بی ام ودنده عقب

نگاهی به دو مدل محبوب ب‌ام‌و در دهه هفتاد میلادی، اتاق E12 و E21

گرچه مرسدس بنز از سال‌های بسیار دور، یعنی از همان دوران آغازین ورود خودرو به ایران برای خود اسم‌ورسمی بنا نمود، ولی دیگر رقیب او یعنی ب‌ام‌و دهه‌ها دیرتر توانست نامش را در بازار ایران تثبیت و افراد بسیاری را به سلک هواداران پر و پا قرص خود وارد نماید. دقیقاً از اوایل دهه پنجاه شمسی و ورود مدل افسانه‌ای ۲۰۰۲، این برند ژرمنی تصویر نوینی از خود نزد ما ایرانیان حک نمود، تصویر یک خودروی لوکس، سریع و زیبا که در کنارش از پرستیژ کاری بالایی هم برخوردار بود. در این میان، نخستین نسل از ب‌ام‌وهای سری ۵ و ۳ که به ترتیب با کد اتاق E12 و E21 عرضه شدند، در بین هم‌وطنانمان از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند؛ و این دو سری از ب‌ام‌و نه‌تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان توانستند نام سازنده خود سخت مشهور و پرآوازه سازند. به بهانه این رویداد تاریخی، سعی نمودیم که نگاهی کوتاه به پیشینه این دو خودروی محبوب داشته باشیم.

bmw-520i-E12-10
نسل نخست سری ۵ (اتاق E12)
تصور اینکه یک خودرو با سنی بیش از چهل سال تا این حد زیبا و جذاب بوده و هنوز هم توجه افراد در خیابان را به خود جلب نماید، کمی دور از ذهن است ولی این اتفاقی است که در مورد نسل نخست سری ۵ روی داده است. این نسل از سری ۵ در سال ۱۹۷۲ میلادی و با کد اتاق E12 به جهانیان معرفی شد. بدنه آن توسط دو تن از طراحان نامی آن روزگار یعنی پائول براک (PAUL BRACQ) و پیئترو فروآ (PIETRO FRUA) خلق شد. در این میان، پائول براک طراحی است که بسیاری از خودروهای افسانه‌ای تاریخ ازجمله مرسدس بنز ۶۰۰ مخلوق ذهن خلاق اوست. نسل نخست سری ۵ یک سدان لوکس متوسط بود که جانشین خلف خود به نام E3 شده بود و ازلحاظ ابعادی هم اندکی از آن کوچک‌تر بود. نسل اول سری ۵ تا سال ۱۹۷۶ میلادی با همان شکل اولیه خود تولید می‌شد تا اینکه در این سال یک فیس‌لیفت کوچک بر روی آن صورت پذیرفت. این فیس‌لیفت شامل کاپوت و چراغ‌های عقب جدید و نیز به‌روزرسانی‌هایی در کابین آن بود.

bmw-520i-E12-1
بیشتر مدل‌های قبل از فیس‌لیفت که به کشورمان وارد شدند از نوع ۵۲۰ و با موتور ۲ لیتری بودند ولی مدل‌های پس از فیس‌لیفت عمدتاً از نوع ۵۱۸ و با پیشرانه ۱.۸ لیتری بودند. در این میان، نسخه‌هایی که از سری ۵ که به سفارش آمریکا معروف بودند از هواخواهان بسیاری در میان مشتریان آن دوره برخوردار بودند. به لحاظ ظاهری، نسخه‌های آمریکایی با سپرها بلند و جاذب ضربه خود از انواع اروپایی تمایز می‌یافتند. نسل نخست سری ۵ در مسابقات خودروسازی هم ورود پیدا نمود و نسخه‌ای از آن با موتور سفارشی ۳.۲ لیتری ساخت بخش BMW MOTORSPORT در پیست‌های سرعت خوش درخشید. سری نخست سری ۵ به مدت ۹ سال و تا سال ۱۹۸۱ میلادی در مدار تولید بود.

نسل نخست سری ۳ (اتاق E21)
پس از عرضه نسل نخست سری ۵ گویی ب‌ام‌و در وادی پیشرفت روزافزون در حال حرکت بود. هرچند وقت یک‌بار از خودروی زیباتری پرده‌برداری می‌کرد و نفس خودرودوستان را سخت به شماره می‌انداخت. نسل نخست سری ۳ که با کد اتاق E21 از آن یاد می‌شود، مدلی اسپرت و از محبوب‌ترین و جوان‌پسند ترین ساخته‌های ب‌ام‌و در آن دوران بود و آوازه شهرت این سازنده را دوچندان نمود.

e21_1
نسل نخست سری ۳ در سال ۱۹۷۵ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و تنها در دو گونه از بدنه، کوپه دو درب و سقف کروک (کابریو) عرضه می‌شد و از مدل سدان هم در آن خبری نبود. مدل سدان تازه در نسل بعدی سری ۳ راهی بازار شد. این سری از ب‌ام‌و رقم فروش بالایی را برای ب‌ام‌و رقم زده بود، فروشی معادل ۱.۳۶ میلیون دستگاه که در قیاس خیلی از رقبای خود بالاتر بود. اتاق E21 هم همانند برادر بزرگترش E12 در سه نسخه متفاوت اعم از اروپایی، آمریکایی و آفریقایی به بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه آمریکایی با سپرهای بلند و فلاشرها و نسخه آفریقایی هم با رینگ‌های مخصوص خود از مدل‌های اروپایی تمایز می‌یافت. نسخه‌های آفریقایی این خودرو تولید کشور آفریقای جنوبی بود، کشوری که هنوز هم یکی از مراکز اصلی تولید خودروهای ب‌ام‌و در جهان است.

e21_7

مدل کابریو این خودرو هم با ترکیبی از سقف تارگا در جلو و سقف پارچه‌ای در عقب در شرکت BAUR ساخته می‌شد، شرکتی که از سال‌ها پیش درزمینهٔ اتاق‌سازی ارتباطات تنگاتنگی را با ب‌ام‌و برقرار ساخته بود. از نسل نخست ب‌ام‌و سری ۳ به میزان قابل‌توجهی وارد کشورمان شد و عمده‌ترین مدل آن نیز ۳۲۰ با پیشرانه‌ای ۲ لیتری بود. نسل نخست سری ۳ به مدت ۸ سال در خط تولید بود تا اینکه در سال ۱۹۸۳ میلادی از گردونه خارج و جای خود را به نسخه به‌مراتب پیشرفته‌تری داد. ب‌ام‌و دیگر روی غلتک افتاده بود و به تهدیدی سخت برای دیگر همتایان لوکس خود در جهان بدل شده بود.

bmw-323i-e21-1979
منبع:
WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ب ام و به اعتقاد من جوون پسند ترین ماشین دنیاست.

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      این نظرشخصی شماست

      موافقم 4
      مخالفم 22
      1. Elemento

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بهنام جان عزیزم فازت چیه؟
        خودم که میگم به اعتقاد من… اگرم نگم نیاز نیست هی بگی این نظر شخصی شماست. پس میخوای نظر کی باشه؟؟؟!!! نماینده ی ملت که نیستم! از طرف خودم حرف میزنم دیگه.

        موافقم 29
        مخالفم 0
        1. سجاد

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (189 ديدگاه)

          Elemento شما خودت رو ناراحت نکن این دوستمون میخواد تعداد کامنتاش بره بالا که از قدیمیا بشه _بهتره بقیه مطالب رو ببینی که ۱۰۰۰ تا کامنت الکی گذاشته

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. Elemento

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          فکر نکنم هدف دوستمون این باشه.
          اگه حرف شما درست باشه واقعا تأسف آوره.

          موافقم 0
          مخالفم 2
      2. داریوش

        ۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نظر شخصی منم هست

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. Parvaz

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (395 ديدگاه)

      موافقم و واقعا هم مینطوره، جوان پسندترین رو خوب اومدی

      موافقم 9
      مخالفم 0
    3. فورد

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      ما یدونه 520 داشتیم واقعا رانندگی با هاش لذت بخش بود چیزی که تو ماشین های چینی و داخلی اصلا مفهومی نداره

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        خیلی خوبه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. عیسی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    کلا انگار ماشینای قدیمی جذابتر بودن…شایدم چون تو بچگی باهاشون خاطره داریم الان اینقدر برامون دوست داشتنی هستن….

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    مدل های قدیمی بی ام و رو میبینم یاد حرفهای بابام می افتم که همیشه ازشون صحبت میکنه
    بابای من با اینکه چندین سال امریکایی داشت و ماشین امریکای دوست داره اما همیشه از بی ام و بیشتر خوشش میومد و در قدیم رو خیلی از اونا کار میکرد و همیشه هم از 2002 خودش که مدل 75 بود برا من صحبت میکنه
    همیشه خدا هم با هم کل کل داریم بابام میگه المانی منم میگم فقط امریکایی
    راستی یه رفیق هم داره که طرف خوره ی ماشین المانی من رفتم اونجا همش بنز و فولکس و بی ام و میبینی

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      2002 خیلی ها تعریف میکنن

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اسطوره بود واسه خودش.

        موافقم 7
        مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    قبل انقلاب کارمند ها و معلم ها این هارو خیلی راحت میتونستن بخرن همین الان هم تو اروپا طبقه متوسط راحت بنز و بی ام و میخرن و تویوتا و هیوندا به عنوان ماشین های اقتصادی و بیشتر برای کار های خدماتی استفاده میشه ببینید چقدر زیاد وارد شده بودن که تا چند سال قبل هم تک و توک تو خیابون ها بودن از جمله 518 و230

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. مجید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    یک کلام و دیگ هیچ: تکرار نشدنی و بیهمتا

    موافقم 7
    مخالفم 0
  6. Davood

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    آقا اینا بعضی هاشون شیفتر دنده ش چوبی بود ما هم بچه بودیم ماشین هم نداشتیم میرفتیم صورتمونو میچسبوندیم به شیشه میرفتیم تو رویا…

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. MERCEDE.KAVIANI

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به سام کاویانی وتمام دوستان
    ایا کمپانی بی ام و قبول می کنند روی شاسی سری 5 و 7 خود بدنه مدل های دهه 1970 را نصب کنند
    ما یک سری 7 دهه 1970 داشتیم که در تصادف اتوبان کاشان نابود شد ولی امینیماشین بدهی بود که هیج از اعضا خانواده حتی یک زخم سطحی هم نداشتنند
    با تشکر از جواب وراهنمایی شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      سلام بر شما.
      بله.
      شما درست میگین. حق کاملا با شماست.
      واقعا این مدل ها ایمن هستند.

      نظرهای خوبی میذارین. ادامه بدین.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  8. Elemento

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    امیدوارم همیشه BMW در اوج باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    یادش بخیر چقدر ۵۱۸ دوست داشتنی بود، یه بار دیگه به عکسا نگاه کنید، پنجره ها تقریبا ۵۰ درصد حجم درها هستند شاید مهم بنظر نیاد ولی میدونید چقدر داخل ماشینای قدیمی نورگیرتر و دلوازتر بودن، آیا این پیشرفت طراحیه که پنجره ها هر روز دارن کوچیکتر میشن؟!! توی اکثر ماشینای جدید احساس خفگی به آدم دست میده و دوست داره زودتر پیاده شه!!!

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. آق جبات

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این ماشینا دوس داشتنین چون
    ناب بودن
    کپی نبودن
    برای سودهای نجومی وارد نمیشدن
    همه قدرت خریدشونوداشتن
    کسی به چشم رویا بهشون نگاه نمیکرد
    واسه همین همه باهاشون ارتباط برقرار میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    ماشین خیلی داشتم و سوار شدم،چون شغلم اینه،خدایش لذت رانندگی دو ماشین رو هیچ وقت از یاد نمببرمیکی بنز اس کلاس اتاق ۱۱۶ و دیگری بی ام و e21 با موتور شیش سیلندر m20
    دیگه هرچی ماشین سوار شدم حتی بنز و بی ام و جدیدا لذت رانندگی اون دو مدل رو نداشته برام

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. ali a.j.g

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    یاد ای دوازدهی که داشتیم بخیر
    تشکر از آقای کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. یه پسر

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    برای اولین بار تو زندگیم یه ماشین درست درمون تو پدال دیدم که تجربه سواری باهاشو داشتم :)
    خدایا شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در زمان خودشون، ماشینهای خیلی باحالی بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MOHAMMAD. M4

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    e21محشره مخصوصا هندلینگ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. علیرضا4225

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    یادش بخیر یه 518 داشتم از اون سفارتی ها عجب راهی میرفت و عجب تعادلی داشت تمام محور های جلو و عقب ماشین مستقل بود و گاردن ماشین هم دو تیکه بود یادش بخیر

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. احسان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ما یدونه 518 زیتونی سپر آمریکاییشو داشتیم که 220هزارتا کارکرده بود سواریش فوق العاده بود طوری که وقتی اون سال فروختیمشو پژو خریدیم هممون ضد حال خوردیم. ولی اوج هنر اون ماشین وقتی بود که با سرعت 150 تو اتوبان قم کاشان لاستیک ماشین ترکید و از جاده خارج شدیم جالب اینکه تو شانه خاکی جاده ماشین چند دور دور خودش چرخیدو آروم گرفت. هرکس اون حادثه رو دید و نگه داشت فقط میگفن چطوری این ماشین تو اون وضعیت چپ نشد. بعد 10 سال هنوز میگم چرا اون ماشینو فروختیم!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  18. شایان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    یه زمان مردم بین انتخاب بی ام و یا ماشین آمریکایی مونده بودن تصمیم گرفتن یه انتخاب بزرگتر کنن انتخابی که نتیجش شد انتخاب بین ماشینای ویران خودرو یا ماشینای چینی!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. mohsen

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    یاد 320 عموم افتادم!
    مدل 1357 شمسی
    قرمز متالیک بدون رنگ
    لاستیک ها میشلن
    صنلی ها چرم
    حیف اون ماشین کاش نگه میداشت
    180 190 تارو خیلی نرم میرفت

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. خسرو پرویز

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسپه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخار

    موافقم 0
    مخالفم 1
  21. خسرو پرویز

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. شاهمراد

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بنده عرض کنم که
    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخاری نارنجی ماشین عروسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. خسرو پرویز

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (102 ديدگاه)

    انگار آهنگهای یساری مخصوصا” ( اگه ره پیدا کنم به کهکشون اگه شهرتم بشه ورد زبون ……
    برای مدلهای بی ام و اتاقهای e21,,,، e12 و 2002new class درست شده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. علیرضا

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدم دلش میخواهد فقط نگاش کنه بنظرم واقعا 42 سال پیش طراحش معجزه کرده مخصوصا 518 رنگ آلبالوی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. حامد

    ۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت این ماشینا چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Karamat

      ۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان با ۲۰ تا ۳۰ میلیون میشه خرید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        الان چی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. Alireza

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان عزیز و برادران با تجربه .
    دوستان یه سوال داشتم .
    من19 سالمه و حقیقتا اصلا با ماشین چهار در خوشم نمیاد .
    عاشق ماشینای کلاسیک هم هستم مخصوصا بی ام وع e21 .
    به نظر شما بین ماشینای کلاسیک (دو در) که هم رنگی باشه هم شتاب خوبی داشته باشه چه ماشینی رو بهم پیشنهاد میدید ؟ تو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ملیون .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا