بی ام و

تاریخچه کوتاه نسل‌های اول و دوم ب‌ام‌و سری 5

  • نسل اول (E12)

با تولید اولین نسل سری ۵، ب‌ام‌و سری‌های ۶ بخشی خود را آغاز کرد.

e12-bmw-5-series-45
E12 بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۱ تولید شد و یک بچه‌ی میانی فوق‌العاده بود که بین برادر بزرگ‌تر E3 (سری ۶) و برادر کوچک‌تر ۲۰۰۲ قرار می‌گرفت. مدل ۲۰۰۲ بعدها به سری ۳ بدل شد. این مدل ویژه در زمان صادرات به آمریکا کاملاً مشکل‌آفرین بود. با قوانین ایمنی متفاوت این کشور، آمریکا بسیاری از قطعات این خودرو را تعویض و یا اصلاح کرد.

e12-bmw-5-series-38
مدل‌های E12 پیشرانه‌های مختلفی داشتند. پیشرانه‌های ۱.۸ و ۲ لیتری M10 به ترتیب در مدل‌های ۵۱۸ و ۵۲۰ بکار رفتند. مدل ۵۲۰i نیز با پیشرانه‌ی ۲ لیتری M20 تولید شد و از سیستم تزریق سوخت مکانیکی نمونه‌های ۲۰۰۰tii و ۲۰۰۲tii سود برد. مدل ۵۲۰i چهار سیلندر قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری داشت. نسخه‌ی شش سیلندر نیز قدرت ۱۲۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۱ نیوتون متری تولید می‌کرد.

e12-bmw-5-series-13
E12 های بازار آمریکا در سال‌های بعد عموماً به عنوان مدل‌های مجلل‌تر شناخته شدند زیرا به‌صورت استاندارد تجهیزاتی چون شیشه‌های برقی، تریم چوب و کابینی چرم و سیستم تهویه داشتند. ب‌ام‌و تنها مدل‌های شش سیلندر انژکتوری ۵۲۸i و ۵۳۰i را برای فروش در آمریکا در نظر گرفت.

ب‌ام‌و می‌گوید بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۱ حدود ۷۰۰ هزار دستگاه از نسل E12 را به فروش رساند. ب‌ام‌و با تولید ۶۹۹۰۹۴ دستگاه E12 پرونده این خودرو را بست اما در آفریقای جنوبی که اولین کارخانه‌ی خارجی ب‌ام‌و به شمار می رفت ۲۳۱۰۰ دستگاه دیگر نیز برای بازار محلی تا سال ۱۹۸۴ ساخته شد.

e12-bmw-5-series-52

  • نسل دوم (E28)

تکامل به جای انقلاب. دومین نسل ب‌ام‌و سری ۵ از نظر ظاهری نسبت به نسل اول تغییرات کمی داشت؛ اما تغییرات هیجان‌انگیزتر زیر شاسی رخ داده بود. تکنولوژی‌های به‌روز بی‌شماری در این نسل بکار رفته است.

bmw-e28-5-series-03
این خودرو جایگزین E12 شد و در ابتدا با پیشرانه‌های بنزینی ۴ و ۶ سیلندر تولید شد. در سال ۱۹۸۳ یک پیشرانه‌ی دیزلی نیز برای اولین بار در سری ۵ نصب شد.

bmw-e28-5-series-39
مدل عرضه شده در سال ۱۹۸۲ از نوع ۵۲۸e بود و پس از آن مدل ۵۳۳i تولید شد. گیربکس سفارشی ابتدایی از نوع ۳ سرعته ی اتوماتیک بود (نسخه ی ۴ سرعته ی اتوماتیک در آن زمان در اروپا در دسترس بود) اما در سال ۱۹۸۳ گیربکس ۴ سرعته ی اتوماتیک نیز در لیست سفارش‌ها قرار گرفت. مدل ۵۲۴td تنها با گیربکس اتوماتیک صادر شد و M5 نیز تنها با گیربکس دستی صادر می‌شد.

bmw-e28-5-series-12
از سال ۱۹۸۵ تمامی مدل‌های آمریکای شمالی به‌صورت استاندارد به ترمز ضد قفل ABS مجهز شدند. از سال ۱۹۸۶ نیز تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد دارای صندلی‌های برقی بودند. مدل‌های مخصوص بازار آمریکا کاملاً مجهز بودند و از جمله تجهیزات آن‌ها می‌توان به شیشه‌های برقی، قفل مرکزی، سیستم تهویه، سانروف برقی، کروز کنترل، رینگ‌های آلیاژی و مه شکن اشاره کرد.

بجای صادرات مدل M535i، ب‌ام‌و آمریکای شمالی مدل ۵۳۵is را ساخت. این خودرو بر پایه‌ی مدل ۵۳۵i ساخته شد و دارای اسپویلر، سیستم تعلیق و صندلی‌های اسپورت بود.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    یادش بخیر بچه بودیم با دیدن این ماشین ها چه عشقی میکردیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Bavaria

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ممنون آقا شاهین، لذت بردم، امیدوارم تاریخچه نسل های بعدی رو هم منتشر کنید?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. M

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (227 ديدگاه)

    پدربزرگم یه زمانی تو جوانیش520 رو خرید 45 هزار تومن . حالا من کل زندگیم رو بفروشم هم نمیتونم 520 2005 بخرم …

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mehran

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (178 ديدگاه)

      M عزیز هرچند که کاملا درست میگی ولی چه کنیم که الان کامنتت دیلیت میشه خخخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Mehran

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    دست مترجم درد نکنه.لذت بردم.دوستان تاریخچه هر مدل و هر نسل از ب ام و که بخواید بدونید توی سایت bmwblog هست خودتون میتونید پیدا کنید همین مطلب رو هم اقای احمدزاده ازونجا ترجمه کردند برامون.در حقیقت تمام زیر و بم ب ام و توی سایت هست.تمام اپدیت های سری ۱ تا ۷ سری x و سری z رو قبل از هر سایت دیگه منتشر میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    من پدربزرگم با حقوق معلمی سال ۵۶ با پنج تا بچه ۵١٨ سوار بود حالا یه معلم بی ام و که هیچی پراید صفر بخواد بگیره باید دو سال هیچی نخوره فقط جمع کنه اگرم بخواد قسطی بخره باس هر ماه از حقوق ناچیزش به این دوتا خودرو ساز ربای دولتی!!!!! بده تا چند سال، یعنی تو ٣٨ سال چقدر قدرت خرید و سرمایه گذاری های خارجیمون کم شده فک کنم ایران تنها کشوریه اینده رو باید تو گذشتش ببینه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. ایرانی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    این ماشینم واقعا خود خاطر است………

    تو ماشین قدیمیا از ایمن ترین و زیباترین هاست…

    ای جان سال 85 به جای پی کی یدون 518 زرد رنگ کپی همین.. حتی با همین نوع چراغ عقب قرار بود بخریم… ولی متاسفانه اون موقع تو بوق کرده بودن که اینا دیگه از رده خارج شده..!!!
    در حالی که پی کی خریدیم ولی از ترس ایمنیش چند سالی میشه که فروختیمش……!!!
    ای کاش به این صحبتا گوش نداده بودم و اون 518 تمیز را برداشته بودیم و بهش میرسیدم و حالمونا میکردیم..

    والا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    هنوزم تمیزشو پیدا کنی هیچ دست کمی از کلاس نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. mohammadreza

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    داشپوردش از ال نود قشنگتره جذاب تره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا