یعنی در این ماشین شاهد ارائهٔ یک صفحه‌نمایش لمسی 10.2 اینچی با قابلیت کنترل از طریق حرکت دست، نسل جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب‌ام‌و، نمایشگر سربالا و طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی فعال مانند سامانۀ هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ حرکت میان خطوط، هشداردهندهٔ ترافیک و کروز کنترل فعال با قابلیت توقف کامل و حرکت دوباره هستیم.

bmw-5-series_touring-2018-1024-26

اما علاوه بر این‌ها، ب‌ام‌و مجموعه‌ای از ویژگی‌های مفید دیگری را هم صرفاً در نسخهٔ استیشن نسل جدید سری 5 تورینگ ارائه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به صندلی‌های تاشو با نسبت 40:20:40، قابلیت باز شدن شیشهٔ عقب به‌صورت مجزا و درِ صندوق بار اتوماتیک که بدون دخالت دست با حرکت دادن پا در زیر سپر به‌صورت خودکار درِ صندوق را باز یا بسته می‌کند، اشاره کرد.

bmw-5-series_touring-2018-1024-18

همچنین صرف‌نظر از انتخاب هریک چهار مدل مختلف سری 5 تورینگ، تمامی آن‌ها مجهز به سیستم تعلیق بادی و تنظیم ارتفاع خودکار به‌صورت استاندارد هستند؛ اما در صورت تمایل می‌توان با پرداخت مبلغی بیشتر تعلیق M Sport را سفارش داد که شامل کاهش ارتفاع به میزان 10 میلی‌متر، کمک‌فنرهای پویا، سیستم رانندگی تطبیقی با میلهٔ تثبیت‌کنندهٔ فعال و سیستم فرمان Integral Active می‌شود. ب‌ام‌و نسل جدید سری 5 استیشن را در نمایشگاه ژنو آینده در ماه مارس رسماً به نمایش عمومی درخواهد آورد و فروش آن نیز از ماه ژوئن آغاز خواهد شد. همچنین قرار است سال آینده مدل‌های بیشتری هم به چهار مدل کنونی این ماشین اضافه گردد.

bmw-5-series_touring-2018-1024-17

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

14 دیدگاه

  1. silver
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    واقعا طراحیش عالی شده
    کاش m پاور دستی به سر و گوش این مدل به خصوص در قسمت فنی اش بکشه و یاد m5 های e61 با اون موتور های ۱۰ سیلندر رو دوباره زنده کنه.
    درود بر BMW

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1258 دیدگاه) ,

      درود.
      گفتی موتور 10 سیلندر یاد این جمله افتادم:
      اون که رفته دیگه هیچ وقت نمیاد…

      پاسخ
    2. عقیق
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      مرحبا به این ذوق و سلیقه
      جون میده واس مسافرت

      پاسخ
    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans
      سوابق: (6432 دیدگاه) ,

      .
      من X5 رو برمیدارم واسه جهانگردی سری 5 استیشن هم واسه اروپا گردی و رسوندن بچه ها به مدرسه !!!

      زنم کجا بود که بچه هااام کجا باشه. خخخخ.

      پاسخ
        1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans
          سوابق: (6432 دیدگاه) ,

          نمیخوام رفیق !!!

    2. Sina
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      آیا میشه 7نفرش کرد؟
      دوتا صندلی توی صندوق عقبش کار گذاشت؟

      پاسخ
      1. كاپيتاليسم
        سوابق: (164 دیدگاه) ,

        ظاهرا نه چون جای پا سرنشین دیگه نداره

        عجب شاهکاری شده این سری پنج

        پاسخ
  2. peyman
    سوابق: (249 دیدگاه) ,

    با اینکه از خودروهای استیشن خوشم نمیاد ولی طراحی استیشن بی ام و عالی هست

    پاسخ
  3. حسين
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    خیلی خوبه ، حیف که اقبال عمومی به خودروهای استیشن در ایران کم هست وگرنه این ماشینها خوراک رانندگی در شهر و مسافرت هستند ، شاید قابلیت آفرود رو نداشته باشند اما سواری نرم ، راحت و با آرامشی رو به سرنشینها ارائه میدند .

    پاسخ
    1. AK_007
      سوابق: (244 دیدگاه) ,

      دقیقا
      کاش بشه که استیشن ها جایگزینه بعضی کراس اور ها بشن ک اصن نیاز ب افرود ندارن
      ولی تو ایران فک کنم ب جشم نعش کش یا آمبولانس طرح قدیم میبیننش
      ولی مینی ون ها و اسنیشن واقعا میتونن ماشین های کاربردی و هم زیبا باشن اگه فرهنگش جا بیفته

      پاسخ
      1. حسين
        سوابق: (120 دیدگاه) ,

        بله واقعیت اینه که الان توی ایران اکثر مردم ماشین و یا هر وسیله دیگه ای رو بدون توجه به نیاز خودشون و کارایی واقعی اون وسیله میخرن و بیشتر جنبه چشم و هم چشمی و از قافله عقب نموندن داره ، مثلا گوشی آیفون ، من خیلی ها رو می شناسم بدون اینکه از قابلیتهای گوشی استفاده کنن و یا اصلا ازش سر در بیارن ،فقط بخاطر کلاسش میخرن و یا در مورد کراس اوورها هم همینطور ، طرف توی عمرش ممکنه حتی یک دقیقه هم ماشینش رو توی خاکی نبره اما بخاطر اینکه از فلان دوست و فامیلش عقب نمونه میره به قول خودش یه ماشین شاسی بلند میخره ، حتی اگه چینی باشه …

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.